Bron:quote:Het tuchtcollege van Amsterdam heeft een plastisch chirurg berispt omdat hij zijn operatieassistente heeft uitgescholden voor "ezel". Dat is grensoverschrijdend, oordeelt het tuchtcollege.
De chirurg en assistente werkten op 8 juli 2025 samen tijdens een liposuctie. De operatie dreigde uit te lopen en de assistente stelde voor om collega's te bellen om dat door te geven. Hoewel de chirurg dat niet nodig vond, besloot de assistente dit toch te doen.
Vervolgens liep de chirurg boos naar de vrouw toe. Daarbij schreeuwde hij naar zijn collega, blijkt uit opnames die een anesthesiemedewerker in de operatiekamer heeft gemaakt. De chirurg riep dat de assistente de operatiekamer moest verlaten: "Ik heb het tien keer gevraagd. Je bent toch geen ezel?" Op beelden is bovendien te zien dat hij driftig naar de deuropening wijst.
De anesthesiemedewerker die getuige was verklaarde onder ede dat hij erg geschrokken was van de scheldpartij. Bovendien zou het niet de eerste keer zijn dat de chirurg agressief gedrag vertoonde. Daarom zou niemand meer willen assisteren bij deze chirurg. De anesthesiemedewerker verklaarde dat het incident veel impact had op zijn werk. Hij was na het incident minder alert en minder vriendelijk richting de volgende patiënten.
Na het incident hebben de betrokken medewerkers meteen een gesprek gehad met een teamleider en een collega van personeelszaken. Daaruit kwam de conclusie dat iedereen weer aan het werk kon. De assistente en anesthesiemedewerker meldden zich later ziek.
De beledigde assistente had de klacht ingediend bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg van Amsterdam. Het tuchtcollege gaf haar gelijk en legde een berisping op die wordt gepubliceerd, zodat andere zorgverleners van de beslissing kunnen leren.
Nou, als iemand een ezel noemen al een probleem was, dan denk ik eerder aan een lobotomie.quote:De chirurg en assistente werkten op 8 juli 2025 samen tijdens een liposuctie
En dan twee keer ziekmelden. Rubberen tegels gaan het goed doen de komende jaren.quote:Op zaterdag 18 april 2026 12:48 schreef potjecreme het volgende:
"Ik heb het tien keer gevraagd. Je bent toch geen ezel?"
Hat was niet alleen het schelden. Zijn hele houding was bedreigend.quote:Op zaterdag 18 april 2026 12:55 schreef nostra het volgende:
[..]
En dan twee keer ziekmelden. Rubberen tegels gaan het goed doen de komende jaren.
Door driftig naar de deuropening te wijzen? Het is me allemaal wat.quote:Op zaterdag 18 april 2026 12:56 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Hat was niet alleen het schelden. Zijn hele houding was bedreigend.
En schreeuwenquote:Op zaterdag 18 april 2026 12:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Door driftig naar de deuropening te wijzen? Het is me allemaal wat.
quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Is ook heel irritant als je zo’n zenuwachtige gans naast je hebt die paniekerig anderen belt omdat het dreigt uit te lopen.
Die chirurg is dan de leidende en als hij vraagt om niet te bellen en je doet het toch..is ook irritant.
En dan later ziekmelden omdat er een keer iemand boos reageert? Snowflocks
Was ook niet de eerste keer dat deze chirurg agressief reageerde.quote:Bovendien is van het niet willen uitvoeren van instructies door klaagster het college niet gebleken en had in haar functie als omloop de taak om het tijdspad van de operatie te bewaken.
Ze heeft wel gelijk gekregen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:34 schreef Mortaxx het volgende:
Haha je hierom ziekmelden en een klacht indienen
Hij heeft wel de “driftkikker training” gevolgd.quote:. 3. Wat is er gebeurd?
3.1 Verweerder is sinds 2018 plastisch chirurg en sinds 2020, uitgezonderd een periode tussen 2022 en 2024, werkzaam als zelfstandig plastisch chirurg bij E te B, hierna de kliniek.
3.2 Klaagster is sinds 2005 werkzaam als operatie-assistente waarvan de laatste vijf jaren bij de kliniek.
3.3 Op 8 juli 2025 in de ochtend van 8:00u tot 9:30u stond bij een patiënt een liposuctie-behandeling van de buikregio gepland.
De plastisch chirurg voerde de operatie uit en werd daarbij ondersteund door een anesthesiemedewerker, een operatie-assistente en klaagster die daarbij als zogenoemde omloop fungeerde.
3.4 Ongeveer een half uur voor het geplande einde van de operatie heeft klaagster aan de plastisch chirurg gevraagd of zij moest bellen dat de operatie zou uitlopen. De volgende operatie stond gepland om 9:30u. De plastisch chirurg vond dat niet nodig, maar klaagster wilde dit wel doen.
3.5 Op de overgelegde videobeelden, waarbij geen geluid te horen is, is te zien dat zij om 9:09u belt vanuit de operatiekamer (OK). Hierna is te zien dat de plastisch chirurg boos naar klaagster komt toegelopen, zij zat op dat moment op een stoel bij de telefoon. Op de beelden is te zien dat de plastisch chirurg vervolgens met zijn voet de deur die leidt naar de gang, niet naar de steriele sluis, heeft geopend en driftig in de ontstane opening wijst. Klaagster is vlak hierna om 9:12u via de sluis de operatiekamer uitgegaan.
3.6 De anesthesiemedewerker heeft van een deel van het voorval een audio-opname gemaakt met zijn telefoon. Op de audio-opname is te horen dat de plastisch chirurg schreeuwend blijft herhalen dat klaagster zijn OK moet verlaten. Daarbij is door de plastisch chirurg gezegd:” Kan je uit mijn OK gaan (naam klaagster), ik heb het tien keer gevraagd, je bent toch geen ezel?”.
3.7 De anesthesiemedewerker heeft over hetgeen is voorgevallen ter zitting onder ede verklaard dat hij erg geschrokken was van de verbale agressie van de plastisch chirurg en stond te trillen op zijn benen. Hij verklaarde ook dat de plastisch chirurg na de vraag van klaagster om te bellen dat de operatie wat uitliep verbaal agressief werd en op dreigende wijze op klaagster afkwam. Op dat moment heeft de anesthesiemedewerker de audio-opname gestart.
3.8 De anesthesiemedewerker heeft in zijn getuigenverklaring gezegd dat zijn lijf strak stond van de adrenaline door dit voorval en dat dit niet de eerste keer was dat de plastisch chirurg dit gedrag liet zien. Niemand van het ondersteunende personeel wilde daarom volgens hem assisteren bij deze plastisch chirurg. De kliniek gaf weinig ruimte om hierover te praten en nam geen maatregelen.
3.9 Direct na het voorval heeft het team van het assisterende personeel, waaronder de anesthesiemedewerker en klaagster een gesprek gehad van ongeveer vijf minuten met de teamleider en een medewerker van HR. De uitkomst was dat men hierna weer aan het werk moest. Dat kon, omdat de daarop geplande operaties uitgevoerd werden door andere operateurs. De anesthesiemedewerker heeft ter zitting verklaard dat hij minder alert en minder aardig naar opvolgende patiënten was door het voorval.
3.10 De anesthesiemedewerker en klaagster hebben zich ziekgemeld.
3.11 De kliniek heeft na het voorval onderzoek laten doen door een onafhankelijk adviesbureau. In dat kader zijn klaagster en de plastisch chirurg gehoord.
3.12 De plastisch chirurg heeft als onderdeel van de uitkomst van het onderzoek een zogenoemde Driftkikkertraining gevolgd, waarbij hij handvatten heeft gekregen om zijn verbale agressie beter onder controle te krijgen. In september 2025 is deze training afgerond met een certificaat, waarop de handtekening van de chirurg ontbreekt.
3.13 De plastisch chirurg heeft ter zitting verklaard dat hij in zijn tijd bij de kliniek, maximaal vijf keer eerder dit soort uitbarstingen heeft gehad naar ondersteunend personeel.
3.14 Klaagster is thans in onderhandeling met de kliniek over het einde van haar dienstverband.
In dat soort commissies zitten vaak ook mietjes die juist dat soort functies opzoeken omdat ze vroeger constant een mietje werden genoemd. Activisten zoeken dat soort posities op en vreten het systeem van binnenuit weg, wat effectief is.quote:
Zij kijken vooral naar de zorg.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
In dat soort commissies zitten vaak ook mietjes die juist dat soort functies opzoeken omdat ze vroeger constant een mietje werden genoemd. Activisten zoeken dat soort posities op en vreten het systeem van binnenuit weg, wat effectief is.
quote:De plastisch chirurg is als operateur ook verantwoordelijk voor een veilige werksfeer. Een veilig werkklimaat is essentieel voor een goede patiëntenzorg.
Heb dan liever geen eigenwijze ezel als anesthesist.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:44 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zij kijken vooral naar de zorg.
[..]
Als je als man tussen al die ganzen zit en ze krijgen de pik op je omdat je een keer iets te duidelijk iets vroeg dan heb je ook geen leven.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:40 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
In dat soort commissies zitten vaak ook mietjes die juist dat soort functies opzoeken omdat ze vroeger constant een mietje werden genoemd. Activisten zoeken dat soort posities op en vreten het systeem van binnenuit weg, wat effectief is.
Verrek, zelfs met bijpassend logootjequote:Op zaterdag 18 april 2026 13:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij heeft wel de “driftkikker training” gevolgd.![]()
Ja precies, als hij die berisping had gekregen omdat hij zijn werk niet goed uitvoert dan hebben ze helemaal gelijk.Maar dat moet dan wel te bewijzen en kwantificeren zijn. Als hij een groepje ezels moet aansturen in situaties die levensbedreigend kunnen zijn en ze kunnen simpele instructies niet volgen dan zijn ze een gevaar op de werkvloer.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je als man tussen al die ganzen zit en ze krijgen de pik op je omdat je een keer iets te duidelijk iets vroeg dan heb je ook geen leven.
Zie ook hier, aan anesthesist gaat opnames maken met zijn mobiel. Mag je die weleens meenemen in de oparatiekamer?
Hier ben ik het helaas wel mee eens ja. Respecteer de chain of command en doe gewoon je werk.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:27 schreef Lospedrosa het volgende:
Is ook heel irritant als je zo’n zenuwachtige gans naast je hebt die paniekerig anderen belt omdat het dreigt uit te lopen.
Die chirurg is dan de leidende en als hij vraagt om niet te bellen en je doet het toch..is ook irritant.
En dan later ziekmelden omdat er een keer iemand boos reageert? Snowflocks
quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Verrek, zelfs met bijpassend logootje![]()
https://www.training-driftkikker.nl/
Het hoofd van Camiel wekt bij mij nu al veel woede op, ik ga even kijken hoever een kamerplant kan vliegen.
Diezelfde bouwplaats waar ze al jarenlang met grote personeelstekorten kampen?quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:04 schreef Harvest89 het volgende:
Nou dit gaat helemaal nergens over hoor.
Laat die assistent maar eens een dagje op een bouwplaats werken. Dan krijgt hij waarschijnlijk 3 hartverzakkingen.
En, hoever kwam de kamerplant?quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Verrek, zelfs met bijpassend logootje![]()
https://www.training-driftkikker.nl/
Het hoofd van Camiel wekt bij mij nu al veel woede op, ik ga even kijken hoever een kamerplant kan vliegen.
Nou toen ik daar zat waren de tekorten nog niet zo erg als nu.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:06 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Diezelfde bouwplaats waar ze al jarenlang met grote personeelstekorten kampen?
Zodat wij ons als Matthijs van Nieuwkerk kunnen gedragen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:16 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou toen ik daar zat waren de tekorten nog niet zo erg als nu.
Wel weer een mooi voorbeeld waarom we meer mensen van buitenaf hiernaartoe moeten halen.
Wel voor de teerbeminden onder ons die echt geen enkel weerwoord, kritiek of stemverheffing kunnen verdragen. Want dat kunnen de gepamperde watjes van tegenwoordig niet meer aan hoor. Punt is ook dat ze iets tegen de wil van de chirurg deed en volgens mij wekte dat ook hoge irritatie op. Als iedereen in zo'n setting maar gaat doen wat ie denkt goed vind dan wordt het een grote chaos natuurlijk. Er werd toch niet nodig gezegd - nou klaar en verder .....quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:21 schreef deedeetee het volgende:
Het gaat steeds gekker worden.... natuurlijk is het niet fijn om uitgekafferd te worden maar het is toch echt ook niet zo'n drama waard.
Ze deed gewoon haar werk.quote:Op zaterdag 18 april 2026 14:56 schreef matspontius het volgende:
[..]
Wel voor de teerbeminden onder ons die echt geen enkel weerwoord, kritiek of stemverheffing kunnen verdragen. Want dat kunnen de gepamperde watjes van tegenwoordig niet meer aan hoor. Punt is ook dat ze iets tegen de wil van de chirurg deed en volgens mij wekte dat ook hoge irritatie op. Als iedereen in zo'n setting maar gaat doen wat ie denkt goed vind dan wordt het een grote chaos natuurlijk. Er werd toch niet nodig gezegd - nou klaar en verder .....
Ach gossie. Beter lezen!! Hoewel de chirurg dat niet nodig vond, besloot de assistente dit toch te doen.Daar begint de irritatie al, maar daar ga je gemakshalve maar even aan voorbij.quote:
Dit dus. er is gewoon een bepaalde hierarchie in zo'n setting en als die chirurg dan zegt niet nodig is het klaar en verder. Als zo'n muts dan toch haar eigen ding doet wek je natuurlijk irritatie op. En dan niet als volwassenen achteraf de boel uitpraten, nee hoor gelijk een klacht indienen en de boel nog verder op scherp zetten. Chapeau, dat zijn van die collega's waar je op zit te wachtenquote:Op zaterdag 18 april 2026 13:49 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Hier ben ik het helaas wel mee eens ja. Respecteer de chain of command en doe gewoon je werk.
Conclusie: het zijn allemaal zeikerdsquote:Op zaterdag 18 april 2026 15:51 schreef littlemindy het volgende:
De vraag of de assistente niet wat overdrijft kun je natuurlijk ook m.b.t. de chirurg stellen.
Hoe erg is het precies dat een collega anderen even inlicht dat de operatie wat uitloopt?
Als je daar al een woedeaanval van krijgt, dan zit er ergens een steekje los natuurlijk
En blijkbaar was het niet de eerste keer blijkt uit het artikel. Diverse assistenten wilden al niet meer met hem werken. En tijdens de zitting had men niet de indruk dat de man in staat was tot veel zelfreflectie.
Kortom: Het is een botte narcistische lul die van anderen verwacht dat ze hem behandelen alsof hij God is. Dat zo iemand een officiële terechtwijzing krijgt vind ik niet zo'n slechte uitkomst.
DAt doen schilders altijdquote:Op zaterdag 18 april 2026 14:54 schreef Cockwhale het volgende:
Ik noem mijn collega's standaard ezel.
Dit ja...quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:34 schreef Mortaxx het volgende:
Haha je hierom ziekmelden en een klacht indienen
Hij vond het niet nodig maar dat betekent niet dat zij het niet mocht doen. 1 van haar taken was signaleren van organisatorische en procesmatige knelpunten. Zij vond het wel nodig.quote:Op zaterdag 18 april 2026 15:41 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ach gossie. Beter lezen!! Hoewel de chirurg dat niet nodig vond, besloot de assistente dit toch te doen.Daar begint de irritatie al, maar daar ga je gemakshalve maar even aan voorbij.
Hij snapt niet dat zijn gedrag niet door de beugel kon. Met zo iemand kan je niet praten.quote:Op zaterdag 18 april 2026 16:42 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dit ja...
Ga het gesprek dan aan met hem...
Ziek melden. Lekker ook je collega's laten zitten...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |