abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 april 2026 @ 11:40:08 #176
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220604702
CRE doet haar reputatie weer eer aan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reeds vanaf begin deze week staan alle "oude" projecten als betaaldatum: 17/4. Er is gisteren echter geen enkele uitbetaling gedaan via Sauer & Oonk.
Van alle "nieuwe" projecten wordt nog helemaal geen betaaldatum voor april vermeld. En er is ook niets uitbetaald door OPP.
pi_220605106
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 11:40 schreef InVestEerder het volgende:
CRE doet haar reputatie weer eer aan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reeds vanaf begin deze week staan alle "oude" projecten als betaaldatum: 17/4. Er is gisteren echter geen enkele uitbetaling gedaan via Sauer & Oonk.
Van alle "nieuwe" projecten wordt nog helemaal geen betaaldatum voor april vermeld. En er is ook niets uitbetaald door OPP.
Ze zijn niet de enige :6 Een betaling van NLI werd pas na 6 dagen en meerdere mails bijgeschreven, bij een collega investeerder na 7 dagen.
Pecunia non olet
pi_220606381
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 08:25 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Moeilijk. Bij de eerste lening van 80k, 3k eigen inbreng.

Nu extra bedrag van 90k en geen eigen inbreng.

Met zekerheden misschien net te doen.
Heb je toevallig een link van de vorige financiering? En wat valt onder de noemer moeilijk? Ze heeft dus wel eens een betaling niet tijdig gedaan?
pi_220606388
Wat vinden we van deze nieuwe Collin https://www.collincrowdfund.nl/g-overbeek-transport-holland/
Huis van derde hypotheek ziet er wel goed uit. Vermoedelijk te veel zwart gereden in verleden en nu problemen met de belasting. Of zou er wat anders spelen?
pi_220606415
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2026 21:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is in het verleden aan Collin gevraagd maar daar hebben ze weinig behoefte aan.
Persoonlijk ben ik bang dat ze zelf geen idee hebben en dat het al doende leert men is.
Ik denk meer dat je als investeerder dit zelf dient te weten als je gaat investeren in buitenlandse projecten.
Het is geen consumentenservice collin.

Wat belet je om zelf na te denken voor je investeert?
pi_220606511
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:23 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Heb je toevallig een link van de vorige financiering? En wat valt onder de noemer moeilijk? Ze heeft dus wel eens een betaling niet tijdig gedaan?
https://www.collincrowdfund.nl/lets-dough-it/

Het gaat om een herfinanciering en een fors bedrag werkkapitaal. Dat in combinatie met negatief EV. Zekerheden worden minder door hoger leenbedrag.

Denk niet dat er een betaling gemist is. Leenbedrag gaat wel een stuk omhoog en restschuld bij einde looptijd.
pi_220607173
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Wat vinden we van deze nieuwe Collin https://www.collincrowdfund.nl/g-overbeek-transport-holland/
Huis van derde hypotheek ziet er wel goed uit. Vermoedelijk te veel zwart gereden in verleden en nu problemen met de belasting. Of zou er wat anders spelen?
Ik vind het huis juist reden om niet in te stappen. Houten huis, zo ziet het er uit
pi_220607208
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
https://www.collincrowdfund.nl/lets-dough-it/

Het gaat om een herfinanciering en een fors bedrag werkkapitaal. Dat in combinatie met negatief EV. Zekerheden worden minder door hoger leenbedrag.

Denk niet dat er een betaling gemist is. Leenbedrag gaat wel een stuk omhoog en restschuld bij einde looptijd.
Woning is courant, er de staat er een te koop voor 500K, dit is boven taxatiewaarde van "ons" huis.
pi_220607252
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik blijf er vanaf. Een transportbedrijf is wel het laatse waar ik in investeer momenteel met deze diesel prijzen.
pi_220607301
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 18:06 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Woning is courant, er de staat er een te koop voor 500K, dit is boven taxatiewaarde van "ons" huis.
Dat is ook de enige reden waarvoor naar een ja neig

[ Bericht 50% gewijzigd door KrekelJapie op 18-04-2026 18:48:26 ]
pi_220607581
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2026 17:58 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik vind het huis juist reden om niet in te stappen. Houten huis, zo ziet het er uit

https://maps.app.goo.gl/N1UFUY7vUb4Avt9K8

Dit is geen houten huis. Bouwjaar 1940, 2 onder-een-kapper, ruime tuin. Lijkt mij redelijk courant, het is wel een dorp maar je fietst in een half uurtje naar Deventer.

https://www.parool.nl/ned(...)er-duurder~bf105df0/

[ Bericht 13% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 18-04-2026 19:18:48 ]
  zaterdag 18 april 2026 @ 19:39:57 #187
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220607772
quote:
Dank ik pak de eerste mee, de tweede zit al vol. Volgens mij ziet het er prima uit :)
pi_220607865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dank ik pak de eerste mee, de tweede zit al vol. Volgens mij ziet het er prima uit :)
Bij Collin zouden die leningen binnen één uurtje vol hebben gezeten.

10 jaar terug was GVE nog een grote speler. Ik heb nu het gevoel dat er minder geïnvesteerd wordt dan in het verleden.
pi_220607870
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 11:40 schreef InVestEerder het volgende:
Er is gisteren echter geen enkele uitbetaling gedaan via Sauer & Oonk.
Zonder cre te willen verdedigen, want daar begin ik in het geheel niet aan: batch betaling worden niet altijd als instant verwerkt, als je dan dus vrijdag aan het eind van de middag een batch verstuurd zal de bank die (vaak?) niet dus meer die dag verwerken. Volgens mijn info worden bij de Rabobank batches aangeleverd na 14:30 (of was het 15:00?) pas de volgende werkdag verwerkt als ze niet als instant payment worden verwerkt. Aangeleverde batches kunnen in betaalde gevallen (bijvoorbeeld loonbetalingen) wel als instant payment worden verwerkt maar dat is zeker nog niet altijd standaard, ik schat in dat de bank dus als weekend aan het vieren was toen ze de batches ontvingen.
  zaterdag 18 april 2026 @ 19:56:09 #190
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220607882
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:53 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Bij Collin zouden die leningen binnen één uurtje vol hebben gezeten.

10 jaar terug was GVE nog een grote speler. Ik heb nu het gevoel dat er minder geïnvesteerd wordt dan in het verleden.
Dat is zeker zo, projecten bij GVE zaten vroeger ook zo vol, APOC's zeker.
De fee bij GVE is ook lager dan bij Collin, zelfs met diamant.
pi_220607967
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 15:30 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ik denk meer dat je als investeerder dit zelf dient te weten als je gaat investeren in buitenlandse projecten.
Het is geen consumentenservice collin.

Wat belet je om zelf na te denken voor je investeert?
Nadenken is altijd goed en belangrijk, echter "wij" zijn geen ervaren investeerder volgens de regelgeving en dan heeft het platform ook een zorgplicht om je ongevraagd ook volledig en helder te informeren. Ze hebben zover ik me kan herinneren nog nooit expliciet geschreven dat er sprake is van een hypotheekrecht naar Duits recht, of wel? En zo ja, welke dan, want daar zijn dus verschillende varianten in mogelijk zoals ik hier al eens eerder heb geschreven. Daarbij schijnt het "normale" hypotheekrecht is als investeerder niet altjd de meest gewenste variant te zijn heb ik me laten wijsmaken. Maar geef dan als platform tenminste aan welke keuze je als platform hebt gemaakt of stel tenminste info beschikbaar, desnoods op verzoek. In het verleden heb ik de akte bij cre wel eens opgevraagd en ook gewoon netjes gekregen, heeft iemand die van ccf wel eens gekregen? (ik niet).

Prima dat je als platform een buitenlandse markt aanboort, ik denk dat Duitsland best veel kansen kan geven voor ccf, maar zorg dan ook dat je de investeerders goed en volledig wilt/kunt informeren. Ik kan je in elk geval al wel melden dan hypotheek recovery in Duitsland echt lang duurt, dan spreek je over jaren, te beginnen met één jaar "afkoelperiode" als het mis gaat en daarna kun je als rechthebbende pas verder doorpakken en ook dan heb je nog de nodig hordes te nemen. In Nederland is de veiling dan inmiddels al helemaal afgerond en weet je je eventuele verlies al.
  zaterdag 18 april 2026 @ 21:07:54 #192
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220608346
Ik ben gelukkig nooit verder gegaan dan 1 Duits project.
Het is niet zo dat Collin helemaal geen info geeft over de Duitse hypotheekvormen e.d.. Maar je moet inderdaad wel goed zoeken:

https://www.collincrowdfund.nl/veelgestelde-vragen/
Vervolgens op het meest rechtse tabblad klikken: "Collin Duitsland"
pi_220608362
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 19:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Volgens mij heeft w*azir in een maand tijd bijna 10 miljoen opgehaald. Is dit alleen een overdracht vanuit vader naar zoon?

Gek dat je nergens leest (of ik zie het niet) wie de huurder is (gevonden Fashion fun) en hoelang het huurcontract loopt

[ Bericht 4% gewijzigd door Fredericm op 18-04-2026 21:43:46 ]
pi_220609723
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 21:07 schreef InVestEerder het volgende:
Ik ben gelukkig nooit verder gegaan dan 1 Duits project.
Het is niet zo dat Collin helemaal geen info geeft over de Duitse hypotheekvormen e.d.. Maar je moet inderdaad wel goed zoeken:

https://www.collincrowdfund.nl/veelgestelde-vragen/
Vervolgens op het meest rechtse tabblad klikken: "Collin Duitsland"
Ik zou er bijna enthousiast van worden
2. Afdwingbaarheid van zekerheden

In Duitsland kan een schuldeiser, mits hij over een geldige titel beschikt (bijvoorbeeld een notariële Schuldanerkenntnis met Zwangsvollstreckungsunterwerfung), direct overgaan tot executie indien de schuldenaar in gebreke is. Dit versnelt het proces van inning aanzienlijk. De juridische procedure is vastgelegd in de Zivilprozessordnung (ZPO), vergelijkbaar met het Nederlandse Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Dit wijkt zo ver af van wat we tot nu toe gezien denken te hebben
pi_220610381
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 02:29 schreef ovdm het volgende:

[..]
Ik zou er bijna enthousiast van worden
2. Afdwingbaarheid van zekerheden

In Duitsland kan een schuldeiser, mits hij over een geldige titel beschikt (bijvoorbeeld een notariële Schuldanerkenntnis met Zwangsvollstreckungsunterwerfung), direct overgaan tot executie indien de schuldenaar in gebreke is. Dit versnelt het proces van inning aanzienlijk. De juridische procedure is vastgelegd in de Zivilprozessordnung (ZPO), vergelijkbaar met het Nederlandse Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Dit wijkt zo ver af van wat we tot nu toe gezien denken te hebben
Bedankt.

Ik ga alleen nog investeren in Duitse leningen mits er een Schuldanerkenntnis met Zwangsvollstreckungsunterwerfung is.
  zondag 19 april 2026 @ 09:55:21 #196
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220610469
Zijn er onder jullie investeerders met ervaring bij: NEO Finance?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_220610805
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 09:48 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Bedankt.

Ik ga alleen nog investeren in Duitse leningen mits er een Schuldanerkenntnis met Zwangsvollstreckungsunterwerfung is.
Ik lees dat je dan nog steeds de rechtbank nodig hebt en dat daar de vertraging vooral zit.

Ook mag je het onderpand volgens mij nooit onderhands verkopen, maar moet het via een veiling met meestal een lagere opbrengst dan via onderhandse verkoop.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 19-04-2026 14:26:19 ]
pi_220611159
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 10:53 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik lees dat je dan nog steeds de rechtbank nodig hebt en dat daar de vertraging vooral zit.

Ook mag je het onderpand volgens mij niet onderhands verkopen, maar moet het via een veiling met meestal een lagere opbrengst dan via onderhandse verkoop.
Ik ben geen jurist maar dat mag volgens mij in Nederland ook niet, zie art. 3:268 BW. Het verkopen van het onderpand via een makelaar zal ook in Nederland alleen mogelijk zijn als schuldenaar en schuldeiser het hier samen over eens worden. Dat zal in Duitsland ook gewoon mogelijk zijn lijkt me.
pi_220613683
Grondvrij blijft wel leveren. Af en toe een paar dagen vertraging doordat tig kavels moeten passeren, maar altijd netjes afgehandeld én ook gecommuniceerd.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220613963
H*ankers bij Collin, heeft termijn gemist. A*msterdamse s*traatweg 975.

Er staat nu een appartment te huur dus tenminste deel van de verbouwing is afgerond. Op zich wel vreemd. Aan het eind van de bestaande lening (oktober 2026) zouden de appartementen verkocht worden.

https://huurportaal.nl/li(...)55hr-utrecht-pddb0e7

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 20-04-2026 07:10:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')