abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2026 @ 23:06:11 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220544653
https://www.nu.nl/economi(...)chieten-te-hulp.html

quote:
Bewaarschuren vol met aardappels moeten leeg, supermarkten schieten te hulp

Het bewaarseizoen loopt ten einde en veel boeren kampen met overschotten. Er zijn uien, wortels, appels en vooral heel veel aardappels over. Voor het eerst bundelen bijna alle grote supermarkten hun krachten om alle aardappels aan de man te brengen.

Nederlandse boeren oogstten in 2025 flink wat gewassen. Het zijn er zoveel dat veel boeren nu met overschotten kampen. De overschotten zijn het gevolg van een samenloop van omstandigheden. De eerste is een goed groeiseizoen, dus een grotere oogst. En niet alles kan op tijd verwerkt worden, dus er blijft veel liggen.

Daarnaast zijn supermarkten streng. Producten die er niet perfect uitzien worden afgekeurd; een pompoen met een deukje of een kromme komkommer bijvoorbeeld. En Nederland is niet alleen; ook in andere landen is er te veel aanbod. Daardoor wordt export lastig.

Na de oogst in augustus, september of oktober gaan de gewassen de bewaarschuur in. Daar kunnen ze niet eindeloos blijven. Aardappels lopen uit, uien worden zacht en slap, wortels krijgen schimmels, kortom: ze moeten worden gegeten. Bovendien moet de schuur leeggeruimd worden voor de nieuwe oogst.

Vooral boeren zonder contract vinden moeilijk kopers, legt ZLTO-woordvoerder Erik Martens uit. Bij overschot willen de kopers vooral hun contracttelers bedienen. Hoeveel verlies telers precies lijden, is moeilijk te zeggen, zegt Martens. Veel telers hebben contracten met retailers en horecabedrijven en zijn daarmee verzekerd van een vaste prijs. Maar een deel werkt met dagprijzen en die zijn kwetsbaar voor schommelingen.

Soms heb je pech
"Het is vervelend als er overschotten zijn, maar het is het risico van een ondernemer", meent Martens. "Vergelijk het met een energiecontract: soms heb je pech, soms niet. Bij overaanbod keldert de prijs, zo werkt de markt nu eenmaal."

De boerenorganisatie wil uiteraard dat gewassen gegeten worden door klanten en niet worden verwerkt tot veevoer of zelfs worden gedumpt, zegt Martens. "Je moet bedenken dat mondiale handelsstromen hier een rol spelen. En wat de meneer in het Witte Huis allemaal besluit, heeft ook zijn weerslag op onze markt."

Dit jaar spant de aardappel de kroon. Nederland oogstte in 2025 zo'n 4,2 miljoen ton consumptieaardappelen, ongeveer 900.000 ton meer dan een jaar eerder. In België bedraagt het overschot naar schatting 800.000 ton, in Frankrijk en Duitsland samen ongeveer 1 miljoen ton. Op dit moment is het aardappeloverschot ruim 500.000 ton.

Supermarkten bewegen niet mee met oogst
Voedselcollectief No Waste Army komt zoals vaker in actie, alleen is hun reddingsactie dit keer nu al verrassend effectief, zeggen ze. Albert Heijn, Jumbo, Ekoplaza, Lidl, DekaMarkt, Crisp en Poiesz doen mee, samen met verschillende grote cateraars zoals Albron en de Voedselbank.

Achter het aardappeloverschot schuilt volgens No Waste Army een structureel probleem. Die hele keten is gewoon kapot, zegt medeoprichter Thibaud van der Steen. "Supermarkten leggen hun inkoopvolumes ver van tevoren vast, maar de natuur bepaalt de oogst. Als de productie hoger uitvalt dan verwacht, zijn het de boeren die het verschil opvangen."

Dat grote supermarktketens massaal aanhaken, beschouwt Van der Steen als een positief signaal. "Supermarkten zijn mammoettankers die moeilijk meebewegen met wat er op het land gebeurt. Dus bedachten wij een hapklaar concept om snel op in te spelen, de 'Nationale Aardappelweek'." Die start op 17 april.

Klanten kunnen vooraf een zak aardappels bestellen via de actiepagina, zodat winkels zich kunnen voorbereiden op de komst van de aardappelliefhebbers. Daarnaast maakt No Waste Army 60.000 houdbare producten van de aardappels voor hun boodschappenboxen tegen voedselverspilling.

Duizenden winkels doen mee met 'Aardappelweek'
Inmiddels doen meer dan drieduizend supermarkten mee. Ze bieden de aardappels aan in de bonus of hebben andere plannen. In ieder geval nemen ze allemaal extra aardappels af.

"Misschien beseffen supermarkten nu pas voor het eerst dat hun telers ook problemen kunnen hebben. We hebben uitgerekend dat onze voedselverspilling zo groot is als een file van Utrecht naar Barcelona met volgeladen vrachtwagens. Bizar."

Het aardappelprobleem geeft ook de klant een positief gevoel van mouwen opstropen, zegt Van der Steen. "Dit acute probleem van boer Jan, boer Diny, boer Joost maakt het zichtbaar en concreet. Het enige wat je als klant doet is een zak aardappels kopen, die je anders misschien toch al zou kopen."

Van der Steen hoopt dat de campagne leidt tot een structurele aanpassing: een variabel schap in de supermarkten voor overschotten en restproductie, dat beter aansluit bij het aanbod vanuit de teelt. "Als dit de volgende keer gebeurt, hopen we dat supermarkten zeggen: zullen we dit weer doen?"
"We hebben uitgerekend dat onze voedselverspilling zo groot is als een file van Utrecht naar Barcelona met volgeladen vrachtwagens."

Dat zijn flinke hoeveelheden. Vroeg me al af waarom aardappelen massaal in de uitverkoop waren.
Gaan jullie extra aardappelen eten om boeren te ontlasten?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220544834
Daar kun je veel patat / friet van maken :9~ *O*
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220544843
Odido even bellen, die weten wel raad met een AVG'tje.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220544877
Terecht. Als de prijzen dalen dan wil ik best een frietje kopen maar ik ga echt geen 6 euro betalen voor een dubbele friet exclusief sausje @Viesdik

Laat al die uitbaters en boeren maar failliet gaan, dan hebben we eindelijk eerlijke concurrentie. En dat is wat de markt het beste gewild zou hebben.

Tegenwoordig is iedereen ondernemer die denkt het wiel opnieuw te hebben uitgevonden in tijden van een kunstmatige hoogconjunctuur.
pi_220544889
Is er niks te regelen met van die goede doelen organisaties die honger willen bestrijden?
Ik denk dat ze er in Sudan of Yemen blij mee zouden zijn.
Geld kunnen ze daar ook niet eten.
Met peen, uien en aardappel kunnen ze tenminste nog een ouderwetse hutspot maken.

Of denk ik nou weer te simpel?
pi_220544956
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 00:17 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Terecht. Als de prijzen dalen dan wil ik best een frietje kopen maar ik ga echt geen 6 euro betalen voor een dubbele friet exclusief sausje @:viesdik

Ik had gisteren een grote patat met saus en 2 frikandellen speciaal voor nog niet de helft.
Moest ik wel zelf voor aan de slag.
pi_220545066
Inblikken die zooi. Dat kun je het nog jaren bewaren en verkopen.
  vrijdag 10 april 2026 @ 02:43:30 #9
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220545090
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 02:19 schreef Kottnauer het volgende:
Inblikken die zooi. Dat kun je het nog jaren bewaren en verkopen.
nee dat kan niet

aardappels kun je niet inblikken

je kunt ze wel naar Afrika sturen en daar verkopen tegen transportkosten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220545114
Ach de supermarkten schieten te hulp jongens! Net als energiebedrijven en oliemaatschappijen de kanker van deze wereld. Zodra ze het woord oorlog horen worden de prijzen verhoogd, onder het mom van duurdere inkoop of inflatie :') Maar net zo snel zakken op het moment dat de dreiging is afgenomen ho maar. Zakkenvullers! Ben woest!!!!!!
U MAD?
pi_220545135
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 02:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat kan niet

Grapjas.

Tot 5 jaar houdbaar.
...hier om je mars te breken.
pi_220545167
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 03:07 schreef de_boswachter het volgende:
Ach de supermarkten schieten te hulp jongens! Net als energiebedrijven en oliemaatschappijen de kanker van deze wereld. Zodra ze het woord oorlog horen worden de prijzen verhoogd, onder het mom van duurdere inkoop of inflatie :') Maar net zo snel zakken op het moment dat de dreiging is afgenomen ho maar. Zakkenvullers! Ben woest!!!!!!
Ja, in Leeuwarden en Groningen ging deze week ook weer een bakkerij failliet, dat zich te afhankelijk had gemaakt van de grillen van een supermarktketen.
pi_220545256
quote:
Complete onzin. Kan zelfs thuis met een pressure canner.
pi_220545259
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 23:06 schreef Mikeytt het volgende:
Gaan jullie extra aardappelen eten om boeren te ontlasten?
Laat maar komen. In schijfjes voorkoken en dan op de dehydrators, blokjes of schijfjes voorkoken en dan invriezen, of in stukjes inmaken onder hoge druk.
  vrijdag 10 april 2026 @ 07:36:14 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220545354
quote:
Terecht. Als de prijzen dalen dan wil ik best een frietje kopen maar ik ga echt geen 6 euro betalen voor een dubbele friet exclusief sausje @:viesdik

Laat al die uitbaters en boeren maar failliet gaan, dan hebben we eindelijk eerlijke concurrentie. En dat is wat de markt het beste gewild zou hebben.

Tegenwoordig is iedereen ondernemer die denkt het wiel opnieuw te hebben uitgevonden in tijden van een kunstmatige hoogconjunctuur.
Nu zijn ze juist goedkoop. Eerder deze week nog 2 euro voor 5 kilo aardappels.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  vrijdag 10 april 2026 @ 07:36:59 #16
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220545358
quote:

[..]
nee dat kan niet

Overal ter wereld verkopen ze ingeblikte aardappelen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  vrijdag 10 april 2026 @ 07:39:04 #17
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220545371
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 06:59 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Laat maar komen. In schijfjes voorkoken en dan op de dehydrators, blokjes of schijfjes voorkoken en dan invriezen, of in stukjes inmaken onder hoge druk.
Aardappel lasagne is ook goed in te vriezen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220545498
De bio aardappels zijn amper in prijs gedaald en ook in de supermarkt ook redelijk schaars
  vrijdag 10 april 2026 @ 09:24:21 #19
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220545957
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 07:36 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Overal ter wereld verkopen ze ingeblikte aardappelen.
waar ik kom daar verkoopt men alleen aardappels van dit jaar zonder blik

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 06:57 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Complete onzin. Kan zelfs thuis met een pressure canner.
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 03:33 schreef EvilSkittle het volgende:

[..]
Grapjas.

[ afbeelding ]

Tot 5 jaar houdbaar.
maar volgend jaar dan koop jij verse aardappels toch

mijn vriezer ligt vol met goedkope pizzzas

[ Bericht 15% gewijzigd door michaelmoore op 10-04-2026 09:37:24 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220545971
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 07:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Aardappel lasagne is ook goed in te vriezen.
Klopt, en Moussaka met aardappel ook. Eigenlijk best veel aardappelschotels, zolang de aardappels maar voorgekookt/gebakken zijn. Da's mijn ervaring tenminste tot nu toe :)
  vrijdag 10 april 2026 @ 09:36:14 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220546007
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 00:20 schreef marc0871 het volgende:
Is er niks te regelen met van die goede doelen organisaties die honger willen bestrijden?
Met peen, uien en aardappel kunnen ze tenminste nog een ouderwetse hutspot maken.

zullen ze blij zijn in Afrika
pi_220546023
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 april 2026 00:02 schreef nostra het volgende:
Odido even bellen, die weten wel raad met een AVG'tje.
-nee-
pi_220546100
quote:

[..]
Grapjas.

[ afbeelding ]

Tot 5 jaar houdbaar.
Dit klinkt niet aantrekkelijk maar is wel spectaculair.
-nee-
  vrijdag 10 april 2026 @ 10:02:45 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220546180
Gewoon vier kilo aardappelen op je bord naast die ene gehaktbal en klaar :7
  vrijdag 10 april 2026 @ 10:52:04 #25
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220546718
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 10:02 schreef Tengano het volgende:
Gewoon vier kilo aardappelen op je bord naast die ene gehaktbal en klaar :7
en een kilo aardappelen mee naar kantoor en een kilo aardappels mee als je gaat vissen
pi_220546733
quote:
Tot 5 jaar houdbaar.
Véél langer. Vorige week nog een Bonduelle blikje krieltjes open gemaakt. THT 2017. Niets mis mee, goed laten uitlekken en met een klein beetje zout en paprikapoeder in de airfryer opgebakken. Smaakte prima.

Die THT datums op potjes/blikjes zeggen niets :)
pi_220546757
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 00:20 schreef marc0871 het volgende:

Precies wat ik hier ook dacht.
Of dichterbij huis ... de voedselbanken etc. Of de daklozenopvang.
pi_220546760
Kan het niet gewoon de Biocentrales in?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 10 april 2026 @ 11:24:08 #30
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_220546963
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 10:59 schreef raptorix het volgende:
Kan het niet gewoon de Biocentrales in?
Liever veevoer. Aardappels worden graag gegeten door koeien en varkens.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 10 april 2026 @ 11:25:17 #31
pi_220546970
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 08:14 schreef 111210 het volgende:
De bio aardappels zijn amper in prijs gedaald en ook in de supermarkt ook redelijk schaars
Klopt, ik koop ook liever bio maar daar zijn geen leuke deals voor. Verder vind ik de prijzen voor aardappels in de supermarkt nou niet spectaculair laag.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_220548008
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 11:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Klopt, ik koop ook liever bio maar daar zijn geen leuke deals voor. Verder vind ik de prijzen voor aardappels in de supermarkt nou niet spectaculair laag.
Omdat die verkocht worden door grote partijen die van te voren een vaste prijs met de boeren afspreken voordat de kwaliteit van de oogst bekent is.
  vrijdag 10 april 2026 @ 14:04:24 #33
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220548160
Dat zijn genoeg aardappelen om Iran mee te bombarderen, tevens de bevolking van voedsel te voorzien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 10 april 2026 @ 14:13:20 #34
pi_220548211
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:37 schreef raptorix het volgende:

[..]
Omdat die verkocht worden door grote partijen die van te voren een vaste prijs met de boeren afspreken voordat de kwaliteit van de oogst bekent is.
Toch heb ik gek genoeg de indruk dat dat argument niet wordt toegepast wanneer de prijs van grondstoffen stijgt.
pi_220548288
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Toch heb ik gek genoeg de indruk dat dat argument niet wordt toegepast wanneer de prijs van grondstoffen stijgt.
Die indruk heb ik ook, maar dat geld voor zo een beetje alles in de supermarkt.
pi_220548451
quote:

Gewoon de aardappelen op gaan halen bij de boer en zelf friet van gaan maken.
Heb zelf ook een berg aardappelen gehaald voor bijna niks.
pi_220548626
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die indruk heb ik ook, maar dat geld voor zo een beetje alles in het leven.
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:42:46 #38
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_220548651
fijn dan gaat de prijs van een friet-unit weer flink omlaag, toch? Toch?!?!einz
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_220549289
quote:

[..]
nee dat kan niet

Je kunt er wel aardappel(zet) meel van maken. Dat is sowieso lang houdbaar
pi_220549319
De supermarkten maken deel uit van het probleem en niet van de oplossing. In plaats van zich op te werpen als redders, versterken ze vaak juist de schadelijke dynamiek. Het is hoog tijd om hun marktmacht stevig te begrenzen, net zoals die van Big Food en hun kankerverwekkende producten. Het moet fundamenteel anders.
pi_220549371
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:42 schreef L3viathan het volgende:
fijn dan gaat de prijs van een friet-unit weer flink omlaag, toch? Toch?!?!einz
Dat wordt weer gecompenseerd met een hogere prijs voor energie.
Bovendien heeft de prijs van de aardappel erg weinig invloed op de prijs van een bakkie patat. Dat is misschien 5 of 6 cent op de totaalprijs, bij een goede markt. Voordat je dat gaat merken, moeten ze al te geef zijn.
  vrijdag 10 april 2026 @ 17:43:50 #42
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220549427
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:39 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Dat wordt weer gecompenseerd met een hogere prijs voor energie.
Bovendien heeft de prijs van de aardappel erg weinig invloed op de prijs van een bakkie patat. Dat is misschien 5 of 6 cent op de totaalprijs, bij een goede markt. Voordat je dat gaat merken, moeten ze al te geef zijn.
productiekosten van aardappels vergeleken met rijst is gigantisch

beiden hebben stikstof kunstmest nodig voor het groeiproces , aardappels meer , dat wel.

quote:
AI-overzicht
Ja, aardappelen hebben relatief veel stikstof () nodig voor een goede groei, maar een overmaat kan schadelijk zijn. De behoefte ligt vaak tussen 190 kg (vroeg) en 290 kg (laat) stikstof per hectare, waarbij een -bemesting bij het poten en bijmesten tijdens de knolzetting gebruikelijk is.

Te veel stikstof geeft te veel loof en minder knolkwaliteit.
quote:
Productiekosten en Teelt
Opbrengst per hectare: Aardappelen hebben een veel hogere opbrengst per hectare (ca. 45 ton in NL) in vergelijking met rijst (ca. 6,5 ton).
Kosten (NL): De teeltkosten voor aardappelen op zandgrond worden voor 2025 geschat op gemiddeld ¤ 8.825 per hectare, en op kleigrond op ¤ 9.775.

pi_220549469
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:32 schreef Peppert het volgende:
De supermarkten maken deel uit van het probleem en niet van de oplossing. In plaats van zich op te werpen als redders, versterken ze vaak juist de schadelijke dynamiek. Het is hoog tijd om hun marktmacht stevig te begrenzen, net zoals die van Big Food en hun kankerverwekkende producten. Het moet fundamenteel anders.
Dan moet iedereen zijn piepers bij de boer gaan halen.
Die is heel blij als je ze komt halen voor de helft van de prijs die je bij de grootgrutter betaald.
Zelfs een derde is nog goed betaald
pi_220549509
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
productiekosten van aardappels vergeleken met rijst is gigantisch

beiden hebben stikstof kunstmest nodig voor het groeiproces , aardappels meer , dat wel.
[..]
[..]

Waarom kunstmest als je ook een paar tanks gier over je land uit kan rijden?
Daar zit een hoop ammoniak in, wat weer voor een groot deel uit stikstof bestaat.
De koeienbuur is maar wat blij als je zijn gierkelder leeg komt slobberen.
  vrijdag 10 april 2026 @ 18:57:42 #45
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220549938
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 17:53 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Waarom kunstmest als je ook een paar tanks gier over je land uit kan rijden?
Daar zit een hoop ammoniak in, wat weer voor een groot deel uit stikstof bestaat.
De koeienbuur is maar wat blij als je zijn gierkelder leeg komt slobberen.
In kunstmest is het percentage stikstof hoger en makkelijker opneembaar dan in koeimest, daarnaast heeft kunstmest ook de juiste sporenelementen

Maar een combinatie van beiden is ook zeker aan te bevelen voor een beter bodemleven
quote:
AI-overzicht
Klopt, kunstmest heeft een aantal specifieke eigenschappen waardoor het stikstofgehalte hoger is en de stikstof makkelijker opneembaar is dan in dierlijke mest, zoals koeimest.
Kunstmest is chemisch zo samengesteld dat de voedingsstoffen direct door de plantenwortels opgenomen kunnen worden, zonder dat er een omzettingsproces in de bodem nodig is.

Hieronder worden de verschillen verder toegelicht:
Stikstofpercentage (Concentratie): Kunstmest is industrieel geproduceerd en bevat een zeer hoge, geconcentreerde hoeveelheid stikstof (bijv. 15-20% of meer) die nauwkeurig kan worden gedoseerd.

Koeimest bevat een veel lager percentage stikstof en bestaat grotendeels uit organische stof, water en andere voedingsstoffen.

Opneembaarheid: Stikstof in kunstmest is vaak direct aanwezig in de vorm van nitraat (NO2) of ammonium ( NH4), die planten direct kunnen opnemen.

Werking: Kunstmest zorgt voor een snelle, korte groeipiek. Koeimest moet eerst door bacteriën in de bodem worden omgezet (mineralisatie) tot werkbare stikstof, waardoor het langzamer werkt maar wel de bodemstructuur verbetert.

Belangrijke verschillen in gebruik:

Kunstmest werkt sneller, is makkelijker te doseren en is ideaal voor een directe groeikick.
Nadeel is dat het snel uitspoelt naar het grondwater en geen bijdrage levert aan de bodemvruchtbaarheid.

[ Bericht 25% gewijzigd door michaelmoore op 10-04-2026 19:09:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')