Dat is normaal hoorquote:Op zaterdag 4 april 2026 11:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Is dat raar of hebben meer mensen dit?
Heel normaal (voor mij).quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik wordt alleen verliefd als ik een diepe emotionele connectie heb met een vrouw, ik kan alleen aangetrokken voelen tot een vrouw met wie ik al een diepe band hebt. Ik wordt niet verliefd alleen gebaseerd op uiterlijk. Is dat raar of hebben meer mensen dit?
Je snapt wel dat de term demiseksualiteit niet op verliefdheid slaat? Het slaat op seksualiteit, vandaar dat het woord seksualiteit in demiseksualiteit staat...quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik wordt alleen verliefd als ik een diepe emotionele connectie heb met een vrouw, ik kan alleen aangetrokken voelen tot een vrouw met wie ik al een diepe band hebt. Ik wordt niet verliefd alleen gebaseerd op uiterlijk. Is dat raar of hebben meer mensen dit?
Ja ik denk het wel. Mijn hoofd is altijd vol met gedachten.quote:Op zondag 5 april 2026 11:32 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
@:Keep_Walking Waarom stel je dit soort vragen? Heeft dat met jouw schizofrenie te maken misschien? Bijvoorbeeld dat je teveel verdwaalt in gedachten?
niet raar, maar eerder afhankelijk van je eigen definities en hoe je dat zelf opvat... wat je beschrijft is eerder in eer of mindere mate wat de meeste mensen zullen beschrijven qua emotionele binding/verliefdheid.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Is dat raar of hebben meer mensen dit?
Ja dat is raar. Althans voor mij.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Het is niet vervelend naar mijn idee. Ik ben nog nooit verliefd geweest. Wat je niet hebt meegemaakt mis je ook niet. Hij maakt het nog mee in ieder geval (ook al betwijfel ik zelf hoeveel nut het heeft om dat te ervaren maar oke.. en ja ik begrijp het evolutionaire nut)quote:Op zondag 5 april 2026 14:28 schreef r_one het volgende:
Lijkt me trouwens knap vervelend of frustrerend, niet eens een keer spontaan verliefd te kunnen worden op iemand die je heel erg leuk lijkt.
Maar jij hebt wel een relatie gehad. Hoe dan?quote:Op zondag 5 april 2026 22:30 schreef Masberum het volgende:
[..]
Het is niet vervelend naar mijn idee. Ik ben nog nooit verliefd geweest. Wat je niet hebt meegemaakt mis je ook niet. Hij maakt het nog mee in ieder geval (ook al betwijfel ik zelf hoeveel nut het heeft om dat te ervaren maar oke.. en ja ik begrijp het evolutionaire nut)
Als de ander maar wel verliefd op je is dan is er geen probleem. Of ook al is ze niet verliefd, misschien is het dan nog geen probleem. De relatie is er nog steeds trouwens, net als 16 andere daarvoor, (nee die zijn er niet meer maar verliefdheid vanuit een jongen of man is geen eis voor een meid of vrouw om een relatie met die jongen of man aan te gaan).quote:Op maandag 6 april 2026 00:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar jij hebt wel een relatie gehad. Hoe dan?![]()
Of was het een zuiver platonische relatie?
Heb je nu werkelijk zoveel relaties gehad?quote:Op maandag 6 april 2026 01:07 schreef Masberum het volgende:
De relatie is er nog steeds trouwens, net als 16 andere daarvoor, (nee die zijn er niet meer maar verliefdheid vanuit een jongen of man is geen eis voor een meid of vrouw om een relatie met die jongen of man aan te gaan).
Ja. De kortste 3 weken, daarna bijna 2 jaar, mijn huidige 12 jaar denk ik. Het is ook maar net wat je een relatie wil noemen, maar dat is het aantal waarmee ik een relatie of verkering hadquote:Op maandag 6 april 2026 01:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Heb je nu werkelijk zoveel relaties gehad?
Hoe lang hebben die geduurd?
Ik had al zo'n vermoeden dat de meeste van die relaties niet lang geduurd hebben.quote:Op maandag 6 april 2026 01:12 schreef Masberum het volgende:
Ja. De kortste 3 weken, daarna bijna 2 jaar, mijn huidige 12 jaar denk ik. Het is ook maar net wat je een relatie wil noemen, maar dat is het aantal waarmee ik een relatie of verkering had
Dan heb je dat correct gedachtquote:Op maandag 6 april 2026 01:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik had al zo'n vermoeden dat de meeste van die relaties niet lang geduurd hebben.
Ja dat klopt ook, misschien 6 waarmee ik gezoend heb in de discotheek zonder veel verder contact.quote:Op maandag 6 april 2026 01:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
En moet ik hieruit begrijpen dat het aantal partners waar je iets mee gehad hebt, maar wat je geen relatie of verkering wil noemen, nog hoger is?
U bent niet tot antwoorden verplicht.quote:
Die scheidslijn is niet zo heel dik. "Houden van" zonder liefde is voor mij onbestaanbaar en verliefdheid is niet zelden de eerste fase in dat proces.quote:Op maandag 6 april 2026 01:07 schreef Masberum het volgende:
Zelf denk ik dat "houden van" veel belangrijker is dan verliefdheid.
Verliefdheid leidt lang niet altijd tot "houden van" of liefde, en "houden van" of liefde kan ook ontstaan zonder dat er verliefdheid aan vooraf gaat.quote:Op maandag 6 april 2026 01:30 schreef r_one het volgende:
Die scheidslijn is niet zo heel dik. "Houden van" zonder liefde is voor mij onbestaanbaar en verliefdheid is niet zelden de eerste fase in dat proces.
Het eerste klopt, dat schreef ik ook al eerder.quote:Op maandag 6 april 2026 01:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Verliefdheid leidt lang niet altijd tot "houden van" of liefde, en "houden van" of liefde kan ook ontstaan zonder dat er verliefdheid aan vooraf gaat.
Ik vind het moeilijk om dit uit te leggen, maar ik heb even hulp gevraagd.quote:Op maandag 6 april 2026 01:44 schreef r_one het volgende:
Het eerste klopt, dat schreef ik ook al eerder.
Het tweede mag je me uitleggen waar de scheidslijn tussen "liefde" en "verliefdheid" precies ligt voor jou. Bij mij begint "liefde" toch altijd met vlinders in de buik, een crush, een vonk die ongecontroleerd overspringt.
Vervolgens heb ik de vraag gesteld of liefde kan ontstaan zonder verliefdheid, en daar kreeg ik dit antwoord op:quote:Verliefdheid is een intense, vaak blinde en tijdelijke roes gebaseerd op passie en idealisatie, terwijl liefde een rustige, bewuste keuze is die groeit uit vertrouwen, acceptatie en verbondenheid op lange termijn. Verliefdheid overkomt je (passie), maar liefde bouw je op (toewijding).
Belangrijkste verschillen op een rij:
Intensiteit vs. Rust: Verliefdheid voelt als een "high" en een emotionele roes. Liefde is stabiel, diepgaand en kalm.
Idealisatie vs. Realisme: Bij verliefdheid zie je alleen de pluspunten ("roze bril"). Bij liefde ken je de gebreken van de ander en accepteer je die.
Korte vs. Lange duur: Verliefdheid is vaak tijdelijk (hormonale piek van ca. 6-12 maanden). Liefde is duurzaam en groeit in de loop der tijd.
Zelfgericht vs. Onzelfzuchtig: Verliefdheid draait vaak om hoe de ander jou laat voelen. Liefde is gericht op het welzijn van de ander.
Keuze: Verliefdheid overkomt je, maar van iemand houden is een bewuste keuze.
Kortom: Verliefdheid is het onbekende dat aantrekt, liefde is het bekende dat verbindt
.
Ik ben het over het algemeen wel eens met deze antwoorden.quote:Ja, liefde kan zeker ontstaan zonder initiële verliefdheid. Waar verliefdheid vaak een intense, emotionele 'roes' of "vlinders in de buik" is, is liefde (houden van) vaak een diepere, meer bewuste keuze en verbintenis die tijd nodig heeft om te groeien.
Hier zijn de belangrijkste punten waarom liefde zonder (directe) verliefdheid mogelijk is:
Groeiende genegenheid: Liefde kan ontstaan uit vriendschap, diep respect en gedeelde ervaringen, zonder de 'blinde' passie van verliefdheid.
Bewuste keuze: Een relatie gebaseerd op toewijding en samenwerken kan sterker zijn dan een relatie gebaseerd op vluchtige vlinders.
Late verliefdheid: Het is mogelijk dat de verliefdheid later alsnog komt, zodra de emotionele band is versterkt.
Verschil tussen de twee: Verliefdheid is vaak een biologische reactie, terwijl echte liefde wordt gekenmerkt door verantwoordelijkheid, veiligheid en diepgaand vertrouwen.
Het ontbreken van vlinders betekent dus niet dat een relatie gedoemd is; het kan juist de basis zijn voor een stabielere en duurzamere verbinding.
Nou nee, ik ervaar naarmate ik ouder word iets soortgelijks.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Wait, whut?quote:Op maandag 6 april 2026 01:07 schreef Masberum het volgende:
[..]
Als de ander maar wel verliefd op je is dan is er geen probleem. Of ook al is ze niet verliefd, misschien is het dan nog geen probleem. De relatie is er nog steeds trouwens, net als 16 andere daarvoor, (nee die zijn er niet meer maar verliefdheid vanuit een jongen of man is geen eis voor een meid of vrouw om een relatie met die jongen of man aan te gaan).
Zelf denk ik dat "houden van" veel belangrijker is dan verliefdheid.
Hmm, de verschillen zijn natuurlijk ook wel duidelijk.quote:Op maandag 6 april 2026 02:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik vind het moeilijk om dit uit te leggen, maar ik heb even hulp gevraagd.
Ik heb eerst de vraag gesteld wat het verschil is tussen liefde en verliefdheid. Daar kreeg ik dit antwoord op:
[..]
Vervolgens heb ik de vraag gesteld of liefde kan ontstaan zonder verliefdheid, en daar kreeg ik dit antwoord op:
[..]
Ik ben het over het algemeen wel eens met deze antwoorden.
quote:Op maandag 6 april 2026 08:32 schreef bianconeri het volgende:
Als de ander verliefd is op mij en ik niet op de ander dan is dat toch een hele dikke no go....
Als je niets voor de ander voelt, dan kan je toch geen relatie aangaan?
Volgens AI welquote:Op maandag 6 april 2026 08:34 schreef bianconeri het volgende:
Het is niet alsof je iemand al 10 jaar kent en ineens zegt: Oh ja, ik hou nu van je.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |