https://www.bbc.com/news/(...)d4-cddb6d1690b6#postquote:Iran could still cause major headaches for Trump
published at 08:14
08:14
Joel Gunter
Reporting from Jerusalem
It was only four days ago that the US Defence Secretary Pete Hegseth was boasting that the US had achieved such air superiority over Iran, and degraded Iran’s air defences so badly, that the US Air Force could now fly slow-moving, B-52 bombers over Iran without concern.
Those bomber runs had barely begun before Iran achieved its greatest success so far against the US — the downing of an aircraft over its territory. And not a heavy bomber, but a nimble, fast-moving fighter jet.
One of the crew of the downed F-15 jet has been rescued, but one remains unaccounted for. If the remaining airman is taken prisoner by Iran, it will significantly raise the stakes for the US.
He or she would likely be put on television for all to see, an image that could only worsen the view of this conflict among an American population already suffering from raised gas prices and the loss of 13 members of its military.
The conflict is also dogged, both in the US and around the world, by a sense that US President Donald Trump has failed to present a coherent argument for starting it and failed to achieve his stated goal of regime change.
Trump has said that the situation with the downed jet will not affect negotiations with Iran.
But that could quickly change if the airman is captured. And, it demonstrates that however degraded, Iran is still capable of creating major military and political headaches for Trump in this war.
Als je als land onder druk wordt gezet door hem, kun je hem maar beter Trumpen voordat hij je kan Trumpen of Trumpnappen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:30 schreef Harmankardon het volgende:
Als Trump zo doorgaat wordt ie binnen zijn resterende termijn geKirk’t.
Als de democraten na Trump niet massaal militairen en republikeinen gaan vervolgen voor oorlogsmisdrijven zijn ze medeplichtig en krijgen we het hele feest 4 jaar later weer opnieuw. Mijn vertrouwen is minimaal.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:40 schreef Wantie het volgende:
RFK heeft kennelijk ook zijn zegje gedaan over de oorlog in Iran.
[ afbeelding ]
Dit is het Pasteur Instituut in Teheran, waar onder andere vaccins worden ontwikkeld.
Platgegooid door de VS.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)uur-v~1774500481071/quote:Trump dreigt opnieuw richting Iran: "Nog 48 uur voordat hel losbreekt"
De Amerikaanse president Donald Trump spreekt opnieuw dreigende taal richting Iran op Truth Social. De tijd raakt op om een deal te sluiten, zegt hij.
"Weet je nog dat ik Iran 10 dagen gaf om een deal te sluiten of de Straat van Hormuz te openen? De tijd dringt - nog 48 uur voordat de hel losbreekt", aldus Trump.
Dat zeg ik toch.quote:Op zaterdag 4 april 2026 16:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het heel erg geaccepteerd wordt als iemand min of meer suggereert dat het jammer is dat Hitler 'het karwei niet af kon maken'.
Trump hebben ze in ieder geval onder de duim.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:31 schreef vosss het volgende:
Ik vind dat raar.
Waarom wordt dat van joden/Israël gewoon geaccepteerd?
Iran zal wel onder de indruk zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:12 schreef Elan het volgende:
Binnen 48 uur Hormuz weer open. Anders hel voor Iran.
Zo onderhandel je gepast met een schurkenstaat
Hele energievoorziening gaat er dan aan zegt Trump.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Iran zal wel onder de indruk zijn.
Benieuwd wat er daarna allemaal sneuvelt in landen rondom Iran.
Klopt, Rusland is kleiner en vele malen zwakker, zeker economisch.quote:Op zaterdag 4 april 2026 01:18 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De USSR, dat is niet hetzelfde als Rusland
Dat roept Trump al weken. Afgelopen week zei hij nog dat de VS Iran terug naar de 'Stone Ages' zou bombarderen. Ik denk niet dat ze erg onder de indruk zijn in Teheran.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:12 schreef Elan het volgende:
België hoort straks gewoon weer bij Nederland, maar dat ter zijde.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En België, ik heb getwijfeld over België.
Je kunt zo doenquote:Op zaterdag 4 april 2026 17:12 schreef Elan het volgende:
Het fundamentele misverstand dat bestaat bij Trump (niet voor niets een demente bejaarde) is dat je ook een regime als het Iraanse kunt intimideren met geweld. Dat werkt in Venezuela, maar niet in Iran.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat roept Trump al weken. Afgelopen weken zei hij nog dat de VS Iran terug naar de 'Stone Ages' zou bombarderen. Ik denk niet dat ze erg onder de indruk zijn in Teheran.
Net zoals economische pijn weinig indruk maakt op een land als Iran. Dat gaat al decennia gebukt onder sancties - de pijngrens ligt daar hoog (een stuk hoger dan in het westen).quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het fundamentele misverstand dat bestaat bij Trump (niet voor niets een demente bejaarde) is dat je ook een regime als het Iraanse kunt intimideren met geweld. Dat werkt in Venezuela, maar niet in Iran.
Het werkte in Venenzuela ook alleen maar omdat die krijgsmacht weinig voorstelt, zeker itt de Iraanse.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het fundamentele misverstand dat bestaat bij Trump (niet voor niets een demente bejaarde) is dat je ook een regime als het Iraanse kunt intimideren met geweld. Dat werkt in Venezuela, maar niet in Iran.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |