abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220499494
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 14:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Uit de grond natuurlijk.

Grond-stoffen.

Tjeemich
En in welk land?
pi_220500274
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 14:13 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
En in welk land?
Dat verschilt per grondstof natuurlijk.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220500288
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 15:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat verschilt per grondstof natuurlijk.
Olie en gas.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat voor elkaar wilt krijgen.
pi_220500301
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:02 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Olie en gas.
Nou, met een boortoren bijvoorbeeld.
pi_220500384
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, met een boortoren bijvoorbeeld.
Waar ben je nou mee bezig Wantie?
Ik probeer een serieus gesprek aan te gaan en nu ga je weer zo dom doen.
pi_220500439
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Waar ben je nou mee bezig Wantie?
Ik probeer een serieus gesprek aan te gaan en nu ga je weer zo dom doen.
Nee, je probeert geen serieus gesprek te voeren.

Dan kom je niet met dit soort opmerkingen:

quote:
Prima en waar denk je grondstoffen vandaan te halen tot we zelfvoorzienend zijn?
[...]

pi_220500484
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 14:06 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Werkt alleen maar contraproductief. Door accijnzen te verlagen stijgt het gebruik, terwijl we afstevenen op een periode met brandstof tekorten waarin dus rantsoen nodig gaat zijn.
Ook voor het beperken van het gas zou de overheid wel wat meer kunnen doen nu de nood zo hoog is.

Ik ken de cijfers niet, maar zullen best mensen/gezinnen zijn die isoleren niet zien zitten of het kunnen betalen. Bied die mensen aan dat de kosten vooraf betaald worden (moeten duidelijk afspraken komen met de isolerende partijen, dat ze niet ineen keer meer per m2 in rekening brengen) en zorg dat het terugbetaald word met de verlaagde energielasten voor die mensen met het risico dat als het niet voldoende is, dat dit voor rekening van de overheid is.

Als je dan bij woningen begint die niet of nauwelijks geisoleerd zijn, dan is er weinig risico dat het geld niet terug komt. Hebben die mensen isolatie en verbruiken we als Nederland minder gas.

Ik vroeg google ai laatst wat de besparing in m3 gas zou zijn als mijn spouw van 7cm glaswol naar 12cm zou gaan en dat levert volgens het resultaat dus gewoon 1-3m3 per m2 op.
pi_220500510
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 12:47 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Prima en waar denk je grondstoffen vandaan te halen tot we zelfvoorzienend zijn?
We worden nooit zelfvoorzienend, of gaan we kobalt en lithium minen in Limburg?
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220500544
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:33 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ook voor het beperken van het gas zou de overheid wel wat meer kunnen doen nu de nood zo hoog is.

Ik ken de cijfers niet, maar zullen best mensen/gezinnen zijn die isoleren niet zien zitten of het kunnen betalen. Bied die mensen aan dat de kosten vooraf betaald worden (moeten duidelijk afspraken komen met de isolerende partijen, dat ze niet ineen keer meer per m2 in rekening brengen) en zorg dat het terugbetaald word met de verlaagde energielasten voor die mensen met het risico dat als het niet voldoende is, dat dit voor rekening van de overheid is.

Als je dan bij woningen begint die niet of nauwelijks geisoleerd zijn, dan is er weinig risico dat het geld niet terug komt. Hebben die mensen isolatie en verbruiken we als Nederland minder gas.

Ik vroeg google ai laatst wat de besparing in m3 gas zou zijn als mijn spouw van 7cm glaswol naar 12cm zou gaan en dat levert volgens het resultaat dus gewoon 1-3m3 per m2 op.
Eenieder die een eigen woning heeft en geen geld voor isolatie kan een lening afsluiten bij het warmtefonds.

Afhankelijk van betaal capaciteit zijn er 3 mogelijkheden :

1-
Lenen tegen een rentepercentage vergelijkbaar met de hypotheekrente op dat moment.

2-
Lenen tegen 0% rente

3-
Een combinatie lening, waarbij de overheid de eerste 5 jaar de aflossing van de lening tot zich neemt.
Na die 5 jaar komt een herbeoordeling. Als er dan nog steeds geen aflossingscapaciteit is, dan betaalt de overheid ook de resterende termijn.
pi_220500567
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Eenieder die een eigen woning heeft en geen geld voor isolatie kan een lening afsluiten bij het warmtefonds.

Afhankelijk van betaal capaciteit zijn er 3 mogelijkheden :

1-
Lenen tegen een rentepercentage vergelijkbaar met de hypotheekrente op dat moment.

2-
Lenen tegen 0% rente

3-
Een combinatie lening, waarbij de overheid de eerste 5 jaar de aflossing van de lening tot zich neemt.
Na die 5 jaar komt een herbeoordeling. Als er dan nog steeds geen aflossingscapaciteit is, dan betaalt de overheid ook de resterende termijn.
Ik denk dat er ook best wel wat oudere mensen zijn waarbij dit te grote stappen zijn. Als de overheid actief inzet op het benaderen van mensen waarbij die mensen zelf geen investering of lening hoeven af te sluiten dat we daar collectief meer mee winnen.
pi_220500673
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:48 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat er ook best wel wat oudere mensen zijn waarbij dit te grote stappen zijn. Als de overheid actief inzet op het benaderen van mensen waarbij die mensen zelf geen investering of lening hoeven af te sluiten dat we daar collectief meer mee winnen.
Het risico is dat de ongelijkheid dan te groot wordt tussen mensen die betaalcapaciteit hebben en mensen die dat niet hebben.
  vrijdag 3 april 2026 @ 17:16:03 #287
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220500713
Iemand nog met vliegvakantie?
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220500756
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:25 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, je probeert geen serieus gesprek te voeren.

Dan kom je niet met dit soort opmerkingen:
[..]

Dat is echt gewoon serieus bedoeld.
We moeten toch ergens grondstoffen vandaan halan?
We hebben dat spul gewoon nodig.
pi_220500762
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 april 2026 16:38 schreef nostra het volgende:

[..]
We worden nooit zelfvoorzienend, of gaan we kobalt en lithium minen in Limburg?
Misschien met kernenergie?
pi_220500785
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:24 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat is echt gewoon serieus bedoeld.
We moeten toch ergens grondstoffen vandaan halan?
We hebben dat spul gewoon nodig.
Nee, dat is niet serieus bedoeld.

Op dit moment halen we de energie ergens vandaan.
Dat stopt niet opeens als we besluiten om groot in te zetten op lokale energie.

Je vraag raakt kant noch wal.
pi_220500798
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ongetwijfeld Rob Jetten
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220500811
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, dat is niet serieus bedoeld.

Op dit moment halen we de energie ergens vandaan.
Dat stopt niet opeens als we besluiten om groot in te zetten op lokale energie.

Je vraag raakt kant noch wal.
Onze voorraden raken leeg en moet dus weer aangevuld worden.
Noorwegen levert niet genoeg helaas.
We moeten aankloppen bij Trump of Putin.
pi_220501074
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 19:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja inderdaad. De benzine is duurder en meteen gaan roepen dat de regering maar de portemonnee moet trekken voor je. Dat is inderdaad je handje ophouden.
De regering hoeft de portemonnee niet te trekken want ze hebben dat geld nog niet en daarnaast al het geld wat ze hebben is belastinggeld, dus van de burger
life is like a box of chocolates
pi_220501162
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het risico is dat de ongelijkheid dan te groot wordt tussen mensen die betaalcapaciteit hebben en mensen die dat niet hebben.
Bestaande maatregelen hoeven niet te verdwijnen. Maar ik denk dat het belangrijk is dat Jan en Ria van 80 jaar op een zo laag drempelige manier ook hun woning (deels) geisoleerd krijgen, waarbij het redelijk zeker is dat de gemaakte kosten terug komen. Mensen die op die leeftijd nog op zichzelf wonen kijken niet zo ver vooruit, terwijl het ons wel allemaal zou helpen.
pi_220501330
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Onze voorraden raken leeg en moet dus weer aangevuld worden.
Noorwegen levert niet genoeg helaas.
We moeten aankloppen bij Trump of Putin.
De gasvoorraad wordt op dit moment aangevuld en er zijn geen tekenen dat er onvoldoende aanvoer zal zijn om de gasvoorraad voldoende aan te vullen voor de komende winter.

Verder vind ik aankloppen nogal negatief klinken. Net alsof we een kopje suiker moeten lenen bij de buurvrouw.

We importeren gas uit onder andere de VS, Rusland, Qatar, Nigeria en Algerije.

Dat gaat voorlopig niet veranderen.

Canada zou een betrouwbare partner kunnen zijn voor de levering van gas aan Europa.
Maar omdat Europa de gasbehoefte afbouwt is het niet rendabel om te investeren in de benodigde infrastructuur in Canada om dat mogelijk te maken.
pi_220501364
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 18:34 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Bestaande maatregelen hoeven niet te verdwijnen. Maar ik denk dat het belangrijk is dat Jan en Ria van 80 jaar op een zo laag drempelige manier ook hun woning (deels) geisoleerd krijgen, waarbij het redelijk zeker is dat de gemaakte kosten terug komen. Mensen die op die leeftijd nog op zichzelf wonen kijken niet zo ver vooruit, terwijl het ons wel allemaal zou helpen.
Jaap en Ria gaan daar op hun 80-jarige leeftijd niet meer aan beginnen.
Veel te ingrijpend in hun leven.

Die kijken inderdaad niet ver vooruit omdat ze er dan toch niet meer zijn, of elders wonen.

Ik denk ook niet dat daar de winst is te behalen bij die categorie.

Beter is het om de huursector aan te pakken.
Al die tochtige sociale huurwoningen isoleren.
Hier gebeurt dat al, hele wijken worden voorzien van dubbel glas en nieuw daken, spouwmuren worden geïsoleerd, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wantie op 03-04-2026 19:47:19 ]
pi_220501434
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 19:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jaap en Ria gaan daar op hun 80-jarige leeftijd niet meer aan beginnen.
Veel te ingrijpend in hun leven.

Die kijken inderdaad ver vooruit omdat ze er dan toch niet meer zijn, of elders wonen.

Ik denk ook niet dat daar de winst is te behalen bij die categorie.

Beter is het om de huursector aan te pakken.
Al die tochtige sociale huurwoningen isoleren.
Hier gebeurt dat al, hele wijken worden voorzien van dubbel glas en nieuw daken, spouwmuren worden geïsoleerd, etc.
Dak en kozijnen zijn vaak wat ingrijpender, maar spouwmuur isolatie weer een stuk minder. Alhoewel voorzetramen ook snel geplaatst kunnen worden.
pi_220501489
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 19:23 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dak en kozijnen zijn vaak wat ingrijpender, maar spouwmuur isolatie weer een stuk minder. Alhoewel voorzetramen ook snel geplaatst kunnen worden.
Voorzetramen lijken mij weggegooid geld.
80 jaar, vaak binnen 10 jaar zijn ze niet meer woonachtig op het adres en de nieuwe bewoners gaan als eerste, met ISDE subsidie en eventueel warmtefonds alles in 1 x goed met kunststof kozijnen en triple glas.
Dan is de vraag wat je dan doet met het feit dat tegen subsidie kort daarvoor voorzetramen zijn geplaatst.
Spouwmuurisolatie kan wel, dat is niet anders dan bij nieuwe bewoning en kost relatief weinig.
En het kan dan in 1 x natuurvriendelijk gedaan worden.
  vrijdag 3 april 2026 @ 19:31:51 #299
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220501495
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ongetwijfeld Rob Jetten
Dat zou vrij dom zijn nu.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220501607
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 17:16 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ikke.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')