abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:25:34 #176
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220476191
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:18 schreef Tarado het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om olie maar ook om de geraffineerde en andere olieproducten.
Uiteraard, maar ik bedoel slechts te zeggen dat er niet perse tekorten zullen zijn, eerder gewoon hogere prijzen.

Niet dat dat geen probleem is. Veel goederen en diensten zullen niet of minder winstgevend zijn als olie langdurig hoog is.

Overigens vandaag al gemerkt hoe hard het gaat. Schoonfamilie woont in Korea en Korean Air heeft aankondigd dat de vluchten naar Seoul met 150 tot 200 euro gaan stijgen komende maand... dat is niet mis. Vlucht is normaal 800 euro.

[ Bericht 13% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 31-03-2026 18:30:53 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220476216
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:24 schreef oheng het volgende:
De enige manier waarop dit conflict nog beeindigd kan worden in de status quo, is als 1 van de 2 regimes wordt afgezet.

Als Iran de VS wil slopen, dan hoeven ze alleen maar te eisen dat alle olie niet meer in de dollar verhandeld wordt. De inflatie in de VS doet dan de rest, dankzij de enorme schulden (~100 biljard), en de enorme uitgaven. En dan nog de rest zoals het potentieel verliezen van investeringen van de golfstaten.

Wat een spectaculair eigen goal.
Een zwakke dollar maakt Amerikaanse goederen meer competitief. Trump zijn doel is altijd een zwakke dollar geweest al sinds de jaren 80.
blablablabla
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:29:13 #178
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220476219
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:24 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ik denk dat er in NL ook al veel mensen spijt hebben dat ze op Jetten gestemd hebben, maar ze hebben wel op hem gestemd.

En afzienbare tijd, ik ga het niet meer meemaken denk ik, maar de kans dat China het tzt gaat overnemen is geen nieuws.
Nee er hebben niet zoveel mensen op hem gestemd en de dwalende coalitie heeft het ingeregeld dat ze in minderheid deze afvalkoers kunnen varen. Wie het ook overneemt verwacht ik niet dat de wereld er hier beter van gaat worden.
De mens te beginnen bij veronderstelde leiders en hun voortdurende aanbidders, hebben te veel ambitie om het voor een ander te verpesten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:29:47 #179
131800 Tarado
capô de fusca
pi_220476222
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Uiteraard, maar ik bedoel slechts te zeggen dat er niet perse tekorten zullen zijn, eerder gewoon hogere prijzen.

Niet dat dat geen probleem is. Veel goederen en diensten zullen niet of minder winstgevend zijn als olie langdurig hoog is.
Dat eerste vraag ik me toch echt af, vanaf juni wordt het toch wel redelijk kritiek denk ik, als het op deze manier doorgaat.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:30:44 #180
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220476228
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:19 schreef Perrin het volgende:

[..]
Iedereen parkeert zijn geld in Amerikaanse (tech)bedrijven, als de rest van de wereld een chaos wordt en Amerika een relatief stabiele plek.. Ik denk dat dat de strategie is.

De rest van de wereld mag branden, de VS gaat voor zichzelf en neemt graag ieders geld aan.

[ afbeelding ]
In tech zie je toch duidelijk een andere beweging. Mede geholpen door een Microsoft die zich zelf in brand heeft gestoken.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220476238
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En ~80 miljoen dode burgers. Alle mensen in potentieel gevaarlijke landen preventief vermoorden vind jij een goed idee? Laat je nakijken!
[..]
Wij hadden meteen de derde wereldoorlog moeten beginnen en die landen preventief moeten gaan ruimen?

Jezus. Knettergek.
Je hoeft niet direct heel Iran in de as te leggen en iedereen uit te moorden hoor, overdrijven is ook een vak. Zolang je hun militaire mogelijkheden maar aan banden legt. Misschien ben je het alweer vergeten maar het was ook Iran dat Rusland aan Shahed drones geholpen heeft. Die ze inmiddels zelf kunnen produceren. Dus doe niet alsof Iran het toonbeeld van vrijheid en democratie is want het zijn een stel smerige extremistische boeven.
blablablabla
pi_220476249
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:30 schreef The-BFG het volgende:

[..]
In tech zie je toch duidelijk een andere beweging. Mede geholpen door een Microsoft die zich zelf in brand heeft gestoken.
Plus aan wie moeten ze die tech nog betalen als "de hele wereld in brand staat"
Dan hebben we hier wel wat anders aan ons hoofd dan SP 500 kopen elke maand.
blablablabla
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:35:07 #183
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220476257
Gaat ook best weer wat kapot in Dubai volgens mij, maar niemand durft meer wat te delen. Ik lees t alleen in de reacties.

op insta alleen influencers die zeggen dat alles prima in orde is :')_!
pi_220476284
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 17:20 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Als verliespost beschouwen en vanaf nu alleen nog maar wapens kopen die niet in de VS worden geproduceerd. Ja, dat gaat pijn doen maar de VS heeft niet één maar twee keer laten zien dat hun systeem feilbaar is en er totaal niet op berekend is om te voorkomen dat figuren als Trump de macht kunnen grijpen en compleet schijt hebben aan de grondwet en het eigen rechtssysteem, dat risico kunnen we niet nog een keer nemen.
We kunnen beter gaan shoppen in Oekraïne en die nog een extra zak geld geven voor de ontwikkeling ervan.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:42:40 #185
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220476301
Hmm de beurs schiet als een raket omhoog nu zojuist. En olie daalt enorm.

Ik verwacht een aankondiging van Herr Trump zo :P De grote spelers lijken al iets te weten.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:44:02 #186
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_220476312
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Plus aan wie moeten ze die tech nog betalen als "de hele wereld in brand staat"
Dan hebben we hier wel wat anders aan ons hoofd dan SP 500 kopen elke maand.
Ze hebben intern ook al aardig wat problemen als het om bijvoorbeeld voedsel gaat. Krijgen toch steeds meer door wat een zooi ze daar eigenlijk aan het vreten zijn.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_220476323
quote:

[..]

Overigens vandaag al gemerkt hoe hard het gaat. Schoonfamilie woont in Korea en Korean Air heeft aankondigd dat de vluchten naar Seoul met 150 tot 200 euro gaan stijgen komende maand... dat is niet mis. Vlucht is normaal 800 euro.
Ik denk ook wel tekorten. 20 tot 25 miljoen vaten per dag minder heeft ergens in de keten flinke gevolgen.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:46:22 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220476330
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hmm de beurs schiet als een raket omhoog nu zojuist. En olie daalt enorm.

Ik verwacht een aankondiging van Herr Trump zo :P De grote spelers lijken al iets te weten.
Daar valt ook niet op te handelen zonder inside information
The End Times are wild
  Forum Admin dinsdag 31 maart 2026 @ 18:46:45 #189
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220476335
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Daar zijn Trump en co natuurlijk niet vies van.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:47:25 #190
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220476337
quote:

[..]
Zeker. En dit was echt vreemd. Nasdaq 1,5% omhoog in luttele seconden. (en het stond al 2% in de plus)
pi_220476348
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:28 schreef Elan het volgende:

[..]
Een zwakke dollar maakt Amerikaanse goederen meer competitief. Trump zijn doel is altijd een zwakke dollar geweest al sinds de jaren 80.
Alleen een goedkopere dollar: ja.

Maar er wordt nu een extreem grote hoeveelheid negatieve factoren in werking gezet. Het potentieel dumpen van de petrodollar is 1. Duurdere energie voor AI datacentra, en verminderde investeringen uit de golfstaten zijn 2 (dit is de enige groei van de beurs en GDP). Er is een braindrain gaande, VS moet veel meer betalen voor de import, wapenexport markt is in gevaar door onzekere leveranties.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En militair-strategisch gezien dreigt dit uit te lopen op een historische nederlaag. Of zoals Sarah Paine zou zeggen: een "pivotal error".
pi_220476365
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik woon een kwartiertje rijden van de Belgische grens af. Hier tankt echt iedereen en zijn moeder in België.
Hier ook. Dacht ga op een rustig tijdstip om 2100 maar het was nog steeds druk. En dit is dan nog een dure Belgische pomp.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220476369
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik neem aan dat de olie gewoon elders gehaald gaat worden.

Olie komt momenteel (althans ik kijk naar een Belgische bron maar denk dat het hier niet veel anders is) voor bijna een kwart uit Noorwegen, 15% uit de VS en 16% uit Kazachstan

Volgens mij komt er voor ons vooral gas uit het MO.

Het probleem is natuurlijk dat je wel de hoofdprijs moet betalen, aangezien alle prijzen wereldwijd zijn.

Landen die helemaal zelf behoevend zijn in hun olie zouden zich in principe kunnen afsluiten (de VS bijvoorbeeld) van de markt.
60% van ons aardgas komt uit de VS. Dat is ook ongeveer wat we gebruiken om onze stroom op te wekken. De rest gaat in de reserve om te kunnen stoken in de winter. (We hebben ook nog wat biomassa, die tel ik hier niet mee.) En Trump heeft beloofd, dat hij daar mee stopt als we niet eerst voor zo'n 800 miljard aan Amerikaanse wapens kopen (die ze nu zelf nodig hebben) en in Amerikaanse aandelen beleggen. Afpersing, dus.
pi_220476371
quote:

[..]
Maar dat zou corruptie impliceren...
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:53:55 #195
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220476382
Niet zo heel verstandig zo dichtbij te gaan staan.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220476385
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:44 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ze hebben intern ook al aardig wat problemen als het om bijvoorbeeld voedsel gaat. Krijgen toch steeds meer door wat een zooi ze daar eigenlijk aan het vreten zijn.
Nouja Ozempic en zo zijn daar inmiddels gemeengoed (in elk geval voor de upper middleclass) dus ze zijn gemiddeld gezien dunner dan ooit.

Komt goed van pas nu de kerosine zo duur is :')
blablablabla
pi_220476386
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
60% van ons aardgas komt uit de VS. Dat is ook ongeveer wat we gebruiken om onze stroom op te wekken. De rest gaat in de reserve om te kunnen stoken in de winter. (We hebben ook nog wat biomassa, die tel ik hier niet mee.) En Trump heeft beloofd, dat hij daar mee stopt als we niet eerst voor zo'n 800 miljard aan Amerikaanse wapens komen (die ze nu zelf nodig hebben) en in Amerikaanse aandelen beleggen. Afpersing, dus.
Voor maar 50¤ had in deze post jouw :surprisepikachu: kunnen staan
pi_220476389
quote:

[..]

Hoe gaat het eigenlijk in Japan? Die zijn ook in hoge mate afhankelijk:

blablablabla
  dinsdag 31 maart 2026 @ 18:56:28 #199
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220476400
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:55 schreef Elan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Japan heeft behoorlijk wat voorraden. Zuid Korea echter:

https://oilprice.com/Late(...)ons-in-35-Years.html

https://www.koreatimes.co(...)-oil-supply-concerns
pi_220476408
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 18:55 schreef Elan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Die zullen nu olie uit de VS kopen, gok ik. Grote afhankelijkheid maar ook grote welvaart, dus die redden zich wel op de wereldmarkt, net als Europa…
Maar de prijzen zullen overal fors stijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')