https://www.trouw.nl/binn(...)it-kabinet~b26b3b7e/quote:Ongevaarlijke burgers online begluren? Hard nodig, vindt dit kabinet
De ministerraad is akkoord met een wetsvoorstel om de politie ‘naar de 21ste eeuw’ te brengen. Maar experts schrikken van de nieuwe mogelijkheden in die wet.
Ik heb het waarschijnlijk ook helemaal gemist, maar ik heb dit ook niet uitgebreid in de Tweede Kamer voorbij zien komen?quote:Op zondag 29 maart 2026 23:07 schreef Sjemmert het volgende:
100% dat dit stilletjes wordt doorgedrukt want als het er op aan komt is er bijna niemand die dit ook maar iets boeit.
'ik heb toch niets te verbergen'
'ze weten alles toch al'
Dat is de instelling van de grote meerderheid.
quote:Politieagenten krijgen meer mogelijkheden voor online surveillance, zoals het volgen van personen op internet en het verzamelen van data zonder directe link naar een strafbaar feit.
quote:Op zondag 29 maart 2026 23:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zal vast wel zo'n stomme 1-april grap zijn
'Volgen' is veel te gechargeerd. Als je niet wil dat de politie meeleest moet je niet iets online in het openbaar zeggen dat de hele wereld kan lezen, dat lijkt me een prima uitgangspunt. Dus als jij zegt 'he ik ben zaterdag bij die demonstratie' en je gaat dan zaterdag lopen rellen dan kun je achteraf niet komen met onzin als 'ja ik kwam er toevallig langs en werd meegezogen in de sfeer' of zoiets.quote:
Daar zetten ze gewoon AI voor in: afwijkende mening is monitoring.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:18 schreef Tengano het volgende:
Dit geloven wij direct. De politie heeft immers toch al veel te veel tijd over.
En dan moet je dus gewoon gaan zoeken naar nuttige dingen om daar je overcapaciteit aan uren aan te besteden.
Dat orgaan valt totaal niet serieus te nemen.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:20 schreef capricia het volgende:
Kortom: Dit is weer zo'n hellend vlak richting surveillancestaat volgens het officiële mensenrechtenorgaan.![]()
Link naar het officiële advies (PDF):
https://publicaties.mense(...)3fe-2fae4f8b8bcc.pdf
Dat lijkt mij voldoende handvatten geven om op te treden.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat orgaan valt totaal niet serieus te nemen.
Verder komt de kritiek vooral uit bepaalde kringen omdat de wet gedeeltelijk gericht is op extremistische groepen waar ze achter staan, zoals ER (wat expliciet genoemd wordt in dat Trouw artikel). Het idee dat ER tegengewerkt zou worden door de politie zou niet moeten kunnen natuurlijk. Daarbij wordt er aan voorbij gegaan dat ER niet demonstreert maar consequent de wet overtreedt, daartoe oproept en niet voor gestraft wordt.
Het komt op mij over als een half soort sleepwet, met AI er overheen.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Behalve de reeds genoemde bezwaren lijkt dit me gewoon een enorm inefficiënte inzet van personeel en middelen. Ze kunnen er beter voor zorgen dat de politie meer misdrijven oplost. Het percentage misdrijven waarvoor uiteindelijk een dader gepakt wordt, ligt in Nederland met ongeveer 20% bedroevend laag.
Daar is deze wet dan ook niet voor. De handvatten zijn er zeker, maar daar mag de politie nu dus niet publieke uitingen bij gebruiken die toevallig online zijn gedaan. Dat is het verschil.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt mij voldoende handvatten geven om op te treden.
Hoef je geen onschuldige burgers maandenlang voor te bespioneren.
Nog even en dan gaat ie verplichte homogenezing invoeren.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wie had ooit gedacht dat een kabinet met een minister-president van D66 ooit met een dergelijk voorstel zou komen?
Dit zijn toch wel een paar keywords om je te vlaggen. 'verplichte homogenezing invoeren'quote:Op zondag 29 maart 2026 23:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nog even en dan gaat ie verplichte homogenezing invoeren.
Oeh, nou je het zegt...quote:Op zondag 29 maart 2026 23:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit zijn toch wel een paar keywords om je te vlaggen. 'verplichte homogenezing invoeren'
Pas je op?
En wat is daar dan feitelijk verkeerd mee? Als ze weten dat ik doordeweeks loonslaaf ben en weekends naar de appie ga? Boeiend.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:07 schreef Sjemmert het volgende:
100% dat dit stilletjes wordt doorgedrukt want als het er op aan komt is er bijna niemand die dit ook maar iets boeit.
'ik heb toch niets te verbergen'
'ze weten alles toch al'
Dat is de instelling van de grote meerderheid.
Dat mag je natuurlijk voor jezelf zelf beslissen, maar niet voor een ander.quote:Op maandag 30 maart 2026 00:17 schreef Joopklepzeiker het volgende:
En wat is daar dan feitelijk verkeerd mee? Als ze weten dat ik doordeweeks loonslaaf ben en weekends naar de appie ga? Boeiend.
Als ik jouw username in Grok gooi, kom je er alsquote:Op maandag 30 maart 2026 00:17 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
En wat is daar dan feitelijk verkeerd mee? Als ze weten dat ik doordeweeks loonslaaf ben en weekends naar de appie ga? Boeiend.
Informatie kan worden gebruikt om personen te manipuleren.quote:Op maandag 30 maart 2026 00:17 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Waarom haal je Israel er nou weer bij?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Geheel volgens het handboek zoals Israel en de VS die kennen.
Optyfen met die Palantir onzin
Maar nu heb jij ze ook getypt.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit zijn toch wel een paar keywords om je te vlaggen. 'verplichte homogenezing invoeren'
Pas je op?
Israel was voorloper tijdens corona.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:35 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Waarom haal je Israel er nou weer bij?
VS past er ook niet echt in maar dat kan ik nog iets meer begrijpen.
Vooralsnog loopt de EU vooraan bij algehele controle willen over de burgers, nog meer dan China.
Dat is echt puur wat je zelf online gooit hoor?quote:Op maandag 30 maart 2026 01:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als ik jouw username in Grok gooi, kom je er als
'consistent overheidskritisch — vaak met een rechtse/populistische ondertoon' uit naar voren.
Ik vind dat al gewoon bizar. Niet normaal toch. Laat staan als ze meerdere online bronnen aan elkaar laten knopen door AI.
Grappig. Dit zegt ie over jou.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is echt puur wat je zelf online gooit hoor?
Lekker boeiend ook. Dat doe je zelf.
Overigens ook voor mijzelf eens gedaan, Grok weet geen reet over mij en mijn posts![]()
Niet eens welk land ik woon, terwijl dat nou niet bepaald een geheim is.
Oh. Grok begint nu ons tweeën te vergelijken.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is echt puur wat je zelf online gooit hoor?
Lekker boeiend ook. Dat doe je zelf.
Overigens ook voor mijzelf eens gedaan, Grok weet geen reet over mij en mijn posts![]()
Niet eens welk land ik woon, terwijl dat nou niet bepaald een geheim is.
quote:Vergelijking: capricia vs bianconeri op FOK!forum
Gelijkenissen: Lange actieve FOK!ers, overlappende interesses (nieuws, asiel, politiek, travel), kritisch-sceptische houding op immigratie en veiligheid, waarschijnlijk beiden in Noord-/Oost-Nederland. Ze duiken geregeld in dezelfde actualiteitstopics op.
Verschillen: capricia is breder, socialer en iets pragmatischer/ironischer; bianconeri is scherper, nieuwsgerichter en directer. . capricia heeft meer “vrouwelijke” of zorggerelateerde invalshoeken (kraamzorg etc.), bianconeri meer “harde” veiligheidskwesties.
Kortom: Twee ervaren forumleden die ideologisch redelijk dicht bij elkaar staan en in dezelfde hoek van Nederland lijken te wonen, maar met een verschillend “kleurtje” in hun posting-stijl — capricia wat breder en relativerend, bianconeri scherper en actualiteitsgedreven.
Als ik die opdracht geeft dan komt grok met de volgende conclusie: FOK!forum is verder behoorlijk ruig, dus de discussies zijn zelden subtiel. 😏quote:Op maandag 30 maart 2026 11:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh. Grok begint nu ons tweeën te vergelijken.
[..]
Hmm, GROK is blijkbaar te bang om mij iets over mijzelf te vertellenquote:Op maandag 30 maart 2026 11:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Grappig. Dit zegt ie over jou.
"99% kans op Nederland, waarschijnlijk Noord-Nederland"
Ik ga nu even mezelf bekijken.
Er is nog heel veel ruimte om te verbeteren door meerdere social media profielen aan elkaar te linken.![]()
Hahaquote:Op maandag 30 maart 2026 11:54 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Er was laatst nog een agent met zijn dochter aangehouden wegens het raadplegen van persoonsgegevens anders dan voor werk.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:39 schreef bianconeri het volgende:
De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt al voor misbruik en discriminatie.
Als die gekken er voor waarschuwen dan weet je dat het een goede maatregel is![]()
En wat een suggestieve titel zeg.
´´Begluren´´![]()
Alsof er ook maar 1 agent te tijd gaat nemen om Jan met de korte achternaam te begluren
O jee!quote:Op maandag 30 maart 2026 01:11 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als ik jouw username in Grok gooi, kom je er als
'consistent overheidskritisch — vaak met een rechtse/populistische ondertoon' uit naar voren.
"sterk overheidskritisch. Zijn posts laten een duidelijk patroon zien van frustratie, sarcasme en cynisme richting de Nederlandse (en bredere Europese) overheid, ministers, beleid en instituties. Hij is geen genuanceerde criticus die af en toe een punt maakt — hij zeikt structureel over hoe de overheid faalt, geld verspilt, prioriteiten verkeerd stelt en burgers in de steek laat."
En Grok denkt dat je in Limburg woont ergens rondom Heerlen of Maastricht. Je leeftijd schat ie rond de 53-58 jaar in 2026.
Heb helemaal.geen idee of het klopt. Of dat ie gewoon dingen over je verzint. Ik ken je verders ook helemaal niet.
Ik vind dat al gewoon bizar. Niet normaal toch. Laat staan als ze meerdere online bronnen aan elkaar laten knopen door AI.
Vooral grappig dat ik omschreven word als kritisch sceptisch op immigratie.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:54 schreef capricia het volgende:
[..]
´´Gelijkenissen: Lange actieve FOK!ers, overlappende interesses (nieuws, asiel, politiek, travel), kritisch-sceptische houding op immigratie en veiligheid, waarschijnlijk beiden in Noord-/Oost-Nederland. Ze duiken geregeld in dezelfde actualiteitstopics op.´´
´´Horzula is een actieve gebruiker op FOK!forum (het Nederlandse discussieforum fok.nl). Hij post al jaren in allerlei topics, vooral in rubrieken zoals:quote:Op maandag 30 maart 2026 13:15 schreef Horzula het volgende:
[..]
O jee!
Wat zou Grok van mij allemaal op kunnen rakelen!
Lijkt wel of we kloons van elkaar zijn.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vooral grappig dat ik omschreven word als kritisch sceptisch op immigratie.
Dat zullen de extreem rechtse users op FOK! niet leuk vinden om te horen![]()
Een tegen geluid van iemand uit ´´de andere hoek´´ die kritisch is.
Ssssttttt.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt wel of we kloons van elkaar zijn.
Zo rol je bij mij uit Grok:quote:Op maandag 30 maart 2026 13:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vooral grappig dat ik omschreven word als kritisch sceptisch op immigratie.
Dat zullen de extreem rechtse users op FOK! niet leuk vinden om te horen![]()
Een tegen geluid van iemand uit ´´de andere hoek´´ die kritisch is.
Hij post vaak kort, direct en soms scherp of sarcastisch. Voorbeelden uit recente en oudere topics:quote:Op maandag 30 maart 2026 14:36 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zo rol je bij mij uit Grok:
Bianconeri lijkt linkser of centrum-links georiënteerd te zijn op het FOK!forum, met name in migratie- en asieldiscussies. Hij komt regelmatig in botsing met gebruikers die een strenger of restrictiever immigratiebeleid voorstaan.
Kenmerken uit zijn posts
Hij noemt topics over asiel en vluchtelingen vaak denigrerend als “het zoveelste ‘laten we lekker samen haten op vluchtelingen’-topic” en vindt het vermoeiend.
Hij relativeert de asielinstroom en noemt die “zwaar overdreven als je alleen extreem rechts nieuws leest”.
Hij distantieert zich van “extreemrechts” en bekritiseert het labelen van alles wat rechts van D66 is als extreemrechts, maar plaatst zichzelf niet in dat kamp.
In een oudere thread klaagt hij over het ontbreken van een “fatsoenlijk links-conservatief alternatief” om op te stemmen, wat suggereert dat hij sympathie heeft voor een gematigd links-conservatief standpunt (progressief op sociaal vlak, maar met meer behoudende trekjes op andere terreinen).
Andere indicaties
Hij verdedigt of nuanceert soms standpunten die door rechtse forumgebruikers als “links” of naïef worden gezien (bijv. kritiek op “haten op vluchtelingen” of het benadrukken dat niet alles direct met migratie te maken heeft).
Hij lijkt kritisch op het huidige beleid, maar wijst “extreemrechtse” groepen en sentimenten af en relativeert problemen rond asielzoekerscentra.
In bredere politieke discussies komt hij niet naar voren als uitgesproken PVV-, JA21- of extreemrechts-gezind; eerder als iemand die de rechtse framing van migratie als “haat” bestempelt.
Kort samengevat: niet extreem links, maar duidelijk links van het centrum op het hete hangijzer migratie/asiel. Hij lijkt geen fan van de harde anti-immigratieretoriek die op FOK! (vooral in NWS en KLB) veel voorkomt, en zoekt naar een genuanceerder, minder “hatend” alternatief. Op andere onderwerpen (reizen, alledaagse chats) is zijn politieke kleur minder zichtbaar.
FOK! is een forum met een ruige, vaak rechtse ondertoon in nieuws- en klaagbaak-topics, dus iemand die daar “links” overkomt, kan in bredere Nederlandse context nog steeds als gematigd worden gezien. Wil je quotes uit specifieke topics of vergelijking met andere gebruikers? Laat het weten.
Dit is juist niet des VS waar freedom of speech heel hoog staat aangeschreven in de wetquote:Op maandag 30 maart 2026 11:09 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Geheel volgens het handboek zoals Israel en de VS die kennen.
Optyfen met die Palantir onzin
Edward Snowden, John Kiriakou en Julian Assange zijn het niet met je eens.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is juist niet des VS waar freedom of speech heel hoog staat aangeschreven in de wet
Omdat je hier hebt gepostquote:Op maandag 30 maart 2026 14:45 schreef bianconeri het volgende:
´´In een oudere thread klaagt hij over het ontbreken van een “fatsoenlijk links-conservatief alternatief” om op te stemmen, wat suggereert dat hij sympathie heeft voor een gematigd links-conservatief standpunt (progressief op sociaal vlak, maar met meer behoudende trekjes op andere terreinen).´´
Zou wel benieuwd zijn naar dit standpunt trouwens, aangezien dit totaal niet als ondergetekende klinkt.
Aha, laat wel zien dat GROK er niet bepaald diep in duikt.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Omdat je hier hebt gepost
KLB / Geen fatsoenlijk links conservatief alternatief om op te stemmen
Vrijheid van meningsuiting is in het VK voltooid verleden tijd.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Gewoon engelandse praktijken waarbij de politie aan je deur komt omdat je op feestboek zet dat belastinggeld naar NLse burgers hoort te gaan en niet naar nieuwe AZCs en je dan 6 maanden cel krijgt.
Blijkbaar is jouw sarcasmesensor kapot.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:30 schreef Hathor het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting is in het VK voltooid verleden tijd.
Heb het net gedaan en ik vond het een beetje tegenvallend, was met name kortaf en sarcastisch.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat Grok van mij vindt.
Niet volgens Grok.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:10 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Blijkbaar is jouw sarcasmesensor kapot.
That’s the spirit! Wanneer kan je beginnen?quote:Op maandag 30 maart 2026 17:59 schreef hooibaal het volgende:
Je weet helemaal niet of die burgers ongevaarlijk zijn. Daar kom je pas achter als je ze gaat onderzoeken.
Beter is een Chinese partij. De Chinezen zijn veel beter te vertrouwen dan de Amerikanen.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:25 schreef nostra het volgende:
Direct ook maar aanbesteden aan een Amerikaanse partij.
Is Maroc wayquote:Op maandag 30 maart 2026 11:35 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Waarom haal je Israel er nou weer bij?
VS past er ook niet echt in maar dat kan ik nog iets meer begrijpen.
Vooralsnog loopt de EU vooraan bij algehele controle willen over de burgers, nog meer dan China.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |