https://www.trouw.nl/binn(...)it-kabinet~b26b3b7e/quote:Ongevaarlijke burgers online begluren? Hard nodig, vindt dit kabinet
De ministerraad is akkoord met een wetsvoorstel om de politie ‘naar de 21ste eeuw’ te brengen. Maar experts schrikken van de nieuwe mogelijkheden in die wet.
Ik heb het waarschijnlijk ook helemaal gemist, maar ik heb dit ook niet uitgebreid in de Tweede Kamer voorbij zien komen?quote:Op zondag 29 maart 2026 23:07 schreef Sjemmert het volgende:
100% dat dit stilletjes wordt doorgedrukt want als het er op aan komt is er bijna niemand die dit ook maar iets boeit.
'ik heb toch niets te verbergen'
'ze weten alles toch al'
Dat is de instelling van de grote meerderheid.
quote:Politieagenten krijgen meer mogelijkheden voor online surveillance, zoals het volgen van personen op internet en het verzamelen van data zonder directe link naar een strafbaar feit.
quote:Op zondag 29 maart 2026 23:08 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zal vast wel zo'n stomme 1-april grap zijn
'Volgen' is veel te gechargeerd. Als je niet wil dat de politie meeleest moet je niet iets online in het openbaar zeggen dat de hele wereld kan lezen, dat lijkt me een prima uitgangspunt. Dus als jij zegt 'he ik ben zaterdag bij die demonstratie' en je gaat dan zaterdag lopen rellen dan kun je achteraf niet komen met onzin als 'ja ik kwam er toevallig langs en werd meegezogen in de sfeer' of zoiets.quote:
Daar zetten ze gewoon AI voor in: afwijkende mening is monitoring.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:18 schreef Tengano het volgende:
Dit geloven wij direct. De politie heeft immers toch al veel te veel tijd over.
En dan moet je dus gewoon gaan zoeken naar nuttige dingen om daar je overcapaciteit aan uren aan te besteden.
Dat orgaan valt totaal niet serieus te nemen.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:20 schreef capricia het volgende:
Kortom: Dit is weer zo'n hellend vlak richting surveillancestaat volgens het officiële mensenrechtenorgaan.![]()
Link naar het officiële advies (PDF):
https://publicaties.mense(...)3fe-2fae4f8b8bcc.pdf
Dat lijkt mij voldoende handvatten geven om op te treden.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat orgaan valt totaal niet serieus te nemen.
Verder komt de kritiek vooral uit bepaalde kringen omdat de wet gedeeltelijk gericht is op extremistische groepen waar ze achter staan, zoals ER (wat expliciet genoemd wordt in dat Trouw artikel). Het idee dat ER tegengewerkt zou worden door de politie zou niet moeten kunnen natuurlijk. Daarbij wordt er aan voorbij gegaan dat ER niet demonstreert maar consequent de wet overtreedt, daartoe oproept en niet voor gestraft wordt.
Het komt op mij over als een half soort sleepwet, met AI er overheen.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Behalve de reeds genoemde bezwaren lijkt dit me gewoon een enorm inefficiënte inzet van personeel en middelen. Ze kunnen er beter voor zorgen dat de politie meer misdrijven oplost. Het percentage misdrijven waarvoor uiteindelijk een dader gepakt wordt, ligt in Nederland met ongeveer 20% bedroevend laag.
Daar is deze wet dan ook niet voor. De handvatten zijn er zeker, maar daar mag de politie nu dus niet publieke uitingen bij gebruiken die toevallig online zijn gedaan. Dat is het verschil.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt mij voldoende handvatten geven om op te treden.
Hoef je geen onschuldige burgers maandenlang voor te bespioneren.
Nog even en dan gaat ie verplichte homogenezing invoeren.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Wie had ooit gedacht dat een kabinet met een minister-president van D66 ooit met een dergelijk voorstel zou komen?
Dit zijn toch wel een paar keywords om je te vlaggen. 'verplichte homogenezing invoeren'quote:Op zondag 29 maart 2026 23:52 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nog even en dan gaat ie verplichte homogenezing invoeren.
Oeh, nou je het zegt...quote:Op zondag 29 maart 2026 23:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit zijn toch wel een paar keywords om je te vlaggen. 'verplichte homogenezing invoeren'
Pas je op?
En wat is daar dan feitelijk verkeerd mee? Als ze weten dat ik doordeweeks loonslaaf ben en weekends naar de appie ga? Boeiend.quote:Op zondag 29 maart 2026 23:07 schreef Sjemmert het volgende:
100% dat dit stilletjes wordt doorgedrukt want als het er op aan komt is er bijna niemand die dit ook maar iets boeit.
'ik heb toch niets te verbergen'
'ze weten alles toch al'
Dat is de instelling van de grote meerderheid.
Dat mag je natuurlijk voor jezelf zelf beslissen, maar niet voor een ander.quote:Op maandag 30 maart 2026 00:17 schreef Joopklepzeiker het volgende:
En wat is daar dan feitelijk verkeerd mee? Als ze weten dat ik doordeweeks loonslaaf ben en weekends naar de appie ga? Boeiend.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |