SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deposito garantiestelsel
Er zijn veel verwarringen over het Europese depositogarantiestelsel. Veel gemaakte fouten zijn:
- Er is geen Europees garantiestelsel, in werkelijkheid heeft elk EU land één of meerdere garantiestelsels.
- De overheid van een EU land hoeft niet garant te staan voor de spaarders.
Hoe zit het echt:
Het garantiestelsel is voor ieder land individueel ingericht. Vanuit de EU is er een richtlijn opgesteld waarin is bepaald hoe een garantiestelsel er ongeveer uit moet zien. Dit betekent echter niet dat elk garantiestelsel op dezelfde manier is ingericht! Wel geldt dat de garantie in alle EU landen op de betaalrekening & spaarrekening 100.000 euro is (of equivalent in de lokale valuta). Ook de nog onbetaalde rente valt onder het garantiestelsel (tot aan de dag dat de bank kapot is gegaan). De uitbetaling van simpele tegoeden zou ergens tussen de 3 en 5 werkdagen moeten plaatsvinden (gerekend vanaf het moment dat jij jezelf hebt aangemeld bij het garantiefonds). Over die dagen wordt geen rente vergoedt.
Er bestaan allerlei uitzonderingen op zowel het bedrag wat onder de garantie valt, wanneer je geen recht hebt op garantie en de tijd waarin het garantiefonds de zaak afhandeld. Een voorbeeld van een uitzondering met een hoger garantiebedrag is wanneer jouw saldo hoger was doordat je in de afgelopen 3 maanden een huis verkocht had. Ook mag het garantiefonds de afhandeling verlengen tot 3 maanden.
Naast dat je bank failliet kan gaan, kan ook het deposito garantiestelsel omvallen! Daarom moet je zelf bepalen in hoeverre jij vindt dat het betreffende garantiestelsel betrouwbaar is. De betrouwbaarheid, dat jij jouw geld terug ziet zou je op de volgende manier kunnen afwegen:
1) het risico van het omvallen van de bank zelf. Hoewel dit natuurlijk heel lastig is, zijn er vaak wel publiek beschikbare kredietwaardigsheid beoordelingen van die bank. Vergeet niet dat een hoge aangeboden rente samen gaat met meer risico bij de betreffende bank.
2) de relatieve grootte van de bank ten opzichte van alle andere banken in dat land. De garantie op jouw geld wordt geboden door het garantiefonds en alle andere banken in dat land. Dus heb je een bank met een heel groot marktaandeel, dan is de kans groter dat de resterende banken dit verlies niet kunnen dragen. Hierbij de stappen die bepalend zijn voor of jij wel of niet je (volledige) tegoed terug krijgt:
a) de huidige funding van het garantiestelsel. Alle EU landen zijn bezig buffers op te bouwen in garantiefondsen. Hiervoor gelden minimale en maximale buffers. Aangezien de terugbetaling eerst uit de buffer komt, kan het zijn dat jouw kleinere bank wellicht volledig gefinancieerd kan worden vanuit het garantiefonds. De grootte van de buffer van het garantiefonds kan je terugvinden op de volgende pagina van de EBA.
b) indien de funding van het garantiefonds onvoldoende is, dan worden de resterende banken in dat land aangeschreven om te betalen. Hierbij geldt echter wel, dat deze banken niet (direct) hoeven te betalen wanneer dit zou betekenen dat zij zelf ook zouden kunnen omvallen. Dus mocht jouw bank omvallen op basis van een slechte situatie die meerdere banken in gevaar brengt, dan geeft dit wellicht geen oplossing. Het garantiefonds heeft de macht om te besluiten in hoeverre zij bereid is het geld voor te schieten. Is zij daartoe niet bereid, dan is het garantiefonds omgevallen en krijg jij geen of beperkt geld terug. Is zij daartoe wel bereid, dan kan het garantiefonds geld lenen van de overheid van het betreffende land of geld lenen van andere garantiestelsel in de EU.
Lang verhaal kort: de overheid is niet verplicht het geld te compenseren!
Let op dat geld op een beleggersrekening niet altijd valt onder het depositogarantiestelsel. Voor (sommige) beleggersrekeningen geldt dat er sprake is van een beleggerscompensatieregeling. De bedragen waarvoor een garantie bestaat verschillen per land en zijn ook niet altijd 100% gegarandeerd.
Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron).
Binnenkort worden alle banken verplicht Instant Payments toe te passen, maar dit geldt niet voor spaarrekeningen. Daar kan het dus altijd nog iets langer duren.
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiëren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
Laatste aanpassing aan de OP was op 28-3-2026
ja ik was de titel vergeten aan te passen idd - was al die namen aan het uitzoeken.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:30 schreef Quyxz_ het volgende:
Dichter naar de 0 in de TT is gedateerd. Nu misschien dichter naar de 3!
Hoeveel mensen zouden die ASN Foundation gebruikenquote:Op zaterdag 28 maart 2026 11:41 schreef leolinedance het volgende:
15 april lunchen met de vrouw op kosten van ASN
In de app heb je onderin icoontjes - het derde icoontje is de betaalkaarten.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:10 schreef TjjWester het volgende:
Weet toevallig iemand waar de NFC functie zit in openbank app?
Sinds dat ze hun app hebben vernieuwd is het een puinhoop, documentatie klopt niet meer.
Dankjewel heb het gevonden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
In de app heb je onderin icoontjes - het derde icoontje is de betaalkaarten.
Bij je betaalkaart heb je een aantal icoontjes zoals uitschakelen, pincode wijzigen etc. De laatste optie is Meer opties
Onderin heb je een swipe-lijst met Meer opties, ga naar de 4e en laatste pagina. Daar staat Openbank Pay.
De rest wijst zich zelf dan wel omdat je dit menutje moest vinden.
Het gaat om nieuw geld. Als er morgen deposito wordt geopend, mag je op 30 juni niet nogmaals het 3maands deposito tegen actie rente afsluiten?quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:14 schreef zeeland6 het volgende:
3 maands deposito 3% rente bij Centraal beheer.
Je ontvangt de 3% rente als:quote:Op zondag 29 maart 2026 05:29 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Het gaat om nieuw geld. Als er morgen deposito wordt geopend, mag je op 30 juni niet nogmaals het 3maands deposito tegen actie rente afsluiten?
Dan zou je dus net 2 periodes van 3 maanden mee kunnen doen.quote:Op zondag 29 maart 2026 08:51 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Je ontvangt de 3% rente als:
a. De RenteVast Rekening geopend is binnen de actieperiode.
b. Het geld voor 26 maart 2026 nog niet op een rekening bij Centraal Beheer stond.
https://www.centraalbehee(...)ing/actievoorwaarden
Ik moest opnieuw m'n ID uploaden ... en inderdaad ....het is een chaos daar .... je CCV nummer ... je PIN, je wachtwoord en ga zo maar door. Maar 2FA hebben ze (nog) niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:10 schreef TjjWester het volgende:
Weet toevallig iemand waar de NFC functie zit in openbank app?
Sinds dat ze hun app hebben vernieuwd is het een puinhoop, documentatie klopt niet meer.
Het was trouwens vrij eenvoudig om een rekening te openen. Ik heb het wel eens anders meegemaakt.quote:Op donderdag 26 maart 2026 15:14 schreef zeeland6 het volgende:
3 maands deposito 3% rente bij Centraal beheer.
3 maanden minimaal 2500 euro sparen dan krijg je daarna 50 euro bonus.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:42 schreef Patroon het volgende:
Een paar maanden geleden was er toch een actie bij ASN? Ik heb daar geld gestort met die reden, maar ben vergeten wat de actie was. Er staat nu dat bedrag met 1.3% rente, maar zie geen bijschrijving...wat waren de voorwaarden ook alweer?
Mee too. Ik hoop een deel 2x 3mnd weg te kunnen zetten.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 11:02 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Het was trouwens vrij eenvoudig om een rekening te openen. Ik heb het wel eens anders meegemaakt.
Eerst de rente plus rekening openen en vanuit daar de rente vast rekening. Ik heb het weer een paar maanden onder de pannen iig.
Hier staat ook 2500 euro. Bedankt, laat ik het even staan.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 12:20 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
3 maanden minimaal 2500 euro sparen dan krijg je daarna 50 euro bonus.
Ik voldoe hieraan en verwacht deze maand de bonus
Die gaat bij mij tot half mei geloof ik. Maar tegen die tijd verwacht ik nog wel aanbiedingen met hogere rentes.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Mee too. Ik hoop een deel 2x 3mnd weg te kunnen zetten.
Garanti actierente loopt voor mij eind volgende maand af, dus daarna groter deel naar CB.
Hoe zit dat bij Garanti nu precies met deze actie? Je kunt na 6 maanden je geld weghalen, maar krijg je de rente dan direct of pas na een jaar? En die rekening moet je dan gedurende die tijd aanhouden?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Mee too. Ik hoop een deel 2x 3mnd weg te kunnen zetten.
Garanti actierente loopt voor mij eind volgende maand af, dus daarna groter deel naar CB.
Rente krijg je op 1 jan uitgekeerd of bij opzeggen rekeningquote:Op dinsdag 31 maart 2026 14:21 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Hoe zit dat bij Garanti nu precies met deze actie? Je kunt na 6 maanden je geld weghalen, maar krijg je de rente dan direct of pas na een jaar? En die rekening moet je dan gedurende die tijd aanhouden?
Spaaractie bij NN.quote:1 Meld je nu aan voor de Voorjaarsactie bij je internetspaarrekening in mijn.nn of de NN App.
2 En stort uiterlijk 31 mei 2026 extra geld op je internetspaarrekening.
3 Laat dit bedrag staan tot en met 30 november 2026.
4 Je ontvangt 1% extra rente van 1 juni tot en met 30 november 2026, over maximaal ¤ 50.000,- nieuw spaargeld.
Weer: alleen nieuw spaargeld (t.o.v. 1 april) en over maar max. 50.000,- . Ik heb bij NN een aantal spaarrekeningen; ga ik allemaal opdoeken. Zou wat anders zijn als ik met dat spaargeld ook die actie had kunnen volgen. Nu hoeft het niet meer.quote:Op woensdag 1 april 2026 05:42 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Spaaractie bij NN.
Actuele rente:
Tot 25k: 1.3%
Tussen 25k en 100k: 1.2%
Boven 100k: 1.1%
Gezien hun beroerde spaarrentes niet heel interessant.
Een paar jaar geleden was NN nog wel redelijk concurrerend met hun deposito rente, maar tegenwoordig is het allemaal vrij karig. Ook de rente voor vrij opneembaar is echt laag. Geen reden om daar nog geld te stallen.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Weer: alleen nieuw spaargeld (t.o.v. 1 april) en over maar max. 50.000,- . Ik heb bij NN een aantal spaarrekeningen; ga ik allemaal opdoeken. Zou wat anders zijn als ik met dat spaargeld ook die actie had kunnen volgen. Nu hoeft het niet meer.
Reden om 'm op te doeken.quote:Op woensdag 1 april 2026 11:21 schreef mujentas het volgende:
Een paar jaar geleden was NN nog wel redelijk concurrerend met hun deposito rente, maar tegenwoordig is het allemaal vrij karig. Ook de rente voor vrij opneembaar is echt laag. Geen reden om daar nog geld te stallen.
Idem van mijn huisbank naar Centraal Beheer.quote:Op vrijdag 3 april 2026 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Op Goede Vrijdag is er blijkbaar geen bankverkeer vanuit Garanti naar mijn huisbank. Dinsdag pas weer.
Gewoon op de OB site, al in maart ontvangen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:58 schreef RotatoR het volgende:
Ik wacht nog steeds op de jaaropgave van Openbank die ergens een deze weken per post moet arriveren.
Ja ik heb m'n rekening vorig jaar al opgezegd.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Gewoon op de OB site, al in maart ontvangen.
Ja .....quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:14 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja ik heb m'n rekening vorig jaar al opgezegd.
Onnodig volgens mij in dit digitaal tijdperk. Ze zetten de computers toch niet uit? Aan de andere kant: op Urk kun je op zondag niet tanken bij de zelfbediening(!) benzinepompquote:Op vrijdag 3 april 2026 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Op Goede Vrijdag is er blijkbaar geen bankverkeer vanuit Garanti naar mijn huisbank. Dinsdag pas weer.
Ben je bijna niet meer gewend in deze tijd.
Dit komt doordat Target2 gesloten is en er dus geen interbancaire verkeer dat door de ECB gaat mogelijk is . Volgens mij komt dit vooral doordat de mensen die controles en andere werkzaamheden doen vrij zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:59 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Onnodig volgens mij in dit digitaal tijdperk. Ze zetten de computers toch niet uit? Aan de andere kant: op Urk kun je op zondag niet tanken bij de zelfbediening(!) benzinepomp
quote:Op vrijdag 3 april 2026 16:58 schreef RotatoR het volgende:
Ik merk nu wel dat het steeds switchen naar banken met de hoogste rente de belastingaangifte er niet makkelijker op maakt. Ik wacht nog steeds op de jaaropgave van Openbank die ergens een deze weken per post moet arriveren.
Openbank is echt superlaat met de jaaropgave, die van mij kwam uiteindelijk ook 'al in maart' binnen op 31 maart.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Gewoon op de OB site, al in maart ontvangen.
Waar kan een mens zich al niet druk om maken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 20:58 schreef APK het volgende:
Ik had mijn aangifte al gedaan met het eindsaldo dat op de jaaropgave van het jaar daarvoor stond, maar het irriteert mij echt dat Openbank zo laat is met het jaaroverzicht.
Wat kan een mens irritant zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar kan een mens zich al niet druk om maken.
Dat komt vaker voor dan je zou verwachten. Dit is ook op meerdere plaatsen op de Veluwe/bijbelbelt het geval.quote:Op vrijdag 3 april 2026 17:59 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Aan de andere kant: op Urk kun je op zondag niet tanken bij de zelfbediening(!) benzinepomp
Noteer 1 mei dan ook maar vast in de agenda.quote:Op vrijdag 3 april 2026 15:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Ben je bijna niet meer gewend in deze tijd.
Er zijn zelfs bepaalde winkels dat de webshop dicht is op zondag..quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat komt vaker voor dan je zou verwachten. Dit is ook op meerdere plaatsen op de Veluwe/bijbelbelt het geval.
Opnemen als je het werkelijk rendement wilt opgeven, anders is het niet nodig.quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:14 schreef AnneX het volgende:
Vraagje over IB25: wat doen jullie met een bankrek die niet bestaat en dus 0 op 1-1-25 en einde jaar wel een dep bedrag met rente opstaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |