abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:20:12 #101
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220434143
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:09 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Er wordt over rassenleer gedoceerd op universiteiten, en over de gevolgen ervan.
Er wordt ook over vermenging van begrippen en definities gedoceerd op universiteiten.
En er is nog steeds bij tijd en wijle (op diverse plaatsen in de wereld) ophef over docenten en vakgroepen waarbij begrippen als etniciteit, afkomst en rassenleer met elkaar vermengd worden. Ondanks dat een dergelijke vermenging 'officieel' tot het verleden zou behoren.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een term als 'woke': ook een term uit de geschiedenis waarmee zowel links als rechts aan de haal is gegaan en het nu loslaten op heel andere opvattingen, en de onjuiste nieuwe terminologieën gebruiken om andersdenken onterecht te framen.

Succes met de woordenboekenstrijd, maar op de inhoud ga je voor de zoveelste keer niet in. En keer je de problematiek waar je zelf zo druk mee bezig bent, namelijk het 'stempelen' van groepen mensen (verbonden aan superioriteit, inferioriteit of iets van vergelijkbare walgelijke aard), weer om en verwijt je juist anderen dat ze met framen of andere dubieuze praktijken bezig zijn.
Waar ga ik op de inhoud niet in? Kom eens met concrete punten waar ik niet op zou inhaken ..
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220434164
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waar ga ik op de inhoud niet in? Kom eens met concrete punten waar ik niet op zou inhaken ..
Hummus is veel meer dan een dip van gepureerde kikkererwten en tahini; het is een symbool van identiteit, bodem en overleven. De naam zelf verklapt de basis: hummus is simpelweg het Arabische woord voor "kikkererwt". De volledige naam van het gerecht is van oudsher hummus bi-tahina.
De Oorsprong: Een Mysterie in de Levant

De exacte geboorteplaats van hummus is onderwerp van veel debat, maar historici zijn het erover eens dat de wortels in de Levant liggen (het gebied dat nu Palestina, Libanon, Syrië en Jordanië beslaat). De oudst bekende recepten voor een koude puree van kikkererwten met azijn en kruiden duiken op in dertiende-eeuwse kookboeken uit Cairo. De moderne variant met tahini ontwikkelde zich waarschijnlijk later in de stedelijke centra van het Ottomaanse Rijk.

Kikkererwten zelf worden al duizenden jaren in deze regio verbouwd. Voor de lokale bevolking was het een cruciaal gewas: voedzaam, goedkoop en bestand tegen de droogte van het mediterrane klimaat.
Hummus en de Palestijnse Identiteit

Voor Palestijnen is hummus onlosmakelijk verbonden met de Fellahin (de boerengemeenschappen). Het bereiden van hummus was een ritueel van de ochtend. Het is van oudsher een stevig ontbijt dat de nodige energie leverde voor een dag op het land.

In de Palestijnse keuken is hummus niet zomaar een bijgerecht; het is een uiting van vakmanschap. De balans tussen de romige textuur, de bitterheid van de tahini en de frisheid van citroen en knoflook is een bron van trots. In steden als Jeruzalem (Al-Quds), Nablus en Gaza heeft elke familie en elke hummus-maker zijn eigen geheime verhoudingen.
De "Hummus-oorlogen" en Culturele Toe-eigening

In de moderne geschiedenis is hummus een brandpunt geworden in het conflict tussen Israël en Palestina. Sinds de oprichting van de staat Israël is hummus geadopteerd als een "nationaal Israëlisch gerecht". Voor Palestijnen voelt dit vaak als een dubbele onteigening: eerst van hun land, en vervolgens van hun culinaire erfgoed.

Wanneer hummus wereldwijd wordt verkocht als een Israëlisch exportproduct, zonder erkenning van de Arabische en Palestijnse wortels, spreken veel Palestijnen van culturele toe-eigening. Voor hen is hummus een vorm van sumud (standvastigheid). Door vast te houden aan hun recepten en landbouwtradities, bewaren zij hun geschiedenis tegenover pogingen om die uit te wissen.
Een Gerecht van Weerstand en Verbinding

Ondanks de politieke lading blijft hummus in de kern een gerecht van de gemeenschap. In Palestijnse huishoudens wordt het geserveerd in een grote gedeelde schaal, overgoten met een gulle laag lokale olijfolie en bestrooid met peterselie en sumak. Het wordt gegeten met warm platbrood, dat dienst doet als lepel.

De geschiedenis van hummus leert ons dat voedsel nooit neutraal is. Het vertelt het verhaal van migratie, landbouw en de strijd om erkenning. Voor de Palestijnen is hummus het bewijs van hun diepe wortels in de grond van de Levant—wortels die even oud en standvastig zijn als de kikkererwt zelf.
pi_220434184
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 00:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, ik benoem welke sentimenten er in de Islamitische contreien leven. Aantoonbare sentimenten trouwens, bijvoorbeeld als het gaat over antisemitisme, homofobie of fundamentalisme. Waarom zou dat dehumaniseren zijn?
Hoe verklaar jij de Holocaust en dat er volgens Ronit Palache er nog steeds vormen zijn van "filosemitisme" in zogenaamde joods-christelijke wortels?

Hoe verklaar jij het succes van antisemitische partijen als FvD en JA21? Waar een Baudet ongefundeerde complottheorieën over joden mag doen en niet de partij wordt uitgegooid?

Of dat er in het Westen neonazi's ongestraft van alles mogen doen? Veroordeel jij dat?
pi_220434188
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Leuk; precies het antwoord dat ik had verwacht.

Lees de post waarop je hiervoor reageerde nog maar eens door.
Als je het daarna nog niet begrijpt (of eigenlijk: doet alsof je het niet begrijpt), dan is het verder niet zo belangrijk wat mij betreft.
Er zijn geen redenen tot zorgen voor je: het geleuter over etniciteit/afkomst/geologie of wat dan ook zal tot in de verre toekomst toch wel tot zinloze (of, zoals jij zult stellen: zinvolle) oorlogen blijven leiden.
Ik doe het ff rustig aan.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:34:46 #105
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220434219
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:26 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Hoe verklaar jij de Holocaust en dat er volgens Ronit Palache er nog steeds vormen zijn van "filosemitisme" in zogenaamde joods-christelijke wortels?

Hoe verklaar jij het succes van antisemitische partijen als FvD en JA21? Waar een Baudet ongefundeerde complottheorieën over joden mag doen en niet de partij wordt uitgegooid?

Of dat er in het Westen neonazi's ongestraft van alles mogen doen? Veroordeel jij dat?
JA21 is een antisemitische partij? Bijzonder. En op welke manier uit dit zich in hun beleid? En welke neonazi's mogen in het Westen van alles ongestraft doen? Je claimt hier veel, maar de onderbouwing ontbreekt.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:27 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Leuk; precies het antwoord dat ik had verwacht.
Je beticht mij ergens van, dan mag je ook uitleggen waarom.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:27 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Lees de post waarop je hiervoor reageerde nog maar eens door.
Als je het daarna nog niet begrijpt (of eigenlijk: doet alsof je het niet begrijpt), dan is het verder niet zo belangrijk wat mij betreft.
Er zijn geen redenen tot zorgen voor je: het geleuter over etniciteit/afkomst/geologie of wat dan ook zal tot in de verre toekomst toch wel tot zinloze (of, zoals jij zult stellen: zinvolle) oorlogen blijven leiden.
En etniciteit of genealogie leidt niet tot oorlogen, we hebben namelijk pas sinds kort de wetenschappelijke tools op hier goed onderzoek naar te doen. En oorlogen zijn al zo oud als de mensheid. De meeste conflicten en oorlogen die we momenteel zien komen door cultuur en religie, en dan speelt met name één religie daar een hele grote rol in en dat is de Islam.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220434223
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 08:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zoals dus al toegelicht betreft dit geen 'rassenleer' maar simpele feiten over geologie en etniciteit. Maar ik ben erg benieuwd waarom jij denkt dat ik een voorstander zou zijn van oorlog en geweld. Een aantijging is een, de onderbouwing blijft weer eens achterwege, dus licht maar toe ...
[..]
Rassenleer wordt niet gedoceerd op universiteiten. En wat ik besprak betreft dus ook geen rassenleer. Echt, zoek de definities van zulke termen eens op. En aangezien ik die al eerder had gegeven in deze discussie kan ik niets anders dan concluderen dat het ook 'bad faith' argumenten zijn met als bedoeling een bepaald beeld op te kunnen tuigen.
Je hebt zelf talloze keren de oorlog in Gaza en de huidige Iran oorlog goed gepraat omdat Israël zichzelf moet verdedigen.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220434227
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
JA21 is een antisemitische partij? Bijzonder. En op welke manier uit dit zich in hun beleid? En welke neonazi's mogen in het Westen van alles ongestraft doen? Je claimt hier veel, maar de onderbouwing ontbreekt.
[..]
Je beticht mij ergens van, dan mag je ook uitleggen waarom.
[..]
En etniciteit of genealogie leidt niet tot oorlogen, we hebben namelijk pas sinds kort de wetenschappelijke tools op hier goed onderzoek naar te doen. En oorlogen zijn al zo oud als de mensheid. De meeste conflicten en oorlogen die we momenteel zien komen door cultuur en religie, en dan speelt met name één religie daar een hele grote rol in en dat is de Islam.
Jammer.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:39:14 #108
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220434250
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:35 schreef Nexum het volgende:

[..]
Je hebt zelf talloze keren de oorlog in Gaza en de huidige Iran oorlog goed gepraat omdat Israël zichzelf moet verdedigen.
Correct. Maar wat heeft dit met deze discussie te maken? Dat conflict gaat met name over religie. Wat trouwens ook hier in de oorlog met Iran doorslaggevend is, het is namelijk de moslimfundamentalistische overtuigingen van het Iraanse regime dat het zo kwaadaardig en destabiliserend maakt.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:36 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Jammer.
Ah, geen onderbouwing dus meer, dat dacht ik al.

Zomaar, lukraak dingen claimen en mensen van dingen beschuldigen, maar onderbouwen ho maar.
pi_220434262
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Correct. Maar wat heeft dit met deze discussie te maken? Dat conflict gaat met name over religie. Wat trouwens ook hier in de oorlog met Iran doorslaggevend is, het is namelijk de moslimfundamentalistische overtuigingen van het Iraanse regime dat het zo kwaadaardig en destabiliserend maakt.
[..]

Zomaar, lukraak dingen claimen en mensen van dingen beschuldigen, maar onderbouwen ho maar.
Bewust iets niet willen begrijpen (of zelfs niet willen lezen) is voor sommige mensen het fijnste dat er is.
Zoek het (dus) maar uit. Helpen doet het toch niet.
pi_220434263
quote:

[..]
[..]

Maar dat is toch een voorstander zijn van oorlog en geweld?
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_220434270
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:34 schreef HowardRoark het volgende:
Ach kom op. Deze discussie hebben we al een paar keer gevoerd en nog steeds hou jij je bewust van de domme.

- JA21 is een afsplitsing van FvD dat al vanaf oprichting antisemitisme kent.
- Geestelijke leider Nanninga gaf David Irving (vorige keer al benoemd) een podium als journalist. Het gebeurt niet vaak dat een veroordeelde Holocaust ontkenner een podium krijgt.
- Nanninga haar tweets waarin ze de Holocaust verheerlijkt onder de noemer satire.
- Eerdmans zijn uitspraken over dat zijn opa bij het verzet zou zitten terwijl zijn opa na onderzoek bij een partij van de bezetter bleek te zitten
- Ook Diederik Boomsma die voor de oprichting van FvD al Baudet kende en meeschreef aan zijn boek de natiestaat.

Maar goed volgens jou zal zelfs Baudet niks kwaad doen. En is het een normale man zonder ideeen over een borreale wereld, complottheorieen over joden en die neonazi's hartelijk verwelkomt in zijn partij of op uitnodiging
pi_220434280
quote:
Vindt jij dat Netanyahu als hij op Nederlands grondgebied is moet worden uitgeleverd aan de ICC?
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:44:00 #113
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220434303
Olie weer omhoog.

Ik verwacht vandaag of morgen weer een aankondiging van Trump over vrede.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220434364
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Vindt jij dat Netanyahu als hij op Nederlands grondgebied is moet worden uitgeleverd aan de ICC?
Het ICC is een geld en tijdslurpende clownshow. Onafhankelijk zijn ze ook niet. Hij moet (eventueel) berecht en gestraft worden door mensen in het gebied waar de misdaden zijn begaan.
pi_220434387
quote:

[..]
Correct. Maar wat heeft dit met deze discussie te maken? Dat conflict gaat met name over religie. Wat trouwens ook hier in de oorlog met Iran doorslaggevend is, het is namelijk de moslim Joods fundamentalistische overtuigingen van het Iraanse Israëlitische regime dat het zo kwaadaardig en destabiliserend maakt.
Ik heb het even voor je gecorrigeerd.
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:54:24 #116
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220434394
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ach kom op. Deze discussie hebben we al een paar keer gevoerd en nog steeds hou jij je bewust van de domme.

- JA21 is een afsplitsing van FvD dat al vanaf oprichting antisemitisme kent.
- Geestelijke leider Nanninga gaf David Irving (vorige keer al benoemd) een podium als journalist. Het gebeurt niet vaak dat een veroordeelde Holocaust ontkenner een podium krijgt.
- Nanninga haar tweets waarin ze de Holocaust verheerlijkt onder de noemer satire.
- Eerdmans zijn uitspraken over dat zijn opa bij het verzet zou zitten terwijl zijn opa na onderzoek bij een partij van de bezetter bleek te zitten
- Ook Diederik Boomsma die voor de oprichting van FvD al Baudet kende en meeschreef aan zijn boek de natiestaat.

Maar goed volgens jou zal zelfs Baudet niks kwaad doen. En is het een normale man zonder ideeen over een borreale wereld, complottheorieen over joden en die neonazi's hartelijk verwelkomt in zijn partij of op uitnodiging
Bijzonder wat er allemaal bij weet te slepen, zelfs mensen hun grootouders. En ik heb in een eerdere discussie al aangegeven FvD een werkelijk totaalidiote en gevaarlijke partij te vinden, waar ik niet op stem.
quote:

[..]
Nee, absoluut niet. Want hij heeft niets misdaan. Ik vind alle aantijgingen jegens Israël een grove schande en een verdraaiing van de realiteit. Israël wordt beticht van wat de Palestijnse terroristen het liefst met Israël willen doen.
pi_220434398
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:54 schreef HowardRoark het volgende:
Bijzonder wat er allemaal bij weet te slepen, zelfs mensen hun grootouders. En ik heb in een eerdere discussie al aangegeven FvD een werkelijk totaalidiote en gevaarlijke partij te vinden, waar ik niet op stem.
Maar is het een partij waar complotten over joden de boventoon voeren, neonazi's welkom zijn en er antisemistische uitlatingen worden gedaan?
  donderdag 26 maart 2026 @ 10:55:51 #118
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220434400
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb het even voor je gecorrigeerd.
Dan zit je volledig mis want wat jij er nu van maakt is totale onzin. Joods fundamentalisme (voor zover dit überhaupt bestaat) is niet de reden dat een land als Jemen of Syrië met verschrikkelijke oorlogen te maken heeft gehad of de Iraanse burgers als decennialang onderdrukt worden.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Maar is het een partij waar complotten over joden de boventoon voeren, neonazi's welkom zijn en er antisemistische uitlatingen worden gedaan?
Bij FvD? Daar kun je dit sentimenten zeker terugvinden. Ik heb ook nooit anders willen beweren. Dit is een van de redenen dat ik ook niets met die partij te maken wil hebben.
pi_220434413
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:54 schreef HowardRoark het volgende:
Nee, absoluut niet. Want hij heeft niets misdaan. Ik vind alle aantijgingen jegens Israël een grove schande en een verdraaiing van de realiteit. Israël wordt beticht van wat de Palestijnse terroristen het liefst met Israël willen doen.
Waar wijt jij de hongersnood in Gaza aan?
pi_220434415
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:55 schreef HowardRoark het volgende:
Bij FvD? Daar kun je dit sentimenten zeker terugvinden. Ik heb ook nooit anders willen beweren. Dit is een van de redenen dat ik ook niets met die partij te maken wil hebben.
Wat bedoel je met "sentimenten"?

Is er wel sprake van neonazistische gedachtegoed of niet?
pi_220434441
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dan zit je volledig mis want wat jij er nu van maakt is totale onzin. Joods fundamentalisme (voor zover dit überhaupt bestaat) is niet de reden dat een land als Jemen of Syrië met verschrikkelijke oorlogen te maken heeft gehad of de Iraanse burgers als decennialang onderdrukt worden.
Dus je wilt met droge ogen beweren, dat de Palestijnse burgers in Israël net zoveel rechten hebben als de Joodse? Dat ze niet grootschalig vermoord worden? Niet eens gedeporteerd, want ze zijn vaak opgesloten en kunnen er niet uit? In een soort groot concentratiekamp dat door bombardementen ontdaan is van bebouwing, zoals huizen en ziekenhuizen? Terwijl de hulporganisaties ook worden afgemaakt als ze naar binnen durven te gaan? En ze net genoeg eten krijgen om hun lijden flink te rekken, maar niet genoeg om te kunnen overleven?

En omdat ze niet vrijwillig weggaan, heulen ze met de vijand en zijn het terroristen, die daarom afgeslacht moeten worden?
pi_220434458
quote:

[..]
Zeker.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 26 maart 2026 @ 11:15:12 #123
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220434620
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:58 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat bedoel je met "sentimenten"?

Is er wel sprake van neonazistische gedachtegoed of niet?
Sentimenten is wil zeggen dat je het gedachtegoed wat jij opnoemde inderdaad in FvD contreien kunt terugvinden.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je wilt met droge ogen beweren, dat de Palestijnse burgers in Israël net zoveel rechten hebben als de Joodse? Dat ze niet grootschalig vermoord worden? Niet eens gedeporteerd, want ze zijn vaak opgesloten en kunnen er niet uit? In een soort groot concentratiekamp dat door bombardementen ontdaan is van bebouwing, zoals huizen en ziekenhuizen? Terwijl de hulporganisaties ook worden afgemaakt als ze naar binnen durven te gaan? En ze net genoeg eten krijgen om hun lijden flink te rekken, maar niet genoeg om te kunnen overleven?

En omdat ze niet vrijwillig weggaan, heulen ze met de vijand en zijn het terroristen, die daarom afgeslacht moeten worden?
Inderdaad, Arabieren die in Israël zelf wonen hebben alle rechten die andere Israëliërs ook hebben. Ze worden niet zomaar grootschalig vermoord en ook worden hulporganisaties niet afgemaakt. Ik vind die claims ook best bizar moet ik zeggen.

Wel is er natuurlijk een verwoestende oorlog geweest omdat de Palestijnen die oorlog zelf zijn begonnen door slachtend en verkrachtend van Israëlisch dorp naar Israëlisch dorp te trekken en het nog trots te filmen en ook en doodgemaakte mensen op pick-up trucks door de straten te paraderen voor uitzinnige menigten mensen.

Die oorlog hebbend de Palestijnen dus volledig over zichzelf uitgeroepen. Wat mij betreft waren de terreurgroeperingen daar actief nog veel harder aangepakt, met behulp van Westerse troepen erbij.

En dit soort terreur is dus gefinancierd en gesteund door het Iraanse regime, vandaar dat we ook met de huidige oorlog zitten.
pi_220434647
Het religieuze aspect in Iran is wel aangewakkerd inmiddels. :P
twitter
pi_220434648
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 09:55 schreef Monolith het volgende:

[..]
Mooi staaltje maffiaretoriek.
Ja prima toch

Dankjewel trump

Gwn declareren bij amarika

Anders gaan we ze KOLONISEREN