abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220426439
Ik zat me dit weekend te realiseren dat koffie drinken blijkbaar niet meer gewoon.. koffie drinken is....

Vroeger was het gewoon een Senseo, filter, bam klaar.

Nu zie ik (en doe ik zelf ook deels):
- Bonen uit Ethiopië vs Colombia vergelijken
- V60, AeroPress, Chemex, French press etc.
- Maalgraad afstellen alsof je een wetenschapper bent
- praten over "body", "aciditeit" en "afdronk" alsof het wijn is

Blijkbaar is er echt een hele cultuur omheen ontstaan waarbij koffie meer een soort hobbylifestyle is geworden dan gewoon een drankje.

Dus mijn vraag is eigenlijk, zijn jullie hier ook zo in doorgeslagen? Of denk je: doe normaal, het is gewoon koffie?
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:33:43 #2
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220426460
Ik schaar het onder snobisme.
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:35:46 #3
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220426472
Senseo is altijd voor ongelofelijke paupers zonder smaak geweest.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220426473
Ik maal wel bonen en heb zo'n abonnementje met steeds verschillende, maar net als met wijn kan en wil ik niet meepraten over body en aciditeit.
pi_220426480
Aangezien ik de enige koffiedrinker in huis ben gebruik ik een Senseo apparaat, met Kanis en Gunnink-pads
Ik ben een pauper zonder smaak kennelijk -O-
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 10:43:19 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220426502
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:28 schreef mhofstede95 het volgende:
Ik zat me dit weekend te realiseren dat koffie drinken blijkbaar niet meer gewoon.. koffie drinken is....

Blijkbaar is er echt een hele cultuur omheen ontstaan waarbij koffie meer een soort hobbylifestyle is geworden dan gewoon een drankje.

Dus mijn vraag is eigenlijk, zijn jullie hier ook zo in doorgeslagen? Of denk je: doe normaal, het is gewoon koffie?
Ik drink geen koffie, en ik zie die cultuur ook nergens. Ik zie wel dat jij heel veel topics hebt over koffie (drinken) etc, waar niks mis mee is natuurlijk, dus voor jou is het een ding, maar ik ken voor de rest geen mensen die zo 'obsessief' (ik weet geen beter woordt :P ) bezig zijn met koffie, dus ik zal ongetwijfeld een cultuurbarbaar zijn, maar ik ken echt niemand die deze hobbylifestyle heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 25 maart 2026 @ 10:51:03 #7
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220426542
laatst mijn senseo weggegooit, die was overigens niet voor mezelf maar voor als ik bezoek krijg.

ding stond maar in de weg en ik krijg toch nooit bezoek, dus dat ding kon wel weg.

bah, koffie.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220426554
Sommige mensen slaan er in door inderdaad (moeten ze overigens ook lekker zelf weten), maar als je Senso met je volle verstand koffie noemt dan ben je rijp voor opname hoor. Het is inderdaad ook een warme, donkerbruine vloeistof met cafeïne erin, maar daar houdt de vergelijking ook wel op.
pi_220426555
quote:
5s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:33 schreef Kopiko het volgende:
Ik schaar het onder snobisme.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:35 schreef Caland het volgende:
Senseo is altijd voor ongelofelijke paupers zonder smaak geweest.
Beide statements kloppen. Maar een gezond persoon zit in het grijze gebied tussen snobisme en Senseo en houdt gewoon van een kop koffie zonder door te slaan.

Ik zie die cultuur vooral op YouTube. Gebruik geen andere social media, maar zoek een koffiezetapparaat en bekijk wat reviews op YouTube. Dan komen direct de videos van koffie influencers, experts en fijnproevers voorbij in je algoritme. De een zegt je moet absoluut dit doen, de ander is fan van pour overs. Dan ga je een nieuwe rabbit hole in van welke waterkoker en komen er types voorbij van 300 euro.

Is denk ik als met elke hobby, mensen die er mee bezig zijn zoeken steeds iets nieuws en meer verdieping.
pi_220426569
Het is nog veel erger, er bestaat zelfs een watersommelier.
pi_220426600
Senseo smaakt nergens naar, maling heeft absoluut invloed op de smaak net als de soort bonen.
blablablabla
pi_220426607
Ik drink zelf geen koffie, maar wanneer ik het maak voor anderen dan krijg ik altijd de vraag wat en hoe want zo lekker..

DE filterkoffie uit een meer dan een halve eeuw oude Technivorm Moccamaster.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:11:30 #13
141482 Q.
JurassiQ
pi_220426641
Senseo is altijd al kut geweest.
For great justice!
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:14:25 #14
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220426660
Om het even voor je in perspectief te zetten; ik drink helemaal geen koffie.

Verder een vrij passieve hobby waar mensen dan hun identiteit aan ontlenen in het rijtje whisky/horloges/vulpennen/parfums/etc
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:26:39 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220426724
Filterkoffie opgieten meesterras.

Kost geen fluit en het resultaat is uitstekend.
Huilen dan.
  woensdag 25 maart 2026 @ 11:35:12 #16
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220426880
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 11:05 schreef Radegast het volgende:
Ik drink zelf geen koffie, maar wanneer ik het maak voor anderen dan krijg ik altijd de vraag wat en hoe want zo lekker..

DE filterkoffie uit een meer dan een halve eeuw oude Technivorm Moccamaster.
Dat zijn dan ook meer dan prima apparaten en weer helemaal hip zelfs.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220426895
Lekkerste koffie is een potje vers gezet in de bouwkeet, DE rood, filterkoffie.

Thuis heb ik Nespresso, bevalt prima
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_220427390
Ik heb de oldskool moccamaster. Heerlijke filterkoffie tapt die.
Maar als ik snel eens een kop koffie wil nemen pak ik een oploskoffie. Natuurlijk proef je het verschil, maar oplos vind ik ook neit eens zo vies
pi_220427469
Pot oploskoffie in de kast. Gaat prima.
Ik heb eem Aromaster meegenomen met de verhuizing 5 jaar geleden, maar die staat nog steeds ingepakt op de plaats waar ik hem toen opgeborgen heb.
Dat gedoe op JijBuis kom ik ook regelmatig tegen. Meh.
Maar als ze er lol aan hebben...
pi_220427503
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:58 schreef marc0871 het volgende:
Pot oploskoffie in de kast.
Vaak wordt er neerbuitend op neer gekeken is mijn ervaring.
Maar inderdaad ... zo slecht smaakt die koffie helemaal niet.
En dan een wolkje poedermelk erin ;)
pi_220427555
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:05 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Vaak wordt er neerbuitend op neer gekeken is mijn ervaring.
Maar inderdaad ... zo slecht smaakt die koffie helemaal niet.
En dan een wolkje poedermelk erin ;)
Ligt eraan welke.
En ze moeten eens van die recepten afblijven.
Ik was altijd van de DE rood.
De laatste pot vond ik tegenvallen.
Nu weer Nescafe Gold.
Gewoon zwart gaat ook goed.
pi_220427610
quote:

Doe normaal. Het is gewoon koffie.

:)
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220427612
Verder heb ik geen idee wat he allemaal zei met die termen. 8)7
vosss is de naam,
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 13:24:15 #24
18653 crew  D.
pi_220427636
Ik realiseer me vaak staand :Y
pi_220427669
Persoonlijk vind ik al dat koffiegedoe complete nonsens
Geef mij maar een senseo beneden of filter in mijn hobbykamer (twee senseo's zijn te duur). Goedkoopste merk koffie. Lekker. Als mijn vakantiegeld er is koop ik misschien een tweede senseo erbij :9

Die hippe koffie's lust ik niet eens :@
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:31:31 #26
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220427674
Dat iemand van een goede kop koffie geniet, prima.

Dat er een kwaliteitsverschil zit tussen pads, cups, filterkoffie en bonen, logisch.

Maar dat gelul over koffie met termen als body, aciditeit, maalgraad etcetera, dat is gewoon interessant doenerij :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:36:00 #27
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220427703
Drink zelf over al een paar jaar geen koffie meer.

Heel af en toe een kop oploskoffie, van Buisman.
Met karamel.

A murky, forgotten land.
pi_220427707
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:36 schreef StateOfMind het volgende:
Drink zelf over al een paar jaar geen koffie meer.

Heel af en toe een kop oploskoffie, van Buisman.
Met karamel.
Waarom geen koffie meer dan?
vosss is de naam,
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:40:36 #29
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220427730
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:36 schreef vosss het volgende:

[..]
Waarom geen koffie meer dan?
Dronk sowieso maar 2 tot 3 kopjes per dag.

Overgestapt naar thee met honing, omdat ik dat eigenlijk en lekkerder vind (heb iets van 15 soorten/smaken in huis) en ik dat wel de hele dag door kan drinken.
A murky, forgotten land.
pi_220427759
Tegenover dat doorgeslagen snobisme en het ge-OH rondom koffie staat wel een totale desinteresse in thee. Al die muffige verpulverde zakjesthee uit de supermarkt is echt helemaal niks, en zeker die smaakjestroep is ronduit goor. Ik ben echt een theeliefhebber, maar ik drink veel liever de allergoedkoopste oploskoffie, dan zo'n vieze kop lipton of pickwick. Meer mensen zouden eens een van mooie losse bladeren goed gezette thee moeten proeven, dan wil je echt nooit meer iets anders.
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:55:49 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220427805
Dat kun je dan wel van iedere liefhebberij zeggen die je niet deelt, dat het ‘interessantdoenerij’ is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220427811
quote:
82s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:55 schreef Lienekien het volgende:
Dat kun je dan wel van iedere liefhebberij zeggen die je niet deelt, dat het ‘interessantdoenerij’ is.
Touche
Daar ging ik ook de fout in idd
pi_220427823
Als ik naar mezelf kijk: je hebt koffiedrinken en je hebt koffiedrinken. Net zoals je soms meer zin hebt in een bord macaroni dan in langoustine velouté potiron.

's Ochtends pak ik gewoon een bak koffie (wel uit de bonenmaler) met matige maar betaalbare bonen. Correcte maar eenvoudige koffie is dan prima zat, ik heb dan toch geen zin om uitgebreid te snuffelen of analyseren.
's Middags of in het weekend heb ik wel af en toe zin om uitgebreid te genieten, dan pak ik koffie uit de speciaalzaak die ik met de percolator of cafetière zet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_220428052
Ik acht mezelf niet als kenner maar ik vind het gewoon leuk. Bonen bestel ik per kilo op internet. Daar doe ik dan twee maanden mee dus de prijs is dan wat minder belangrijk (effectief 30 euro inclusief verzendkosten). Laatst wel een upgrade gedaan van een handmaler naar een elektrische. Verder in de loop der jaren diverse zetmethodes verzameld die ik afwissel. Meestal met de Aeropres omdat het vlot gaat met weinig werk, maar ook de mokkapot of frenchpress hanteer ik wel. Opschenk filter nog het minst vaak.

Ben ik een snob? geen idee maar ik geniet wel van die enkele kop koffie op een dag en er even mee bezig zijn om te zetten vind ik gewoon leuk. Tijdens vakanties heb ik ook een koffiemolen en Aeropress mee, dan ben ik gedwongen mn pauze wat ruimer te nemen.

Senseo en oplos sla ik over, geef mij dan maar thee (zonder bijsmaakjes).
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220428791
Ach, hobby... Ik drink zelf gewoon graag lekkere koffie. En vind senseo koffie duidelijk minder lekker dan die uit mijn koffiemachine met versgemalen bonen. Het is ook wel leuk om wat verschillende soorten bonen uit te proberen natuurlijk, net als met wijn. Maar ik zit in mijn vrije tijd niet uren te investeren in onderzoek doen naar maalgraad, temperatuur en bonen ;)
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 17:32:30 #36
441859 crew  Lenny77
pi_220429732
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:57 schreef stavromulabeta het volgende:
Als ik naar mezelf kijk: je hebt koffiedrinken en je hebt koffiedrinken. Net zoals je soms meer zin hebt in een bord macaroni dan in langoustine velouté potiron.

's Ochtends pak ik gewoon een bak koffie (wel uit de bonenmaler) met matige maar betaalbare bonen. Correcte maar eenvoudige koffie is dan prima zat, ik heb dan toch geen zin om uitgebreid te snuffelen of analyseren.
's Middags of in het weekend heb ik wel af en toe zin om uitgebreid te genieten, dan pak ik koffie uit de speciaalzaak die ik met de percolator of cafetière zet.
Cafetière _O_
Die is wèl lekker!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:01:30 #37
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220430180
quote:

Ik drink elke dag een paar kopjes oploskoffie van het merk G'woon uit Hoogvliet supermarkt. Heerlijk.
  woensdag 25 maart 2026 @ 19:02:07 #38
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220430186
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 17:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Cafetière _O_
Die is wèl lekker!
Slecht voor je cholesterol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties