abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220425472
Het kabinet moet veel meer doen om huizen van arme mensen te verduurzamen, zegt Kim Putters (Ser)

Door de oorlog in Iran dreigen hoge gasprijzen, ook komende winter. Vooral zorgwekkend voor mensen met weinig geld en een tochtig huis. Het kabinet moet meer doen om deze mensen te helpen verduurzamen, zegt de Sociaal-Economische Raad.

Wie een kleine beurs heeft, een oud dieselautootje en een gezin te onderhouden, voelt deze weken serieus de pijn van de hoge brandstofprijzen. Rijke mensen laden ondertussen lachend hun elektrische auto op. Wie in een oud tochtig huis woont, kijkt al angstig naar de mogelijk torenhoge gasprijzen van komende winter. Maar wie een luxe warmtepomp heeft, haalt zijn schouders op, en verwarmt zijn huis toch al goedkoop en elektrisch.

Dat de energietransitie niet voor alle Nederlanders even rechtvaardig verloopt, was al bekend, zegt Kim Putters, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (Ser). “Maar de oorlog in Iran en de hoge energieprijzen onderstrepen dat nu extra.”

De Ser, de adviesraad van de regering over sociaal-economische vraagstukken, maakt zich al langer zorgen over lage- en middeninkomens. Die blijven achter bij de verduurzaming van huizen, terwijl de rijken vrolijk zonnepanelen leggen. Dus komt de Ser woensdag – op eigen initiatief – met een uitgebreid advies aan het kabinet over hoe ook lagere en middeninkomens de overstap naar schonere en goedkopere energie kunnen maken.

Maak de ingewikkelde jungle van subsidies met technische namen veel toegankelijker, bepleit de SER. Reserveer geld voor de verduurzaming van huizen ná 2030 – daar ligt nu nog niets voor klaar. En het meest drastisch: kom met nieuwe ‘normering’ (regels of verplichtingen) voor het verduurzamen van huizen. Maar wel op ‘natuurlijke momenten’, dus als iemand gaat verbouwen of renoveren. Wie in een huis met energielabel C woont, moet het dan bijvoorbeeld naar B brengen, wat kan door zonnepanelen of isolatie.

“Wij zijn er als raad om bij te dragen aan de economie van de toekomst”, zegt Putters. “De energietransitie is daarvoor van groot belang. Maar niet iedereen komt nu mee.”

Putters schetst over wat voor mensen hij zich zorgen maakt. “Denk aan een alleenstaande moeder met een minimuminkomen, die met meerdere baantjes rond moet komen.” En die óók nog met een hoge energierekening kampt. Of zij nou in een particuliere huurwoning woont, of in een goedkope koopwoning: betere isolatie en goedkope zonnestroom zouden haar kosten drukken. “Maar zelfs als ze wil verduurzamen, weet ze niet waar ze moet beginnen of heeft ze er de financiële middelen niet voor.”
Hulp van ‘energiehuizen’

Veel gemeenten hebben wel ‘energieloketten’ of ‘energiecoaches’. Toch hebben huishoudens vaak geen idee waar te beginnen of wat voor subsidies er zijn, constateert de SER. Veel positiever is Putters over het idee van een ‘energiehuis’, die er nu al in een aantal gemeenten zijn, en die eigenlijk overal zouden moeten komen. Eén herkenbare fysieke locatie waar iedereen welkom is. “Zelf heb ik er vorig jaar een bezocht, in Houten.” Putters beschrijft hoe iemand die wel wil verduurzamen, maar geen idee heeft hoe, daar binnenstapt, en een medewerker treft die zijn of haar situatie ‘echt probeert te begrijpen’.

Zo’n ‘mensgerichte’ aanpak is veel meer nodig vanuit de overheid, vindt Putters. Zeker ook om betrouwbaardere informatie te geven in tijden waarin verkopers van thuisbatterijen of zonnepanelen met mooie praatjes langs de deuren gaan. “In een energiehuis krijg je gewoon de vraag: tegen welke problemen loopt u aan, wat betaalt u nu voor energie?” Veel Nederlanders zijn bang dat verduurzamen vooral ‘gedoe’ is, stelt de SER, en ze weten niet welke subsidies er zijn. “In een energiehuis wordt de tijd genomen en gekeken wat helpt in jouw situatie. Daar is grote behoefte aan.”

Want, zegt Putters: de energietransitie – en of die slaagt – gaat uiteindelijk om mensen. “Als je dat centraal stelt, behaal je veel meer succes. Want juist die lage- en middeninkomens zijn de backbone van de energietransitie. Grote bedrijven en vrijstaande huizen kunnen wel vergroenen, maar als de rest niet meegaat, valt het draagvlak weg en haalt Nederland zijn klimaatdoelen niet.”
Hoe kan de rekening omlaag?

Is er bij lagere inkomens ook niet vaker weerstand tegen klimaatbeleid, tegen het idee van je huis verduurzamen? Grotendeels is dat een misvatting, zegt Putters. “De steun voor de energietransitie is groot. Driekwart van de Nederlanders staat erachter.”

Maar – en dat is de crux – zegt hij: lang niet iedereen vindt klimaat de reden. Denk aan de hoge brandstofprijzen nu, en de toename aan mensen die online zoeken op elektrische occasions. “We moeten de energietransitie uit de ideologische discussie trekken, het frame breken tussen ‘wappies’ en ‘woke’.” Het gaat voor veel mensen over de energierekening, en vooral over hoe die omlaag kan.

En dat gegeven is goed nieuws. “Bij verduurzaming spelen meerdere dingen een rol: de klimaatdoelen, het minder afhankelijk worden van energie uit andere landen, lagere prijzen. Steeds meer mensen zien die samenhang in.”

Toch voelt het tegenstrijdig: lage- en middeninkomens die verduurzamen ‘gedoe’ of te duur vinden stimuleren, door ze hier deels toe te verplichten. Juist nu deze groep stress heeft over hogere rekeningen. De SER stelt dat verplichtingen simpelweg nodig zijn voor groepen die wel kunnen maar nog niet verduurzamen.

Putters benadrukt dat die verplichting in het geval van huurhuizen bij de verhuurder ligt, en niet bij de bewoner zelf. En dat als iemand met een tochtig koophuis en slecht energielabel écht niet kan verduurzamen, bijvoorbeeld door geld, dan een uitzondering moet krijgen.

Plus, zegt Putters: het ondermijnen van draagvlak komt niet zozeer door verplichtingen. “Dat komt eerder door jojobeleid. Dat de overheid ergens mee komt en het dan weer terugdraait, zoals de laatste jaren vaak gebeurde.”

Denk aan de verplichting voor hybride warmtepompen. Het kabinet Rutte IV kondigde die aan, het kabinet Schoof trok hem weer in, Jetten wil die nu opnieuw invoeren, maar wel pas vanaf 2029. Goed nieuws, zegt Putters, maar dan moet het kabinet dit keer ook echt voet bij stuk houden. Want voor de gemiddelde Nederlander is dit ‘gejojo’ niet te volgen. “En dan denken mensen: het zal mijn tijd wel duren.”

Bron: https://www.trouw.nl/duur(...)%2Fduckduckgo.com%2F
pi_220425476
Goed plan; liever minder afhankelijk van gas/olie dan elke keer gaan janken als de prijs weer eens omhoog schiet.
pi_220425499
Woningcorporaties zijn daar al jaren mee bezig. Inmiddels zitten corporatiewoningen gemiddeld al op een B-label als ik het onze AI-vrienden vraag.
En nog maar 7% van de corporatie woningen heeft label E of slechter.

Als de woningcorporaties het geld terugkrijgen wat onder mom van de verhuurdersheffing is afgeroomd, kan die verduurzaming nog wat versneld worden.
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:03:22 #4
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220425519
De opgelegde energietransitie is vooral een gesubsidieerd feestje voor de welgestelden en vergroot de afstand tussen sociale klassen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220425545
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:03 schreef RamboDirk het volgende:
De opgelegde energietransitie is vooral een gesubsidieerd feestje voor de welgestelden en vergroot de afstand tussen sociale klassen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus goed dat daar verandering in komt (als het aan de SER ligt).
pi_220425569
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:03 schreef RamboDirk het volgende:

SPOILER
Verklaar je eens nader hoe de bewoners van 2,3 miljoen corporatiewoningen (dus vooral huishoudens met lage inkomens) niet profiteren van de verplicht opgelegde verduurzaming.

Verklaar je ook eens nader hoe de vele vormen van subsidies, energiebespaarleningen, duurzaamheidsleningen etc de huizenbezitter met een laag- of middeninkomen uitsluiten.
pi_220425652
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Woningcorporaties zijn daar al jaren mee bezig. Inmiddels zitten corporatiewoningen gemiddeld al op een B-label als ik het onze AI-vrienden vraag.

Als de woningcorporaties het geld terugkrijgen wat onder mom van de verhuurdersheffing is afgeroomd, kan die verduurzaming nog wat versneld worden.
Ach, de energielabel is een wassen neus. Ik ken iemand die in jaren 70 flat woont en die heeft label A. Het enige wat goed isolerend werkt zijn de ramen (vanwege de vliegbasis vlakbij) voor de rest tocht het als een gek.
Ik woon zelf in een A+ woning uit 2010 met hybride warmtepomp.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_220425677
Goh, wat een nieuws weer. Ik woonde zelf ook in een sociale huurwoning. In de winter voelde je de kou door de ramen naar binnen komen. Voor woningbouwverenigingen is er geen enkele impuls om te verduurzamen (en geen geld dankzij de VVD). Terwijl je energieverbruik kunt verlagen, armoede bestrijden en woongenot kunt vergroten.

Maar liever een nieuwe Tesla voor Hendrik-Boudewijn op de Zuidas
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_220426057
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:48 schreef Mortaxx het volgende:
Goh, wat een nieuws weer. Ik woonde zelf ook in een sociale huurwoning. In de winter voelde je de kou door de ramen naar binnen komen. Voor woningbouwverenigingen is er geen enkele impuls om te verduurzamen (en geen geld dankzij de VVD).
Hoezo geen enkele impuls?
Er is gewoon een plicht om te verduurzamen voor elke verhuurder met met dan 50 woningen in bezit.
En dit gebeurt dan ook volop.

Ik kan hele wijken aanwijzen waar de jaren '20, '30 of '60 woningen voorzien zijn van nieuwe daken met moderne isolatie, nieuwe kozijnen met isolatieglas, nieuwe dakkapellen met dikke isolatie (en ongetwijfeld ook vloer- en spouwisolatie, alleen is dat van buitenaf niet zichtbaar).
pi_220426098
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja, alleen is het labelcircus verworden tot iets wat vervolgens bijzonder weinig zegt over je werkelijke verbruik.
pi_220426109
Progressieve energietarieven en OZB afhankelijk van het energielabel.
Opbrengsten gebruiken om verduurzaming te subsidiëren.
pi_220426112
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:41 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ach, de energielabel is een wassen neus. Ik ken iemand die in jaren 70 flat woont en die heeft label A. Het enige wat goed isolerend werkt zijn de ramen (vanwege de vliegbasis vlakbij) voor de rest tocht het als een gek.
Ik woon zelf in een A+ woning uit 2010 met hybride warmtepomp.
Tocht het? Of hebben ze gewoon last van koudeval bij de enorme ramen die zo typisch zijn voor jaren-70 bouw?

Koudeval voelt hetzelfde als tocht, maar is iets totaal anders. Ook voor het energieverbruik.
pi_220426116
Overigens geldt dat net zo hard voor veel binnensteden. Ik heb in Haarlem en Leiden gewoond waar hele straten rijks- of in ieder geval gemeentelijk monument zijn. Dan heb je dus twee overheden: één die zegt "ja, verduurzamen hè", de ander zegt: "ja leuk dat verduurzamen, maar dat kan niet want aangezicht/enkelsteens muur/kozijnen/<insert reden">.
pi_220426123
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:50 schreef nostra het volgende:
Overigens geldt dat net zo hard voor veel binnensteden. Ik heb in Haarlem en Leiden gewoond waar hele straten rijks- of in ieder geval gemeentelijk monument zijn. Dan heb je dus twee overheden: één die zegt "ja, verduurzamen hè", de ander zegt: "ja leuk dat verduurzamen, maar dat kan niet want aangezicht/kozijnen/<insert reden">.
Voor (rijks)momunten zijn er aparte regelingen / uitzonderingen. En dat betreft een heel klein deel van het totaal aantal huizen in Nederland.
pi_220426129
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, alleen is het labelcircus verworden tot iets wat vervolgens bijzonder weinig zegt over je werkelijke verbruik.
Klopt. Het werkelijke energieverbruik is grotendeels afhankelijk van het menselijk gedrag. Mensen ventileren verkeerd. Daardoor gaan enorme hoeveelheden warmte verloren.

Je kan de buitenschil van een woning wel isoleren. Maar tussen de ruimtes onderling is er nauwelijks isolatie. Als mensen dan de hele dag het slaapkamerraam open zetten om te luchten (wat nergens voor nodig is) terwijl ze de woonkamer warm stoken, verliest die woonkamer alsnog veel warmte via de ongeïsoleerde vloer of muur tussen de woonkamer en de koude slaapkamer waar het raam open staat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ivo1985 op 25-03-2026 10:00:12 ]
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:53:00 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220426132
Klinkt verstandig dus doen we niks mee
Huilen dan.
pi_220426135
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:48 schreef Mortaxx het volgende:
Goh, wat een nieuws weer. Ik woonde zelf ook in een sociale huurwoning. In de winter voelde je de kou door de ramen naar binnen komen. Voor woningbouwverenigingen is er geen enkele impuls om te verduurzamen (en geen geld dankzij de VVD). Terwijl je energieverbruik kunt verlagen, armoede bestrijden en woongenot kunt vergroten.

Maar liever een nieuwe Tesla voor Hendrik-Boudewijn op de Zuidas
Ik zit in dezelfde situatie. Ze hebben pas het dak vervangen en alle ramen en deuren. Maar ik heb ook een klapraampje met enkel glas in de woonkamer waar veel kou doorheen komt. Ze doen er niets aan, ook niet bij navragen. Ik denk dat met meer geld strooien er geen oplossing komt tenzij je heel goede controle hebt dat ze het ook echt gaan besteden.
pi_220426201
Als je denkt dat één zo'n klapraampje een groot probleem is of dat daarmee de rest geen zin heeft, dan heb je het niet begrepen.

Je huis is als een vergiet. Isoleren is als het dicht plakken van gaatjes in het vergiet. Als je met isolatie van het dak en alle andere ramen 90 van de 100 gaatjes in het vergiet dicht hebt geplakt, dan zal die liter water die je in het vergiet gooit toch veel minder snel weglekken dan voorheen? Elk gaatje in het vergiet wat dichtgeplakt wordt, vermindert immers de snelheid waarmee het water kan weglekken.

Precies zo werkt het ook met isolatie. Het maakt voor de werking van isolatie niets uit dat er ook nog delen zijn die minder goed geïsoleerd zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ivo1985 op 25-03-2026 10:30:08 ]
  woensdag 25 maart 2026 @ 13:34:04 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220427727
Hier ook zo'n mooi artikel:
quote:
Wacht niet af tijdens energiecrisis, zegt ABN Amro: ‘Je kunt beter zorgen dat je rekening omlaag gaat’

Woningeigenaren moeten als de wiedeweerga hun huis verduurzamen om zo ongeschonden mogelijk de energiecrisis door te komen, zegt een expert. „Negen op de tien woningeigenaren kunnen met gesloten beurs of met meteen lagere maandlasten hun huis verduurzamen.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)mlaag-gaat~ab47e519/

En dan lees je verder en dan staat er als oplossing: "de hypotheek te verhogen of met een lening bij het Warmtefonds"

Lijkt meer een advertorial van de ABN Amro. :')
pi_220428183
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:39 schreef Black_Baron het volgende:
Hier ook zo'n mooi artikel:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)mlaag-gaat~ab47e519/

En dan lees je verder en dan staat er als oplossing: "de hypotheek te verhogen of met een lening bij het Warmtefonds"

Lijkt meer een advertorial van de ABN Amro. :')
Laten we voorop stellen dat als je kan bekostigen van je spaarrekening dat de de grens dan een stuk eerder in zicht is. Maar ontzettend veel maatregelen kunnen gewoon uit en verdienen zichzelf vrij vlot terug, ook als je er voor moet lenen. Zelfde verhaal voor doe het zelf verdient veel sneller terug dan uitbesteden maar dat wil niet zeggen dat het uiteindelijk niet oplevert als je het uitbesteed.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:53 schreef Dutchguy het volgende:
Maar ik heb ook een klapraampje met enkel glas in de woonkamer waar veel kou doorheen komt. Ze doen er niets aan, ook niet bij navragen. Ik denk dat met meer geld strooien er geen oplossing komt tenzij je heel goede controle hebt dat ze het ook echt gaan besteden.
Een prachtig voorbeeld waar je met heel weinig kosten kunt besparen en je comfort verhogen. Voor iets van twee tientjes kun je bij de bouwmarkt een stukje polycarbonaat kanaalplaat halen wat je op maat kunt zagen of snijden om het als voorzet raampje te gebruiken bij dat klapraam.

Nadeel is dat er wel licht doorheen komt maar je uitzicht door dat bovenlicht is wel verdwenen. Staat tegen over dat je van de koudeval af bent en ook op stookkosten bespaard, de eerste winter heb je dat ruim terugverdient.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  woensdag 25 maart 2026 @ 14:51:22 #22
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_220428222
Eens dat een energielabel een beetje een wassen neus is. Als je namelijk maar genoeg zonnepanelen plaatst kun je ook zo een label hoger.

Ze zouden de warmte-index omlaag moeten brengen. Dus hoeveel energie er nodig is om de ruimte te verwarmen. Daar heb je veel meer aan om de energiekosten te drukken.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_220428677
Dit fuck de armen kabinet gaat daar natuurlijk niets aan doen.
  woensdag 25 maart 2026 @ 16:02:12 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220428925
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:52 schreef Ivo1985 het volgende:

Als mensen dan de hele dag het slaapkamerraam open zetten om te luchten (wat nergens voor nodig is)
Wel voor mensen met allergieen :)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220429556
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:02 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Wel voor mensen met allergieen :)
Nee, ook niet. Gewoon de kamer schoonhouden en dan gedurende de dag (best kort na het opstaan) eenmaal 'spuien', afhankelijk van de wind een paar minuten tot een kwartier de ramen tegenover elkaar open zetten. Alle lucht is dan vervangen door hopelijk schone buitenlucht zonder allergenen, maar in ieder geval lagere RV en minder CO2. De constructie van je huis krijgt dan niet de kans af te koelen dus is de kamer met minder energie veel sneller weer op temperatuur. Anders kan je altijd nog op het balkon gaan slapen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220429666
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:53 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Ik zit in dezelfde situatie. Ze hebben pas het dak vervangen en alle ramen en deuren. Maar ik heb ook een klapraampje met enkel glas in de woonkamer waar veel kou doorheen komt. Ze doen er niets aan, ook niet bij navragen. Ik denk dat met meer geld strooien er geen oplossing komt tenzij je heel goede controle hebt dat ze het ook echt gaan besteden.
Waarom zet je er niet zelf een stuk plexiglas voor?

Mijn ouders hebben denk zo'n 20 jaar geleden de kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen, behalve het raampje bij de wc. Daar hadden we het een paar jaar geleden over en ik zei toen hetzelfde tegen ze. Het is niet geweldig, maar je merkt zeker een aardig verschil. Dat plexiglas plaatje hebben ze inmiddels ruim terug verdient.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')