Ik heb visioenen gehad maar ik zou dat niet uitverkoren noemen. Ik ben niet speciaal en zeker niet beter dan anderen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 07:34 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Maar je bent volgens jezelf wel uitverkoren?
Ik heb inderdaad een minderwaardigheid complex vanwege mijn verleden en ben emotioneel verwaarloosd en mishandeld. De reden waarom ik niet stoor aan al de kritiek die ik hier lees over mezelf, is omdat mijn familieleden vele malen erger zijn dan jullie. Ik heb nooit medelijden en begrip gehad van mijn familieleden, alleen vernedering en veroordeling. Zelfs nu mijn moeder op haar sterfbed ligt, mijn neef en tante zijn hard en ijskoud tegen mij en weigeren mij emotionele steun te geven. Het heeft mij verhard en ik ben meedogenloos geworden.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik snap denk ik wel het gehele plaatje. Het klinkt misschien raar, maar ik denk wel dat er bij TS een positieve doorbraak gaande is.
TS wilt zich leren verweren tegen zijn vijanden. Dan is het eerst van belang om te kunnen opmaken wie nou eigenlijk zijn vijanden zijn.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het zwaar is voor TS om vaak kritiek te horen en "Je doet dit niet goed en dat niet en ook zus en zo niet". Als hij dat als mens regelmatig hoort - en al helemaal als die kritiek wel eerlijk en terecht is - wordt daarmee keer op keer een onderliggend minderwaardigheidscomplex bevestigd. Uit die docu kreeg ik de indruk dat zijn vader die blijkbaar een maatschappelijke hoge positie heeft, zich schaamt voor zijn zoon die schizofrenie heeft. Als je opgroeit met ouders die jou alleen onder voorwaarden willen accepteren waaraan je niet kan voldoen, groei je op met gebrek aan liefde wat je juist zo nodig hebt om je te kunnen ontwikkelen tot een sterk en emotioneel evenwichtig mens.
Schaamte voor wie je bent als persoon, is heel moeilijk en heel zwaar om te kunnen verdragen. Je hebt daarvoor een coping-mechanisme nodig en in het geval van TS is dat grootheidswaanzin. Het komt er eigenlijk op neer dat als hij niet gewend is om van andere mensen onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijke acceptatie te krijgen, hij zichzelf geleerd heeft om dat van andere mensen af te dwingen.
[ afbeelding ]
In de volgende video wordt uitgelegd dat wetenschappelijk is aangetoond dat emotionele verwaarlozing vanaf vroege leeftijd een negatief effect heeft op de ontwikkeling van de hersenen:
Bekijk deze YouTube-video
~~~~~~~~
Wat heel opmerking is en vind ikzelf juist een positief teken, is dat TS - ondanks dat hij blijkbaar veronderstelt dat hij hier veel vijanden heeft - hier toch blijft komen. Hij heeft heel vaak kritiek gekregen. Hij had allang geleden ervoor kunnen hebben gekozen om hier niet meer te komen en een andere community op te zoeken met mensen die hem veel meer bewondering en complimenten geven. Toch blijft hij hier komen en hij leest alle feedback die hij hier van anderen krijgt. Ik vind dat positief!
Blijkbaar wil hij ergens niet gevangen blijven in illusies, maar is hij op zoek naar zijn authentieke zelf: de persoon die hij écht is.
~~~~~~~~
@:Keep_Walking Hoe denk jij hierover? Het gaat natuurlijk over jou! Ik deel alleen maar mijn gedachten op basis van wat ik van jou meemaak met betrekking tot mijn eigen levenservaringen. Maar jij bent de enige die kan ervaren wat je voelt.
Is het een idee om bijvoorbeeld een topic te maken over hoe je bij mensen kan herkennen of ze het goed met jou voor hebben of juist niet? Op welke signalen je daarbij moet letten?
Is dat perse positief? Zou TS niet beter gebaat zijn bij gerichte behandeling en therapie? Ipv hier discussies voeren? En zichzelf complimenteren? Heb het gevoel dat die discussies juist niet helpend zijn terwijl het lijkt alsof TS echt heel hard hulp nodig is.quote:Op vrijdag 17 april 2026 10:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik snap denk ik wel het gehele plaatje. Het klinkt misschien raar, maar ik denk wel dat er bij TS een positieve doorbraak gaande is.
TS wilt zich leren verweren tegen zijn vijanden. Dan is het eerst van belang om te kunnen opmaken wie nou eigenlijk zijn vijanden zijn.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het zwaar is voor TS om vaak kritiek te horen en "Je doet dit niet goed en dat niet en ook zus en zo niet". Als hij dat als mens regelmatig hoort - en al helemaal als die kritiek wel eerlijk en terecht is - wordt daarmee keer op keer een onderliggend minderwaardigheidscomplex bevestigd. Uit die docu kreeg ik de indruk dat zijn vader die blijkbaar een maatschappelijke hoge positie heeft, zich schaamt voor zijn zoon die schizofrenie heeft. Als je opgroeit met ouders die jou alleen onder voorwaarden willen accepteren waaraan je niet kan voldoen, groei je op met gebrek aan liefde wat je juist zo nodig hebt om je te kunnen ontwikkelen tot een sterk en emotioneel evenwichtig mens.
Schaamte voor wie je bent als persoon, is heel moeilijk en heel zwaar om te kunnen verdragen. Je hebt daarvoor een coping-mechanisme nodig en in het geval van TS is dat grootheidswaanzin. Het komt er eigenlijk op neer dat als hij niet gewend is om van andere mensen onvoorwaardelijke liefde en onvoorwaardelijke acceptatie te krijgen, hij zichzelf geleerd heeft om dat van andere mensen af te dwingen.
[ afbeelding ]
In de volgende video wordt uitgelegd dat wetenschappelijk is aangetoond dat emotionele verwaarlozing vanaf vroege leeftijd een negatief effect heeft op de ontwikkeling van de hersenen:
Bekijk deze YouTube-video
~~~~~~~~
Wat heel opmerking is en vind ikzelf juist een positief teken, is dat TS - ondanks dat hij blijkbaar veronderstelt dat hij hier veel vijanden heeft - hier toch blijft komen. Hij heeft heel vaak kritiek gekregen. Hij had allang geleden ervoor kunnen hebben gekozen om hier niet meer te komen en een andere community op te zoeken met mensen die hem veel meer bewondering en complimenten geven. Toch blijft hij hier komen en hij leest alle feedback die hij hier van anderen krijgt. Ik vind dat positief!
Blijkbaar wil hij ergens niet gevangen blijven in illusies, maar is hij op zoek naar zijn authentieke zelf: de persoon die hij écht is.
~~~~~~~~
@:Keep_Walking Hoe denk jij hierover? Het gaat natuurlijk over jou! Ik deel alleen maar mijn gedachten op basis van wat ik van jou meemaak met betrekking tot mijn eigen levenservaringen. Maar jij bent de enige die kan ervaren wat je voelt.
Is het een idee om bijvoorbeeld een topic te maken over hoe je bij mensen kan herkennen of ze het goed met jou voor hebben of juist niet? Op welke signalen je daarbij moet letten?
Hoe durf je ervan uit te gaan DAT IK NIET ONDER BEHANDELING BEN? Ik zit al jaren onder behandeling bij Altrecht en spreek wekelijks een psycholoog 👩⚕quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:30 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Is dat perse positief? Zou TS niet beter gebaat zijn bij gerichte behandeling en therapie? Ipv hier discussies voeren? En zichzelf complimenteren? Heb het gevoel dat die discussies juist niet helpend zijn terwijl het lijkt alsof TS echt heel hard hulp nodig is.
We kunnen allemaal wel in een cirkeltje onszelf voor de gek houden maar daar is hij niet mee geholpen. Wij zijn geen behandelaren. En ja soms kun je van je afschrijven maar als het een herhaling is van wat hij altijd schrijft dan gaat het hem niet helpen.
Waarom reageer je zo geagiteerd?quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoe durf je ervan uit te gaan DAT IK NIET ONDER BEHANDELING BEN? Ik zit al jaren onder behandeling bij Altrecht en spreek wekelijks een psycholoog 👩⚕
Sorryquote:Op vrijdag 17 april 2026 17:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo geagiteerd?
Die is daar neutraal in. Het is een serieuze discussie in dat vakgebied over wat psychoses zijn. Kijk hier TED talk:quote:
Waar maak je uit op dat ik TS aanspoor om zichzelf voor de gek te houden?quote:Op vrijdag 17 april 2026 15:30 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
Is dat perse positief? Zou TS niet beter gebaat zijn bij gerichte behandeling en therapie? Ipv hier discussies voeren? En zichzelf complimenteren? Heb het gevoel dat die discussies juist niet helpend zijn terwijl het lijkt alsof TS echt heel hard hulp nodig is.
We kunnen allemaal wel in een cirkeltje onszelf voor de gek houden maar daar is hij niet mee geholpen. Wij zijn geen behandelaren. En ja soms kun je van je afschrijven maar als het een herhaling is van wat hij altijd schrijft dan gaat het hem niet helpen.
Heel goed verwoord! Bedankt voor je reactie .quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik TS aanspoor om zichzelf voor de gek te houden?
TS is zelf degene die hier op FOK! topics aan maakt met bepaalde vragen. Dat recht heeft hij net als iedereen hier. Andere users hebben het recht om daarop te reageren en dan is het aan hem of hij iets met die reacties doet en wat hij ermee doet.
Zoals je leest, heeft hij al psychische zorg. Als het voor TS onverstandig zou zijn om naast die zorg ook om advies te vragen aan andere mensen, dan zullen zijn behandelaars of begeleiders hem daar vast wel voor gewaarschuwd hebben. Het is niet aan jou en ook niet aan welke user op FOK! dan ook om dat voor hem te bepalen. Het lijkt mij overigens heel onwaarschijnlijk dat zijn behandelaars en begeleiders wel het recht hebben om hem zoiets te mogen verbieden. Ze kunnen hem iets aanraden of afraden, maar hem niet verbieden om dingen te doen die voor andere mensen wel wettelijk toegestaan zijn.
Als je de laatste jaren het nieuws ook maar een klein beetje gevolgd hebt, moet je weten dat het over het algemeen erg moeilijk is voor mensen om de psychische zorg te krijgen die ze nodig hebben. Hoe ernstiger de problematiek en hoe harder mensen psychische zorg nodig hebben, hoe meer ze in de steek gelaten worden.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Ik merk dat nogal veel mensen op FOK! weigeren te geloven dat de psychische zorg by far niet zo feilloos opereert zoals ze nog steeds stellig claimen wel te doen. Dat zullen ze waarschijnlijk een te eng idee vinden. Ik zeg helemaal niet dat ze daar allemaal slecht zijn. Ik heb zelf ervaren dat er ook hele kundige betrokken psychische zorgverleners zijn die clienten heel erg kunnen helpen. Maar zo zijn ze helaas niet allemaal. Ik vind jouw reactie daarom nogal kwalijk! Ik ga bijna denken dat je zelf werkzaam bent bij de GGZ of een vergelijkbare instantie en dat je die reactie alleen maar post omdat jij je in jouw ego gekrenkt voelt.
ik denk dat het gros van de mensen echt wel in ziet dat het GGZ in Nederland al jaren niet meer werkt zoals het zou moeten werken.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat ik TS aanspoor om zichzelf voor de gek te houden?
TS is zelf degene die hier op FOK! topics aan maakt met bepaalde vragen. Dat recht heeft hij net als iedereen hier. Andere users hebben het recht om daarop te reageren en dan is het aan hem of hij iets met die reacties doet en wat hij ermee doet.
Zoals je leest, heeft hij al psychische zorg. Als het voor TS onverstandig zou zijn om naast die zorg ook om advies te vragen aan andere mensen, dan zullen zijn behandelaars of begeleiders hem daar vast wel voor gewaarschuwd hebben. Het is niet aan jou en ook niet aan welke user op FOK! dan ook om dat voor hem te bepalen. Het lijkt mij overigens heel onwaarschijnlijk dat zijn behandelaars en begeleiders wel het recht hebben om hem zoiets te mogen verbieden. Ze kunnen hem iets aanraden of afraden, maar hem niet verbieden om dingen te doen die voor andere mensen wel wettelijk toegestaan zijn.
Als je de laatste jaren het nieuws ook maar een klein beetje gevolgd hebt, moet je weten dat het over het algemeen erg moeilijk is voor mensen om de psychische zorg te krijgen die ze nodig hebben. Hoe ernstiger de problematiek en hoe harder mensen psychische zorg nodig hebben, hoe meer ze in de steek gelaten worden.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Ik merk dat nogal veel mensen op FOK! weigeren te geloven dat de psychische zorg by far niet zo feilloos opereert zoals ze nog steeds stellig claimen wel te doen. Dat zullen ze waarschijnlijk een te eng idee vinden. Ik zeg helemaal niet dat ze daar allemaal slecht zijn. Ik heb zelf ervaren dat er ook hele kundige betrokken psychische zorgverleners zijn die clienten heel erg kunnen helpen. Maar zo zijn ze helaas niet allemaal. Ik vind jouw reactie daarom nogal kwalijk! Ik ga bijna denken dat je zelf werkzaam bent bij de GGZ of een vergelijkbare instantie en dat je die reactie alleen maar post omdat jij je in jouw ego gekrenkt voelt.
Die man is volgens google vooral iemand die docu's en foto's maakt. Dat serieuze experts binnen de GGZ met elkaar aan het overwegen zijn van "mmm ja weet je, misschien hebben onze patienten wel daadwerkelijk contact met goden en demonen" geloof ik niet, als iemand die ervoor geleerd heeft dat serieus denkt zie ik graag dat ze een ander vak gaan zoeken.quote:Op vrijdag 17 april 2026 19:28 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Die is daar neutraal in. Het is een serieuze discussie in dat vakgebied over wat psychoses zijn. Kijk hier TED talk:
Bekijk deze YouTube-video
Ooit gehoord van Jim van Os? Bekende Nederlandse psychiater die ook hierin gelooft. De medische wetenschap heeft geen antwoorden op wat psychoses zijn. Ze kunnen alleen de symptomen behandelen.quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Die man is volgens google vooral iemand die docu's en foto's maakt. Dat serieuze experts binnen de GGZ met elkaar aan het overwegen zijn van "mmm ja weet je, misschien hebben onze patienten wel daadwerkelijk contact met goden en demonen" geloof ik niet, als iemand die ervoor geleerd heeft dat serieus denkt zie ik graag dat ze een ander vak gaan zoeken.
Nee, maar ik heb hem even gegoogeld net. Maarre, die man zie ik nergens echt zeggen dat hij gelooft dat wat patienten tijdens een psychose ervaren best wel eens waar kan zijn? Hij pleit zo te zien vooral voor een andere benadering van patienten en ziektebeelden, maar dat is echt iets anders:quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ooit gehoord van Jim van Os? Bekende Nederlandse psychiater die ook hierin gelooft. De medische wetenschap heeft geen antwoorden op wat psychoses zijn. Ze kunnen alleen de symptomen behandelen.
quote:Jim van Os pleit voor een nieuwe kijk op psychisch lijden, diagnose en behandeling. Niet de hulpverlener of het systeem stelt vast wat het probleem is, maar de waarheid wordt in overleg met de hulpvrager en zijn omgeving gevonden. Autonomie van de patiënt en gelijkwaardigheid zijn hierbij sleutelbegrippen.
Kijk op zijn website: www.psychosenet.nlquote:Op vrijdag 17 april 2026 20:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb hem even gegoogeld net. Maarre, die man zie ik nergens echt zeggen dat hij gelooft dat wat patienten tijdens een psychose ervaren best wel eens waar kan zijn? Hij pleit zo te zien vooral voor een andere benadering van patienten en ziektebeelden, maar dat is echt iets anders:
[..]
Ik geloof dat veel mensen die psychoses krijgen en spirituele ontwaking meemaken. Toegang tot de realmen van God en hogere dimensies..quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:37 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Nee, geef JIJ nou maar antwoord op de vraag. Dat ontwijkende, dat verwijzende, dat is rete-irritant
Ik vind het wat zweverig, maar niettemin zie ik hem ook op zijn eigen website nergens ruiterlijk stellen dat de wat paranormalere ervaringen tijdens psychotische episodes misschien wel echt zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Kijk op zijn website: www.psychosenet.nl
Ik bedoel maar...quote:Er zijn van die woorden die ineens overal opduiken: hoogsensitief, neurodivers, psychosegevoelig. Ze lijken soms net een soort moderne stempels – een vlag op een complex schip. Maar als je ze wat langer aankijkt, gaan ze steeds meer betekenis krijgen. Want wat als het geen losse labels zijn, maar verschillende talen om hetzelfde aan te raken? Zeg maar het verhaal van de menselijke gevoeligheid.
Hoogsensitiviteit
Laat ik beginnen met wat ik in de praktijk vaak zie en hoor: mensen die psychische ontregeling ervaren – hallucinaties, wanen, stemmingsschommelingen – zijn vaak mensen die veel voelen. Niet een beetje, maar diep. Lichamelijk, zintuiglijk, emotioneel. Mensen die ‘iets aanvoelen in de ruimte’, geraakt worden door sferen, stemmingen, blikken. Mensen die ‘geen filter hebben’, zeggen ze dan zelf soms. Ze noemen het overprikkeling, hypergevoeligheid, of – steeds vaker – hoogsensitiviteit.
Hoogsensitiviteit is geen stoornis. Het is een manier van zijn
En die bedrading noemen we tegenwoordig overkoepeld wel neurodiversiteit. Een prachtig woord, vind ik. Omdat het uitgaat van verschil, niet van tekort. Het erkent dat mensen met ADHD, autistische trekken, hoogbegaafdheid of een bipolaire kwetsbaarheid niet per se ziek zijn, meer dan gemiddeld gevoelig op sommige gebieden, en meer dan gemiddeld begaafd op andere. En ja – soms ontregel je daarin, omdat de wereld niet goed op jou is afgestemd. Maar dat zegt nog niets over jouw ‘stoornis’. Misschien zegt het juist iets over de stoornis van het systeem.
Psychosegevoeligheid als extreme gevoeligheid voor betekenis
Veel van deze mensen herkennen zich achteraf in het woord hoogsensitief. Ze zeggen: ik was altijd al gevoelig, maar ik dacht dat het verkeerd was. Ik probeerde het te onderdrukken. Tot ik ontplofte. En dan komt de ggz met woorden als schizofrenie, affectieve stoornis, dissociatieve verschijnselen. Allemaal woorden die het innerlijk landschap platdrukken tot diagnose.
Maar wat als we het zouden omdraaien? Wat als we zouden zeggen: jij hebt een gevoelig zenuwstelsel, je bent diep afgestemd op de wereld, en dat is een kwaliteit – maar je moet leren hoe je daarmee omgaat, in een wereld die niet voor jouw gevoeligheid gebouwd is.
Van stoornis naar stem: betekenis geven aan je gevoeligheid
Velen denken dat dit de grote opdracht is voor de ggz van de toekomst: afstappen van het ‘repareren van stoornissen’ en overstappen op het begeleiden van gevoeligheid. Niet wegduwen, maar leren dragen. Niet medicaliseren, maar afstemmen. Niet controleren, maar co-reguleren.
En ja, soms zijn medicijnen daarbij helpend – tijdelijk of structureel – maar altijd in dienst van de persoon, niet als standaardantwoord op afwijkend gedrag. Want gedrag dat afwijkt, wijkt vaak niet zomaar af. Het wijst ergens naartoe. Naar een innerlijke nood, een overweldigend weten, een niet-gehoord lichaam.
Op PsychoseNet proberen we al jaren deze taal te ontwikkelen
Een taal waarin gevoeligheid geen zwakte is, maar een richtingaanwijzer. Een ingang tot betekenis. Een kompas dat zegt: hier klopt iets niet – in mij, of in de wereld om mij heen – en daar wil ik niet doof voor zijn.
Als je jezelf herkent in hoogsensitiviteit, in neurodiversiteit, in psychosegevoeligheid: weet dat je niet alleen bent. Je bent geen fout systeem. Je bent een gevoelig systeem in een ongevoelige tijd. En dat vraagt zorg, ruimte, afstemming – niet om jou te veranderen, maar om jou te ondersteunen in wie je bent.
Schopje TRU?quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:42 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik geloof dat veel mensen die psychoses krijgen en spirituele ontwaking meemaken. Toegang tot de realmen van God en hogere dimensies..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |