Echt? Dat is niet mijn ervaring.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
De groepsgrootte maakt ook veel uit. Voor 50 man spreken is niet voor iedereen weggelegd; bovendien beperkt dat je tijd enorm. Reageren op elkaar is strikt verboden; na de sessie mag dat wel. Onprettig, want juist aan die interactie heb je veel. Je mag dronken aanwezig zijn - zonder overlast - maar dan niet spreken. Daarvoor moet je 24 uur nuchter zijn. kan per groep verschillen, maar dat is de algemene norm
gebruikenquote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben bezig met stap 4 van de 12 stappen programma en morgen komt mijn sponsor langs om het te bespreken met mij. Ik heb een bergopwaarts strijd tegen mijn verslaving die ik aan het winnen ben. Ik wil echt nooit meer verslaafd worden.
Bij mijn groep moest je gekoppeld zijn aan iemand van je eigen geslacht.. wederom, omdat mensen kwetsbaar zijn en gevoelig voor ja gevoelens, zeker als je reis naar herstel eenzaam en zwaar is.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:51 schreef Ole het volgende:
[..]
Als vrouw moet je ook extra alert zijn. Ik geef mijn nummer niet meer.
Yep, iedereen is welkom , er is 1 harde regel, je moet bij de NA de oprechte wens hebben om nooit meer te gebruiken.quote:
O die is wel pittig inderdaad!quote:
Bijbel zijn de 10 geboden sorry broederquote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:00 schreef SebbeSwensje het volgende:
12 stappen, 12 provinciën, 12 van die dingen zoals in de bijbel beschreven. Ik zie er wel iets in.
wat is het verschil met een andere plek?quote:
Solutions is erg streng. Ook lange dagen. Je deelt er een kamer en je mag nauwelijks tv kijken. Alleen films die te maken hebben met herstel. Geen boeken of tijdschriften, behalve Bijbel, koran en boek over AA .quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:07 schreef greysbones het volgende:
[..]
wat is het verschil met een andere plek?
Dat lijkt me heel naar, als er een dronken persoon bij zitquote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:49 schreef nostra het volgende:
De groepsgrootte maakt ook veel uit. Voor 50 man spreken is niet voor iedereen weggelegd; bovendien beperkt dat je tijd enorm. Reageren op elkaar is strikt verboden; na de sessie mag dat wel. Onprettig, want juist aan die interactie heb je veel. Je mag dronken aanwezig zijn - zonder overlast - maar dan niet spreken. Daarvoor moet je 24 uur nuchter zijn. kan per groep verschillen, maar dat is de algemene norm
Nee, dat is ook de reden dat je vroeger op een detox op je kamer moest zitten tot je 0,0 blies. Tegenwoordig raar genoeg niet meer.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat lijkt me heel naar, als er een dronken persoon bij zit
Dat ruik je gewoon
Lijkt me echt een enorme trigger
Of ben ik nu te hard?
Oefquote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:51 schreef Ole het volgende:
[..]
Als vrouw moet je ook extra alert zijn. Ik geef mijn nummer niet meer.
poehquote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:50 schreef Ole het volgende:
[..]
Solutions is erg streng. Ook lange dagen. Je deelt er een kamer en je mag nauwelijks tv kijken. Alleen films die te maken hebben met herstel. Geen boeken of tijdschriften, behalve Bijbel, koran en boek over AA .
Waar ik zat was het programma om 17 uur klaar. We mochten wel tv kijken, van 8 tot 11. Ook snoepen tussendoor, lezen wat je wilde en eigen kamer.
Ik hoop dat, omdat het extra zwaar was, het extra goede uitkomst heeft.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:50 schreef Ole het volgende:
[..]
Solutions is erg streng. Ook lange dagen. Je deelt er een kamer en je mag nauwelijks tv kijken. Alleen films die te maken hebben met herstel. Geen boeken of tijdschriften, behalve Bijbel, koran en boek over AA .
Waar ik zat was het programma om 17 uur klaar. We mochten wel tv kijken, van 8 tot 11. Ook snoepen tussendoor, lezen wat je wilde en eigen kamer.
Ik zat iets minder zwaar. Solutions had ik me wel aangemeld maar heb ik van afgezien toen ik de regels zag. Zeker toen want vanwege corona mocht je ook geen bezoek.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 20:54 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik hoop dat, omdat het extra zwaar was, het extra goede uitkomst heeft.
Ik vond mijn opname heel fijn (en ben langer gebleven), niet dat ik dacht ow dat doen we nog een keer.
Maar kan me voorstellen dat je (behalve je verslaving) denkt, zo'n opname dat nooit meer.
Nee 3 weken detox bij GGZ in Rotterdam (medium care, na 1 dage misplaatst te zijn geweest in de zware afdeling).. toen naar "huis"quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:39 schreef Ole het volgende:
[..]
Ik zat iets minder zwaar. Solutions had ik me wel aangemeld maar heb ik van afgezien toen ik de regels zag. Zeker toen want vanwege corona mocht je ook geen bezoek.
De behandeling die ik 3 jaar later viel me ook heel zwaar. Heb er wel veel geleerd maar niet helemaal wat de bedoeling was. Daardoor was ik wel meer gemotiveerd voor de behandeling die ik daarna heb gedaan (geen opname meer)
Heb jij ook minnesota gedaan?
Welke dubbele diagnose heb jij?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:55 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nee 3 weken detox bij GGZ in Rotterdam (medium care, na 1 dage misplaatst te zijn geweest in de zware afdeling).. toen naar "huis"
En toen een zoektoch naar de juiste hulp die mij pastte .. dat werd 1 jaar AA en 1 jaar behandeling Dubbele Diagnose bij de Hoop in Dordrecht icm met schematherapie in groepsvorm en 2 wekelijke gesprekken.
Daarna een hele fijne psycholoog gevonden, die heb ik na 12 jaar nog steeds, maar das meer voor onderhoud nu.. t gaat heel goed de laatste jaren.
Tijd heeft ook zijn werk gedaan
Dan weet je ook wel alles van de 12 stappen. Vond je het lastig om daarmee te stoppen? Sommigen daar zijn best wel gebrainwasht, dat het helemaal misgaat als je stopt!quote:Op vrijdag 20 maart 2026 21:55 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nee 3 weken detox bij GGZ in Rotterdam (medium care, na 1 dage misplaatst te zijn geweest in de zware afdeling).. toen naar "huis"
En toen een zoektoch naar de juiste hulp die mij pastte .. dat werd 1 jaar AA en 1 jaar behandeling Dubbele Diagnose bij de Hoop in Dordrecht icm met schematherapie in groepsvorm en 2 wekelijke gesprekken.
Daarna een hele fijne psycholoog gevonden, die heb ik na 12 jaar nog steeds, maar das meer voor onderhoud nu.. t gaat heel goed de laatste jaren.
Tijd heeft ook zijn werk gedaan
Had ik, depressie en daaruit kwam een verslaving of andersom.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:06 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Welke dubbele diagnose heb jij?
Hoe jullie de AA beschrijven, zo heb ik het helemaal niet ervaren.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:09 schreef Ole het volgende:
[..]
Dan weet je ook wel alles van de 12 stappen. Vond je het lastig om daarmee te stoppen? Sommigen daar zijn best wel gebrainwasht, dat het helemaal misgaat als je stopt!
Ook ik heb een fijne psycholoog gevonden.
Er zijn ook heel veel soorten groepen natuurlijk. Ik zit formeel ook gewoon bij de AA, maar we doen niet aan bidden, zingen, kaartjes en het big book. Elke week ieder zijn reflectie op de afgelopen week, vaak niet eens alcoholgerelateerd, en één stap behandelen. Gewoon op elkaar kunnen reageren. Tis meer Buitenveldert-style.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 22:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hoe jullie de AA beschrijven, zo heb ik het helemaal niet ervaren.
Ja er waren mensen die helemaal opgingen in die materie, maar dat was meer omdat het voor hun een dagbesteding en die hielden ook contact.
Maar misschien heeft de ene groep een meer conservatieve groep en 'zwaardere' gevallen die er gevoelig voor zijn of was ik niet vatbaar.
Maar t kan best zijn dat mensen hun structuur of schijncontrole kwijtraken.. bv. Ik ging na een exact nuchter zijn naar New York, het eerste wat ik deed "zonder dat ik het door had" een fles drank halen.. een jaar ging t goed, en Bam, onbeschermde en , meer nog, onbespiede omgeving en ik ging voor gaas.
Daarom kiezen sommige mensen voor een leven lang AA, want het potentiele alternatief is veel enger voor ze.
Wel mijlpalen vieren en muntjes?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel soorten groepen natuurlijk. Ik zit formeel ook gewoon bij de AA, maar we doen niet aan bidden, zingen, kaartjes en het big book. Elke week ieder zijn reflectie op de afgelopen week, vaak niet eens alcoholgerelateerd, en één stap behandelen. Gewoon op elkaar kunnen reageren. Tis meer Buitenveldert-style.
Alleen bij een jaar en vijf jaar volgens mij. De muntjes dan. De mensen kiezen verder een beetje zelf uit wat ze als mijlpaal beschouwen en nemen dan wat gebak of iets mee.quote:
Ah ok. Heeft deze groep dan ook veel vaste bezoekers? De meetings waar ik geweest ben was meestal wel een harde kern, maar ook veel wisselende bezoekers.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:23 schreef nostra het volgende:
[..]
Alleen bij een jaar en vijf jaar volgens mij. De muntjes dan. De mensen kiezen verder een beetje zelf uit wat ze als mijlpaal beschouwen en nemen dan wat gebak of iets mee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |