abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 maart 2026 @ 14:12:32 #26
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220388817
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
We zijn niemand iets verschuldigd.
Poetin is niet 'niemand'.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 14:15:24 #27
236264 crew  capricia
pi_220388836
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Oorlogen starten zijn ook heel makkelijk.

Je bent gewoon uitgepraat.

'Jouw eigen geld' is niet verdiend op een eiland en verdienste is niet 100% individueel toerekenbaar.
Dan nog bepaal ik graag zelf waar mijn geld heen gaat. Maar als jij zo'n voorstander bent van extra herverdelen, dan geef je toch zelf alles weg?
En laat anderen gewoon met rust.

Verders leven we in een democratie. Als je wil dat er meer belastinggelden naar ontwikkelingssamenwerking gaat, zul je moeten zorgen dat die partijen een meerderheid hebben.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220388857
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:09 schreef Klopkoek het volgende:
'Jouw eigen geld' is niet verdiend op een eiland en verdienste is niet 100% individueel toerekenbaar.
Meritocratie sluit geluk en omgevingsfactoren niet uit hè. Rawls' bizarre idee van een collectivitstisch bezit van individueel talent klinkt leuk op papier, gaat niet werken in de praktijk.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 14:31:42 #29
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220388887
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan nog bepaal ik graag zelf waar mijn geld heen gaat. Maar als jij zo'n voorstander bent van extra herverdelen, dan geef je toch zelf alles weg?
En laat anderen gewoon met rust.

Verders leven we in een democratie. Als je wil dat er meer belastinggelden naar ontwikkelingssamenwerking gaat, zul je moeten zorgen dat die partijen een meerderheid hebben.
Wat is het verschil tussen ontwikkelingshulp en oorlogen starten? Waarom meebetalen aan oorlogen? Nee, dan laten we mensen niet met rust en denken we aan een dienstplicht. Schaf zelf maar een tank aan.

Schaf met je crypto zelf maar een tank aan en een huursoldaat.

Je blijft er maar omheen draaien met je botte egoïsme en superieure houdingkje.

Weet jij wel dat miljardairs hun filantropie aftrekken van de belasting? De belastingdienst betaalt mee. Anderen betalen meer. Jij ook.

Overigens is Nederland absoluut geen herverdelingsparadijs en geen paradijs van kansengelijkheid (tov elk ander Noord-Europees en West-Europees land, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië).

Nederland staat buiten de top 25 meest democratische landen trouwens. We zitten vlak boven de gevarenzone. Dankzij de rechtsmensen in dit land.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 14:34:18 #30
236264 crew  capricia
pi_220388901
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen ontwikkelingshulp en oorlogen starten? Waarom meebetalen aan oorlogen? Nee, dan laten we mensen niet met rust en denken we aan een dienstplicht. Schaf zelf maar een tank aan.

Weet jij wel dat miljardairs hun filantropie aftrekken van de belasting? De belastingdienst betaalt mee. Anderen betalen meer. Jij ook.

Overigens is Nederland absoluut geen herverdelingsparadijs en geen paradijs van kansengelijkheid (tov elk ander Noord-Europees en West-Europees land, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië). Nederland staat buiten de top 25 meest democratische landen trouwens. We zitten vlak boven de gevarenzone.
Gelukkig zijn we nog geen 'communistisch paradijs'. We herverdelen al meer dan genoeg.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 20 maart 2026 @ 14:39:08 #31
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220388961
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Gelukkig zijn we nog geen 'communistisch paradijs'. We herverdelen al meer dan genoeg.
Ah alweer een loze oneliner en holle kreet!

Ondertussen zegt nota bene het IMF al jaren (al in 2014) dat de mate van ongelijkheid in Nederland ons economische groei kost.

Wat voor een deel ook weer verklaart waarom jij nooit zo een welvaart zou hebben in pakweg Brazilië of Zuid-Afrika (ja, ook de middenklasse is daar armer).

Ik ben klaar met jou, jouw trappen naar beneden, en ik ben klaar met dit forum. Ik ben weg. Hopelijk verdwijnt Fok! snel :)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220388974
quote:

[..]
Is dit het niveau ja?

Dok dan ook die HRA zelf maar. Of werk harder zodat je het niet nodig hebt en de rest er niet voor hoeft te betalen.

Kom op zeg ..
"Pools are perfect for holding water"
pi_220388983
quote:

[..]
Wat ben je ineens ongenuanceerd?

De herverdeling is de afgelopen decennia juist enorm afgenomen.

Ik vind het geblaat over communisme als er gevraagd wordt om iets meer nivellering altijd getuigen van een enorm gebrek aan sociologische kennis / inschattingsvermogen.

We zijn allemaal schatplichtig aan elkaar. Dat we opleiding hebben kunnen genieten (de belastingplichtigen voor ons hebben daarvoor betaald), dat je een goede opvoeding hebt genoten, dat je gebruikt kunt maken van een goede infrastructuur zodat mensen bedrijven kunnen bereiken en geld kunnen uitgeven zodat je werk hebt, het zorgen voor een stabiele samenleving, collectief zorg betalen zodat mensen sneller weer kunnen participeren in de samenleving enzovoorts.

Met die egoïstische en kortzichtige instelling van "ikke ikke ikke" redden we het niet op termijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220389001
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 13:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Natuurlijk kun je een erfenis wel wegschenken als je daar achter staat.
Ja, maar dat is natuurlijk geen echt herverdelen. Als je wil dat armoede de wereld uit gaat, lukt dat niet met je eigen geld. En ja, mijn droom zou zijn dat er geen enkel kind in armoede opgroeit. Dat is misschien nog wel onhaalbaar, maar de overheid zou wel stappen in die richting kunnen en wat mij betreft moeten zetten. Dan moet je dus gaan belasten op plekken waar het gemist kan worden, dan denk ik als eerst aan vermogens-, schenk- en erfbelastingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220389184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar dat is natuurlijk geen echt herverdelen. Als je wil dat armoede de wereld uit gaat, lukt dat niet met je eigen geld. En ja, mijn droom zou zijn dat er geen enkel kind in armoede opgroeit. Dat is misschien nog wel onhaalbaar, maar de overheid zou wel stappen in die richting kunnen en wat mij betreft moeten zetten. Dan moet je dus gaan belasten op plekken waar het gemist kan worden, dan denk ik als eerst aan vermogens-, schenk- en erfbelastingen.
Dan te beginnen bij de BOR.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 14:53:01 #36
236264 crew  capricia
pi_220389199
quote:

[..]
Ik denk dat er een flinke crisis aan zit te komen met die ellende in het Midden Oosten.
Mijn eerste gevoel is ook dat er nog genoeg werk te doen is in Nederland.
Persoonlijk lijkt me dat de eerste focus en ook dat dat de eerste verplichting van onze overheid is, voordat je de halve wereld op je schouders wil nemen.

Er gaat nog genoeg op ons afkomen.
- Goethe, “Faust”
pi_220389276
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dan te beginnen bij de BOR.
De BOR is nou net een regeling voor het moment dat de erfbelasting niet pijnloos is: als je een deel van je bedrijf moet verkopen om belasting te betalen gaat er iets mis. Daarom snap ik die regeling dan wel weer heel goed. Dus nee, niet beginnen bij de BOR, beginnen bij liquide of liquide te maken erfenissen. Mijn ouders wonen in een hypotheekvrij huis van bijna een miljoen, krijg ik alleen daar al van straks (hopelijk over heel veel jaar) 2 ton waar ik niks voor gedaan heb. Daar kan best een groter deel van naar de samenleving, daar heb ik zelf geen last van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220389296
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk dat er een flinke crisis aan zit te komen met die ellende in het Midden Oosten.
Mijn eerste gevoel is ook dat er nog genoeg werk te doen is in Nederland.
Persoonlijk lijkt me dat de eerste focus en ook dat dat de eerste verplichting van onze overheid is, voordat je de halve wereld op je schouders wil nemen.

Er gaat nog genoeg op ons afkomen.
Ja, natuurlijk eerst de armoede in Nederland. Daarom niet snijden in de WW, want dat gaat de eerstvolgende crisis veel mensen in armoede brengen en ook veel betalingsproblemen bij de hoge hypotheken bezorgen. Dat zou inderdaad het eerste moeten zijn wat je kunt dekken als je geld weg haalt van mensen die het best kunnen dragen.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:25 #39
236264 crew  capricia
pi_220389340
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk eerst de armoede in Nederland. Daarom niet snijden in de WW, want dat gaat de eerstvolgende crisis veel mensen in armoede brengen en ook veel betalingsproblemen bij de hoge hypotheken bezorgen. Dat zou inderdaad het eerste moeten zijn wat je kunt dekken als je geld weg haalt van mensen die het best kunnen dragen.
Ik kan me nog herinneren dat het werknemersdeel niet meer hoefde afgedragen te worden. Omdat de WW-pot vol genoeg zat.
Daarom begrijp ik deze maatregel ook niet. Het is een werknemersverzekering.
Desnoods ga je een overleg aan over de hoogte van de premie als je er niet mee uit komt.
Deze bezuiniging is gewoon niet slim.
- Goethe, “Faust”
pi_220389405
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:05 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik kan me nog herinneren dat het werknemersdeel niet meer hoefde afgedragen te worden. Omdat de WW-pot vol genoeg zat.
Daarom begrijp ik deze maatregel ook niet. Het is een werknemersverzekering.
Desnoods ga je een overleg aan over de hoogte van de premie als je er niet mee uit komt.
Deze bezuiniging is gewoon niet slim.
De pot is helemaal niet vol genoeg, die was 3 jaar geleden nog negatief. Zo veel zit er niet in.

Het idee achter deze bezuinigingen is dat mensen sneller aan het werk gaan. Dat is leuk in economisch goede tijden, maar in een crisis met massa-ontslagen gaat dat natuurlijk niet op. En daar is nou net die WW vooral voor bedoeld, voor zulke gevallen.
Stimuleer mensen in de WW om sneller weer te gaan werken, prima. Maar doe dat niet door mensen in geval van een crisis in de armoede te brengen, waarbij huizen gedwongen verkocht moeten worden en je tal van andere ellende veroorzaakt. Dat is gewoon pure domheid of pure kwaadaardigheid.
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 15:17:20 #41
236264 crew  capricia
pi_220389461
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
De pot is helemaal niet vol genoeg, die was 3 jaar geleden nog negatief. Zo veel zit er niet in.

Het idee achter deze bezuinigingen is dat mensen sneller aan het werk gaan. Dat is leuk in economisch goede tijden, maar in een crisis met massa-ontslagen gaat dat natuurlijk niet op. En daar is nou net die WW vooral voor bedoeld, voor zulke gevallen.
Stimuleer mensen in de WW om sneller weer te gaan werken, prima. Maar doe dat niet door mensen in geval van een crisis in de armoede te brengen, waarbij huizen gedwongen verkocht moeten worden en je tal van andere ellende veroorzaakt. Dat is gewoon pure domheid of pure kwaadaardigheid.
Dat werd toen wel als reden aangevoerd om dat werknemersdeel af te schaffen.
En ik vrees serieus dat er binnenkort heel veel ellende gaat komen. Wat ik allemaal zo lees ziet er absoluut niet goed uit.

Dan voer je die werknemerspremie per direct weer in, denk ik dan. Maar je gaat niet mensen willens en wetens in ellende storten. Terwijl je weet dat die donkere wolk op ons af gaat komen.
- Goethe, “Faust”
pi_220389621
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 15:17 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat werd toen wel als reden aangevoerd om dat werknemersdeel af te schaffen.
En ik vrees serieus dat er binnenkort heel veel ellende gaat komen. Wat ik allemaal zo lees ziet er absoluut niet goed uit.

Dan voer je die werknemerspremie per direct weer in, denk ik dan. Maar je gaat niet mensen willens en wetens in ellende storten. Terwijl je weet dat die donkere wolk op ons af gaat komen.
In het WW fonds zit nu 11 miljard, maar in 2024 was dat nog 7 miljard, in 2023 3,7 miljard en in 2022 stond er -1,7 miljard.
https://www.rijksfinancie(...)XV/onderdeel/1452039

11 miljard klinkt veel, maar bij de vorige economische crisis werd er al snel 8 miljard per jaar uit gehaald, dan is het snel op.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 20-03-2026 15:34:24 ]
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:08:21 #43
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220390025
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Schaf met je crypto zelf maar een tank aan en een huursoldaat.

Overigens is Nederland absoluut geen herverdelingsparadijs en geen paradijs van kansengelijkheid (tov elk ander Noord-Europees en West-Europees land, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië).

Nederland staat buiten de top 25 meest democratische landen trouwens. We zitten vlak boven de gevarenzone. Dankzij de rechtsmensen in dit land.
Je kunt zo'n oorlog als in Iran ook gewoon zien als een vorm van ontwikkelingshulp.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:11:47 #44
56749 BlaZ
pi_220390046
quote:

[..]
Als je niet wilt dat kinderen in armoede opgroeien zul je toch beperkingen aan zwangerschap moeten opleggen of eerder moeten denken aan veel bredere gedwongen adoptie of iets dergelijks.

Het youtube kanaal origin heeft wat dat betreft wel prima voorbeelden uit het VK. Ouders met 7 kinderen die van uitkeringen leven en lekker zwanger staan te roken etc.

Qua vermogensbelasting is het nog even afwachten wat het nieuwe voorstel wordt, ik ben persoonlijk pertinent tegen erfbelastingen persoonlijk, dat is gewoon roof.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:15:35 #45
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220390068
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Poetin is niet 'niemand'.
?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 20 maart 2026 @ 16:16:21 #46
5428 crew  miss_sly
pi_220390073
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:11 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Als je niet wilt dat kinderen in armoede opgroeien zul je toch beperkingen aan zwangerschap moeten opleggen of eerder moeten denken aan veel bredere gedwongen adoptie of iets dergelijks.

Het youtube kanaal origin heeft wat dat betreft wel prima voorbeelden uit het VK. Ouders met 7 kinderen die van uitkeringen leven en lekker zwanger staan te roken etc.

Qua vermogensbelasting is het nog even afwachten wat het nieuwe voorstel wordt, ik ben persoonlijk pertinent tegen erfbelastingen persoonlijk, dat is gewoon roof.
Gedwongen adoptie of beperkingen aan zwangerschappen? Dit is echt niet eens meer op een grens, maar er ver over. Hoe zie je dat voor je? En wie bepaalt wie er wel en niet zwanger mag worden, en hoe vaak, en welke kinderen geadopteerd moeten worden?

Bizarre opmerking.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220390074
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:11 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat een onzin. Absurd.

quote:
Lekker je mening baseren op youtube, veel verder moet het niet zinken...

quote:
Als erfbelasting nou net iets niet is, is het roof. Het is een belasting op gratis geld waar niks voor is gedaan. De meest pijnloze manier van elasting heffen.
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:17:04 #48
56749 BlaZ
pi_220390076
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
De BOR is nou net een regeling voor het moment dat de erfbelasting niet pijnloos is: als je een deel van je bedrijf moet verkopen om belasting te betalen gaat er iets mis. Daarom snap ik die regeling dan wel weer heel goed. Dus nee, niet beginnen bij de BOR, beginnen bij liquide of liquide te maken erfenissen. Mijn ouders wonen in een hypotheekvrij huis van bijna een miljoen, krijg ik alleen daar al van straks (hopelijk over heel veel jaar) 2 ton waar ik niks voor gedaan heb. Daar kan best een groter deel van naar de samenleving, daar heb ik zelf geen last van.
Dat is ook niet het punt, je ouders hebben daar hard voor gewerkt om de kinderen, de nalatenschap, wat te kunnen achterlaten. Wat heeft het anders voor zin om het huis überhaupt af te betalen?
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:17:21 #49
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220390079
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 14:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Pas op wat je wenst. Zoiets als dat je vruchten van je eigen arbeid mag plukken zou in de basis een mensenrecht moeten zijn (eigendomsrecht) en zou in beginsel niet door een meerderheid ontnomen moeten worden. Dat we collectief zaken moeten regelen zoals zorg, onderwijs, veiligheid, bestuur begrijpt iedereen. Maar bij meerderheid beslissen dat ik mijn auto of geld mag inleveren vind ik niet iets dat democratisch besloten mag worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  vrijdag 20 maart 2026 @ 16:18:29 #50
56749 BlaZ
pi_220390086
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gedwongen adoptie of beperkingen aan zwangerschappen? Dit is echt niet eens meer op een grens, maar er ver over. Hoe zie je dat voor je? En wie bepaalt wie er wel en niet zwanger mag worden, en hoe vaak, en welke kinderen geadopteerd moeten worden?

Bizarre opmerking.
Dan kies je dus voor het opgroeien van kinderen in onveilige en ongeschikte situaties, andere mogelijkheden zijn er niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')