abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 maart 2026 @ 20:41:51 #26
511677 EsserS
Just show it!
pi_220400399
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:59 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ze waren niet belangrijk, ze deden nergens toe.
Maar dank je voor je steun!
Ik neem dit subforum zeer serieus. Eigenlijk is het regelmatig deelnemen aan een forum een belangrijk deel van het sociaal leven. Naast mijn vrienden en familie heb ik ook social media. Mensen die ik niet ken, die ik nog nooit heb gezien, maar toch waar je mee praat. Dat is heel erg bijzonder.

In dit F&L-forum begonnen mijn twijfels boven te komen in mezelf. Aan de ene kant Haushofer/EsserS en aan de andere kant Ali (in feite zijn de verhalen die Ali vertelt gelijk aan die van de Gereformeerde kerk lang geleden en zo ben ik ook opgevoed, zeer intensief). Ik heb daar vannacht over na zit denken allemaal. Ze hebben allemaal gewoon een punt. Hoe nu verder? Tja, wat zal ik zeggen. Eén van mijn grote hobby's is sterrenkunde en daarmee sluiten dus ook de verhalen van EsserS en Haushofer aan. Het zijn ook de dingen die ik zie en lees. Aan de andere kant heb ik mijn bijbelse opvoeding. Dat ram je er niet zomaar uit. Ik ben een groot voorstander van de wetenschap en... ik bid stiekem naar God.
Ik vind dit allemaal normaal en logisch klinken. Niks mis mee.
In Data We Trust
  zaterdag 21 maart 2026 @ 20:42:24 #27
511677 EsserS
Just show it!
pi_220400404
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:12 schreef OllieA het volgende:

[..]
En dat kan best naast elkaar bestaan en hoeft ook niet stiekem.
En dat zeg ik als atheïst. :)

Heck, misschien ga ik hier nog wel eens een keer een kletsverhaal ophangen over een spirituele ervaring die ik heb gehad. Het gaat hier immers ook over levensbeschouwing.
Ben benieuwd.
In Data We Trust
pi_220400523
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:57 schreef EsserS het volgende:

[..]
Je hebt absoluut een punt dat we bijna al onze kennis ‘tweedehands’ binnenkrijgen want we staan allemaal op de schouders van reuzen (of simpelweg op die van onze leraren en de cultuur om ons heen). Het idee dat we alles zelf met de ratio hebben uitgeplozen is inderdaad wat hovaardig want we vertrouwen simpelweg op de methode die ons is aangeleerd.

<knip>

Rationeel denken en geloven kunnen prima naast elkaar bestaan. De eerste vertelt je HOE het leven op aarde is ontstaan en het tweede geeft troost en hoop en vertelt WAAROM wij hier op aarde zijn.
Ik denk dat ik het wel met je eens ben, maar dat mijn punt vooral is dat het vertrouwen op kennis van voorvaders ook betekent dat wij (mensen, niet speciaal jij & ik) ook een hoop dingen voor waar aannemen die helemaal niet waar zijn. En dat geldt ook voor het vaste vertrouwen in ratio als beste basis voor levensbeschouwing.

Ratio als beste basis voor kennis, met de wetenschapsmethodologie als beste methode van bewijs, daar valt nog wel wat voor te zeggen. Maar als basis voor goed en kwaad is het ook maar een aanname.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:10:29 #29
511677 EsserS
Just show it!
pi_220400691
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 20:53 schreef sigme het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het wel met je eens ben, maar dat mijn punt vooral is dat het vertrouwen op kennis van voorvaders ook betekent dat wij (mensen, niet speciaal jij & ik) ook een hoop dingen voor waar aannemen die helemaal niet waar zijn. En dat geldt ook voor het vaste vertrouwen in ratio als beste basis voor levensbeschouwing.

Ratio als beste basis voor kennis, met de wetenschapsmethodologie als beste methode van bewijs, daar valt nog wel wat voor te zeggen. Maar als basis voor goed en kwaad is het ook maar een aanname.
Eens. Waarden (goed en kwaad) zijn geen feiten. Het klopt dat de ratio ons vertelt hoe de wereld draait maar niet waarom we de ene actie boven de andere moeten verkiezen. Het fundamentele verschil is dat 'goed' en 'kwaad' morele concepten zijn en geen natuurkundige wetten. De wetenschap kan nauwelijks uit de voeten met morele concepten. Wetenschap vertelt ons wat mensen doen en voelen maar ze kan nooit de stap zetten naar wat mensen zouden moeten doen.

De kloof tussen 'is' en 'moet': zoals filosoof David Hume al stelde: je kunt uit een feitelijke situatie (hoe iets is) nooit logisch afleiden wat de morele plicht is (hoe het moet zijn). Wetenschap meet de impact van een klap maar ze kan niet 'bewijzen' dat pijn slecht is. Morele oordelen zijn geen objectieve ontdekkingen maar menselijke waarderingen. We projecteren onze waarden op de werkelijkheid om samenleven mogelijk te maken.

Zelfs het vertrouwen in de wetenschappelijke methode - een duidelijk karaktergebrek van mij - is uiteindelijk een keuze voor een bepaalde waarde: de waarde van waarheid en betrouwbaarheid. Kortom: ethiek begint waar de meetlat ophoudt. Dat maakt moraal misschien een 'aanname' maar wel de meest essentiële die we als mensheid hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 21-03-2026 21:24:27 ]
In Data We Trust
pi_220400743
@EsserS, volgens mij is dat dus het antwoord op de vraag waarom het 'niets' (van de morele waarheid) gevuld wordt met wat jij in de OP benoemt als sprookjes.

En wanneer je (op basis van overgeleverde 'kennis') voor de morele ijking god of goden aanneemt als maatstaf van goed en kwaad, dan vult dat idee geheel automatisch en logisch en bijpassend ook andere lacunes; het is een samenhangend geheel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:23:16 #31
511677 EsserS
Just show it!
pi_220400821
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:14 schreef sigme het volgende:
@:essers, volgens mij is dat dus het antwoord op de vraag waarom het 'niets' (van de morele waarheid) gevuld wordt met wat jij in de OP benoemt als sprookjes.

En wanneer je (op basis van overgeleverde 'kennis') voor de morele ijking god of goden aanneemt als maatstaf van goed en kwaad, dan vult dat idee geheel automatisch en logisch en bijpassend ook andere lacunes; het is een samenhangend geheel.
Behalve als die overgeleverde 'kennis' het domein van "geloven" overschrijdt en de taak van de ratio overneemt. Met andere woorden, het fantasierijke verhaal van een éénzijdig, pratende slang en een naïef stelletje in een gelukzalige boomgaard dat het begin van de geschiedenis van de mensheid in zou moeten luiden is een zware belediging voor het gezond verstand.

Het éne is het domein van de "HOE-vraag", de ander gaat over de "WAAROM-vraag"
In Data We Trust
  zondag 22 maart 2026 @ 12:05:33 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220404132
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 20:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Ratio als beste basis voor kennis, met de wetenschapsmethodologie als beste methode van bewijs, daar valt nog wel wat voor te zeggen. Maar als basis voor goed en kwaad is het ook maar een aanname.
Dat heet een categorievergissing die je daar begaat.

De termen goed en kwaad zijn
1. Of religieus beladen termen. Waardeoordelen van religieuze mensen over of iets tegen gods wil in gaan of niet
2. Termen die men gebruikt om te uiten of ze vanuit persoonlijke voorkeur een actie van een ander positief of negatief zien

Beiden staan los van ratio. Doen alsof dat een gebrek is van ratio is ook niet heel nuttig. Tegen een schroevendraaier schreeuwen dat het niet goed genoeg is in een spijker in een plank te rammen is ook niet heel nuttig. Niet alleen omdat een schroevendraaier geen bewustzijn heeft om jouw klachten te ontvangen maar ook omdat je klacht een ingebouwde misvatting heeft over wat voor een rol een schroevendraaier speelt in jouw gereedschapskistje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 22 maart 2026 @ 12:37:54 #33
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220404270
De betere vergelijking is met schaken

Je kan ratio gebruiken om te bepalen dat bepaalde zetten beter werken voor een winnende uitkomst. En iets anders dan ratio gebruiken in dat doel is waanzin.

Maar. Je moet eerst bepalen wat je doel is met het spelletje. Wil je winnen? Wil je juist expres verliezen? Maar dan op een manier die niet in de gaten loopt? Wil je chaos veroorzaken bij je tegenstanders (bijvoorbeeld door stukken gewoon in je mond te stoppen of door de kamer te gooien)? Wil je schaakstukken behandelen als damstukken? Wil je in je eentje spelen tegen jezelf? Wil je een bepaalde formatie behalen en dan stoppen met spelen?

Er is geen ratio die jou gaat vertellen wat jij WIL met het spelletje. Wat jouw doel is. Maar zodra je een doel voor jezelf vaststelt is ratio de enige manier om succesvol tot het doel te komen.

Daar zit voor velen de verwarring.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:21:18 #34
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220407469
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 07:32 schreef EsserS het volgende:
Kijken naar de werkelijkheid. Het fascineert me hoe makkelijk de ratio overboord wordt gekieperd zodra het over "God" gaat.

Laten we bij de feiten beginnen: het bestaan van een Opperwezen is een onbewezen stelling. Punt. We kunnen niet bewijzen dat er iets is maar we kunnen ook niet onomstotelijk bewijzen dat er niets is. Dat is de ultieme intellectuele patstelling. Als je puur rationeel naar die situatie kijkt, zou de enige eerlijke conclusie moeten zijn: "Ik weet het niet."

Maar wat zie ik om me heen, vooral op dit subforum? Met name binnen de monotheïstische hoek lijken mensen die onwetendheid bijna als een belediging te ervaren. In plaats van de leegte te accepteren, wordt "het Alles" tot in de kleinste details ingekleurd met mythologische verhalen, dogma's en nogal fantasierijke overtuigingen. Het verbaast me oprecht hoe men met nul komma nul bewijskracht een complete werkelijkheid en kosmologie optuigt. Het is alsof je een blanco canvas ziet en - in plaats van te erkennen dat het leeg is - besluit dat er onzichtbare vliegende eenhoorns op staan die een boodschap overbrengen naar een eveneens onzichtbare hemelmonarch die ook nog eens precies weet wat jij op zondagochtend moet doen. Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag geloven wat hij wil maar laten we niet doen alsof die invullingen ergens op gebaseerd zijn. Het is een vlucht in de mythologie terwijl de realiteit simpelweg zegt: we hebben de data niet dus we weten het niet. Waarom voelen we de drang om die enorme leegte op te vullen met zulke specifieke verhalen? Is de waarheid dat we het gewoon niet weten zo beangstigend?

Voor mij blijft rationaliteit het enige kompas. En dat kompas wijst in dit geval niet naar een hemelpoort maar naar een groot vraagteken. Dat vraagteken durven laten staan, dát getuigt pas van intellectuele eerlijkheid. De rest is - hoe mooi verpakt ook - simpelweg invulwerk voor de eigen gemoedsrust. Waarom niet zeggen: "misschien is er wel Iets maar het fijne daarvan weet ik niet en zullen we waarschijnlijk ook nooit weten?"

Toch? Of ben ik gek en hullie en zullie niet?
Hmm, nee je bent wel bovengemiddeld intelligent , anders raak je niet verzeild in dit soort fora.

Wat je doet is jezelf pijnigen hier. Je tracht mensen die nog sterker van hun gelijk overtuigd zijn dan jij, om jouw visie aan te nemen. Dat gaat niet. Dogma's blokkeren dmv cognitieve dissonantie, maar die is op meer plaatsen aanwezig than one might think.

Ik stond ook in deze schoenen, zoals jij ervoor staat. Ik ging er zelfs vrijdag avond voor zitten, met een biertjee, om religies te bashen. Want at voor bullshit erin staat van pratende slangen tot vliegende tapijten en maagdelijke geboortes en noem de zooi maar op. Maar dit gevecht aangaan, is jezelf pijnigen... jij zit je druk te maken over wat een ander vind terwijl je zelf ergens (over rationeel gesproken) óók wéét dat je niemand uit een theologische hoek gaat kunnen keren. Evenals dat zij jou niet kunnen be-keren, right? Standoff.

Het pijnlijkste voor mij is altijd om te zien dat mensen vechten om een cloak, eigenlijk een verhaal wat er helemaal niet toe doet aan het oppervlak. Er zitten natuurlijk verwijzingen in deze verhalen naar kern punten, en die zien we dan ook overal terug, zoals het ego, verlangens, non-attachment, zonden en dergelijken..Ik ga hier niet te diep op in op dit moment, dat komt later. Maar als je deze leren goed bestudeerd zie je dat die kern overal gelijk is, alleen de schil eromheen, de "cloak" zoals ik het dan maar noem, is anders.

Een beetje het Same story, Different version idee speelt hier. En nu is lang niet iedereen dat met mij eens en dat mag. Wat je je zou kunnen afvragen ipv maar door blijven welles nietesen over God / GeenGod, is wat die leren nou eigenlijk bedoelen of proberen te zeggen. Je hoeft daarmee dit nog steeds niet aan te nemen he, dat doe ik ook verre van, voor mij was er een complete blown away egodeath voor nodig voordat ik dit uberhaupt serieus kon nemen. Die welles nietes is;
A.) Zinloos
B.) Vervelend voor jezelf (trust me, ik weet hoe frustrerend)
C.) Je komt ook niet verder

En dan laat ik er nog buiten wat voor invloed dit op de rest van t publiek heeft, t gaat nu puur even over jou zelf.

Deze leren, zijn geschreven met de riemen die ze hadden. Mensen hadden in die tijd geen termen zoals wij die nu wel hebben voor vanalles wat betreft de psyche. Dat is wat ze probeerden te verwoorden in zwaar metaforische en symbolische boekstukken. De kern is er nog uit te halen, want de peilers, waarvan ik er net een aantal genoemd heb, blijven overeind. Je moet enkel sterk tussen de regels door kunnen lezen wát er staat, want het cognitieve dissonantie dogma wat jij denkt dat enkel bij een theist aanwezig is, heb je zelf net zo goed, maar dan de andere kant op. Als het woord god uberhaupt valt ga je error, zo was ik ook, ik herken mezelf.

Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat je eigenlijik aan het vechten bent om lucht. Het is een beetje het equivalent om met je vrouw ruzie te maken over wie de afwas doet, terwijl je kind op de IC ligt. Het verhaal ken je misschien beter dan gemiddeld, vanwege je intellect en je hebt er wel ns naar gekeken. Maar om de zuiver diepe boodschappen die er in zitten te zien vergt het allemaal toch nét wat meer ipv geraaskal over hoe idioot het wel niet is. Iedereen hier begrijpt je standpunt ook imo.

Ik haal vaak Rumi aan, als briljante geest uit het verleden... voor mij is nu duidelijk wat deze leren bedoelen, of iig welke richting ze op wijzen, al ben ik zelf nog verre van "daar". Het weten ervan is genoeg om even een stap terug te zetten in deze materie.

Als je teksten van Rumi bekijkt , zoals;
"Being a candle is not easy, in order to give light, one must first burn."

Dan is deze niet zo indrukwekkend, en zelfs lachwekkend als je hierover nadenkt. Zegt hij nou serieus dat ik eerst een kaars moet worden en daaarna in de brand gestoken moet worden? :')

Als je later doorziet dat hij hiermee naar shadowwork wijst, 800y voordat Jung hiermee kwam, dan heb je het over een ander niveau van inzicht.

Dat eerste voorbeeld hierboven, dat je als een kaars moet worden en dan in de fik gestoken moet worden, dat is het verhaal waar je over aan het vechten bent met jezelf en anderen (religieuzen). Nu lijkt dit een simplistisch voorbeeld, is het ook, maar om even aan te geven hoe ridicuul het zou zijn om te denken dat Rumi dit écht bedoelde met zijn poëzie....

Het 2e gedeelte, gaat een stuk verder, zo weet iedereen zich sterk verdiept heeft in ofwel de psyche, ofwel spiritualiteit of religies. Hier kun je de boeken op naslaan. De therapien van vandaag de dag zijn erop gebaseerd. Dat is toch een stuk minder lachwekkend dan in de fik gestoken worden als kaars geworden mens.

Ik ben ook geen fan van dogma's, cloaks en andere sektarische ongein wat er vaak in dergelijke beoken terug te vinden is tot kinderuitbuiting aan toe. Om deze leren te begrijpen, of een richting in te duwen, moet je met een andere bril ernaar kijken. Niet de bril van de man die denkt dat hijj in de brand gestoken moet worden om licht te geven als een kaars. Dieper. Tot die tijd, lijdt je zelf het meest onder de ridiculiteit die je denkt te zien, maar er eigenlijk zelf deel van uitmaakt als je deze leren letterlijk neemt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 22-03-2026 19:08:38 ]
As above, so below.
  zondag 22 maart 2026 @ 19:17:13 #35
16305 Jappie
parttime reverend
pi_220407881
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 17:49 schreef bedachtzaam het volgende:
De OP is niet kortzichtig, het is een juiste stelling dat we niet weten, hoe graag men ook denkt te weten.
Die 'eigen gedachten' zijn ook niet zo 'eigen' als ze niet voortkomen uit eigen ondervinding zonder boeken en of anderen die even vertellen hoe het zit.
En zelfs dan is het nog maar de vraag of het je eigen gedachten zijn..kun jij ze sturen ? Ben je eigenaar van je gedachten ? Weet jij wat je volgende gedachte gaat zijn ?

Anyway..de worst die in de OP wordt voorgehouden is die van een rationele kenbare wereld.
Wij mensen zijn wezens (zijnsvormen) die kennis op doen van hetgeen wij ervaren. Nochthans zegt dat niets over het "werkelijkheidsgehalte" van hetgeen (in) onze ervaring is. Het "niets" is dan ook niet voorbehouden aan het al dan niet bestaan van God. Vanuit onze positie kun je niet anders dan verklaren dat je nergens zeker van kunt zijn waardoor er feitelijk geen onderscheid bestaat tussen enerzijds een werkelijkheid zonder en anderzijds een werkelijkheid met God.

Tegelijkertijd is ook het omgekeerde waar: Als ervarend wezen is alles binnen je ervaring waar zelfs indien jij de enige bent die om het even wat op die manier ervaart. Er bestaat immers geen los van de ervaring bestaande realiteit die wij kunnen kennen. Wie zijn wij dan om te twijfelen aan de realiteit van iemand wie zegt God te (hebben) ervaren ?
  zondag 22 maart 2026 @ 20:28:49 #36
511677 EsserS
Just show it!
pi_220408419
quote:
3s.gif Op zondag 22 maart 2026 18:21 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hmm, nee je bent wel bovengemiddeld intelligent , anders raak je niet verzeild in dit soort fora.

Wat je doet is jezelf pijnigen hier. Je tracht mensen die nog sterker van hun gelijk overtuigd zijn dan jij, om jouw visie aan te nemen. Dat gaat niet. Dogma's blokkeren dmv cognitieve dissonantie, maar die is op meer plaatsen aanwezig than one might think.

Ik stond ook in deze schoenen, zoals jij ervoor staat. Ik ging er zelfs vrijdag avond voor zitten, met een biertjee, om religies te bashen. Want at voor bullshit erin staat van pratende slangen tot vliegende tapijten en maagdelijke geboortes en noem de zooi maar op. Maar dit gevecht aangaan, is jezelf pijnigen... jij zit je druk te maken over wat een ander vind terwijl je zelf ergens (over rationeel gesproken) óók wéét dat je niemand uit een theologische hoek gaat kunnen keren. Evenals dat zij jou niet kunnen be-keren, right? Standoff.

Het pijnlijkste voor mij is altijd om te zien dat mensen vechten om een cloak, eigenlijk een verhaal wat er helemaal niet toe doet aan het oppervlak. Er zitten natuurlijk verwijzingen in deze verhalen naar kern punten, en die zien we dan ook overal terug, zoals het ego, verlangens, non-attachment, zonden en dergelijken..Ik ga hier niet te diep op in op dit moment, dat komt later. Maar als je deze leren goed bestudeerd zie je dat die kern overal gelijk is, alleen de schil eromheen, de "cloak" zoals ik het dan maar noem, is anders.

Een beetje het Same story, Different version idee speelt hier. En nu is lang niet iedereen dat met mij eens en dat mag. Wat je je zou kunnen afvragen ipv maar door blijven welles nietesen over God / GeenGod, is wat die leren nou eigenlijk bedoelen of proberen te zeggen. Je hoeft daarmee dit nog steeds niet aan te nemen he, dat doe ik ook verre van, voor mij was er een complete blown away egodeath voor nodig voordat ik dit uberhaupt serieus kon nemen. Die welles nietes is;
A.) Zinloos
B.) Vervelend voor jezelf (trust me, ik weet hoe frustrerend)
C.) Je komt ook niet verder

En dan laat ik er nog buiten wat voor invloed dit op de rest van t publiek heeft, t gaat nu puur even over jou zelf.

Deze leren, zijn geschreven met de riemen die ze hadden. Mensen hadden in die tijd geen termen zoals wij die nu wel hebben voor vanalles wat betreft de psyche. Dat is wat ze probeerden te verwoorden in zwaar metaforische en symbolische boekstukken. De kern is er nog uit te halen, want de peilers, waarvan ik er net een aantal genoemd heb, blijven overeind. Je moet enkel sterk tussen de regels door kunnen lezen wát er staat, want het cognitieve dissonantie dogma wat jij denkt dat enkel bij een theist aanwezig is, heb je zelf net zo goed, maar dan de andere kant op. Als het woord god uberhaupt valt ga je error, zo was ik ook, ik herken mezelf.

Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat je eigenlijik aan het vechten bent om lucht. Het is een beetje het equivalent om met je vrouw ruzie te maken over wie de afwas doet, terwijl je kind op de IC ligt. Het verhaal ken je misschien beter dan gemiddeld, vanwege je intellect en je hebt er wel ns naar gekeken. Maar om de zuiver diepe boodschappen die er in zitten te zien vergt het allemaal toch nét wat meer ipv geraaskal over hoe idioot het wel niet is. Iedereen hier begrijpt je standpunt ook imo.

Ik haal vaak Rumi aan, als briljante geest uit het verleden... voor mij is nu duidelijk wat deze leren bedoelen, of iig welke richting ze op wijzen, al ben ik zelf nog verre van "daar". Het weten ervan is genoeg om even een stap terug te zetten in deze materie.

Als je teksten van Rumi bekijkt , zoals;
"Being a candle is not easy, in order to give light, one must first burn."

Dan is deze niet zo indrukwekkend, en zelfs lachwekkend als je hierover nadenkt. Zegt hij nou serieus dat ik eerst een kaars moet worden en daaarna in de brand gestoken moet worden? :')

Als je later doorziet dat hij hiermee naar shadowwork wijst, 800y voordat Jung hiermee kwam, dan heb je het over een ander niveau van inzicht.

Dat eerste voorbeeld hierboven, dat je als een kaars moet worden en dan in de fik gestoken moet worden, dat is het verhaal waar je over aan het vechten bent met jezelf en anderen (religieuzen). Nu lijkt dit een simplistisch voorbeeld, is het ook, maar om even aan te geven hoe ridicuul het zou zijn om te denken dat Rumi dit écht bedoelde met zijn poëzie....

Het 2e gedeelte, gaat een stuk verder, zo weet iedereen zich sterk verdiept heeft in ofwel de psyche, ofwel spiritualiteit of religies. Hier kun je de boeken op naslaan. De therapien van vandaag de dag zijn erop gebaseerd. Dat is toch een stuk minder lachwekkend dan in de fik gestoken worden als kaars geworden mens.

Ik ben ook geen fan van dogma's, cloaks en andere sektarische ongein wat er vaak in dergelijke beoken terug te vinden is tot kinderuitbuiting aan toe. Om deze leren te begrijpen, of een richting in te duwen, moet je met een andere bril ernaar kijken. Niet de bril van de man die denkt dat hijj in de brand gestoken moet worden om licht te geven als een kaars. Dieper. Tot die tijd, lijdt je zelf het meest onder de ridiculiteit die je denkt te zien, maar er eigenlijk zelf deel van uitmaakt als je deze leren letterlijk neemt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je neemt het allemaal veel te serieus. Het is gewoon mening tegen mening, zonder mijzelf te pijnigen of dat ik de intentie heb om een ander te pijnigen. Het enige wat ik hier doe, is zeggen: "mensen gebruik je gezond verstand." Ik doe dat op mijn manier. Ik weet ook wel dat er een tijd komt dat deze behoefte verdwijnt. Dan is het tijd voor andere dingen. Maar voorlopig ben ik nog hier.
In Data We Trust
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 20:56:29 #37
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220408706
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:28 schreef EsserS het volgende:

[..]
Je neemt het allemaal veel te serieus. Het is gewoon mening tegen mening, zonder mijzelf te pijnigen of dat ik de intentie heb om een ander te pijnigen. Het enige wat ik hier doe, is zeggen: "mensen gebruik je gezond verstand." Ik doe dat op mijn manier. Ik weet ook wel dat er een tijd komt dat deze behoefte verdwijnt. Dan is het tijd voor andere dingen. Maar voorlopig ben ik nog hier.
Nouja, ik denk niet dat ik degene ben die het te serieus neemt.

Je doet jezelf wel degelijk pijnigen, en van mij hoef je ook niet "door" hoor. Ik hoop alleen dat je je er bewust van wordt. Elke seconde dat jij topics opent in een vlaag of zit te reageren met felheid die er niet om liegt, komt eruit als een opgekropte zelfexpressie die zn weg eruit vindt maar vooral om te schoppen tegen iets. Maar uiteindelijk schop je tegen jezelf.

Denk je dat Ali, om maar een prominent figuur te noemen hier in dit forum, 3 dagen wakker ligt dat jij niet gelooft in zijn verhaal? Die vent heeft al zó veel gezien hier dat je gewoon de volgende bent uit een dozijn, die is niet zo snel onder de indruk.

En zonder de intentie dit verder een politieke kant op te schoppen, kwam je linkerkant ook sterk naar voren in sommige posts, hoe staat dat in verhouding tot de All incluis... ? Of hebben enkel sommige religies daar recht op?

Snap je, de projectie spat er aan alle kanten vanaf, daarom zeg ik; je schopt tegen jezelf.

Doe voorzichtig, je moet nog langer mee ;)

Live and let live... ofzo.
As above, so below.
pi_220409003
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:17 schreef Jappie het volgende:

[..]
En zelfs dan is het nog maar de vraag of het je eigen gedachten zijn..kun jij ze sturen ? Ben je eigenaar van je gedachten ? Weet jij wat je volgende gedachte gaat zijn ?

Anyway..de worst die in de OP wordt voorgehouden is die van een rationele kenbare wereld.
Wij mensen zijn wezens (zijnsvormen) die kennis op doen van hetgeen wij ervaren. Nochthans zegt dat niets over het "werkelijkheidsgehalte" van hetgeen (in) onze ervaring is. Het "niets" is dan ook niet voorbehouden aan het al dan niet bestaan van God. Vanuit onze positie kun je niet anders dan verklaren dat je nergens zeker van kunt zijn waardoor er feitelijk geen onderscheid bestaat tussen enerzijds een werkelijkheid zonder en anderzijds een werkelijkheid met God.

Tegelijkertijd is ook het omgekeerde waar: Als ervarend wezen is alles binnen je ervaring waar zelfs indien jij de enige bent die om het even wat op die manier ervaart. Er bestaat immers geen los van de ervaring bestaande realiteit die wij kunnen kennen. Wie zijn wij dan om te twijfelen aan de realiteit van iemand wie zegt God te (hebben) ervaren ?
Wat naar mijn mening juist uitgedragen word is dat we niet weten en dus ook niet kunnen kennen.
Ik vraag me ook wel af wat het betekent om te weten, zou je van god, hel en hemel spreken als je niet bekend was met deze concepten, of het concept van universeel bewustzijn?
Zou je als je vrij bent van het gekende en het werkelijke ontmoet zoals het komt behoefte hebben aan conceptuele invulling?

En natuurlijk zijn mensen vrij om op hun eigen manier invulling te geven aan de persoonlijke ervaring, de vraag is dan echter inderdaad, hoe eigen zijn de gedachten waarmee de ervaring vertaald word naar kennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door bedachtzaam op 22-03-2026 21:33:54 (typefout) ]
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  maandag 23 maart 2026 @ 05:03:25 #39
511677 EsserS
Just show it!
pi_220410100
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nouja, ik denk niet dat ik degene ben die het te serieus neemt.

Je doet jezelf wel degelijk pijnigen, en van mij hoef je ook niet "door" hoor. Ik hoop alleen dat je je er bewust van wordt. Elke seconde dat jij topics opent in een vlaag of zit te reageren met felheid die er niet om liegt, komt eruit als een opgekropte zelfexpressie die zn weg eruit vindt maar vooral om te schoppen tegen iets. Maar uiteindelijk schop je tegen jezelf.

Denk je dat Ali, om maar een prominent figuur te noemen hier in dit forum, 3 dagen wakker ligt dat jij niet gelooft in zijn verhaal? Die vent heeft al zó veel gezien hier dat je gewoon de volgende bent uit een dozijn, die is niet zo snel onder de indruk.

En zonder de intentie dit verder een politieke kant op te schoppen, kwam je linkerkant ook sterk naar voren in sommige posts, hoe staat dat in verhouding tot de All incluis... ? Of hebben enkel sommige religies daar recht op?

Snap je, de projectie spat er aan alle kanten vanaf, daarom zeg ik; je schopt tegen jezelf.

Doe voorzichtig, je moet nog langer mee ;)

Live and let live... ofzo.
Bedankt voor je bezorgdheid maar nogmaals, je neemt het teveel serieus. Jouw psychologische verhandeling over mijn 'gedrag' raakt kant noch wal. Aannames en persoonlijke observaties zijn geen feiten.
In Data We Trust
  maandag 23 maart 2026 @ 07:02:31 #40
16305 Jappie
parttime reverend
pi_220410224
quote:
7s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:32 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Wat naar mijn mening juist uitgedragen word is dat we niet weten en dus ook niet kunnen kennen.
Ik vraag me ook wel af wat het betekent om te weten, zou je van god, hel en hemel spreken als je niet bekend was met deze concepten, of het concept van universeel bewustzijn?
Zou je als je vrij bent van het gekende en het werkelijke ontmoet zoals het komt behoefte hebben aan conceptuele invulling?

En natuurlijk zijn mensen vrij om op hun eigen manier invulling te geven aan de persoonlijke ervaring, de vraag is dan echter inderdaad, hoe eigen zijn de gedachten waarmee de ervaring vertaald word naar kennen.
Ik lees vooral dat het niet weten in de OP zich beperkt tot het al dan niet logisch zijn van een gods bestaan, alsof dat van een andere grootte zou zijn ten opzichte van de rest van de invulling vanuit ons ervarend wezen. Dat is eigenlijk des te schrijnender wetende dat wij zelfs onze visuele werkelijkheid voor een groot deel opbouwen uit het bewustzijn ipv de "daadwerkelijke" visuele input.

Toegegeven het is ook niet eenvoudig om je te ontworstelen aan de ogenschijnlijke werkelijkheid die wij ervaren, zelfs in het korte stukje uitleg hierboven behelp ik mijzelf ook van taal welke visuele input als kijkend naar een op zichzelf staande harde realiteit voorstelt. De werkelijkheid is echter dat alles wat wij ervaren dus ook de fysieke realiteit niet te bewijzen valt. Het is een werkelijkheid die voor ons betekenis heeft en op die manier bestaansrecht.
Niet heel veel anders dus dan voor hen die een 1e persoons godservaring hebben.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:31:06 #41
511677 EsserS
Just show it!
pi_220410295
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:02 schreef Jappie het volgende:
Ik lees vooral dat het niet weten in de OP zich beperkt tot het al dan niet logisch zijn van een gods bestaan, alsof dat van een andere grootte zou zijn ten opzichte van de rest van de invulling vanuit ons ervarend wezen. Dat is eigenlijk des te schrijnender wetende dat wij zelfs onze visuele werkelijkheid voor een groot deel opbouwen uit het bewustzijn ipv de "daadwerkelijke" visuele input.

Toegegeven het is ook niet eenvoudig om je te ontworstelen aan de ogenschijnlijke werkelijkheid die wij ervaren, zelfs in het korte stukje uitleg hierboven behelp ik mijzelf ook van taal welke visuele input als kijkend naar een op zichzelf staande harde realiteit voorstelt. De werkelijkheid is echter dat alles wat wij ervaren dus ook de fysieke realiteit niet te bewijzen valt. Het is een werkelijkheid die voor ons betekenis heeft en op die manier bestaansrecht.
Niet heel veel anders dus dan voor hen die een 1e persoons godservaring hebben.
Meneer Jappie, je raakt daar aan een fascinerend stukje neurologie. Onze hersenen zijn inderdaad kampioenen in het inkleuren van de werkelijkheid. We zien niet met onze ogen maar met ons brein en dat brein vult de gaatjes voor ons in.

Maar volgens mij zit er een flinke denkfout in je vergelijking. Er is namelijk een cruciaal verschil tussen de 'constructie' van onze fysieke wereld en de 'invulling' van een religieuze kosmologie. Als we allebei naar een geparkeerde auto kijken, zien we die allebei staan. Onze hersenen construeren dat beeld misschien uit lichtinval en ervaring maar als we er tegenaan lopen, hebben we allebei een blauwe plek. Dat is intersubjectiviteit: we kunnen de werkelijkheid testen, meten en voorspellen. De fysieke realiteit dwingt zichzelf aan ons op, of we er nu in geloven of niet.

Bij een 'godservaring' of een specifiek religieus dogma werkt dat anders. De één ziet een hemelmonarch, de ander een kosmische energie en de derde ziet helemaal niets. Die ervaringen zijn niet reproduceerbaar en niet universeel. Door de fysieke realiteit (die we allemaal delen) gelijk te stellen aan een religieuze interpretatie (die strikt persoonlijk of cultureel is), gooi je de deur open voor alles. Als alles 'ook maar een constructie' is dan is het onderscheid tussen een wetenschappelijk feit en een droombeeld volledig weg. Dat is filosofisch misschien een leuke denkoefening maar in de praktijk is het een nogal wankele basis.

Ik erken dat mijn 'kompas' ook door mensenhanden is gemaakt maar het wijst tenminste naar een noorden waar we het over eens kunnen zijn. Dat we de werkelijkheid interpreteren, betekent nog niet dat elke interpretatie evenveel bewijskracht heeft. Dus ja, ik hou het bij dat grote vraagteken. Dat voelt een stuk eerlijker dan de neurologische ruis in ons brein te promoveren tot een goddelijke of religieuze openbaring. Laat staan dit als een 'spirituele verklaring' te bestempelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 23-03-2026 09:03:12 ]
In Data We Trust
  maandag 23 maart 2026 @ 13:13:59 #42
16305 Jappie
parttime reverend
pi_220412279
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:31 schreef EsserS het volgende:

[..]
Meneer Jappie, je raakt daar aan een fascinerend stukje neurologie. Onze hersenen zijn inderdaad kampioenen in het inkleuren van de werkelijkheid. We zien niet met onze ogen maar met ons brein en dat brein vult de gaatjes voor ons in.

Maar volgens mij zit er een flinke denkfout in je vergelijking. Er is namelijk een cruciaal verschil tussen de 'constructie' van onze fysieke wereld en de 'invulling' van een religieuze kosmologie. Als we allebei naar een geparkeerde auto kijken, zien we die allebei staan. Onze hersenen construeren dat beeld misschien uit lichtinval en ervaring maar als we er tegenaan lopen, hebben we allebei een blauwe plek. Dat is intersubjectiviteit: we kunnen de werkelijkheid testen, meten en voorspellen. De fysieke realiteit dwingt zichzelf aan ons op, of we er nu in geloven of niet.

Bij een 'godservaring' of een specifiek religieus dogma werkt dat anders. De één ziet een hemelmonarch, de ander een kosmische energie en de derde ziet helemaal niets. Die ervaringen zijn niet reproduceerbaar en niet universeel. Door de fysieke realiteit (die we allemaal delen) gelijk te stellen aan een religieuze interpretatie (die strikt persoonlijk of cultureel is), gooi je de deur open voor alles. Als alles 'ook maar een constructie' is dan is het onderscheid tussen een wetenschappelijk feit en een droombeeld volledig weg. Dat is filosofisch misschien een leuke denkoefening maar in de praktijk is het een nogal wankele basis.

Ik erken dat mijn 'kompas' ook door mensenhanden is gemaakt maar het wijst tenminste naar een noorden waar we het over eens kunnen zijn. Dat we de werkelijkheid interpreteren, betekent nog niet dat elke interpretatie evenveel bewijskracht heeft. Dus ja, ik hou het bij dat grote vraagteken. Dat voelt een stuk eerlijker dan de neurologische ruis in ons brein te promoveren tot een goddelijke of religieuze openbaring. Laat staan dit als een 'spirituele verklaring' te bestempelen.
Helaas, was de werkelijkheid maar zo duidelijk als je hem wil doen voorstellen..ik noemde het visuele aspect als vb maar het is veel groter dan dat. In principe zijn alle vormen van zintuigelijke waarneming vertaalde "gevoelens" dus ook de fysieke gewaarwording van een spijkerbroek langs uw benen danwel het koppen van een tram is een ervaring en vanuit ons "gezichtspunt" niet meer dan dat. Het kan prima zijn dat we de wereld om ons heen absoluut kunnen mappen..maar dan nog blijft het het mappen van de ervaring welke tot op heden nog nooit lokaal is bewezen.

De reden waarom je het onderscheid maakt is dat de 1e persoons godservaring iets is waar velen van ons niet aan kunnen raken juist omdat wij te veel afgeleid worden door invulling en ruis uit de zintuigelijke waarneming.
Vervolgens verklaar je hetgeen wel jouw ervaring is danwel voor jou geloofwaardig genoeg als "harde" realiteit maar de realiteit bestaat toch echt uitsluitend bij de gratie van de 1e persoons ervaring.

Daar komt bij dat wij mensen zo in ons "hoofd" zitten waarbij fantasie en verwachting alsook resultaten uit het verleden zulks een grote rol spelen dat het daadwerkelijk zuiver ervaren nog grotendeels aan ons voorbij gaat ook. Wij zijn het zuiver voelen grotendeels kwijt geraakt wanneer je dat bijvoorbeeld vergelijkt met dieren. De fijnere gevoelens welke leesbaar zijn in onze energie (lees emoties of mentale aspecten van het zijn) worden bijvoorbeeld feilloos opgepakt door uw kat of hond maar wij kennen deze niet of nauwelijks terwijl zij een veel grotere invloed hebben op ons bestaan dan vroeger werd aangenomen.

Lang verhaal kort..neem uw kruis op en zeul en ploeter voort in de wetenschap dat als rationaliteit ons al iets brengt het ons toch iig duidelijk zou moeten maken dat we over de waarachtigheid van onze zelfgevlochten habitat net zo min iets kan vertellen als over de waarachtigheid van God.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:56:19 #43
511677 EsserS
Just show it!
pi_220412523
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:13 schreef Jappie het volgende:

[..]
Helaas, was de werkelijkheid maar zo duidelijk als je hem wil doen voorstellen..ik noemde het visuele aspect als vb maar het is veel groter dan dat. In principe zijn alle vormen van zintuigelijke waarneming vertaalde "gevoelens" dus ook de fysieke gewaarwording van een spijkerbroek langs uw benen danwel het koppen van een tram is een ervaring en vanuit ons "gezichtspunt" niet meer dan dat. Het kan prima zijn dat we de wereld om ons heen absoluut kunnen mappen..maar dan nog blijft het het mappen van de ervaring welke tot op heden nog nooit lokaal is bewezen.

De reden waarom je het onderscheid maakt is dat de 1e persoons godservaring iets is waar velen van ons niet aan kunnen raken juist omdat wij te veel afgeleid worden door invulling en ruis uit de zintuigelijke waarneming.
Vervolgens verklaar je hetgeen wel jouw ervaring is danwel voor jou geloofwaardig genoeg als "harde" realiteit maar de realiteit bestaat toch echt uitsluitend bij de gratie van de 1e persoons ervaring.

Daar komt bij dat wij mensen zo in ons "hoofd" zitten waarbij fantasie en verwachting alsook resultaten uit het verleden zulks een grote rol spelen dat het daadwerkelijk zuiver ervaren nog grotendeels aan ons voorbij gaat ook. Wij zijn het zuiver voelen grotendeels kwijt geraakt wanneer je dat bijvoorbeeld vergelijkt met dieren. De fijnere gevoelens welke leesbaar zijn in onze energie (lees emoties of mentale aspecten van het zijn) worden bijvoorbeeld feilloos opgepakt door uw kat of hond maar wij kennen deze niet of nauwelijks terwijl zij een veel grotere invloed hebben op ons bestaan dan vroeger werd aangenomen.

Lang verhaal kort..neem uw kruis op en zeul en ploeter voort in de wetenschap dat als rationaliteit ons al iets brengt het ons toch iig duidelijk zou moeten maken dat we over de waarachtigheid van onze zelfgevlochten habitat net zo min iets kan vertellen als over de waarachtigheid van God.
Poeh beste Jappie, je trekt hier een verschrikkelijk zwaar filosofisch blik open! Je begeeft je op het terrein van het solipsisme en het panpsychisme (alles is bewustzijn). Het is een intrigerend wereldbeeld maar je maakt een paar flinke bokkensprongen in je logica om religie op hetzelfde niveau te krijgen als de fysieke werkelijkheid . Kennelijk duiken we nu inderdaad de diepte in. Ik begrijp je punt: alles wat we weten, gaat door de filter van ons bewustzijn. Of het nu een tram is die ons raakt of een spirituele ingeving, voor ons brein is het uiteindelijk allemaal een 'ervaring'. Toch moet ik hier een grens trekken want volgens mij maak je de wereld zo wel heel erg vloeibaar.

Je stelt dat de fysieke realiteit 'uitsluitend bij de gratie van de eerste-persoonservaring' bestaat. Dat is een gedurfde stelling. Als we die doortrekken, zou de Mount Everest ophouden te bestaan op het moment dat er niemand naar kijkt of aan denkt. Dat lijkt me een nogal eenzame en onwaarschijnlijke vorm van realiteit. De kracht van de ratio (en de wetenschap) is juist dat we patronen ontdekken die onafhankelijk van onze gevoelens werken. Of ik nu vrolijk, religieus of depressief ben, de wetten van de zwaartekracht blijven exact hetzelfde. Die consistentie is er simpelweg niet bij godservaringen. Die zijn zo veranderlijk als het weer en verschillen per persoon, cultuur en tijdperk.

Wat betreft je punt over dieren en 'fijnere gevoelens': ik ben het direct met je eens dat we als mensen veel ruis creëren en intuïtie soms negeren. Maar dat een hond emoties aanvoelt, is nog steeds een vorm van (biologische) data-overdracht. Het is geen bewijs voor een metafysische wereld. Mijn grootste kritiekpunt blijft dit: je gebruikt de onzekerheid over onze zintuigen om de deur voor alles open te zetten. Maar dat we de 'werkelijkheid' niet 100% zuiver kunnen mappen, betekent niet dat elke kaart die we zelf tekenen (of dat nu een fysiek verschijnsel is of een sprookje) even waarachtig is. Ik ploeter inderdaad voort met mijn rationaliteit, niet omdat ik denk dat ik alles weet maar juist omdat het de enige methode is die ons dwingt om onze eigen fantasie en 'invulwerk' te controleren. Je mag je eigen habitat "gevlochten" noemen maar ik vertrouw toch liever op een vlechtwerk dat getoetst kan worden dan op eentje die volledig rust op een innerlijk gevoel waar niemand anders bij kan. Zullen we het erop houden dat we de grens tussen 'ervaring' en 'feit' fundamenteel anders trekken?"
In Data We Trust
  maandag 23 maart 2026 @ 18:06:04 #44
511677 EsserS
Just show it!
pi_220414958
Haiku:

Wie zal het zeggen
Is God de bron van het zijn
Of slechts onze droom
In Data We Trust
  maandag 23 maart 2026 @ 18:15:13 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220415028
Wanneer je het narratief beheerst, beheers je de bevolking. Propaganda in een andere vorm. Zeg niet ik wil maar zeg, de grote juhu op de berg wil..
  maandag 23 maart 2026 @ 18:31:43 #46
511677 EsserS
Just show it!
pi_220415156
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wanneer je het narratief beheerst, beheers je de bevolking. Propaganda in een andere vorm. Zeg niet ik wil maar zeg, de grote juhu op de berg wil..
"De bevolking" is inderdaad in het algemeen niet in staat om of wil niet checken of de sprookjes (volgens jou "het narratief") klopt. Daarom wordt de wereld overspoeld met een toename aan fantasierijke verhalen en is het zicht op de realiteit versluierd met mythes en fabels.
In Data We Trust
  maandag 23 maart 2026 @ 18:38:13 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220415212
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:31 schreef EsserS het volgende:

[..]
"De bevolking" is inderdaad in het algemeen niet in staat om of wil niet checken of de sprookjes (volgens jou "het narratief") klopt. Daarom wordt de wereld overspoeld met een toename aan fantasierijke verhalen en is het zicht op de realiteit versluierd met mythes en fabels.
Met social media en de algoritmes daarvan wordt net zo lang meer tot we immuniteit ontwikkelen. Verder willen veel te veel mensen een identiteit, deel zijn van een stam, of het nu Linux is, vegan, Allah, antroposofie, PSV, whatever, Gluten fobie, een sterke drang erbij te willen horen.
  maandag 23 maart 2026 @ 19:28:49 #48
511677 EsserS
Just show it!
pi_220415682
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Met social media en de algoritmes daarvan wordt net zo lang meer tot we immuniteit ontwikkelen. Verder willen veel te veel mensen een identiteit, deel zijn van een stam, of het nu Linux is, vegan, Allah, antroposofie, PSV, whatever, Gluten fobie, een sterke drang erbij te willen horen.
Erbij willen horen is inderdaad een sterk motief om maar niet al te kritisch zijn.
In Data We Trust
  maandag 23 maart 2026 @ 20:13:39 #49
16305 Jappie
parttime reverend
pi_220416164
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:56 schreef EsserS het volgende:

[..]
Poeh beste Jappie, je trekt hier een verschrikkelijk zwaar filosofisch blik open! Je begeeft je op het terrein van het solipsisme en het panpsychisme (alles is bewustzijn). Het is een intrigerend wereldbeeld maar je maakt een paar flinke bokkensprongen in je logica om religie op hetzelfde niveau te krijgen als de fysieke werkelijkheid . Kennelijk duiken we nu inderdaad de diepte in. Ik begrijp je punt: alles wat we weten, gaat door de filter van ons bewustzijn. Of het nu een tram is die ons raakt of een spirituele ingeving, voor ons brein is het uiteindelijk allemaal een 'ervaring'. Toch moet ik hier een grens trekken want volgens mij maak je de wereld zo wel heel erg vloeibaar.

Het punt is niet of iets al dan niet erg vloeibaar wordt, het punt is dat wanneer je zegt uit te gaan van rationaliteit je dit wel tot de uiterste konsekwentie moet durven doortrekken. Dan loop je direct tegen de vraag aan wat je nu daadwerkelijk als werkelijk zou mogen beschouwen. Zodra je hier eerlijk en open naar gaat kijken blijkt dat eigenlijk bar weinig te zijn. Maakt dat de fysieke werkelijkheid anders dan wat het is ? In mijn ogen niet, ik heb nog steeds het idee van zintuigelijke input welke gefilterd door mijn bewustzijn verwordt tot een behapbare "buiten"wereld.
Of die buitenwereld al dan niet los van de menselijke waarneming kan bestaan is nog niet eens belangrijk maar rationeel gezien lijkt dit niet erg waarschijnlijk. Die so called buitenwereld bestaat nu eenmaal bij de gratie van objecten die voor ons betekenis hebben. Ik acht het iig waarschijnlijker dat als er een op zichzelf staande buitenwereld bestaat deze juist niet de exacte elementen van ons voorstellingsvermogen bevat.

quote:
Je stelt dat de fysieke realiteit 'uitsluitend bij de gratie van de eerste-persoonservaring' bestaat. Dat is een gedurfde stelling. Als we die doortrekken, zou de Mount Everest ophouden te bestaan op het moment dat er niemand naar kijkt of aan denkt. Dat lijkt me een nogal eenzame en onwaarschijnlijke vorm van realiteit. De kracht van de ratio (en de wetenschap) is juist dat we patronen ontdekken die onafhankelijk van onze gevoelens werken. Of ik nu vrolijk, religieus of depressief ben, de wetten van de zwaartekracht blijven exact hetzelfde. Die consistentie is er simpelweg niet bij godservaringen. Die zijn zo veranderlijk als het weer en verschillen per persoon, cultuur en tijdperk.

De enige wijze waarop je een dergelijke consistentie kunt ervaren of rationeel kunt bedenken is nu juist via het 1e persoons ervarings of deelnemers perspectief. Je kunt je een voorstelling maken van; of de ervaringen van anderen meenemen in je overwegingen hoe de wereld ook zonder jou zou moeten kunnen bestaan maar de enige wijze waarop je dit tot je kunt nemen is middels de actieve ervaring of bewustzijn. Tegelijkertijd blijkt er in de beleving tevens zoiets als persoonsafhankelijke zwaartekracht te bestaan...we zijn bijvoorbeeld niet allemaal gezegend met de hangtime van een Michael Jordan om maar wat te noemen. Dit veranderd niet daadwerkelijk iets aan ons beeld van de zwaartekracht maar ook dat beeld van de zwaartekracht is niet anders dan een verzameling metingen gedaan en bevestigd door deelnemers welke ieder voor zich opereren vanuit dat 1e persoons perspectief.
Wat jij doet is eigenlijk een soort grote gemene deler toepassen en zeggen dat alles buiten die grote gemene deler geen bestaanrecht heeft omdat niet iedereen dat heeft of kan ervaren, dat klinkt logisch maar dat is het allerminst.
Het bestaan in dit leven kenschets zich nu juist door de grote diversiteit en tegenstellingen.

quote:
Wat betreft je punt over dieren en 'fijnere gevoelens': ik ben het direct met je eens dat we als mensen veel ruis creëren en intuïtie soms negeren. Maar dat een hond emoties aanvoelt, is nog steeds een vorm van (biologische) data-overdracht. Het is geen bewijs voor een metafysische wereld. Mijn grootste kritiekpunt blijft dit: je gebruikt de onzekerheid over onze zintuigen om de deur voor alles open te zetten. Maar dat we de 'werkelijkheid' niet 100% zuiver kunnen mappen, betekent niet dat elke kaart die we zelf tekenen (of dat nu een fysiek verschijnsel is of een sprookje) even waarachtig is.
Zelfs als we die werkelijkheid wel 100% zouden kunnen mappen is het nog steeds uitsluitend ons beeld van de werkelijkheid welke voor ons betekenis heeft. Dat jij geen BDE hebt gehad betekent nog niet dat het een fantasie is. Dat jij nog nooit een uittreding hebt gehad betekent niet dat het niet bestaat. Dat jij nog nooit bewust een bovennatuurlijke ervaring hebt gehad zegt niets over de ervaring van een ander.

Ons menselijk lichaam is host aan allerlei andere levensvormen net als dat de aarde host is aan een levensvorm als de onze. Alle cellen in ons lichaam bezitten een zeker mate van intelligentie en bewustzijn. Wat allemaal op een eigen manier en niveau functioneert....hoe onwaarschijnlijk is het om te bedenken dat een onbewust proces de grond is voor alle intelligentie om je heen ? Of Einstein nu wel of niet op de door ons gekende God doelde toen hij schreef "God dobbelt niet" erkende hij iig op zijn minst de schoonheid van het intelligente design wat in en om ons heen zichtbaar is.

quote:
Ik ploeter inderdaad voort met mijn rationaliteit, niet omdat ik denk dat ik alles weet maar juist omdat het de enige methode is die ons dwingt om onze eigen fantasie en 'invulwerk' te controleren. Je mag je eigen habitat "gevlochten" noemen maar ik vertrouw toch liever op een vlechtwerk dat getoetst kan worden dan op eentje die volledig rust op een innerlijk gevoel waar niemand anders bij kan. Zullen we het erop houden dat we de grens tussen 'ervaring' en 'feit' fundamenteel anders trekken?"
Ik heb meen ik nergens gesproken over innerlijk gevoel waar niemand bijkan ? Mocht ik die indruk wel gewekt hebben dan wil ik dat gaarne ontkrachten. Mijn stelling is dat je niet om je deelnemersperspectief heen kan waardoor je dat wat je altijd als op zichzelf staand feit hebt beschouwd nog eens opnieuw zou moet bezien in het licht van het ervarend wezen wat je bent. Ik waardeer je poging om de wereld om je heen te begrijpen maar denk dat je er meer aan hebt eenzelfde energie te steken in het wezen wat je bent en dan opnieuw te kijken naar de dingen die zich voordoen in jouw bestaan. De kans is niet ondenkbaar dat je dan ook meer open durft te kijken naar hoe een Goddelijk wezen in dat bestaan zou kunnen passen en manieren vinden om ook dat te toetsen. ;)
  maandag 23 maart 2026 @ 20:26:42 #50
511677 EsserS
Just show it!
pi_220416289
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 20:13 schreef Jappie het volgende:
Het punt is niet of iets al dan niet erg vloeibaar wordt, het punt is dat wanneer je zegt uit te gaan van rationaliteit je dit wel tot de uiterste konsekwentie moet durven doortrekken. Dan loop je direct tegen de vraag aan wat je nu daadwerkelijk als werkelijk zou mogen beschouwen. Zodra je hier eerlijk en open naar gaat kijken blijkt dat eigenlijk bar weinig te zijn. Maakt dat de fysieke werkelijkheid anders dan wat het is ? In mijn ogen niet, ik heb nog steeds het idee van zintuigelijke input welke gefilterd door mijn bewustzijn verwordt tot een behapbare "buiten"wereld.
Of die buitenwereld al dan niet los van de menselijke waarneming kan bestaan is nog niet eens belangrijk maar rationeel gezien lijkt dit niet erg waarschijnlijk. Die so called buitenwereld bestaat nu eenmaal bij de gratie van objecten die voor ons betekenis hebben. Ik acht het iig waarschijnlijker dat als er een op zichzelf staande buitenwereld bestaat deze juist niet de exacte elementen van ons voorstellingsvermogen bevat.

Jappie, je graaft je wel heel diep in in het idealisme (het idee dat de werkelijkheid niet losstaat van de geest). Je gebruikt rationaliteit hier als een soort sloopkogel om alles wat we "zeker" weten neer te halen. Je zegt tegen mij: "als je écht rationeel bent, moet je toegeven dat je eigenlijk niets zeker weet over de buitenwereld."

Ik moet je nageven: je houdt de poot stijf! Je stelt dat ik de rationaliteit niet ver genoeg doortrek maar volgens mij doen we juist precies het tegenovergestelde. Jij gebruikt de ratio om de wereld 'weg te twijfelen' terwijl ik de ratio gebruik om te kijken wat er overblijft als we dat filter van ons bewustzijn even parkeren. Je zegt dat het onwaarschijnlijk is dat de buitenwereld los van onze waarneming bestaat. Maar is dat wel zo rationeel? Als we naar de sterren kijken, zien we licht van zonnen die al miljoenen jaren dood zijn. Die objecten waren er al lang voordat er ook maar één menselijk bewustzijn was om ze 'betekenis' te geven. De kosmos lijkt zich bar weinig aan te trekken van onze eerste-persoonservaring: die draait gewoon door, met of zonder onze interpretatie. En dat is precies waar mijn schoen wringt bij jouw vergelijking met God. Er is een enorm verschil tussen:

De wereld die we met z’n allen meten (ook al filtert ons brein de data).
De wereld die we alleen maar voelen (zonder enige meetbare data).

Door te zeggen dat 'alles maar een ervaring' is, maak je van de werkelijkheid een soort democratie van meningen. Als jij een 1e-persoons godservaring hebt en ik niet, wie heeft er dan gelijk in jouw vloeibare wereld? In de fysieke wereld kunnen we dat toetsen: als we allebei de straat oversteken en er komt een tram aan dan maakt het niet uit of wij die tram 'betekenis' geven of niet. Die tram dwingt zijn eigen realiteit wel af. Echte intellectuele eerlijkheid is voor mij: erkennen dat onze waarneming beperkt is maar óók erkennen dat er een objectieve structuur onder ligt die wij niet zomaar verzinnen. Juist omdat die structuur bij God ontbreekt, blijft dat voor mij in de categorie 'fantasierijk invulwerk' vallen. Sprookjeswerk dus.

Is het niet juist rationeler om te zeggen: 'ik neem waar wat er is ook al is mijn filter niet perfect' in plaats van 'omdat mijn filter niet perfect is, is alles maar een subjectieve ervaring'?"
In Data We Trust
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')