abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220378867
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
We hebben maar twee opties die ook werken: kolen en kernenergie. Dat is het. De rest is alleen leuk om subsidies binnen te harken. En sinds het Klimaatakkoord moeten alle bedrijven die in 2050 nog kooldioxide uitstoten (vooral de petrochemische industrie en de metaal- en cementproductie) dan hun poorten sluiten. In 2035 moeten ze die uitstoot al met de helft hebben gereduceerd. Ook stijgen de energiekosten behoorlijk, omdat zon en wind de hele energiemarkt verpesten.

Maar dat klinkt zo negatief en de meeste mensen willen graag wat doen voor het milieu en klimaat, dus dat is geen populaire visie. Dromen doet het beter dan uitrekenen. En we denken gewoon alles te kunnen uitbesteden aan het buitenland.
Het grootste probleem met zon en wind is opslag, omdat de energie niet verbruikt wordt wanneer het opgewekt wordt. Een (klein) windpark en het hele dak ramvol met zonnepanelen kan bij datacentra en veel verbruikende energie een flink verschil maken.

Het is alleen niet het één of het ander. Zon, wind, waterkracht etc combineren met kernenergie om de opwekking stabiel te houden helpt al een hoop. Probleem is, dat vergt gigantische investeringen voor de lange termijn en is niet zo sexy als snel geld.

Met de huidige situatie in Iran denk ik alleen niet dat we gaan ontkomen aan het versnellen van het afbouwen van afhankelijkheid van olie en gas.
pi_220378869
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Interessant, nu is een tegenreactie dus ineens wel het gevolg van een voorgaande actie?
Waarom zou dat niet kunnen en waar is gezegd dat dat niet zou kunnen?
Er zijn constant reacties op acties.

quote:
We hebben immers de hele tijd moeten horen dat de VS en Israël deze oorlog 'zomaar' waren gestart zonder eigenlijke voorgeschiedenis. Eenzelfde narratief werd opgetrokken in de Gazastrook, waar Israël 'zomaar' een genocide was begonnen.
Huh? Whut?

quote:
Maar nu een niet-Westerse partij iets doet is het belangrijk om de volledige context te schetsen en mee te nemen wat hieraan vooraf gebeurde. Bijzonder hoe dat werkt. Context wordt dus wel/niet meegenomen in hoeverre het uitkomt om met de vinger te kunnen wijzen naar een Westerse partij.
Whut?

Waar gaat dit over.

Israël gooit een gasveld plat, Iran gooit uit wraak een LNG-hub plat.

Zo gaat het al weken over-en-weer.
Ik heb geen idee welk punt je nu denkt te kunnen maken.
pi_220378871
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat bereiken we er mee?
Je denkt dat het regime zich dan overgeeft ofzo?
Mij lijkt dat zelfs het Iraanse regime slim en menselijk genoeg is daarvoor, het is anders over en uit voor de gehele regio, voor altijd.
pi_220378880
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:07 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

[ x ][ x ]
Met dat soort aanvallen, die bovenop een gesloten Hormuz komen, kan de olieprijs nog wel wat verder stijgen.
Nog minder olie...
pi_220378881
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Saoedi Arabië heeft zelf zoveel geld dat ze de meest idiote projecten verzinnen om het op te maken.
Het is feitelijk een fundamentalistisch islamistisch kutland.
Maar wel met een regime dat af en toe beseft dat regionale rust & kalmte te prefereren is boven dreigementen en wapengekletter. Dus steunen ze, doorgaans stilzwijgend, om het even welke partij dan ook. Zijn ze af en toe vriendelijk tegen Amerika en Israël, en sponsoren ze onderwijl boze moslims in het westen.
Zolang ze maar op hun olie kunnen blijven zitten, zondige vrouwen kunnen stenigen en maffe projecten kunnen blijven bekostigen.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220378884
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je brand en gooit alles plat? Zoals in Gaza?
Het platgooien van steden zoals Rotterdam, Hiroshima, Nagasaki, etc is ook niet de tactiek van de verschroeide aarde.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220378893
En hier zie je natuurlijk ook waar de strategische doelen van de VS en Israël duidelijk divergeren. Voor Israël is doel nummer 1 het Iraanse regime en zeker ook de IRGC zoveel mogelijk neutraliseren. Dat betekent ook gewoon de infrastructuur en industrie waarmee deze gefinancierd worden zoveel mogelijk vernietigd moet worden. De VS hoopt gewoon op een plooibaar regime waarmee het warme handelsbetrekkingen kan onderhouden en bij voorkeur de mogelijkheid om China olie en gas te ontzeggen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220378898
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Maar wel met een regime dat af en toe beseft dat regionale rust & kalmte te prefereren is boven dreigementen en wapengekletter. Dus steunen ze, doorgaans stilzwijgend, om het even welke partij dan ook. Zijn ze af en toe vriendelijk tegen Amerika en Israël, en sponsoren ze onderwijl boze moslims in het westen.
Zolang ze maar op hun olie kunnen blijven zitten, zondige vrouwen kunnen stenigen en maffe projecten kunnen blijven bekostigen.
Maar SA gaat niet tegen betaling actief oorlog voeren in Iran.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 19 maart 2026 @ 11:12:19 #209
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220378912
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou dat niet kunnen en waar is gezegd dat dat niet zou kunnen?
Er zijn constant reacties op acties.
[..]
Huh? Whut?
[..]
Whut?

Waar gaat dit over.

Israël gooit een gasveld plat, Iran gooit uit wraak een LNG-hub plat.

Zo gaat het al weken over-en-weer.
Precies, maar dit wordt dus selectief wel of niet meegenomen in hoeverre het past binnen het gewenste narratief.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220378913
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:09 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Mij lijkt dat zelfs het Iraanse regime slim en menselijk genoeg is daarvoor, het is anders over en uit voor de gehele regio, voor altijd.
Het regime van Iran doet hier niets mee, behalve meer wraakacties.
Ze vechten voor hun bestaan op dit moment, dat gasveld is "collateral".
  Moderator donderdag 19 maart 2026 @ 11:12:40 #211
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220378918
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Zo snap ik nog steeds niet waarom S.A. na 9-11 geen klappen kreeg. Bin Laden zat dan wel in Afghanistan, zijn geld en sponsoren kwamen allemaal uit S.A.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220378938
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Precies, maar dit wordt dus selectief wel of niet meegenomen in hoeverre het past binnen het gewenste narratief.
"dit"?
Wat?

Ik heb het idee dat je zelf een niet bestaand narratief in je hoofd hebt dat je nu projecteert op anderen.

Er worden dingen platgegooid, Iran reageert door ook dingen plat te gooien.
Dat is letterlijk hoe het al weken gaat.

Actie - reactie, zoals oorlogen gaan.
pi_220378939
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:08 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het grootste probleem met zon en wind is opslag, omdat de energie niet verbruikt wordt wanneer het opgewekt wordt. Een (klein) windpark en het hele dak ramvol met zonnepanelen kan bij datacentra en veel verbruikende energie een flink verschil maken.

Het is alleen niet het één of het ander. Zon, wind, waterkracht etc combineren met kernenergie om de opwekking stabiel te houden helpt al een hoop. Probleem is, dat vergt gigantische investeringen voor de lange termijn en is niet zo sexy als snel geld.

Met de huidige situatie in Iran denk ik alleen niet dat we gaan ontkomen aan het versnellen van het afbouwen van afhankelijkheid van olie en gas.
Als het snel moet, kan dat alleen door over te schakelen op kolen.
pi_220378940
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Haha, dit is inderdaad zo voorspelbaar. Ik zag gisteren ook een post van iemand die het bombardement op en school in Pakistan niet kon veroordelen zonder te sneren naar de VS en Israël :')_!

Mocht Saoedi-Arabië dit inderdaad doen dan is men meteen klaar met dit conflict en zal de aandacht weer verleggen naar de zogenaamde genocide in de Gazastrook. Zo rolt men in die contreien.
Verbaast mij niks. Laatst was er ook iemand die begon over Darfoer, RDF (gesteund door VAE) en beweerde dat de oorlog in Soedan allemaal veroorzaakt is door Israël. :')

Maar het tonen van bronnen ho maar.

Er zijn teveel van dat soort type mensen. Al gaan er in Afrika twee stammen elkaar te lijf met speren dan alsnog worden Israël en de VS erbij gehaald.
Corporate translator
pi_220378941
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:09 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Een fantasie want daar is het regime te gedecentraliseerd voor.
pi_220378954
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:11 schreef Monolith het volgende:
En hier zie je natuurlijk ook waar de strategische doelen van de VS en Israël duidelijk divergeren. Voor Israël is doel nummer 1 het Iraanse regime en zeker ook de IRGC zoveel mogelijk neutraliseren. Dat betekent ook gewoon de infrastructuur en industrie waarmee deze gefinancierd worden zoveel mogelijk vernietigd moet worden. De VS hoopt gewoon op een plooibaar regime waarmee het warme handelsbetrekkingen kan onderhouden en bij voorkeur de mogelijkheid om China olie en gas te ontzeggen.
De VS wil ook de olie-industrie inpikken. Daar hebben ze dus een conflict.
pi_220378957
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Deels wel. Maar een gascentrale draait iig niet op kolen.
pi_220378960
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Óf niet de hele godganse bende in het midden-oosten bombarderen zodat het geleidelijk kan. Deze oorlog heeft ons nu al jaren achteruit geschopt qua energiebeleid.
pi_220378961
quote:
2s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zo snap ik nog steeds niet waarom S.A. na 9-11 geen klappen kreeg. Bin Laden zat dan wel in Afghanistan, zijn geld en sponsoren kwamen allemaal uit S.A.
S.A. koopt al lang bergen dure Amerikaanse wapens. Dat vinden de Amerikanen leuk.
  donderdag 19 maart 2026 @ 11:18:09 #220
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220378964
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"dit"?
Wat?

Ik heb het idee dat je zelf een niet bestaand narratief in je hoofd hebt dat je nu projecteert op anderen.

Er worden dingen platgegooid, Iran reageert door dingen plat te gooien.
Dat is letterlijk hoe het al weken gaat.
De context van een conflict heb ik het over. Die wordt dus wel of niet meegenomen afgaande in hoeverre het welgevallig is. Verder niets richting jou overigens, maar dit viel mij slechts op dat je hier specifiek die context wél benadrukte.

Ik ben al sinds het begin van de oorlog aan hier aan het uitleggen dat deze oorlog een lange voorgeschiedenis kent. Maar dat gaat er nog maar bij weinigen in.

Het overheersende narratief blijft dat Israël en de VS 'zomaar' een oorlog tegen Iran zijn begonnen en dus de aanstichters zijn. Dat is dus een voorbeeld van waar die (historische) context er schijnbaar ineens weer niet toe doet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220378968
Nogsteeds met dat achterlijke hollandse vuistje alsof het wat voorstelt. Onverbeterlijk die rutte.

twitter
  donderdag 19 maart 2026 @ 11:19:14 #222
131800 Tarado
capô de fusca
pi_220378973
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:17 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Óf niet de hele godganse bende in het midden-oosten bombarderen zodat het geleidelijk kan. Deze oorlog heeft ons nu al jaren achteruit geschopt qua energiebeleid.
Is er een energiebeleid dan?
pi_220378974
quote:
7s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:14 schreef HSG het volgende:

[..]
Verbaast mij niks. Laatst was er ook iemand die begon over Darfoer, RDF (gesteund door VAE) en beweerde dat de oorlog in Soedan allemaal veroorzaakt is door Israël. :')

Maar het tonen van bronnen ho maar.

Er zijn teveel van dat soort type mensen. Al gaan er in Afrika twee stammen elkaar te lijf met speren dan alsnog worden Israël en de VS erbij gehaald.
Ja, ook als ze zelf de oorlog beginnen is het de schuld van iemand anders, want zij zijn de Goeden.
pi_220378979
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je zelf, om de zaken helder te kunnen houden, niets anders kunt dan alles zwart-versus-wit te zien, dan is het gewoon moeilijk tot bijna onmogelijk om je kunnen voor te stellen dat anderen nuances zouden kunnen onderscheiden. Hoe kun je de zaken nog helder houden wanneer je op nuances gaat letten?
Dus ga je je eigen benadering projecteren op die zwarte of witte tegenpartij. Met alle bijbehorende generalisaties en 'in de mond leggerij' van dien.

Daarnaast speelt het verhaspelen van 'waarheid' en 'werkelijkheid' ook vaak een rol.

De waarheid is subjectief; de werkelijkheid bestaat uit diverse tinten grijs. 't Is lastig, maar 't is waar.
Of, zoals menig deelnemer uit een #singlementopic misschien zou kunnen/willen zeggen: de werkelijkheid bestaat uit Fifty Shades Of Grey.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220378980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Deels wel. Maar een gascentrale draait iig niet op kolen.
Inderdaad. Dan moet er een kolenvergasser tussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')