abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:06:39 #101
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220378449
Iran valt ook de Saoedische westkust aan.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:07:27 #102
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220378453
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Heeft geen zin en is nu counterproductief. We moeten vooral inzetten op ons loskoppelen van deze landen, een eigen geopolitiek beleid, eigen defensieindustrie versterken en nog meer banden met andere landen aanhalen.

Landen zoals Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea maar wat mij betreft ook Brazilië, China, India en opkomende Afrikaanse landen.
Mee eens, ik mag hopen dat EU daar achter de schermen druk mee bezig is. We moeten veel minder afhankelijk worden van van onder andere VS, olie, LNG, belangrijke industrieen. Dat we niet bij volgende president van VS weer alle banden aanhalen en alle herinneringen gewoon wegvagen van ach das war einmal
pi_220378457
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:06 schreef michaelmoore het volgende:
This is Bidens war , not my war
Als de man op zijn sterfbed ligt, dan is hij nog in staat om te zeggen: "this is BIDEN's DISEASE. NOT MINE!"
En daarna opdracht geven aan zijn secretaris om dat, inclusief hoofdletters, nog maar weer eens in te tikken op Truth Social.
Voorafgegaan door: "never felt better,".
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220378467
Gaat lekker he dat 5D Trump schaken _O_ :W
pi_220378470
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:57 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Oh oké.
Lol.
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:10:58 #106
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220378473
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:06 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Zoveel geld steken ze in onzinnige projecten zoals een (gefaalde) flat-muur van 400km, en nauwelijks in defensie :')

Heb natuurlijk niks met Iran's regime, maar SA is ook geen lievertje en stiekem is dit wel grappig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:12:20 #107
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220378478
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:06 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Straks kunnen we niet eens meer die andere, langere route nemen (via Kaap de Goede Hoop) want veel raffinaderijen staan al in de fik en Iran gaat zo te zien nog wel even door met het bestoken van andere landen.
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:12:26 #108
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220378479
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:28 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Zoals ik in mijn post al meldde: een serieus begin om het huidige bewind op de knieën te krijgen is de totale vernietiging van Kharg. Uiteraard wordt dat, in meerdere betekenissen, een shitshow, maar als ze dat niet gaan doen dan blijft deze oorlog, zo vermoed ik, nog héél erg lang voortduren.

En soms mag je best een hoopvolle opmerking maken. Ik moet tenslotte mijn eigen optimistische avatar/profile pic af en toe wat eer aan doen.
Jij denkt echt dat als Kharg wordt vernietigd het regime zegt: oh ok, ja nee nu dragen we de macht wel over... ?
Blaf me vol
pi_220378484
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:10 schreef Harmankardon het volgende:
Gaat lekker he dat 5D Trump schaken _O_ :W
Lijkt nu meer op Halma met een dronken duif.
pi_220378486
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:00 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik doe nooit alsof. 8)7

Het hoort nu eenmaal bij de grote nadelen die vernietiging van het Kharg-eiland met zich meebrengt.
Na WO2 heeft de VS ook ontzettend veel geïnvesteerd in het nieuwe (West-)Duitsland (en Europa). Daar bestond destijds grotendeels sympathie voor in de VS, ook al vanwege het snel groeiende besef dat de gedeelde geallieerde belangen eigenlijk niet echt gedeeld werden. De communistische Sovjet-Unie werd rap de nieuwe vijand en het nieuwe gevaar. En dat gevaar moest bestreden worden.
Of iets vergelijkbaars nu ook aan de orde is, is maar de vraag. Een nieuw Iran zal, zo verwacht ik, grotendeels goodwill krijgen in de regio, en een gevaar voor tegenstrijdige belangen tussen de bondgenoten VS en Israël ligt minder voor de hand dan wat er destijds met de Sovjet-Unie gebeurde.

Hoewel het laatste bericht van Trump wel laat zien dat er barstjes in de belangen/samenwerking kunnen ontstaan.
Net zoals in Irak (en zoals ze in Venezuela proberen), krijgen de Amerikaanse oliemaatschappijen een grote subsidie om zich de olie-infrastructuur toe te eigenen en weer op te bouwen, als het land aan puin ligt. Marionet aanstellen als nieuwe dictator en de rest zoeken ze zelf maar uit.

En wat gaan we hier in Nederland doen? Snel de subsidies voor windparken en waterstof verveelvoudigen. Je hoorde het hier eerst.
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:14:49 #111
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220378489
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]
[..]
Ik vind het juist prima zoals het nu gaat. Niet onnodig een grote bek hebben tegen hem. Maar wel nee durven zeggen als hij ons nodig heeft bij een oorlog die hij zelf is begonnen, terwijl hij recent daarvoor nog allerlei troep over zijn bondgenoten zei.
Dus wel grenzen aangeven en duidelijk zijn als hij wat vraagt.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220378491
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:12 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Jij denkt echt dat als Kharg wordt vernietigd het regime zegt: oh ok, ja nee nu dragen we de macht wel over... ?
Nee. Dat staat er ook niet.
Het zou daarentegen wel een enorme dreun voor het regime zijn.
En, zoals ik al zei, een serieuzere kans op een begin van het einde.

Het is echter niet zonder risico's.
Die heb ik eerder ook al genoemd.
pi_220378504
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Net zoals in Irak (en zoals ze in Venezuela proberen), krijgen de Amerikaanse oliemaatschappijen een grote subsidie om zich de olie-infrastructuur toe te eigenen en weer op te bouwen, als het land aan puin ligt. Marionet aanstellen als nieuwe dictator en de rest zoeken ze zelf maar uit.

En wat gaan we hier in Nederland doen? Snel de subsidies voor windparken en waterstof verveelvoudigen. Je hoorde het hier eerst.
Hadden we die subsidies maar veel eerder gegeven. Met steun van alle partijen en bedrijven.
Het is minder belastend voor het milieu, en we zijn aanzienlijk minder afhankelijk van al die kutlanden.

Maar een dergelijk standpunt is in deze eeuw niet meer zo populair.
Jammer.
We zien nu de dreigende gevolgen maar weer.
pi_220378505
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 06:34 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dat is al heel lang duidelijk. Zie de coalitie tegen IS, bijvoorbeeld.
Waarom krijgt die al qaeda klapjosti uit Syrië dan een half miljard overgeboekt van Kaag tegen Assad en nu van de EU nog wat miljardjes extra?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220378512
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 06:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Welk moslimsextremisme. Ik zou al heel blij zijn als we erachter komen dat chrisenextremisme en jodenextremisime wat tot deze oorlog heeft geleid anti mensenrechten is en bestreden moet worden.
Hoogst tijd om Amerika en Israel te sanctioneren voor deze illegale oorlog.
Welk moslimextremisme?

Je bent knettergek, je weet echt wel dat er hordes onschuldige burgers doodvermoord zijn door moslimregimes.
Waar onder Iran, de bevolking lijkt te smeken om een normale democratie te worden.

Één ding weet ik wel, dat de verstikkende islam geen plek heeft in deze wereld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:19:43 #116
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220378519
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk moslimextremisme?

Je bent knettergek, je weet echt wel dat er hordes onschuldige burgers doodvermoord zijn door moslimregimes.
Doodvermoord. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220378531
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom krijgt die al qaeda klapjosti uit Syrië dan een half miljard overgeboekt van Kaag tegen Assad en nu van de EU nog wat miljardjes extra?
IS heeft nooit Israel aangevallen maar wel alle vijanden van de VS en Israel in de regio. De enkele keren dat een IS-soldaat een bomaanslag pleegde in Israel, heeft IS naderhand zich verontschuldigd. Dit is allemaal waar en feitelijk.
pi_220378534
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
En waarom staan we op goede voet met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, een land met een batterij aan financiers van islamistisch terrorisme?

Ik weet niet of de 'klapjosti' te vertrouwen is. (Welke politicus is dat wel?)
Maar hij lijkt te horen - zeg ik zo voorzichtig mogelijk - tot een groep mensen die bereid is om lering uit bepaalde gebeurtenissen en ontwikkelingen te trekken.
Zoals destijds bijvoorbeeld ook met Sadat gebeurde. Die leerde dat bommen gooien niet hielp, en je beter kon trachten om tot een gesprek en tot vrede te komen.
pi_220378536
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:21 schreef Cats_In_Minecraft het volgende:

[..]
IS heeft nooit Israel aangevallen maar wel alle vijanden van de VS en Israel in de regio. De enkele keren dat een IS-soldaat een bomaanslag pleegde in Israel, heeft IS naderhand zich verontschuldigd. Dit is allemaal waar en feitelijk.
Dus?

IS moet uitgegroeid, ze schenden mensenrechten en het verspreid als kanker.
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:23:12 #120
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220378539
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Heeft geen zin en is nu counterproductief. We moeten vooral inzetten op ons loskoppelen van deze landen, een eigen geopolitiek beleid, eigen defensieindustrie versterken en nog meer banden met andere landen aanhalen.

Landen zoals Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Korea maar wat mij betreft ook Brazilië, China, India en opkomende Afrikaanse landen.
Een week geleden is nog een motie aangenomen waarin Nederland actief de samenwerking zal zoeken met Israël om waar mogelijk gebruik te maken van Israëlische expertise op het gebied van lucht- en raketverdedigingssysteemen.

Laat staan hoe afhankelijk Nederland dan wel niet is van de VS. Kortom, het is leuk wensdenken, maar deze twee landen (en dan natuurlijk met name de VS) zal Nederland zich voorlopig nog niet van loskoppelen. De grote vraag is ook waarom je dit überhaupt zou willen?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220378544
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:22 schreef Toby56 het volgende:
En waarom staan we op goede voet met bijvoorbeeld Saoedi-Arabië, een land met een batterij aan financiers van islamistisch terrorisme?

Zou het?

quote:
Maar hij lijkt te horen - zeg ik zo voorzichtig mogelijk - tot een groep mensen die bereid is om lering uit bepaalde gebeurtenissen en ontwikkelingen te trekken.

Erggg optimistisch.
Assad zat daar beter, lijkt me.
pi_220378545
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Laten we 1 ding niet doen. En dat is hard zijn tegen het sterkste leger ter wereld en haar broertje, terwijl wij zelf nog in opbouw zijn. Laten we op zijn minst een jaar of 5 wachten.
Niks doen tegen Rusland, want straks vallen ze ons aan.
Niks doen tegen de VS, want straks vallen ze ons aan.

We doen alleen onze mond open tegen kleine derdewereldlanden, die kunnen we wel aan.

Zoiets?
pi_220378550
quote:
14s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Een week geleden is nog een motie aangenomen waarin Nederland actief de samenwerking zal zoeken met Israël om waar mogelijk gebruik te maken van Israëlische expertise op het gebied van lucht- en raketverdedigingssysteemen.

Laat staan hoe afhankelijk Nederland dan wel niet is van de VS. Kortom, het is leuk wensdenken, maar deze twee landen (en dan natuurlijk met name de VS) zal Nederland zich voorlopig nog niet van loskoppelen. De grote vraag is ook waarom je dit überhaupt zou willen?
De VS en Israël zijn bezig zich los te koppelen van hun eigen vrienden.
De vraag is: waarom zouden ze dat überhaupt willen?
pi_220378555
quote:

[..]

Ik weet niet of de 'klapjosti' te vertrouwen is. (Welke politicus is dat wel?)
Zoals destijds bijvoorbeeld ook met Sadat gebeurde. Die leerde dat bommen gooien niet hielp, en je beter kon trachten om tot een gesprek en tot vrede te komen.
Jij verdedigt ISIS Al Golani? (niet zijn echte naam overigens)
  donderdag 19 maart 2026 @ 10:25:24 #125
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220378556
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 09:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je weet niet wat er achter de schermen wordt gecommuniceerd. Voor de bühne kun je, zeker op dit soort momenten, maar beter niet teveel aandacht trekken.
Dat niet alleen, de kans is ook klein dat men dit echt doet, zeker gezien de enorme afhankelijkheid van de VS mbt de NAVO. Als je de recente woorden van Rutte hoorde, dan weet je wel weer genoeg.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2026 10:24 schreef Toby56 het volgende:

[..]
De VS en Israël zijn bezig zich los te koppelen van hun eigen vrienden.
De vraag is: waarom zouden ze dat überhaupt willen?
Dat doet men niet. Er komt hier de roep om ons los te koppelen van deze landen, waarom?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')