Dit is de eerste keer.quote:Op maandag 16 maart 2026 17:59 schreef bami_haar het volgende:
Hoe vaak heb je je het afgelopen jaar ziek gemeld?
Ja, wel meegemaakt dat ik binnen 24 uur werd gebeld door de ARBO-dienst die me het hemd van het lijf vroegen en twee dagen later op het spreekuur moest komen. Terwijl ik gemiddeld 1x/2 jaar griep heb. Zei de arts "ja, die ARBO dienst moet zich ook profileren, adieu"quote:Op maandag 16 maart 2026 17:58 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik vind het zelf een beetje vreemd dat de arbodienst al zo snel belt, zeker omdat ik net nog met de directeur had gesproken.
Is dit normaal dat een werkgever al na een paar dagen de arbodienst inschakelt?
Dat dus. Gewoon afkappen en naar de arts verwijzen.quote:Op maandag 16 maart 2026 19:18 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is het juist de arbodienst/bedrijfsarts die moet beoordelen hoe het zit met jouw ziekteverzuim, niet de directeur of je leidinggevende.
Het is ook vreselijk irritant om appjes of belletjes te krijgen van je leidinggevende als je ziek bent. Goh, je bent misschien gewoon even een paar dagen ziek. Rot toch op.quote:Op maandag 16 maart 2026 19:18 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is het juist de arbodienst/bedrijfsarts die moet beoordelen hoe het zit met jouw ziekteverzuim, niet de directeur of je leidinggevende.
Je moet een werknemer dezelfde dag nog ziekmelden ivm vergoeding.quote:Op maandag 16 maart 2026 17:58 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik zit met een vraag over een ziekmelding.
Ik heb mij paar dagen geleden ziek gemeld.
Ben ongeveer 4 dagen ziek.
Vanmiddag belde de directeur mij om te vragen hoe het ging. Ik heb aangegeven dat ik nog niet beter ben.
Een paar uur later zag ik een gemiste oproep van de arbodienst, zonder voicemail of bericht.
Ik vind het zelf een beetje vreemd dat de arbodienst al zo snel belt, zeker omdat ik net nog met de directeur had gesproken.
Is dit normaal dat een werkgever al na een paar dagen de arbodienst inschakelt?
Dit. Tegen mij zei de bedrijfsarts laatst wederom: "volkomen arbeidsongeschikt op dit moment, ik zal aan de werkgever vragen of ze over 8 tot 10 weken weer een gesprek inplannen".quote:Op dinsdag 17 maart 2026 13:23 schreef Halcon het volgende:
Hij zal iets vermoeden dan. Dat zal niet voor niets zijn.
Klopt inderdaad. Het is dan dus ook niet raar dat de directeur zijn arbo-partner belt.quote:Op maandag 16 maart 2026 19:18 schreef Lienekien het volgende:
Waarom?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:00 schreef Breaker.Faker het volgende:
Inmiddels gebeld daar de arbodienst.
Omdat dat ik nog een week met griep zit. Vondt dat zij mij ziekmelding wat langer duurde dan normaal.
En raade mij om paracetamol te nemen om zo wat eerder te beginnen.
Maar dit is de stomste advies wat ik gehoord heb.
Willekeurige arbo-medewerker die medicatie gaat voorschrijven? Het moet niet gekker worden.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:00 schreef Breaker.Faker het volgende:
Omdat dat ik nog een week met griep zit. Vondt dat zij mij ziekmelding wat langer duurde dan normaal.
Van een echte griep ben je zeker een week echt ziek. Dan lig je met koorts in bed en ben je nog weken enorm moe. Of had je een verkoudheid? Mensen verwarren dat vaak met griep. Pas als je een echte griep (influenza) hebt gehad, noem je een verkoudheid nooit meer griep trouwens.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:00 schreef Breaker.Faker het volgende:
Eens ja, vorig jaar voor het eerst gehad. Week plat gelegen, niks binnen houden en paar dagen liggen rillen op bed.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 21:39 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Van een echte griep ben je zeker een week echt ziek. Dan lig je met koorts in bed en ben je nog weken enorm moe. Of had je een verkoudheid? Mensen verwarren dat vaak met griep. Pas als je een echte griep (influenza) hebt gehad, noem je een verkoudheid nooit meer griep trouwens.
Een verkoudheid is vaak na dag drie wel op zn retour en dan is er niks mis mee om wat paracetamol in te nemen en weer aan het werk te gaan. Al hangt dat erg af wat voor werk je doet. Thuiswerken in een administratieve baan kan je sneller oppakken dan dat je kilometers moet lopen in je baan als magazijnmedewerker.
Ja zo gek is het al geworden. Overigens weten die "willekeurige arbo-medewerkers" dat ook wel, maar die zitten in diezelfde mallemolen. Er wordt overigens niets opgeslagen na afloop van zo'n gesprek.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:48 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Willekeurige arbo-medewerker die medicatie gaat voorschrijven? Het moet niet gekker worden.
Je weet toch helemaal niet of het een willekeurige arbo-medewerker was?quote:Op dinsdag 17 maart 2026 19:48 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Willekeurige arbo-medewerker die medicatie gaat voorschrijven? Het moet niet gekker worden.
Daarom schrijf ik ook willekeurig en niet 'belmiep'quote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:22 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Je weet toch helemaal niet of het een willekeurige arbo-medewerker was?
Bij ons bellen enkel de arbo-artsen en arbo-verpleegkundigen. Zij mogen medisch uitvragen en ook adviseren over simpele dingen zonder het hele medische dossier te kennen. Zeker over zoiets voor de hand liggend als paracetamol wat iedereen in de keukenla heeft liggen.
Zeker wel dat je als BIG geregistreerde arbo verpleegkundigequote:Op dinsdag 17 maart 2026 22:54 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Daarom schrijf ik ook willekeurig en niet 'belmiep'
Voor hetzelfde geld is hij allergisch voor paracetamol (hoe zeldzaam dat ook is).
Ze mogen wellicht adviseren over 'meer bewegen, gezond eten, rekken en strekken' maar zeker niet over medicijngebruik zonder zijn hele medische geschiedenis en huidig medicijngebruik te kennen. En ik kan je verzekeren dat een arbo-bedrijf dat niet kent.
Ok, daar heb je wel een punt.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 23:50 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Zeker wel dat je als BIG geregistreerde arbo verpleegkundige
Zelfzorggeneesmiddelen mag adviseren zoals paracetamol bij milde pijnklachten.
Zelfs elke gediplomeerde drogisterijmedewerker mag dat aan elke willekeurige klant adviseren en dan zou een BIG geregistreerde verpleegkundige dat niet mogen?
Dat doet een drogisterijmedewerker ook. En, daarnaast geeft de arbo een advies niet een verplichting. Maar bij enkel wat keelpijn, hoofdpijn is dat een logisch advies. Het is niet alsof ze morfine ofzo adviseren.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:20 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Zonder de medische geschiedenis / huidig medicijngebruik te kennen?
Lijkt mij bijzonder onverstandig.
Een pakje paracetamol, welk de klant heeft gekozen, verkopen is niet hetzelfde als actief medicijnen adviseren.quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:27 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Dat doet een drogisterijmedewerker ook. En, daarnaast geeft de arbo een advies niet een verplichting. Maar bij enkel wat keelpijn, hoofdpijn is dat een logisch advies. Het is niet alsof ze morfine ofzo adviseren.
Daarnaast, als je echt nog een heel medisch dossier hebt, zal de medewerker ook vast uit zichzelf wel aangeven wat hij/zij wel of niet kan slikken.
Al een beetje hersteld inmiddels of nog steeds bezig?quote:Op woensdag 18 maart 2026 12:58 schreef Troel het volgende:
Hoe snel de arbo contact opneemt ligt echt aan het contract van je werkgever. Ik had 'm bij mijn vorige werkgever al op de dag van de ziekmelding
(Ik heb me in totaal twee keer ziekgemeld, beide keren zo snel de arbo. Collega's gaven ook aan dat het zo snel was. Eerste keer was een griepje, tweede keer na mijn ongeluk)
Thuis kan ik meestal zonder hulpmiddel lopen, kleine stukjes lukken met rollator, maar langere stukken nog steeds de rolstoel. Schouder gaat goede kant op, alwee reen tijdje bezig met krachttraining. Restanten van de hersenschudding nog aanwezig en tanden staan nog steeds niet weer vast. Maar er is nog steeds vooruitgang, dus hoop! Tnx voor t vragenquote:Op woensdag 18 maart 2026 13:04 schreef vosss het volgende:
[..]
Al een beetje hersteld inmiddels of nog steeds bezig?
Nee, dat is niet okquote:Op woensdag 18 maart 2026 12:27 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Dat doet een drogisterijmedewerker ook. En, daarnaast geeft de arbo een advies niet een verplichting. Maar bij enkel wat keelpijn, hoofdpijn is dat een logisch advies. Het is niet alsof ze morfine ofzo adviseren.
Daarnaast, als je echt nog een heel medisch dossier hebt, zal de medewerker ook vast uit zichzelf wel aangeven wat hij/zij wel of niet kan slikken.
Vooruitgang is goed. Bij mij lijkt er sprake van achteruitgang.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:10 schreef Troel het volgende:
[..]
Thuis kan ik meestal zonder hulpmiddel lopen, kleine stukjes lukken met rollator, maar langere stukken nog steeds de rolstoel. Schouder gaat goede kant op, alwee reen tijdje bezig met krachttraining. Restanten van de hersenschudding nog aanwezig en tanden staan nog steeds niet weer vast. Maar er is nog steeds vooruitgang, dus hoop! Tnx voor t vragenHoe is het met jou?
Je hebt een week griep gehad? Dat is toch niet gek?quote:Op maandag 23 maart 2026 18:25 schreef Breaker.Faker het volgende:
Vandaag weer gestart. Kreeg vandaag te horen als ik weer ziek ben meer hun moet bellen wat de status is. Niet alleen de hr afdeling maar ook mij leidinggevende.
Contact via de arbodienst staan los van mekaar hadden ze het over.
Kan de werkgever dit eigenlijk eisen?
Ik weet niet wat de wettelijke regels zijn. Bij ons (>1000 werknemers) moeten wij ons ziekmelden op een speciaal telefoonnummer. Daar geef je aan dat je ziek bent en op het moment dat je weer beter bent bel je dat nummer weer. De bedrijfsarts neemt zelf , meestal pas na een paar dagen, contact op om te vragen waarom je je ziek hebt gemeld en hoe lang je verwacht dat het herstel gaat duren.quote:Op maandag 23 maart 2026 18:25 schreef Breaker.Faker het volgende:
Vandaag weer gestart. Kreeg vandaag te horen als ik weer ziek ben meer hun moet bellen wat de status is. Niet alleen de hr afdeling maar ook mij leidinggevende.
ftfyquote:Op maandag 23 maart 2026 19:13 schreef simonblue het volgende:
Het antwoord van de leidinggevende is meestalzou moeten zijn : zorg goed voor jezelf, neem rust en ga niet te snel weer aan de slag. (beter eerst goed uitzieken dan een lange periode waarin je je niet goed voelt)
Dat klopt helaas. Mijn tekst was op basis van mijn eigen ervaringen met 5 leidinggevenden. Waarbij 1 persoon inderdaad mensen zo snel mogelijk weer aan het werk wilde hebben, en de andere 4 aangaven om voldoende rust te nemen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 08:57 schreef Troel het volgende:
[..]
ftfy
Ik denk dat je versteld staat van de hoeveelheid leidinggevenden die mensen zo snel mogelijk weer aan het werk hebben
In het kader van goed werkgeverschap/goed werknemerschap is er best een groot grijs gebied. Maar wat de eisen zijn moet wel in een regeling staan EN redelijk zijn. Met regelmaat bellen kan je bijvoorbeeeld niet eisen van iemand die buiten bewustzijn is.quote:Op maandag 23 maart 2026 18:25 schreef Breaker.Faker het volgende:
Door mensen zoals jij is het ziekteverzuim bij o.a. Gemeente Amsterdam 10%. Als je tegen personeel gaat zeggen oh neem lekker zo lang mogelijk rust als je maar wil dan doen ze dat ook. Er is een heel groot verschil tussen ziek zijn als werknemer en als ondernemer.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:14 schreef simonblue het volgende:
[..]
Dat klopt helaas. Mijn tekst was op basis van mijn eigen ervaringen met 5 leidinggevenden. Waarbij 1 persoon inderdaad mensen zo snel mogelijk weer aan het werk wilde hebben, en de andere 4 aangaven om voldoende rust te nemen.
Apart dat dat je conclusie uit mijn verhaal is.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:55 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Door mensen zoals jij is het ziekteverzuim bij o.a. Gemeente Amsterdam 10%. Als je tegen personeel gaat zeggen oh neem lekker zo lang mogelijk rust als je maar wil dan doen ze dat ook. Er is een heel groot verschil tussen ziek zijn als werknemer en als ondernemer.
Dat is prima. Ik ben meestal ook 1x per jaar ziek en dan wel echt koorts dus weekje thuis. De rest, beetje hoofdpijn, kuchje, snotteren, dat is allemaal niet ziek zijn maar zijn genoeg ambtenaren die zich daarvoor al ziek melden. Alsof een arboarts dan even gaat bepalen dat jij geen hoofdpijn hebt.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:10 schreef simonblue het volgende:
[..]
Apart dat dat je conclusie uit mijn verhaal is.
Mijn ervaring bij mijzelf en mijn collegas is dat men juist zo snel mogelijk weer aan de slag gaat, soms misschien te snel. Vanwege de aard van de werkzaamheden is het ook vaak mogelijk om thuis te werken, dus je ziet vaak mensen die nog niet volledig beter zijn toch alvast een halve of hele dag vanuit huis werken.
Wat mij persoonlijk betreft: de afgelopen 10 jaar zit ik gemiddeld onder de 4 verzuimdagen per jaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |