abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220423499
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 11:57 citeerde obligataire het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus Sjors ging in zee met degene die het eerste reageerde, keek niet (echt) naar de rente en liet zich ook nog een dubbel zo grote lening aansmeren. Bridgefund zal het wel vaak moeten hebben van dit soort ondernemers, misschien goed in hun vak maar niet zo goed met cijfertjes. In bepaalde situaties kan ik me wel voorstellen dat de mogelijkheid van een snelle maar erg dure lening toch nuttig kan zijn als het alternatief (bijvoorbeeld een belangrijke order missen) nog veel meer kost.

Maar hadden we ook niet zo'n soort geval een paar jaar geleden bij Collin of GVE? Er staat me iets bij van een vrouw met een handel in kinderkleertjes (?) die wilde uitbreiden naar Duitsland en daarna in de problemen raakte o.a. omdat ze een veel te grote lening aangepraat kreeg?
pi_220423541
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat heb ik ook gedaan, alleen is de situatie nu anders. Vanaf 2028 is de VRH op werkelijk rendement en dat hakt er voor bijna alle projecten extra in omdat er niet meer afgetopt wordt op een fictief rendement van 6%. Komt bij dat ook inflatiecorrectie daaronder valt dus 1% hogere inflatie betekent 1,56% extra rendementseis -> 1/(1-0,36).

Dit staat los van de kwaliteit van het project. kwaliteit en zekerheden blijven altijd erg belangrijk.
Ja, de situatie wordt anders vanaf 2028. Niet alleen door niet meer aftoppen op het fictieve rendement, maar ook door het heffingvrije inkomen van ¤1800. Zelfs met slechts 6% rendement ben je daar eerder aan dan het heffingsvrije vermogen wat nu nog is.
Maar tot nu toe heb ik mijn strategie nog niet aangepast en ik weet niet of ik dan nog wel ga doen, want 1 of meerdere afboekingen op projecten met hogere rente kan je meer kost dan toch maar wat vaker een project met een lagere rente mee te nemen.
pi_220423586
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 16:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De zekerheden zijn maar één onderdeel waar Collin naar kijkt en waar het rentepercentage op gebaseerd is.
Goede zekerheden wegen bij mij ook zwaar overigens. Maar een project met goede zekerheden maakt niet per definitie een goed project en een project met matige zekerheden maakt niet per definitie een slecht project.
Mee eens. De echte pareltjes dat zijn leningen met een mooie rente en een risico waarvan je zegt, dat zal niet gauw misgaan. Best of both worlds zeg maar.

Zekerheden zijn één onderdeel maar wel het allerzwaarste. Een dikke overwaarde (m.n. op woningen) is tastbaar, concreet. Om te zetten in harde euro's als het mis gaat. Ervaring, mooie balans, goede resultaten in het verleden, zijn óók waardevol maar dat kan toch anders uitpakken. Een eenpitter bijvoorbeeld kan zomaar flink door zijn rug gaan en 'vergeten' zijn een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Kan altijd wat gebeuren.

Kijk naar Pim's PL*ace. De man doet het prima, maar die 5,5% heeft hij toch vooral te danken aan de eerste hypotheek met 43% LTV. En dat weet hij zelf ook wel :) als hij de offertes naast elkaar legt.

Ik doe trouwens niet mee aan Pim, deze rente plus Direktkosten, dat is zelfs met VPB tarief waanzin.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 24-03-2026 19:33:40 ]
Pecunia non olet
pi_220423687
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 18:00 schreef Fredericm het volgende:
Linkje BTC castings bij Collin
Graag jullie mening. Dekkende tweede hypotheek. Rente 8,5% direkt
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is gewoon wachten op de dag dat het weer mis zal gaan. Concurrentie uit China, hoge energiekosten, hoge loonkosten, het is een enorme uitdaging voor hem. En met een paar voorgaande faillissementen voel ik er niet veel voor om bij de derde lichting crediteuren te horen die zich bij de curator moeten inschrijven.

Maar ja uiteindelijk zal het wel goed komen, leuke rente, flink wat leesvoer van Team Bas. Je hoeft je niet te vervelen.
Pecunia non olet
pi_220423688
quote:
SPOILER
Ik neem dit project niet mee, en dan vooral om het verleden. Twee keer failliet in 7 jaar waarvan de laatste keer vorig jaar. Dan kan de overwaarde wel goed zijn maar als het weer fout gaat moet je ook maar afwachten wat daarvan overblijft.
pi_220423923
quote:
SPOILER
Dank voor jullie mening. Ik doe ook niet meer mee
pi_220424156
Wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar vanmiddag ging deze online op CCF (en inmiddels al vol). De lening wordt in 84 maanden volledig afgelost en is net gedekt met een tweede hypotheek op de eigen woning. Daarnaast geven beide compagnons + partner een borgstelling af. Het doel van de lening is werkkapitaal voor hun detacheringsbureau in technisch talent. De zekerheden zien er voor mij goed genoeg uit, maar ik heb geen kennis van deze branche. Mocht iemand deze wel of bewust niet hebben meegepakt dan ben ik benieuwd naar je overwegingen.
pi_220424363
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 20:31 schreef probablyunsure het volgende:
Wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar vanmiddag ging deze online op CCF (en inmiddels al vol). De lening wordt in 84 maanden volledig afgelost en is net gedekt met een tweede hypotheek op de eigen woning. Daarnaast geven beide compagnons + partner een borgstelling af. Het doel van de lening is werkkapitaal voor hun detacheringsbureau in technisch talent. De zekerheden zien er voor mij goed genoeg uit, maar ik heb geen kennis van deze branche. Mocht iemand deze wel of bewust niet hebben meegepakt dan ben ik benieuwd naar je overwegingen.
Ik had ingeschreven en uiteindelijk heb ik hem ook weer teruggetrokken. Zekerheden vond ik toch net te min. Ook nadat ik had gekeken op Funda wat de huizen daar doen. Ik wacht op beter.
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:35:43 #209
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220425624
Mooi dat de Utrechtse slager gisteren vol is gekomen. Het project is niet risicoloos, maar wél een typisch project waarvoor crowdfunding oorspronkelijk bedoeld was. Een hardwerkende ondernemersfamilie die probeert de toekomst van de volgende generatie veilig te stellen. Geen garantie op succes natuurlijk, maar ik raak m'n geld liever kwijt aan dergelijke kleine ondernemers dan aan sommige megalomane luchtfietsers die hier voorbijkomen.

Bij de naam van de slagerij heb ik onwillekeurig een (volledig onterechte) associatie met de geweldadige dictator uit Oeganda, in de jaren zeventig. Maar Idi Amin was een slachter, géén slager.
Ik heb de familie voor mijn basisbedrag meegenomen en wens hen veel succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 25-03-2026 08:44:00 ]
pi_220426185
Voor degenen die er ook in zitten, heb ik van CRE een update van de volgende projecten gekregen. Die komen "binnenkort" ook online.

quote:
Met betrekking tot de propositie Freud*nta* betreft de update: 'De eerste gedeeltelijke aflossing staat gepland voor het einde van het eerste kwartaal. Hierop is een aflossingspercentage van 10% van toepassing. Na deze eerste aflossing zal de herfinanciering gefaseerd worden voortgezet. Op basis van de huidige stand van zaken blijft het openstaande bedrag rentedragend overeenkomstig de overeengekomen condities.'

Voor de propositie Kneit*ling*n is de status: 'Aangezien wij met de initiatiefnemer niet tot een passende oplossing zijn gekomen, is besloten de aandelen te veilen, met als resultaat dat reeds een nieuwe aandeelhouder is aangewezen. De veiling van de aandelen is gisteren succesvol uitgevoerd. Met de toetreding van deze nieuwe aandeelhouder kan de herfinanciering op termijn worden voorbereid, met als doel het proces te bespoedigen en een verlate aflossing verder zoveel mogelijk te voorkomen. Hiermee wordt ingezet op een succesvolle afronding van het project. De rentebetalingen lopen thans zoals gebruikelijk door.'

Voor D*ngen wordt de aflossing in april verwacht daar waar herfinanciering rond is en enkel notarieel nog tot afronding dient te komen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220426423
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:58 schreef nostra het volgende:
Voor de propositie Kneit*ling*n is de status: 'or.'
Die eerste 2 heb ik ook. Het loopt allemaal erg moeizaam. Verkoop is uit zicht, herfinancieringen zijn zeer lastig, dan maar geleidelijk aflossen vanuit de cashflow lijkt het verhaal.
Pecunia non olet
pi_220426435
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die eerste 2 heb ik ook. Het loopt allemaal erg moeizaam. Verkoop is uit zicht, herfinancieringen zijn zeer lastig, dan maar geleidelijk aflossen vanuit de cashflow lijkt het verhaal.
Tja, het is wat het is. Over de rente maak ik me geen zorgen, er liggen solide huurcontracten onder, maar aflossing is een ander verhaal. Wel wat makkelijk dat er blijkbaar geen boeterentes of iets dergelijks zijn bedongen (of wel bedongen, maar niet uitgenut).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220426479
Weer eens een update betreffende Kinde*rOutle*t

SPOILER
pi_220426955
De lage rentes worden in onzekere tijden toch duidelijk minder geaccepteerd
  woensdag 25 maart 2026 @ 12:21:34 #215
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220427154
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 10:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Oók een CRE update over:

SPOILER
Weer het eeuwige nietszeggende gebral van CRE!
Als je een contract tekent voor een aflossingsplan dan staan daar natuurlijk minstens in opgenomen:

• de periodieke termijnen
• de deelaflossingsbedragen
• eventueel de sancties bij niet nakomen van afspraken

Als bovenstaande concrete zaken niet zijn opgenomen, dan hoef je ook geen contract te tekenen.
Prutsers!
pi_220427591
De betaling van de snackbar van ccf wordt weer verder vooruitgeschoven

SPOILER
pi_220427641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:17 schreef linkjesjager het volgende:
De betaling van de snackbar van ccf wordt weer verder vooruitgeschoven

SPOILER
Ergens een raar verhaal want als de BTW afdracht tegenvalt (méér betalen c.q. minder terug krijgen) dan hebben ze toch aardige omzet gedraaid.

Je ziet wel vaker dat die denkfout gemaakt wordt, stel ze Investeren 2 ton dan denken ze dat er 42K aan BTW aan ze overgemaakt wordt maar dat bedrag wordt uiteraard verrekend met de BTW over hun omzet in dat kwartaal.
Pecunia non olet
pi_220428066
Nieuwe CCF 8,5% Karrewiel Vastgoed BV
SPOILER
pi_220428095
ik vraag me af of er momenteel omzet is. op google maps is te zien dat ze nog flink aan het verbouwen zijn. gaat er wel mooi(er) uitzien dan voorheen! (vanaf het kruispunt op google maps is het oude gebouwtje nog te zien, vanaf de straat zelf het nieuwe bouwproject)

quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ergens een raar verhaal want als de BTW afdracht tegenvalt (méér betalen c.q. minder terug krijgen) dan hebben ze toch aardige omzet gedraaid.

Je ziet wel vaker dat die denkfout gemaakt wordt, stel ze Investeren 2 ton dan denken ze dat er 42K aan BTW aan ze overgemaakt wordt maar dat bedrag wordt uiteraard verrekend met de BTW over hun omzet in dat kwartaal.
pi_220428144
Vanmorgen was er de geborgde lening voor Pavarotti Mall of the Netherlands (die in een half uurtje vol zat). Behalve dat is er ook het nieuws dat deze vestiging nu open mag, de vergunning van de gemeente is binnen. Vanaf morgen, donderdag 26 maart 11 uur is deze nieuwe vestiging geopend.
https://fb.watch/G3DN3meWrS/
pi_220428197
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 14:28 schreef pkaiser het volgende:
Nieuwe CCF 8,5% Karrewiel Vastgoed BV
SPOILER
De snackbar is eerder door CCF gefund en medio 2025 afgerond: https://www.collincrowdfund.nl/cafetaria-t-zijwieltje/
pi_220428639
Na lange tijd eindelijk een inhoudelijk reactie gekregen van gve betreffende de afdracht met als opvallende conclusie: betalingsafspraak mag vanwege de AVG niet gedeeld worden. Dat is dus absurt, waar haalt gve de rechtvaardiging vandaan om obv AVG een geldnemer niet (deels, bijvoorbeeld maandbedrag) te informeren over gemaakte afspraken vanwege de privacy bescherming van de geldnemer? Het moet niet gekker worden...
pi_220429191
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2026 13:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zie niets vreemds aan de pitch.........ik laat hem toch maar even staan.
Men kan ook nog gewoon inschrijven:
https://www.collincrowdfund.nl/j-e-mulder-g-mulder-en-e-s-mulder/
CCF gesproken. Komt een eind deze week, begin komende week weer terug. Passeren notaris eerste helft april

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 25-03-2026 20:24:14 ]
pi_220429282
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 16:26 schreef Fredericm het volgende:

[..]
CCF gesproken. Komt een eind deze week, begin komende week weer terug. Paseren notaris eerste helft april
Wat is de reden van het uitstel en gaat er nog iets aan de pitch veranderen?
pi_220429329
De automatische opname van de maandelijkse rente en aflossing op CC gaat ook steeds trager... ik zit nog steeds te wachten op de "automatische opname" van 17 maart....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')