quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:57 schreef obligataire het volgende:
[..]
Volledig:Wat me ook tegenvalt is het rendement wat beleggers maken, dat is minder dan wat Collin verwacht voor hun fondsen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toch vreemd dat ze met zulke rentes toch nog verlies maken. Ze lenen ook geld uit aan Duitse bedrijven?![]()
Ik zie niets vreemds aan de pitch.........ik laat hem toch maar even staan.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:04 schreef peterc het volgende:
Collin proj 53498 OG Fam Mulder (Ermelo) verbouwing & verduurzaming is niet meer zichtbaar.
Heb mijn inleg maar teruggetrokken & wacht verder maar af of deze nog verschijnt.
Terwijl Collin wél winstgevend is.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:57 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wat me ook tegenvalt is het rendement wat beleggers maken, dat is minder dan wat Collin verwacht voor hun fondsen.
Ik zie ook zo snel geen rare dingen of dat er nog iets gewijzigd is aan de pitch.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:11 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik zie niets vreemds aan de pitch.........ik laat hem toch maar even staan.
Men kan ook nog gewoon inschrijven:
https://www.collincrowdfund.nl/j-e-mulder-g-mulder-en-e-s-mulder/
Ik heb m ruim meegenomen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:43 schreef Horsemen het volgende:
Deze staat ook open zag ik:
M. de Groot Beheer B.V.
¤ 400.000 | 7,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/m-de-groot-beheer-b-v/
2x een 2e hypotheek tegen bruto 7%, weer vrij laag. Beide onderpanden zouden nieuwbouw moeten zijn en zou zeer ruim dekkend moeten zijn.
Toch voor een basisbedrag meenemen of zie ik iets over het hoofd?
Inderdaad. Als ik dan toch een ton (of meerdere) zou kunnen en willen investeren zou ik dat liever in zo'n Collin fonds doen. Bij Bridgefund is het rendement maximaal 5,75%, bij flexibele en korte looptijd is het lager, begint bij 4%quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:51 schreef obligataire het volgende:
[..]
Terwijl Collin wél winstgevend is.
Ik denk dat de rente verhoogd moet worden voordat hij vol komt. Als we nu allemaal onze investering terugtrekken is de kans daarop veel groter.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:43 schreef Horsemen het volgende:
Deze staat ook open zag ik:
M. de Groot Beheer B.V.
¤ 400.000 | 7,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/m-de-groot-beheer-b-v/
2x een 2e hypotheek tegen bruto 7%, weer vrij laag. Beide onderpanden zouden nieuwbouw moeten zijn en zou zeer ruim dekkend moeten zijn.
Toch voor een basisbedrag meenemen of zie ik iets over het hoofd?
Er is dan een kans dat je hem na renteverhoging net mist.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:16 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Ik denk dat de rente verhoogd moet worden voordat hij vol komt. Als we nu allemaal onze investering terugtrekken is de kans daarop veel groter.
Onder de 7,5% lees ik de pitch niet eens meer en als het onder de 8,5% is moeten de zekerheden zeer goed zijn.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:16 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Ik denk dat de rente verhoogd moet worden voordat hij vol komt. Als we nu allemaal onze investering terugtrekken is de kans daarop veel groter.
idem ditoquote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Onder de 7,5% lees ik de pitch niet eens meer en als het onder de 8,5% is moeten de zekerheden zeer goed zijn.
Dan weten we nu meteen waar die nieuwe lening (o.a.) voor dient. Het ene gat met een nieuw gat opvullen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:45 schreef ovdm het volgende:
Vorig jaar maart heb ik ingeschreven in een eerder projectje van Jonas Holtz, JH PV67, groot 1,3 mil. Na 12 maanden rentedepot is het moment nu daar en moet er afgelost gaan worden. Hopelijk volgt vlekkeloze aflossing, dat geeft de burger moed. En dat is nodig, als je kijkt naar de 10+ miljoen die Holtz op wil halen voor de JH EH serie.
Die zekerheden correleren met het rentepercentage. Met 6% rente zullen de zekerheden zeer goed zijn. Met 8% onvermijdelijk minder. Wel voldoende op zich om de meeste tegenvallers op te vangen.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Onder de 7,5% lees ik de pitch niet eens meer en als het onder de 8,5% is moeten de zekerheden zeer goed zijn.
En dan kom ik terug op wat ik gisteren ook zei: de rentes moeten wat mij betreft over de hele linie omhoog omdat anders voor mij als box 3 belegger het niet interessant genoeg is om te investeren.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die zekerheden correleren met het rentepercentage. Met 6% rente zullen de zekerheden zeer goed zijn. Met 8% minder. Ik ga er niet van uit dat ze zich bij Collin vergissen of dat ze ons een voordeeltje gunnen.
De zekerheden zijn maar één onderdeel waar Collin naar kijkt en waar het rentepercentage op gebaseerd is.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:03 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die zekerheden correleren met het rentepercentage. Met 6% rente zullen de zekerheden zeer goed zijn. Met 8% onvermijdelijk minder. Wel voldoende op zich om de meeste tegenvallers op te vangen.
Ik ga er niet van uit dat ze zich bij Collin vergissen of dat ze ons een voordeeltje gunnen.
Dit kan je aan procentpunten feitelijk gewoon op de risicovrije voet gooien (publicatie DNB van vandaag, inflatie is wijziging ten opzichte van basispad):quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:59 schreef Horsemen het volgende:
[..]
De zekerheden zijn maar één onderdeel waar Collin naar kijkt en waar het rentepercentage op gebaseerd is.
Goede zekerheden wegen bij mij ook zwaar overigens. Maar een project met goede zekerheden maakt niet per definitie een goed project en een project met matige zekerheden maakt niet per definitie een slecht project.
Ook ben ik het er mee eens dat de rentes over de hele linie wat omhoog moeten. Ik denk dat om die reden veel projecten momenteel moeizaam vol komen.
De reden dan BridgeFund niet winstgevend is, is omdat ze enorm mikken op schaalvergroting.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 13:51 schreef obligataire het volgende:
[..]
Terwijl Collin wél winstgevend is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:00 schreef Fredericm het volgende:
Linkje BTC castings bij Collin
Graag jullie mening. Dekkende tweede hypotheek. Rente 8,5% direktHet grootste bedrijfsrisico zit in de inkoop van energie. Dit bedrijf is nogal energie-intensief en dan is de vraag hoe hij zijn energie ingekocht heeft en of hij prijsstijgingen door kan belasten zonder veel vraaguitval.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Net als iedereen hier heb ik ook liever een hogere rente. Maar ik neem een enkele keer wel eens een project mee onder de 7,5% als de zekerheden, de cijfers en het verhaal gewoon erg goed zijn. Ik heb me in het verleden behoorlijk gestoten aan projecten met hogere rentes (8,5% of 9%) en ben daar nu een stuk voorzichter in.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 15:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gedaan, alleen is de situatie nu anders. Vanaf 2028 is de VRH op werkelijk rendement en dat hakt er voor bijna alle projecten extra in omdat er niet meer afgetopt wordt op een fictief rendement van 6%. Komt bij dat ook inflatiecorrectie daaronder valt dus 1% hogere inflatie betekent 1,56% extra rendementseis -> 1/(1-0,36).quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:25 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Net als iedereen hier heb ik ook liever een hogere rente. Maar ik neem een enkele keer wel eens een project mee onder de 7,5% als de zekerheden, de cijfers en het verhaal gewoon erg goed zijn. Ik heb me in het verleden behoorlijk gestoten aan projecten met hogere rentes (8,5% of 9%) en ben daar nu een stuk voorzichter in.
In de afgelopen 2 jaar heb ik bij Collin 44 projecten meegenomen, daarvan waren er 4 met 7%, ook 4 met 9%, maar verreweg de meesten (19) waren met 8%. Gemiddeld kom ik op 8%
Geldt ook voor alle andere beleggingen en spaargeld.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gedaan, alleen is de situatie nu anders. Vanaf 2028 is de VRH op werkelijk rendement en dat hakt er voor bijna alle projecten extra in omdat er niet meer afgetopt wordt op een fictief rendement van 6%. Komt bij dat ook inflatiecorrectie daaronder valt dus 1% hogere inflatie betekent 1,56% extra rendementseis -> 1/(1-0,36).
Dit staat los van de kwaliteit van het project. kwaliteit en zekerheden blijven altijd erg belangrijk.
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:00 schreef Fredericm het volgende:
Linkje BTC castings bij Collin
Graag jullie mening. Dekkende tweede hypotheek. Rente 8,5% direktIk heb wel een zwak voor deze bedrijfstak, vaak veel kennis en vakmanschap in al heel erg lang bestaande bedrijven maar door de hoge energiekosten zijn veel van deze bedrijven de afgelopen jaren (soms meermaals) over de kop gegaan. Dat wordt ook eerlijk in de pitch gemeld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het geen direct-project geweest was dan had ik een minimaal bedrag geïnvesteerd, maar dan vooral vanwege de gunfactor en de zekerheid, niet omdat ik zoveel vertrouwen heb in het bedrijf.
https://lc.nl/economie/gi(...)lliet-44180342.html1quote:Op dinsdag 24 maart 2026 18:11 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het grootste bedrijfsrisico zit in de inkoop van energie. Dit bedrijf is nogal energie-intensief en dan is de vraag hoe hij zijn energie ingekocht heeft en of hij prijsstijgingen door kan belasten zonder veel vraaguitval.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |