abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220401445
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 21:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hij presenteert zich alleen constant met 15 jaar ervaring in ontroerend goed sector.
Afblijven dan?
pi_220404451
Artikel Eindhovens dagblad inzake GVE projecten Kasteel Gemert
Indertijd zelf bescheiden inleg gedaan hierin.

21mrt26
Waarom de toekomst van kasteel Gemert een dubbeltje op zijn kant is: zonder nieuwbouw geen hotel?
Het zijn spannende tijden in Gemert: kunnen de kasteelplannen doorgaan? Komt er een hotel in het middeleeuwse gebouw, of zorgen financiële problemen voor een kink in de kabel?

Hans Vermeeren
21 maart 2026, 18:30
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Parkeerkelder onder Gemerts kasteel lijkt van de baan
Hij stond in de oorspronkelijke plannen: een parkeerkelder onder het Gemertse kasteel. Maar als het aan BL Huisvesting ligt, komt hij er toch niet.

Hans Vermeeren
Bron: ED
20 november 2025, 12:40
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tegenstanders van bouwen zien niets in 'geldkoe' van Kasteel Gemert
Tegenstanders van de plannen om woningen te bouwen in de ommuurde kasteeltuin en op een akker ten westen van kasteel Gemert hebben hun hoop gevestigd op de Raad van State. Die zou er een streep door moeten zetten.

Bron: ED
11 november 2025, 08:10
Laatste update: 11 november 2025, 08:41
De hoogste bestuursrechter besteedde maandag een halve dag aan alle bezwaren en beroepen tegen het bouwplan. Het plan voorziet in de bouw van dertien patiowoningen in de ommuurde kasteeltuin en drie huizen op een driehoekig weiland ten westen van de Jezuïetenlaan.

SPOILER

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 22-03-2026 13:22:56 ]
  zondag 22 maart 2026 @ 14:20:14 #128
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220404951
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 16:58 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Die vraagprijs is al een keer verlaagd, was eerst ¤565.000, nu ¤525.000, maar ook dat is misschien nog te hoog. Is toendertijd aangekocht voor ¤255.000.
Het winkelpand van de Gemixte Artiest is kort na de laatste CCF update, verdwenen van Funda en andere makelaarssites. Géén statuswijziging dus, maar gewoon helemaal foetsie. Het gebeurt wel eens vaker dat verkopers dit doen, maar de achterliggende tactiek begrijp ik niet altijd.
Enfin, ik ga er maar vanuit dat dit goed gaat komen.
pi_220405101
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:20 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Het winkelpand van de Gemixte Artiest is kort na de laatste CCF update, verdwenen van Funda en andere makelaarssites. Géén statuswijziging dus, maar gewoon helemaal foetsie. Het gebeurt wel eens vaker dat verkopers dit doen, maar de achterliggende tactiek begrijp ik niet altijd.
Enfin, ik ga er maar vanuit dat dit goed gaat komen.
Ik had dat ook gezien, nu al zeker een week niet meer op Funda. Bij woningen zie je regelmatig dat ze verdwijnen en daarna als "nieuw" weer terug komen.Dit winkelpand dus (nog) niet. Misschien willen ze het pand eerst nog wat cosmetisch opleuken en dan met nieuwe foto's weer te koop aanbieden. De foto's waarop het volstond met dozen en allerlei troep maakten het er niet echt aantrekkelijker op, veel mensen kunnen daar niet doorheen kijken. Maar misschien zit er wel heel wat anders achter. Gezien het nog openstaande bedrag zou dit wel goed moeten komen, ook als de prijs nog wat meer zakt. De vraag is alleen wanneer.
pi_220410536
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 08:56 schreef obligataire het volgende:
Ik heb ze zelf ook even geparkeerd om in die twee andere projecten te kunnen deelnemen.

Vóór de slagerij pleit nog wel dat hun zaak goed winstgevend lijkt te zijn (je brengt niet zomaar even 240K in, tenzij ze een loterij hebben gewonnen of zo). Blijkt ook uit de resultaten van de voorbije jaren.
En dat ze al actief bezig zijn met de bedrijfsopvolging (beide jongens hun eigen locatie op termijn) zegt ook wel iets over hoe ze er als ondernemers in staan.

Vind wel apart dat ze teveel betalen voor dat appartement, natuurlijk ligt het dicht bij hun slagerij maar daarvoor hebben ze wel flink moeten betalen. Op lange termijn is het misschien wel weer een goede zet gezien dat verhaal van die opkoopbescherming.

Uiteindelijk is het grootste pijnpunt de lage rente (met overigens lage kosten).
Ik zat deze nog even door te lezen maar wat m.i. ook risico verhogend is is dit:
quote:
Bij een mogelijke verkoop/herfinanciering van het appartement aan de Wallesteinlaan 5, 3554 HM Utrecht wordt er deelroyement verleend bij een minimale aflossing van ¤ 350.000,-.
Deze 350k is te laag.
pi_220410608
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik zat deze nog even door te lezen maar wat m.i. ook risico verhogend is is dit:
[..]
Deze 350k is te laag.
In dat geval blijft er een lening over van 400 K (minus reguliere aflossingen) op een waarde van 590 K van de slagerij , dat is 68% LTV op commercieel vastgoed. Ze zullen toch echt iets aan de rente moeten doen want het gaat nu wel heel erg langzaam.

De Gr*oot is op dit moment een stuk aantrekkelijker. Met ook 7%. Af en toe snap je niet hoe ze bij die rentepercentages komen 8)7

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 23-03-2026 08:59:02 ]
Pecunia non olet
pi_220411303
Ik denk dat ik de toekomstige "Duitse" projecten maar wat links ga laten liggen....
Kreeg onderstaande update over en Duitse investering:

Update 23-03-2026 Hotel Gelpkes Mühle 00051319
Van: Collin Crowdfund Beheer
23-03-2026 09:21
Beste investeerder,

In januari hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling van lening 00051319 ten name van Hotel Gelpkes Mühle.
Helaas is het tot op heden niet gelukt om tot een passende oplossing te komen met de ondernemer. Daarom starten we in overleg met onze Duitse advocaat een executietraject op. Omdat de regelgeving in Duitsland anders is dan in Nederland dienen we hierbij rekening te houden met een lange doorlooptijd van meer dan 1 jaar.
We zijn dan ook allerminst enthousiast over dit traject maar helaas zien we vooralsnog geen betere alternatieve oplossing.

Zodra er meer bekend is over de afwikkeling zullen wij u opnieuw informeren.

Met vriendelijke groet,
Bas Denissen

Met name dat ze nu meteen al aangeven dat dit soort trajecten in Duitsland een lange doorlooptijd hebben van meer dan 1 jaar, zet je dan toch aan het denken. Ook als de zekerheden (1e hypotheek) okay zijn.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:59:36 #133
233644 proxydude
Usenet Leegzuigen
pi_220411362
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:47 schreef geritz81 het volgende:
Ik denk dat ik de toekomstige "Duitse" projecten maar wat links ga laten liggen....

Beste investeerder,

In januari hebben wij u voor het laatst geïnformeerd over de afwikkeling van lening 00051319 ten name van Hotel Gelpkes Mühle.
Helaas is het tot op heden niet gelukt om tot een passende oplossing te komen met de ondernemer. Daarom starten we in overleg met onze Duitse advocaat een executietraject op. Omdat de regelgeving in Duitsland anders is dan in Nederland dienen we hierbij rekening te houden met een lange doorlooptijd van meer dan 1 jaar.
We zijn dan ook allerminst enthousiast over dit traject maar helaas zien we vooralsnog geen betere alternatieve oplossing.

Met vriendelijke groet,
Bas Denissen

Met name dat ze nu meteen al aangeven dat dit soort trajecten in Duitsland een lange doorlooptijd hebben van meer dan 1 jaar, zet je dan toch aan het denken. Ook als de zekerheden (1e hypotheek) okay zijn.
Duitsland is inderdaad meer risco gaat daar traag als dikke stront door een rietje. Maxcrowdfund is daar een goed voorbeeld van. Ook all ligt het ook voor een groot deel aan Maxcrowdfund.
pi_220411459
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
In dat geval blijft er een lening over van 400 K (minus reguliere aflossingen) op een waarde van 590 K van de slagerij , dat is 68% LTV op commercieel vastgoed. Ze zullen toch echt iets aan de rente moeten doen want het gaat nu wel heel erg langzaam.

De Gr*oot is op dit moment een stuk aantrekkelijker. Met ook 7%. Af en toe snap je niet hoe ze bij die rentepercentages komen 8)7
De platforms zullen binnenkort generiek omhoog moeten met de rentes. Je ziet de kapitaalmarktrente al oplopen en ik zie het ook terug in (als voorbeeld) de Rabo certificaten die flink in waarde afgenomen zijn. Ook een teken dat een hogere rente verwacht wordt en het is zeker niet uitgesloten dat dit een langere periode gaat duren.

Zoals het er nu uit ziet - maar niemand die het weet - zal de inflatie makkelijk 0,5-1,0% op gaan lopen. Het probleem voor flink wat crowdfundingsprojecten is daarbij dat deze hogere rentelasten niet zo makkelijk te dragen zijn. Zeker bij pure vastgoedproposities.

Met de nieuwe box 3 gaat het trouwens dubbel werken:

2,5% inflatie
1,0% marge
3,5% bruto voor VRH, kosten en risico
3,5%/ (1-0,36)= 5,47% na VRH
1,0% kosten
1,0% risicoreservering
7,47% rendementseis

3,5% inflatie
1,0% marge
4,5% bruto voor VRH, kosten en risico
5,5%/ (1-0,36)= 7,03% na VRH
1,0% kosten
1,0% risicoreservering
9,03% rendementseis

Dus straks moet je met 1% extra inflatie 1,55% meer bruto rente vragen als Box 3 investeerder. En als investeerders in box 3 na VRH, kosten platform en correctie inflatie een marge van 2% over willen houden moet je al snel denken aan een rendementseis van 9%. Waar dan ook de defaults uit betaald moeten worden, waarvan je kunt verwachten dat die toe gaan nemen met deze rentepercentages.

En zoals je kunt narekenen, zijn voorstellen onder de 7,5-8,0%, ook met goede zekerheden, eigenlijk amper meer rendabel als de inflatie op gaat lopen. Je houdt de inflatie bij en dat is het dan wel. En bij Collin direct of als beginnend investeerder mag daar nog 0,3-0,4% bij op.

marge en risicovoorzieningen uit elkaar getrokken omdat je de marge netto na VRH over wilt houden en risico straks bij optreden als kosten verrekend kunnen worden met het gerealiseerde rendement

[ Bericht 1% gewijzigd door Faraday01 op 23-03-2026 11:43:07 ]
pi_220411478
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:59 schreef proxydude het volgende:

[..]
Duitsland is inderdaad meer risco gaat daar traag als dikke stront door een rietje. Maxcrowdfund is daar een goed voorbeeld van. Ook all ligt het ook voor een groot deel aan Maxcrowdfund.
Vervolg en afhandeling van CPG Alpha GmbH gaat dan ook nog wel een tijdje duren.....
pi_220411604
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De platforms zullen binnenkort generiek omhoog moeten met de rentes.
Ik denk dat de conclusie anders moet zijn: wanneer je als box 3 belegger significant de inflatie wilt verslaan moet je wellicht niet in crowdfunding beleggen.

De platformrentes zullen grotendeels worden bepaald door vraag en aanbod van kapitaal en slechts indirect door de inflatierekensom.

Overigens is een logische benchmark voor een wenselijk crowdfunding rendement eerder de rente op staatsleningen. Die ligt voor een looptijd van 5 jaar nu onder de 3%. Tel daarbij 1% platformkosten en 2% risico op en je zit op 6%. Alles daarboven geeft waarschijnlijk een betere performance dan staatsleningen. :)
pi_220411634
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De platforms zullen binnenkort generiek omhoog moeten met de rentes. Je ziet de kapitaalmarktrente al oplopen en ik zie het ook terug in (als voorbeeld) de Rabo certificaten die flink in waarde afgenomen zijn. Ook een teken dat een hogere rente verwacht wordt en het is zeker niet uitgesloten dat dit een langere periode gaat duren.

Zoals het er nu uit ziet - maar niemand die het weet - zal de inflatie makkelijk 0,5-1,0% op gaan lopen. Het probleem voor flink wat crowdfundingsprojecten is daarbij dat deze hogere rentelasten niet zo makkelijk te dragen zijn. Zeker bij pure vastgoedproposities.

Met de nieuwe box 3 gaat het trouwens dubbel werken:

2,5% inflatie
1,0% marge
3,5% bruto voor VRH, kosten en risico
3,5%/ (1-0,36)= 5,47% na VRH
1,0% kosten
1,0% risicoreservering
7,47% rendementseis

3,5% inflatie
1,0% marge
4,5% bruto voor VRH, kosten en risico
5,5%/ (1-0,36)= 7,03% na VRH
1,0% kosten
1,0% risicoreservering
9,03% rendementseis

Dus straks moet je met 1% extra inflatie 1,55% meer bruto rente vragen als Box 3 investeerder. En als investeerders in box 3 na VRH, kosten platform en correctie inflatie een marge van 2% over willen houden moet je al snel denken aan een rendementseis van 9%. Waar dan ook de defaults uit betaald moeten worden, waarvan je kunt verwachten dat die toe gaan nemen met deze rentepercentages.

En zoals je kunt narekenen, zijn voorstellen onder de 7,5-8,0%, ook met goede zekerheden, eigenlijk amper meer rendabel als de inflatie op gaat lopen. Je houdt de inflatie bij en dat is het dan wel. En bij Collin direct of als beginnend investeerder mag daar nog 0,3-0,4% bij op.

marge en risicovoorzieningen uit elkaar getrokken omdat je de marge netto na VRH over wilt houden en risico straks bij optreden als kosten verrekend kunnen worden met het gerealiseerde rendement
Je vergeet dat bij het huidige belastingstelsel box 3 inkomsten ook de heffingskorting verlagen als je verzamelinkomen onder het startpunt van de hoogste box 1 schijf zit (nu 78.000 euro).
Dat scheelt nog 6,5%. Bij Aow-ers ruim de helft.
pi_220411662
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik denk dat de conclusie anders moet zijn: wanneer je als box 3 belegger significant de inflatie wilt verslaan moet je wellicht niet in crowdfunding beleggen.

De platformrentes zullen grotendeels worden bepaald door vraag en aanbod van kapitaal en slechts indirect door de inflatierekensom.

Overigens is een logische benchmark voor een wenselijk crowdfunding rendement eerder de rente op staatsleningen. Die ligt voor een looptijd van 5 jaar nu onder de 3%. Tel daarbij 1% platformkosten en 2% risico op en je zit op 6%. Alles daarboven geeft waarschijnlijk een betere performance dan staatsleningen. :)
Ik begrijp heel goed dat kapitaal de weg van de 'minste weerstand' volgt en dat platforms ook moeten concurreren met banken en aan de investeerderskant andere investeringsmogelijkheden. Zelfs als je het beperkt tot de inflatie bijhouden en 1% risico dan kom je met een inflatie van 3,5% uit op 7,5% om er na VRH, kosten en risico om er inflatiegecorrigeerd niet op achteruit te gaan. En uiteindelijk heet het niet voor niets crowdfunding, alleen op deze manier is het alleen nog interessant voor institutionele beleggers en box 2 ondernemers. Dat heeft weinig meer met crowdfunding te maken dan.

Mensen stormen hier op af want TINA maar eigenlijk zijn de meeste projecten amper meer interessant als de inflatie toe gaat nemen.
pi_220411683
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:50 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Je vergeet dat bij het huidige belastingstelsel box 3 inkomsten ook de heffingskorting verlagen als je verzamelinkomen onder het startpunt van de hoogste box 1 schijf zit (nu 78.000 euro).
Dat scheelt nog 6,5%. Bij Aow-ers ruim de helft.
Klopt alleen is de impact hiervan afhankelijk van waar je precies in de afbouw van de heffingskorting zit en van de omvang en samenstelling van je box 3 vermogen. Dus daar kun je niet generiek een percentage voor opnemen
pi_220411759
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Een andere conclusie is denk ik ook dat we ons niet gek moeten laten maken bespiegelingen over inflatie en belastingtarieven. Niet dat het onjuist is om het zo uit te rekenen, maar als je vanuit een bepaalde rendementseis in risicovolle beleggingen gaat zitten dan kon het nog wel eens veel slechter aflopen.
Pecunia non olet
pi_220411776
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een andere conclusie is denk ik ook dat we ons niet gek moeten laten maken bespiegelingen over inflatie en belastingtarieven. Niet dat het onjuist is om het zo uit te rekenen, maar als je vanuit een bepaalde rendementseis in risicovolle beleggingen gaat zitten dan kon het nog wel eens veel slechter aflopen.
Dat laatste wil ik zeker niet propageren, dat is vragen om problemen :X . Het ging er mij juist om dat voor alle projecten de rente omhoog zou moeten.
pi_220411806
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat laatste wil ik zeker niet propageren, dat is vragen om problemen :X . Het ging er mij juist om dat voor alle projecten de rente omhoog zou moeten.
Mee eens!
Pecunia non olet
pi_220411831
quote:

[..]
Ik heb even niet helder hoeveel Duitse projecten nu met een probleem te maken hebben (2 of 3 of meer?) en hoeveel Duitse projecten er tot nu toe geweest zijn.
Er zullen altijd projecten zijn die een probleem krijgen of zelfs tot default leiden, zowel Nederlandse als Duitse projecten. Het wordt pas een een groot probleem wanneer het percentage Duitse probleem projecten veel groter dan de Nederlandse. Op basis van wat ik hier voorbij heb zien komen heb ik de indruk dat bij alle projecten die er bij Collin zijn geweest sinds ze begonnn zijn met Duitse projecten, het percentage Duitse probleem projecten hoger is dan Nederlandse, al is er zover ik weet nog geen default. .Dat stemt niet echt positief.

Zelf heb ik nog geen enkel Duits project meegenomen en zal dat voorlopig denk ik ook niet doen. Nog los van het feit dat het Duitse projecten zijn, zijn het vaak ook het type project wat ik niet meeneem wanneer het een Nederlands project is.

Maar het weerhoudt Collin er niet van om weer groot Duits project te plaatsen.
https://www.collincrowdfund.nl/jh-eh-24-gmbh-co-kg/
pi_220412186
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:16 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb even niet helder hoeveel Duitse projecten nu met een probleem te maken hebben (2 of 3 of meer?) en hoeveel Duitse projecten er tot nu toe geweest zijn.
Er zullen altijd projecten zijn die een probleem krijgen of zelfs tot default leiden, zowel Nederlandse als Duitse projecten. Het wordt pas een een groot probleem wanneer het percentage Duitse probleem projecten veel groter dan de Nederlandse. Op basis van wat ik hier voorbij heb zien komen heb ik de indruk dat bij alle projecten die er bij Collin zijn geweest sinds ze begonnn zijn met Duitse projecten, het percentage Duitse probleem projecten hoger is dan Nederlandse, al is er zover ik weet nog geen default. .Dat stemt niet echt positief.

Zelf heb ik nog geen enkel Duits project meegenomen en zal dat voorlopig denk ik ook niet doen. Nog los van het feit dat het Duitse projecten zijn, zijn het vaak ook het type project wat ik niet meeneem wanneer het een Nederlands project is.

Maar het weerhoudt Collin er niet van om weer groot Duits project te plaatsen.
https://www.collincrowdfund.nl/jh-eh-24-gmbh-co-kg/
Ik krijg een déjà vu :D

De een heeft een privé vermogen van 160 miljoen, deze heeft 8 miljoen aan huur inkomsten en een vette cashflow, maar op een of andere manier slagen ze er niet in om ook maar één Pfennig maandelijks over te maken. Het zou me met deze ook niet verbazen als het die kant op gaat.
SPOILER
Een ezel stoot zich maar eenmaal aan dezelfde steen :6
Pecunia non olet
  maandag 23 maart 2026 @ 13:26:27 #145
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220412363
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:59 schreef obligataire het volgende:
Een ezel stoot zich maar eenmaal aan dezelfde steen
Maar dit geldt dan kennelijk niet voor CCF... :N Best bijzonder dat zij niet even voorzichtig aan doen met Duitse projecten.

[ Bericht 5% gewijzigd door InVestEerder op 23-03-2026 13:41:52 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 13:40:08 #146
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220412435
quote:
De ervaringen met EstateGuru leren dat je bij onwelwillende Duitse leningnemers heel blij mag zijn als iets in 3 jaar is afgehandeld. CCF noemt nu aan de participanten in deze lening een doorlooptijd van 'meer dan 1 jaar". Daarmee kunnen die investeerders CCF t.z.t. in ieder geval niet betichten van valse informatieverstrekking... _O-
pi_220412524
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik krijg een déjà vu :D

Dit verhaal hebben we inderdaad al eerder gezien, zo'n anderhalve week geleden hadden we JH EH 23 met een zelfde verhaal en bedrag en nu nummer 24. Benieuwd of we nog verder gaan in de nummering (die ik dan ook niet blief).
pi_220412564
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:56 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dit verhaal hebben we inderdaad al eerder gezien, zo'n anderhalve week geleden hadden we JH EH 23 met een zelfde verhaal en bedrag en nu nummer 24. Benieuwd of we nog verder gaan in de nummering (die ik dan ook niet blief).
Ja daar doelde ik idd op, maar ook op Kliederman en die andere winkel van hem. Projecten met ronduit misleidende informatieverstrekking over het vermogen van de man.
Pecunia non olet
pi_220412571
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:47 schreef geritz81 het volgende:

Beste investeerder,

Met vriendelijke groet,
Bas Denissen

Collin is of zelf niet goed op de hoogte geweest of ze hebben hún investeerders niet goed genoeg geïnformeerd over dit soort projecten.
Hier op het forum is er in ieder geval meerdere malen voor gewaarschuwd en ook Collin leest in de regel mee…
pi_220412586
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:26 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Maar dit geldt dan kennelijk niet voor CCF... :N Best bijzonder dat zij niet even voorzichtig aan doen met Duitse projecten.
Het valt me wel op dat we die eerste coach (Frank) niet of zelden meer zien.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')