Frans Bauer zingt:quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:33 schreef Jahr00n het volgende:
als je maar 1 keer per jaar op vakantie kunt
En het geld dát je hebt niet aan onnodige zaken uitgeeft.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:33 schreef Doug-Heffernan het volgende:
als je geen/niet genoeg geld hebt om eten te kopen en rekeningen te betalen
Arme zielquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:38 schreef Hyperdude het volgende:
Als je geen Netflix hebt.
Heb geen Netflix.
Pijnlijkquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:38 schreef Hyperdude het volgende:
Als je geen Netflix hebt.
Heb geen Netflix.
Mja die shag/sigaretten zijn primaire levensbehoeftenquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:36 schreef RedShoe het volgende:
Als je de huur niet meer kan betalen en geen kleding meer kan aanschaffen voor je kinderen en je in de kou zit, omdat je de gasrekening niet meer kan betalen.
Gewoon crowdfunding opzetten. Dat doen zelfs miljonairs tegenwoordig, omdat ze het zo zwaar hebbenquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:38 schreef Hyperdude het volgende:
Als je geen Netflix hebt.
Heb geen Netflix.
Kan je, als je voldoende geld hebt, je toch arm voelen omdat je veel minder geld hebt dan iemand die veel rijker is?quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:53 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Gewoon crowdfunding opzetten. Dat doen zelfs miljonairs tegenwoordig, omdat ze het zo zwaar hebben
Ik hoorde laatst iemand klagen die erfbelasting moest betalen. Hij vond het een schande.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:56 schreef Farenji het volgende:
Als ik sommige users mag geloven ben je heel arm en zielig als je 38 procent belasting moet gaan betalen over je rendement van je vermogen boven de 65k.
Stop being poor.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:53 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Gewoon crowdfunding opzetten. Dat doen zelfs miljonairs tegenwoordig, omdat ze het zo zwaar hebben
Daar zijn toeslagen voor toch!quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Stop being poor.
Maar ff ontopic.
Als je na aftrek vaste lasten geen geld meer hebt om fatsoenlijk te eten enzo wil ik het wel armoe noemen. Huur kan natuurlijk nogal variëren, maar wat doe je aan duur wonen als er niks goedkopers beschikbaar is?
Beter dat dan meer blasting op werkquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:59 schreef Yara. het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst iemand klagen die erfbelasting moest betalen. Hij vond het een schande.
Maar erft wel een godsvermogen
Veel geldquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:36 schreef nostra het volgende:
1.600 per maand voor een alleenstaande als het aan het NIBUD ligt. Netto.
Heeft niks met arm en zielig te maken, maar wel met onrecht.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:56 schreef Farenji het volgende:
Als ik sommige users mag geloven ben je heel arm en zielig als je 38 procent belasting moet gaan betalen over je rendement van je vermogen boven de 65k.
Het was geen uitnodiging om er over door te blijven zaniken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heeft niks met arm en zielig te maken, maar wel met onrecht.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun geld niet maandelijks te verbrassen, maar zorgvuldig vermogen op te bouwen. Maar in dit land wordt het uitgeven van geld aangemoedigd en het opsparen bestraft. Zodat we allemaal tot ons 80ste moeten blijven werken.
Klopt,quote:Op woensdag 11 maart 2026 18:00 schreef Hyperdude het volgende:
Als je na aftrek vaste lasten geen geld meer hebt om fatsoenlijk te eten enzo wil ik het wel armoe noemen. Huur kan natuurlijk nogal variëren, maar wat doe je aan duur wonen als er niks goedkopers beschikbaar is?
Huis kunnen kopen of niet heeft niets met rijk of arm te maken.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
Allemaal afhankelijk factoren zoals wanneer je geboren bent want dat bepaald of je in een (on)gunstige tijd een huis hebt kunnen kopen, of als je gescheiden bent. Of als je gevoelig bent voor stupide aankopen zoals sigaretten of drugs. of als je financieel niet erg calculerend bent. Bij veel aankopen of vakanties moet je een beetje handig zijn met uitrekenen wat en wanneer je iets koopt, en of er nog korting te bedingen is.
Jammer, ik dacht dat dit een discussieforum was.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het was geen uitnodiging om er over door te blijven zaniken.
Dat hou je altijd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 17:55 schreef Yara. het volgende:
[..]
Kan je, als je voldoende geld hebt, je toch arm voelen omdat je veel minder geld hebt dan iemand die veel rijker is?
Herkenbaar, ook ooit 2 ton moeten afdragenquote:Op woensdag 11 maart 2026 17:59 schreef Yara. het volgende:
[..]
Ik hoorde laatst iemand klagen die erfbelasting moest betalen. Hij vond het een schande.
Maar erft wel een godsvermogen
En hoeveel had je toen nog over? Het is toch gratis geld want je hebt er niets voor hoeven doen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:48 schreef halfway het volgende:
[..]
Herkenbaar, ook ooit 2 ton moeten afdragen
Nou heb ik met mijn gezin jaren ruim onder de armoedegrens geleefd, maar me eigenlijk geen moment arm gevoeld. Ja, kleding en cadeautjes kwamen uit kringloop of van marktplaats en we hadden een zeer krap boodschappenbudget incl luiers. Maar we hadden ook gewoon een auto, gingen elk jaar 3 weken kamperen, hadden gewoon zaken als tv abonnementen e.d. Dus echt arm hebben wij ons nooit gevoeld.quote:Voor een alleenstaande: ¤ 1.510 netto per maand, bij een huur van ¤ 590 en energielasten van ¤ 145.
Voor een paar met twee kinderen tot en met 12 jaar: ¤ 2.535 netto per maand.
Voor een tweeoudergezin met twee puberkinderen: ¤ 2.910 netto per maand.
Voor een eenoudergezin met twee pubers: ¤ 2.500 netto per maand.
Als het huishouden een vermogen (en daarmee een financiële buffer) heeft dat hoger is dan de armoedegrens op jaarbasis, dan is er geen sprake van armoede. Voor een alleenstaande lag dat bedrag in 2023 op ¤ 18.145, voor een stel met twee jonge kinderen was dat ¤ 30.405.
Grotendeels zeker met je eens.quote:Op donderdag 12 maart 2026 06:58 schreef Hanca het volgende:
Wel een interessante. Dit is de armoedegrens die eind 2024 werd gepubliceerd: https://www.scp.nl/actuee(...)de-scherper-in-beeld
[..]
Nou heb ik met mijn gezin jaren ruim onder de armoedegrens geleefd, maar me eigenlijk geen moment arm gevoeld. Ja, kleding en cadeautjes kwamen uit kringloop of van marktplaats en we hadden een zeer krap boodschappenbudget incl luiers. Maar we hadden ook gewoon een auto, gingen elk jaar 3 weken kamperen, hadden gewoon zaken als tv abonnementen e.d. Dus echt arm hebben wij ons nooit gevoeld.
Ik denk dat armoede dan dus ook meer is dan een gebrek aan geld. Als je boven de armoedegrens zit, maar in een tochtig schimmelhuis woont en aan die situatie niks kan veranderen, dan kun je je misschien juist weer wel arm voelen.
En hoe rijk je papa en mama zijn natuurlijk. Stel je krijgt een relatief "bescheiden bedrag" van een ton geschenkt van je ouders bij de aankoop van je eerste huisje. Dan heb je ongeveer 3000 euro minder hypotheeklasten per jaar, dus over de looptijd van de hypotheek heb je dan zomaar een halve ton extra bespaard aan niet betaalde hypotheekrente. En waarschijnlijk kon je door die gift ook eerder een huis kopen dan iemand die geen rijke ouders heeft, waardoor je ook weer eerder mee kon liften op de stijgende woningprijzen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:48 schreef phpmystyle het volgende:
Allemaal afhankelijk factoren zoals wanneer je geboren bent want dat bepaald of je in een (on)gunstige tijd een huis hebt kunnen kopen, of als je gescheiden bent. Of als je gevoelig bent voor stupide aankopen zoals sigaretten of drugs. of als je financieel niet erg calculerend bent. Bij veel aankopen of vakanties moet je een beetje handig zijn met uitrekenen wat en wanneer je iets koopt, en of er nog korting te bedingen is.
Absoluut.quote:Op donderdag 12 maart 2026 06:58 schreef Hanca het volgende:
Wel een interessante. Dit is de armoedegrens die eind 2024 werd gepubliceerd: https://www.scp.nl/actuee(...)de-scherper-in-beeld
[..]
Nou heb ik met mijn gezin jaren ruim onder de armoedegrens geleefd, maar me eigenlijk geen moment arm gevoeld. Ja, kleding en cadeautjes kwamen uit kringloop of van marktplaats en we hadden een zeer krap boodschappenbudget incl luiers. Maar we hadden ook gewoon een auto, gingen elk jaar 3 weken kamperen, hadden gewoon zaken als tv abonnementen e.d. Dus echt arm hebben wij ons nooit gevoeld.
Ik denk dat armoede dan dus ook meer is dan een gebrek aan geld. Als je boven de armoedegrens zit, maar in een tochtig schimmelhuis woont en aan die situatie niks kan veranderen, dan kun je je misschien juist weer wel arm voelen.
Het is mijn vraag. Ik moet nog een mening vormen wat dat betreft.quote:Op woensdag 11 maart 2026 21:03 schreef maily het volgende:
[..]
Dat hou je altijd.
Maar wat is eigenlijk jouw mening?
Nederland is vreselijk zwaar genivelleerdquote:Op donderdag 12 maart 2026 15:00 schreef Yara. het volgende:
[..]
Het is mijn vraag. Ik moet nog een mening vormen wat dat betreft.
Persoonlijk heb ik het idee dat zolang je je huur kan betalen, je kan eten en drinken en degelijke kleding kan dragen je niet arm bent.
Het is maar net met wie je de vergelijking trekt. Het verschil is dan ook groot tussen rijk en arm, ook in Nederland.
En zo hoort het ook, vind ik. Geld is rond en moet dus rollen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 19:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Heeft niks met arm en zielig te maken, maar wel met onrecht.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun geld niet maandelijks te verbrassen, maar zorgvuldig vermogen op te bouwen. Maar in dit land wordt het uitgeven van geld aangemoedigd en het opsparen bestraft. Zodat we allemaal tot ons 80ste moeten blijven werken.
Prima, maar verwacht dan ook geen solidariteit van anderenquote:Op donderdag 12 maart 2026 15:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En zo hoort het ook, vind ik. Geld is rond en moet dus rollen.
Geld mag je ook sparen (appeltje voor de dorst en zo) maar je geld oppotten en het stoffig laten worden, nee, dat is niks.
Je moet het niet oppotten, je moet het investeren, en het rendement daarop ook weer investeren.quote:Op donderdag 12 maart 2026 15:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En zo hoort het ook, vind ik. Geld is rond en moet dus rollen.
Geld mag je ook sparen (appeltje voor de dorst en zo) maar je geld oppotten en het stoffig laten worden, nee, dat is niks.
Want…?quote:Op donderdag 12 maart 2026 17:04 schreef SemperLibertas het volgende:
Op Fok vind je vooral geestelijke en sociale armoede
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |