Je hebt het over 'tunnelvisie' en 'star' zijn, maar iedere jongere die weleens met drugs experimenteert is volgens jou een 'drugsverslaafde'?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 12:54 schreef EsserS het volgende:
[..]
Jij bent zo star met een tunnelvisie van hier tot Tokio dat je zelfs geen welgemeende complimentjes herkent.
Ik heb nu eenmaal een gruwelijke hekel aan drugsverslaafden maar ik vind het knap dat ze hun dwaze gewoonte achter zich hebben gelaten. Ik heb dus 2 ladingen in vorige reactie: die van totale minachting en die van lof&eer.
Voor mij zijn het allemaal idioten. Maar het zijn pubers dus dat is logisch. Ik als puber heb echter nooit drugs gebruikt dus ik ben geen (voormalige) drugsgebruiker. En daar ben ik heel trots op. In mijn spiegel zie ik dus een trotse en tevreden man. Hij schreeuwt naar mij bij het scheren: Goodmorning, tiger!"quote:Op maandag 23 maart 2026 11:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt het over 'tunnelvisie' en 'star' zijn, maar iedere jongere die weleens met drugs experimenteert is volgens jou een 'drugsverslaafde'?
Kijk eens in de spiegel joh.
Ik ben er juist trots op dat ik wel eens dingen zoals MDMA of psilocybine gebruikt heb, want zonder die middelen zou ik nooit de persoon zijn die ik nu was en had ik denk ik nooit geleerd wat ik daarvan geleerd heb.quote:Op maandag 23 maart 2026 11:37 schreef EsserS het volgende:
[..]
Voor mij zijn het allemaal idioten. Maar het zijn pubers dus dat is logisch. Ik als puber heb echter nooit drugs gebruikt dus ik ben geen (voormalige) drugsgebruiker. En daar ben ik heel trots op. In mijn spiegel zie ik dus een trotse en tevreden man. Hij schreeuwt naar mij bij het scheren: Goodmorning, tiger!"
Ik ben benieuwd. Welke kennis heb je daarmee opgedaan? Wat weet je nu echt beter dan voor je gebruikte?quote:Op maandag 23 maart 2026 19:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben er juist trots op dat ik wel eens dingen zoals MDMA of psilocybine gebruikt heb, want zonder die middelen zou ik nooit de persoon zijn die ik nu was en had ik denk ik nooit geleerd wat ik daarvan geleerd heb.
Sowieso het hele idee van zonde... Wie schaadt je nu met masturbatie behalve jezelf dan? Niemand in principe. Dan is het de vraag waarom God niet zou willen dat je masturbeert. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat God van je houdt en dat masturbatie slecht voor je zou zijn en dat God daarom niet wil dat je jezelf beschadigt.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:26 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Volgens de katholieke leer?
"Helemaal afgezien van het motief is het opzettelijk gebruik van de geslachtelijke vermogens - buiten de gewone huwelijksrelaties om - in strijd met de finaliteit ervan". Het seksueel genot wordt dan nagestreefd buiten "de seksuele relatie, die door de morele orde vereist wordt; dit wil zeggen buiten een relatie die de volle betekenis van de wederzijdse gave en van de menselijke voortplanting realiseert in de context van een ware liefde".
Waar heeft God ze dan voor bedoeld?quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof dan ook niet dat drugs en alcohol ooit door God bedoeld zijn voor consumptie.
De Heilige Test der Vrije Wil?quote:Op woensdag 25 maart 2026 09:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar heeft God ze dan voor bedoeld?
Nou, bijvoorbeeld bij MDMA wat het betekend om écht lief te hebben compleet zonder ego, je totaal vrij te voelen en de ander in z'n waarde te laten, echt puur geluk. De eerste keer dat doen staat bij mij in de top 3 met meest bijzondere ervaringen in m'n leven. En zelfs een keer je met iemand anders compleet één te voelen zonder ego.quote:Op maandag 23 maart 2026 19:27 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Welke kennis heb je daarmee opgedaan? Wat weet je nu echt beter dan voor je gebruikte?
Zo'n eerste keer MDMA kan voelen alsof er een gordijn opengaat naar een wereld van pure verbinding die je nuchter simpelweg niet kent. Toch heb ik er wel een kritische kanttekening bij. Je zegt dat je nu "echt beter weet" wat liefde zonder ego is maar is dat wel zo? In feite was die staat chemisch geforceerd door je hersenen te overspoelen met serotonine. Dat is een prachtige simulatie maar het is geen wijsheid die je zelf hebt opgebouwd of verdiend door vallen en opstaan. Daarnaast valt me op dat je zegt trots te zijn op je gebruik en dat het in je persoonlijke top 3 staat. Dat klinkt eerlijk gezegd nogal als "ego". Als die ervaring je écht had geleerd om je ego los te laten, zou je de herinnering eraan dan nu nog gebruiken om jezelf een speciaal of wijzer imago aan te meten?quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:11 schreef Discombobulate het volgende:
Nou, bijvoorbeeld bij MDMA wat het betekend om écht lief te hebben compleet zonder ego, je totaal vrij te voelen en de ander in z'n waarde te laten, echt puur geluk. De eerste keer dat doen staat bij mij in de top 3 met meest bijzondere ervaringen in m'n leven. En zelfs een keer je met iemand anders compleet één te voelen zonder ego.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:40 schreef EsserS het volgende:
seks is een heilige symfonie en als je in je eentje op een fluit speelt, verstoor je volgens hen het hele orkest.
Iedereen zus, iedereen zo... ja dat denk jij. Ik niet.quote:Op woensdag 18 maart 2026 19:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat is het mooie van christelijk universalisme.
Ook al wil je niet, je gaat gered worden.
En dat is de ware Jezus Christus, de ware God. Iedereen zal met Hem verenigd worden.
Zijn offer heeft dat tot noodzakelijkheid gemaakt. Iedereen zal gelukkig worden.
Het is ervaringskennis. Ik zou dat geen simulatie willen noemen. Het krijgen van een kind is ervaringskennis, eerste keer MDMA, eerste keer verliefd worden, etc. Niet alles hoeft vallen en opstaan te zijn. En wat betreft dat stukje over ego, ik ben geen Boeddhist hé, ben ook gewoon mens.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:46 schreef EsserS het volgende:
[..]
Zo'n eerste keer MDMA kan voelen alsof er een gordijn opengaat naar een wereld van pure verbinding die je nuchter simpelweg niet kent. Toch heb ik er wel een kritische kanttekening bij. Je zegt dat je nu "echt beter weet" wat liefde zonder ego is maar is dat wel zo? In feite was die staat chemisch geforceerd door je hersenen te overspoelen met serotonine. Dat is een prachtige simulatie maar het is geen wijsheid die je zelf hebt opgebouwd of verdiend door vallen en opstaan. Daarnaast valt me op dat je zegt trots te zijn op je gebruik en dat het in je persoonlijke top 3 staat. Dat klinkt eerlijk gezegd nogal als "ego". Als die ervaring je écht had geleerd om je ego los te laten, zou je de herinnering eraan dan nu nog gebruiken om jezelf een speciaal of wijzer imago aan te meten?
Weten hoe een drugsvrije staat van eenheid voelt, is bovendien iets heel anders dan weten hoe je die verbinding in het dagelijks leven vasthoudt. De echte test voor "liefde zonder ego" is niet hoe je naar de ander kijkt als je onder invloed bent maar hoe je dat doet als je moe, gefrustreerd of nuchter bent. Het lijkt me dat je vooral een heel mooie herinnering hebt aan een kunstmatig gecreëerd plezierig moment maar of dat ook echt "kennis" of "wijsheid" is die je nu bezit, betwijfel ik. Het is een beetje alsof je zegt dat je een topatleet bent omdat je een keer in een simulator hebt gezeten.
Zou je dit perspectief eens willen spiegelen aan hoe je je nu, in het dagelijks leven, verhoudt tot anderen zonder dat pilletje?
Hoi Meneer Discombobulate, ik snap dat de term 'simulatie' wat klinisch klinkt als de ervaring voor jou zo puur en echt voelde. Toch vind ik je vergelijking met het krijgen van een kind of verliefdheid niet helemaal opgaan en wel hierom:quote:Op donderdag 26 maart 2026 10:59 schreef Discombobulate het volgende:
Het is ervaringskennis. Ik zou dat geen simulatie willen noemen. Het krijgen van een kind is ervaringskennis, eerste keer MDMA, eerste keer verliefd worden, etc. Niet alles hoeft vallen en opstaan te zijn. En wat betreft dat stukje over ego, ik ben geen Boeddhist hé, ben ook gewoon mens.
Die hele simulatie metafoor kan ik niks mee overigens.
Ik zie niet in waarom je zo'n onderscheid moet maken? Ik heb er een hele sterke, hele fijne en fantastische herinnering aan. In het dagelijks leven ben ik ook gewoon mens met al mijn tekortkomingen. En dat is ook logisch. Natuurlijk heeft mijn ego zich weer geclaimd, we zijn namelijk ook gewoon slaven van ons onderbewuste.quote:Op donderdag 26 maart 2026 11:58 schreef EsserS het volgende:
[..]
Hoi Meneer Discombobulate, ik snap dat de term 'simulatie' wat klinisch klinkt als de ervaring voor jou zo puur en echt voelde. Toch vind ik je vergelijking met het krijgen van een kind of verliefdheid niet helemaal opgaan en wel hierom:
Het grote verschil is de wisselwerking met de realiteit. Het krijgen van een kind is inderdaad ervaringskennis maar die wordt gevormd door jarenlange inzet, slapeloze nachten en de constante zorg voor een ander. Dat vormt je KARAKTER omdat het MOEILIJK is (één van mijn lievelingsromans is Karakter van F. Bordewijk; van harte aanbevolen). MDMA is een ervaring waarbij de 'moeilijkheidsgraad' van het mens-zijn kunstmatig naar nul wordt gedraaid doordat je angstcentrum (de amygdala) tijdelijk wordt uitgeschakeld. Dat is een prachtige vakantie van jezelf maar is het ook wijsheid?
Je zegt dat je geen boeddhist bent maar je claimt wel de 'kennis' van een egoloos bestaan. Dat is een beetje tegenstrijdig. Als je diepste overtuiging over liefde en eenheid gebaseerd is op een moment dat je chemisch in een 'veilige modus' stond hoe betrouwbaar is die kennis dan in het echte leven? Echte onbaatzuchtigheid bewijs je juist wanneer je ego in de weg zit, niet wanneer het door een middel tijdelijk op non-actief is gezet.
Het voelt voor mij alsof je de intensiteit van het gevoel verwart met de waarheid van de ervaring. Je hebt gevoeld hoe het is om geen barrières te hebben maar dat is niet hetzelfde als weten hoe je die barrières in de echte wereld afbreekt. Is de 'trots' die je voelt over deze kennis niet juist het bewijs dat het ego de ervaring allang weer heeft geclaimd als een persoonlijke trofee?
Ik ben wel benieuwd: wat is er van die 'egoloze liefde' nog merkbaar op een moment dat je nuchter bent en iemand je op de weg afsnijdt of je diep beledigt?
Die ervaring is kunstmatig dus de vraag is wat je er aan hebt in real life. Maar goed, je hebt er duidelijk een prettige herinnering aan dus dat is dan prima.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je zo'n onderscheid moet maken? Ik heb er een hele sterke, hele fijne en fantastische herinnering aan. In het dagelijks leven ben ik ook gewoon mens met al mijn tekortkomingen. En dat is ook logisch. Natuurlijk heeft mijn ego zich weer geclaimd, we zijn namelijk ook gewoon slaven van ons onderbewuste.
Die ervaring is kunstmatig, maar dat maakt de ervaringskennis niet minder echt. Er is overigens ook genoeg onderzoek naar die dingen, kijk maar eens naar MDMA voor PTSS bijv.
In zekere zin kun je alles natuurlijk kunstmatig noemen, maar ik ben niet van het onderscheid kunstmatig en echt. Dat valt bij mij helemaal weg. Zelfde als dat ik niet in objectief en subjectief geloof. Of naja geloof, ik verwerp dat onderscheid.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 18:22 schreef EsserS het volgende:
[..]
Die ervaring is kunstmatig dus de vraag is wat je er aan hebt in real life. Maar goed, je hebt er duidelijk een prettige herinnering aan dus dat is dan prima.
Leg maar uit.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
In zekere zin kun je alles natuurlijk kunstmatig noemen, maar ik ben niet van het onderscheid kunstmatig en echt. Dat valt bij mij helemaal weg. Zelfde als dat ik niet in objectief en subjectief geloof. Of naja geloof, ik verwerp dat onderscheid.
quote:Op vrijdag 27 maart 2026 19:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
In zekere zin kun je alles natuurlijk kunstmatig noemen, maar ik ben niet van het onderscheid kunstmatig en echt. Dat valt bij mij helemaal weg. Zelfde als dat ik niet in objectief en subjectief geloof. Of naja geloof, ik verwerp dat onderscheid.
Dacht ik al. Jouw bewering kan alleen maar worden gedaan onder invloed van een grappig pilletje. En zo'n grappig pilletje zorgt ervoor dat je het gevoel van realiteit compleet verliest.quote:
quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:50 schreef LXIV het volgende:
Het is niet voor niets dat in iedere Godsdienst of spirituele organisatie juist onthouding wordt beoefend.
Waarom zijn er dan van die fanatieke gristenen die afvalligen "met een pistool op de borst" trachten te bekeren? Is dus volsagen overbodig? Net als iedere vorm van godsdienstoefening, evangelisatie of meditatie/gebed??quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ja, dat geloof ik.
Ik geloof dat Christus met zijn offer de oer- niet erfzonde - heeft ingelost en we daarom straks allemaal hoe dan ook in de hemel komen.
Yup, want het offer is al gemaakt en iedereen wordt dus ook gered.quote:Op dinsdag 7 april 2026 20:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan van die fanatieke gristenen die afvalligen "met een pistool op de borst" trachten te bekeren? Is dus volsagen overbodig? Net als iedere vorm van godsdienstoefening, evangelisatie of meditatie/gebed??
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |