Jawel, na zijn periode wordt die weggestemd.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en trump rate het allerslechtste in de VS geschiedenis, en wat gebeurt er.
Niks.
Los van dat je redenatie niet klopt (óók om de dingen te doen die de meerderheid van de stemgerechtigden wil moet je de de reguliere democratische wegen belopen): https://www.realclearpoll(...)rump/approval-ratingquote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Opzich is wat de VS regering nu doet precies wat de meerderheid van de stemgerechtigden wil.
Dus misschien het juist democratischer.
Ok, dus populariteit meten ging gewoon nergens over, helder.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel, na zijn periode wordt die weggestemd.
Dat lukt ons niet bij de EU top, omdat die indirect worden gekozen.
President Job approval. Dat zeg ik die is tanende.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Los van dat je redenatie niet klopt: https://www.realclearpoll(...)rump/approval-rating
Jawel, want daar wordt die op afgerekend (Trump)quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ok, dus populariteit meten ging gewoon nergens over, helder.
De mensen die stemden voor "No more wars!1!! en Teh President of Peace" willen stiekem toch een oorlog tegen Iran?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Opzich is wat de VS regering nu doet precies wat de meerderheid van de stemgerechtigden wil.
Nou ze wisten toch waar ze op stemden.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De mensen die stemden voor "No more wars!1!! en Teh President of Peace" willen stiekem toch een oorlog tegen Iran?
Huh maar net zei je dat dit is wat de meerderheid van de stemgerechtigden wilquote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
President Job approval. Dat zeg ik die is tanende.
Los van dat die niet meer herkozen mag worden, wordt hij afgerekend op zijn populariteit, niet op een meting daarvan.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel, want daar wordt die op afgerekend (Trump)
Dat je stemt op Trump wil niet zeggen dat je ook achter al die bombardementen staat.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus misschien het juist democratischer.
Dat weet ik.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Los van dat die niet meer herkozen mag worden, wordt hij afgerekend op zijn populariteit, niet op een meting daarvan.
En ik weet niet of je het weet, maar in NL worden bewindslieden ook altijd indirect gekozen. Je stemt niet op ministers, soms zelfs niet op wie de MP wordt (Schoof).
Zoveel waarheden. En dat gaat ook nooit veranderen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 09:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, maar vaak haalt de werkelijkheid die gedachte in.
Toen ik een Gia'tje was van een jaar of 13 zag ik voor het eerst, wat toen nog Mohammedanen genoemd werd. Allemaal traditioneel gekleed. Ik dacht meteen aan sprookjes uit 1001 nacht, harems, oosterse prinsen, kortom ik had er een romantisch beeld over.
Wij waren thuis met 3 meiden en als we gedouched hadden, draaiden we ons haar in een handdoek. Ons pap noemde ons dan gekscherend 'Farah Dibah'. Oftewel, die cultuur was interessant voor ons.
Maar inmiddels weten we beter. Want zoiets moet van twee kanten komen. Zoals wij hun cultuur wilden respecteren, gebeurde dat andersom totaal niet. Integendeel, alles wat Westers was, was slecht. Al snel leerden we termen als haram en halal. Maar er kwamen ook al snel conflicten over moskees die gebouwd werden, hoofddoekjes die ze overal wilden dragen. Totaal geen aanpassing aan de westerse samenleving. Terwijl wel geëist werd dat de westerse samenleving zich zou aanpassen aan hun cultuur. Overal moesten gebedsplekken komen, op kantoren, scholen, universiteiten, ziekenhuizen enz....
Ik heb nog lange tijd volgehouden moslims in mijn omgeving 'gezegende ramadan' te wensen, maar met Kerst of Pasen hoor je niks terug. Dus ben er ook mee opgehouden.
En dan heb ik het nog niet eens over terrorisme en aanslagen gehad.
Dus je snapt wel dat democratie gelijk stellen aan dat je bepaalde poppetjes direct kan kiezen nogal kinderlijk is?quote:
Dat durf ik te betwijfelen. Zeker het MAGA-stemmende deel van de bevolking blijkt te achterlijk voor woorden te zijn.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ze wisten toch waar ze op stemden.
Sowieso interesseren Amerikanen de buitenland politiek minder dan de binnenland politiek.
Maar besef je goed dat de ICE toestanden vooraf bekend waren en Trump daar met meerderheid gekozen is.
Op een onvoorspelbare dwaas die gewoon doet waar 'ie trek in heeft en dingen zoals een democratische rechtsstaat maar vervelend vindt omdat dat hem vooral in de weg zit in de uitvoering van zijn donkerbruine hersenscheetjes. En vervolgens kom jij hier vertellen dat het allemaal heel democratisch is omdat de meerderheid van de stemgerechtigden dit wil of zo?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ze wisten toch waar ze op stemden.
Het ging meer om het principe van hoe de boel democratisch in elkaar zit.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat je stemt op Trump wil niet zeggen dat je ook achter al die bombardementen staat.
Het is toch ook niet alsof je op VVD stemt dat je automatisch voor behoud voor HRA bent. Je hebt niet op elk plan gestemd maar op een partij/persoon.
En ja, de populariteit van Trump daalt en het lijkt er niet op dat hij daar mee bezig is....
Nou, klinkt helemaal de bom.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het ging meer om het principe van hoe de boel democratisch in elkaar zit.
De VS stemt op een persoon van een partij, via populariteitratings en midterms wordt die persoon tot verantwoording geroepen en elke 4 jaar of eerder is er een kans op een nieuwe leider en andere richting.
VS
De EU waar de top indirect wordt gekozen, er geen tussentijdse ratings op personen wordt gedaan en via logge Europese verkiezingen alleen een raad wordt samengesteld die weer de leiders mogen kiezen.
Het is niet voor niks dat sommigen al meer dan 10 jaar in de top vd EU opereren.
Niet voor niks dat de VS soms een totale shift kent van beleid met al zijn nadelen ook met voordelen.
Deze shifts kunnen meewerken aan een snel veranderend geopolitiek of wereldbeeld.
Bv na Trump kan er zo weer een democraat staan die de hele boel weer omgooit en USaid e.d. weer in werking stelt.
Wijzigingen in beleid in de Eu zijn veel trager en soms lijken ze wel onmogelijk
Je kunt je afvragen wat beter is. Een logge organisatie (die wat mij betreft ook te log is) waarbij de veranderingen lang duren en vaak ook maar klein is of wat er in Amerika gebeurt nu.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het ging meer om het principe van hoe de boel democratisch in elkaar zit.
De VS stemt op een persoon van een partij, via populariteitratings en midterms wordt die persoon tot verantwoording geroepen en elke 4 jaar of eerder is er een kans op een nieuwe leider en andere richting.
VS
De EU waar de top indirect wordt gekozen, er geen tussentijdse ratings op personen wordt gedaan en via logge Europese verkiezingen alleen een raad wordt samengesteld die weer de leiders mogen kiezen.
Het is niet voor niks dat sommigen al meer dan 10 jaar in de top vd EU opereren.
Niet voor niks dat de VS soms een totale shift kent van beleid met al zijn nadelen ook met voordelen.
Deze shifts kunnen meewerken aan een snel veranderend geopolitiek of wereldbeeld.
Bv na Trump kan er zo weer een democraat staan die de hele boel weer omgooit en USaid e.d. weer in werking stelt.
Wijzigingen in beleid in de Eu zijn veel trager en soms lijken ze wel onmogelijk
The US lost 92,000 jobs in the month, far below the expected gain of 55,000 jobs.quote:
De EU zit vol met door het volk verkozen partijen. Niet per se vertegenwoordigers, maar who cares.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
President Job approval. Dat zeg ik die is tanende.
Maar zoek eens de approval rate van vd Leyen.
Juist die is er niet.
Dus het is een goede zaak voor de VS dat dat continue gemonitord wordt zodat er wordt gedwongen verantwoording af te leggen.
Nu zeg ik niet dat het Amerikaanse systeem de juiste is voor de EU. Integendeel zelfs.
Maar er zitten factoren in die voor de EU ook kunnen helpen.
Daar word je pas blij van zeg.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 10:25 schreef Lospedrosa het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |