Het is een hardnekkig probleem in heel Nederland en moeilijk te bewijzen. Snap niet dat we steeds minder undercover aanmeldingen inzetten...quote:‘Witte school wit houden’: geen plek in Katwijk voor kinderen van sluitende Sjaloomschool, zeggen ouders
Kinderen van ouders met een niet-Nederlandse achtergrond zijn niet welkom op meerdere basisscholen in Katwijk. Dat horen ouders van leerlingen op de Sjaloomschool, die op zoek moeten naar een nieuw onderkomen voor hun kind omdat de school gaat sluiten. De ouders trekken aan de bel en hebben een brief gestuurd naar het schoolbestuur.
‘Ouders met een niet-Nederlandse achtergrond krijgen op meerdere scholen te horen dat zij beter niet kunnen rekenen op plaatsing, terwijl andere ouders juist horen dat er voor hun kind wel plek is’, schrijven de ouders in de brief.
Sterker nog, vaders en moeders op de andere scholen zouden de komst van kinderen van de Sjaloomschool actief tegenhouden, ‘omdat zij hun “witte school wit willen houden”‘, schrijven de ouders van de Sjaloomschool in de brief. Zij zeggen die signalen inmiddels van meerdere kanten te horen.
CBS Sjaloomschool
In februari werd bekend dat CBS Sjaloomschool in Katwijk gaat sluiten. Het leerlingenaantal is te laag, en het schoolgebouw heeft dure renovaties nodig. Stichting Prohles, die achter de Christelijke Basisschool Sjaloomschool zit, heeft nog elf andere scholen in Katwijk. De stichting heeft beloofd om alle leerlingen en leerkrachten te helpen met het vinden van een nieuwe school.
De ouders noemen het ‘niet alleen moreel pijnlijk, maar maatschappelijk onacceptabel’ dat kinderen van de Sjaloomschool worden afgewezen omdat ze een buitenlandse achtergrond hebben. Het sluiten van de Sjaloomschool zou in de praktijk leiden tot segregatie tussen kinderen, schrijven de ouders.
Ze vervolgen: ‘Het feit dat kinderen verspreid raken en sommige kinderen kennelijk minder welkom zijn dan anderen, staat haaks op alles wat het onderwijs zou moeten vertegenwoordigen: gelijke kansen en inclusie.’ Volgens hen hebben veel ouders juist voor de Sjaloomschool gekozen, omdat kinderen van verschillende achtergronden daar samen kunnen opgroeien.
‘Het zou bijzonder wrang zijn als een bestuurlijk besluit van Prohles uiteindelijk bijdraagt aan een situatie waarin kinderen feitelijk worden gescheiden op basis van afkomst’, aldus de ouders.
Reactie schoolbestuur
Arjan van de Watering, bestuurder van scholenorganisatie Prohles, heeft gereageerd op de brief van de ouders. Hij zegt niet op de hoogte te zijn van de signalen, en het ‘zeker niet acceptabel’ te vinden dat kinderen op basis van hun achtergrond geweigerd worden.
Hij heeft met de directeuren van de andere scholen ‘een afspraak gemaakt om nieuwe leerlingen en ouders welkom te heten, en zeker niet op voorhand te weigeren’, schrijft hij. ‘Dat is een stichtingsbrede afspraak en dan raakt het mij dat er blijkbaar anders mee wordt omgegaan.
Wel zegt Van de Watering: ‘Het gaat om protestants christelijke scholen en dat betekent wel dat directeuren in gesprek gaan met ouders over de identiteit van de school.’ Volgens hem moeten ouders wel ‘de identiteit van de school accepteren, en ook daarin meegaan als het gaat over lessen en vieringen die op school plaatsvinden.’
‘Maar op voorhand kinderen niet welkom heten op een school past niet bij onze christelijke identiteit’, schrijft Van de Watering. ‘Ik zal dit zeker met mijn directieleden bespreken en hen erop wijzen dat zij open moeten staan voor de gesprekken met ouders.’
Toch wijst Van de Watering ook naar de maatschappij. ‘Segregatie van kinderen komt niet alleen door het sluiten van de Sjaloomschool’, schrijft hij. ‘Daar speelt een veel groter maatschappelijk probleem een rol, en dat probleem kan ik niet oplossen door de Sjaloomschool open te houden. Tegelijkertijd doen we alles om segregatie te voorkomen.’
Politiek
De brief van de ouders én de reactie van Van de Watering is ook naar de gemeente Katwijk gestuurd. Ook wethouder Jacco Knape (SGP) staat in de CC. ‘Omdat gelijke kansen voor kinderen in onze gemeente niet ter discussie mogen staan, delen wij deze signalen ook met de gemeenteeraad, pers en andere betrokken partijen’, schrijven de ouders in de brief.
Volgens hen leven de zorgen inmiddels bij meerdere ouders. Het is niet duidelijk om hoeveel ouders het gaat. De gemeente en de wethouder hebben nog niet gereageerd op de brief.
Het zou me niks verbazen als hier het probleem zit, dat mensen hun kinderen niet mee willen laten doen.quote:Het gaat om protestants christelijke scholen en dat betekent wel dat directeuren in gesprek gaan met ouders over de identiteit van de school.’ Volgens hem moeten ouders wel ‘de identiteit van de school accepteren, en ook daarin meegaan als het gaat over lessen en vieringen die op school plaatsvinden.’
Als je segregatie van kinderen een probleem vindt zou je met name tegen het recht op bijzonder onderwijs moeten zijn, want dat werkt zulks sterk in de hand.quote:Het sluiten van de Sjaloomschool zou in de praktijk leiden tot segregatie tussen kinderen, schrijven de ouders.
Jep, het Hebreeuws voor vrede, harmonie, heelheid, volledigheid, welvaart, welzijn en rust betekent.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef JeMoeder het volgende:
Betekent 'shalom' niet zoiets als 'vrede' in de vorm van een groet? Lekkere gristenen weer, fundamentalistisch tuig.
Die kinderen komen juist van die school af en moeten naar een nieuwe school. Katwijk doet qua reformatorisch kleindenken niet onder voor pak hem beet Urk of zo. dus heel erg verbazingwekkend is het allemaal niet.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:17 schreef JeMoeder het volgende:
Betekent 'shalom' niet zoiets als 'vrede' in de vorm van een groet? Lekkere gristenen weer, fundamentalistisch tuig.
Nou nog eens wachten tot het land waar ze deze taal spreken dat woord eens in de praktijk brengtquote:Op maandag 9 maart 2026 11:36 schreef HSG het volgende:
[..]
Jep, het Hebreeuws voor vrede, harmonie, heelheid, volledigheid, welvaart, welzijn en rust betekent.
Als dat het probleem is, is het inderdaad terecht dat leerlingen geweigerd worden. Maar als ik de OP goed lees gaat hem om ouders die niet willen dat hun 100% pure Katwijkse inteeltworp in de klas komt bij een kind uit het MO of Afrika.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:32 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen als hier het probleem zit, dat mensen hun kinderen niet mee willen laten doen.
Waar haal je vandaan dat het hier gaat om het niet accepteren van lesmateriaal?quote:Op maandag 9 maart 2026 11:48 schreef bianconeri het volgende:
Verder dat rassenscheiden, man hou toch op zeg.
Dat een school mag bepalen wat ze er leren is logisch, dat moet je ook accepteren als je er naar school gaat.
Het woord "islam" is het Arabisch voor vrede.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou nog eens wachten tot het land waar ze deze taal spreken dat woord eens in de praktijk brengt![]()
quote:Op maandag 9 maart 2026 12:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Het woord "islam" is het Arabisch voor vrede.
Nou nog eens wachten tot de landen waar ze deze taal spreken dat woord eens in de praktijk brengen![]()
Klinkt niet erg vreedzaam. Betere omschrijving van deze zogenaamde de religie zou hypocriet zijn.quote:De islam is een monotheïstische wereldreligie die letterlijk "overgave" of "onderwerping"betekent
Het is maar een heel klein stukje in een hele lap tekst, maar zoals ik het lees gaat het om een protestante school, ik heb de pagina van de school erbij gezocht en het is idd een heel christelijke school die verwachten dat mensen hun geloof accepteren en eraan meedoen.quote:Op maandag 9 maart 2026 11:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Als dat het probleem is, is het inderdaad terecht dat leerlingen geweigerd worden. Maar als ik de OP goed lees gaat hem om ouders die niet willen dat hun 100% pure Katwijkse inteeltworp in de klas komt bij een kind uit het MO of Afrika.
Uiteraard.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:19 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het is maar een heel klein stukje in een hele lap tekst, maar zoals ik het lees gaat het om een protestante school, ik heb de pagina van de school erbij gezocht en het is idd een heel christelijke school die verwachten dat mensen hun geloof accepteren en eraan meedoen.
Het heeft niks met blank te maken, maar zoals gewoonlijk halen ze dat er gelijk bij.
Salamu alaykum betekent vrede zij met je. Zoals het Joodse Shalom aleichem.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Nou nog eens wachten tot de landen waar ze deze taal spreken dat woord eens in de praktijk brengen![]()
Als ze integreren kunnen ze niet meer schuimbekken dat kinderen met een migratie achtergrond niet integreren.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:35 schreef Enchanter het volgende:
Het gaat dus om een christelijke school die gaat sluiten, waar wat kinderen op zitten met een migratie achtergrond.
Lijkt me juist prima voor die kinderen om nog beter te integreren in de samenleving.
Ik zie het probleem niet echt
Het zijn de religieuze leiders die de gemakkelijk beïnvloedbare mannen gek maken, waardoor die laatsten vaak ontsporen.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:11 schreef HSG het volgende:
[..]
Hoezo zou dit niet kloppen dan?quote:Op maandag 9 maart 2026 11:48 schreef bianconeri het volgende:
Een CBS met als naam sjaloom?
Daar klopt al iets niet.
En deze kinderen van de ene CBS mogen niet naar andere CBS?
Omdat ze niet wit zijn. Raar verhaal allemaal.
Dat een school mag bepalen wat ze er leren is logisch, dat moet je ook accepteren als je er naar school gaat.
Er zijn wel vaak behoorlijke problemen mee idd.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:26 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Uiteraard.Gezien het gedoe met de weigeringen om zich aan te passen en zelfs te eisen dat men zich aan hun aanpast is het logisch dat men kinderen van bepaalde mensen niet op school wil hebben.
Dat zeg ik nergens?quote:Op maandag 9 maart 2026 11:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat het hier gaat om het niet accepteren van lesmateriaal?
Een CBS heeft niets met Israel, Hebreeuws of het jodendom te maken.quote:
quote:Op maandag 9 maart 2026 11:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ja tja, integratie gaat al jaren maar 1 kant op.
Zo’n school in Katwijk heeft er genoeg van.
Dus een CBS naar een andere CBS mag niet want niet wit genoeg.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:26 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Uiteraard.Gezien het gedoe met de weigeringen om zich aan te passen en zelfs te eisen dat men zich aan hun aanpast is het logisch dat men kinderen van bepaalde mensen niet op school wil hebben.
Vanuit de ene CBS niet welkom op een ander witte school.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:19 schreef Gizmogirl28 het volgende:
e lap tekst, maar zoals ik het lees gaat het om een protestante school, ik heb de pagina van de school erbij gezocht en het is idd een heel christelijke school die verwachten dat mensen hun geloof accepteren en eraan meedoen.
Het heeft niks met blank te maken, maar zoals gewoonlijk halen ze dat er gelijk bij.
Ah, onze andere huis moslim hater moest er even bijkomen.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:28 schreef Richestorags het volgende:
Dé standaard op een Islamitische school (of winkel) maar dat levert geen clickbaitrage op natuurlijk.
In het nogal Christelijke Katwijk zal men daar anders over denken.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een CBS heeft niets met Israel, Hebreeuws of het jodendom te maken.
Het gaat om het geloof. Denk jij dat Moslims mee gaan doen met de Christelijke activiteiten?quote:Op maandag 9 maart 2026 12:59 schreef bianconeri het volgende:
Vanuit de ene CBS niet welkom op een ander witte school.
Heeft gewoon alles met wit te maken.
Natuurlijk gebeurt dit overal op een school die een selectieve identiteit uitstraalt. Als men dat niet wil moet men religieus onderwijs verbieden.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vanuit de ene CBS niet welkom op een ander witte school.
Heeft gewoon alles met wit te maken.
[..]
Ah, onze andere huis moslim hater moest er even bijkomen.
Wat jammer joh dat het dus overal kan gebeuren. Past vast niet in je straatje.
Mee eens.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Natuurlijk gebeurt dit overal op een school die een selectieve identiteit uitstraalt. Als men dat niet wil moet men religieus onderwijs verbieden.
Wat bedoel je dan met:quote:
quote:Op maandag 9 maart 2026 11:48 schreef bianconeri het volgende:
Is iedereen met migratieachtergrond dan opeens Moslim ofzo?quote:Op maandag 9 maart 2026 13:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In Katwijk hebben ze simpelweg weleens een krant gelezen en willen ze niet dezelfde fout maken:
NWS / Woede en onrust na bidverbod Tilburgse scholengemeenschap
NWS / Seculier onderwijs mag niet van College voor de Rechten van de Mens
NWS / Verbod op bidden op Rotterdamse scholengemeenschap.
NWS / Islamitische studenten (openbare) Haagse Hogeschool eisen gebedsruimte
NWS / Studentenraad wil uitbreiding gebedsruimte
NWS / 'Verborgen' gebedsruimte onder trap op Hogeschool Rotterdam
NWS / Heibel om gebedsruimte TU Delft. #3
Een handvol moslims op zo'n christelijke school kunnen de boel al verzieken.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is iedereen met migratieachtergrond dan opeens Moslim ofzo?
Algemeen.quote:
Moeten ze zelf weten daar, maakt het nog niet anders.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In het nogal Christelijke Katwijk zal men daar anders over denken.
En voor iemand die in nagenoeg elk topic minstens drie users wegzet voor 'moslimhater' maak je je wel erg druk over een quasi Hebreeuwse naam voor een basisschool. Het lijkt er dan ook steeds meer op dat die vermeende zorg over moslims voortkomt uit een 'the enemy of my enemy is my friend' mindset.
Dat zeg ik niet.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:09 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het gaat om het geloof. Denk jij dat Moslims mee gaan doen met de Christelijke activiteiten?
Wie weet is het wel gevraagd en hebben ze gezegd dat ze daar niks mee te maken willen hebben.
Ik weet het niet, maar ik vind hen wel gemakkelijk beïnvloedbare mannen, waar slechts de religieuze leiders niet bang voor zijn.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is iedereen met migratieachtergrond dan opeens Moslim ofzo?
Ik zei net hetzelfde.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet.
Maar wat moet een Christen op een Islamitische school? En andersom net zo.
Het ging overigens om een CBS, dus niets geen moslims.
De Nederlandse cultuur heeft een Joods-Christelijke inslag, geen Islamitische.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Algemeen.
[..]
Moeten ze zelf weten daar, maakt het nog niet anders.
Ah, gossie daar ben je weer met anderen willen beledigen.
Het zal mij echt een worst wezen.
Ik ben alleen niet hypocriet en verbaas mij over de hypocrieten die hier komen janken over moslims.
Alleen datzelfde nooit doen over christenen en anderen.
Dat wordt alle kanten op gedaan, waarbij moslims meestal de pineut zijn qua media.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:49 schreef Gizmogirl28 het volgende:
De ene CBS is de andere niet, deze school is heel streng gelovig en wil blijkbaar geen kinderen die niet mee willen/kunnen doen. Dat is hun goed recht volgens de wet.
Ben je het daar niet mee eens dan zoek je gewoon een andere school.
Ik irriteer me alleen dat er gelijk weer discriminatie, witte mensen en de media erbij worden gesleurd.
Christelijke inslag, ooit ja.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Nederlandse cultuur heeft een Joods-Christelijke inslag, geen Islamitische.
Dat maakt het ook zo opmerkelijk dat jij herhaaldelijk alles met ook maar enigszins een Joodse connectie (zoals de naam van de basisschool) direct problematiseert, maar de Islam en moslims met hand en tand wil verdedigen en daarbij ook medeusers constant wegzet als 'moslimhaters' oid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |