abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2026 @ 21:26:36 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220233779
Niet alle gemeenten staan op de stemwijzers, dus je moet ze alle 3 even checken. :Y Benieuwd, want mijn uitslag is bij de gemeenteraad altijd heel anders dan landelijk.

https://stemwijzer.nl/
https://gemeenteraadsverk(...)dsverkiezingen-2026/
https://mijnstem.nl/

[ Bericht 9% gewijzigd door Mikeytt op 02-03-2026 09:47:14 ]
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  zondag 1 maart 2026 @ 21:28:10 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220233794
Ik twijfel nog over mijn stem omdat de Rotterdamse SP iets af staat van de landelijke normen.

Wel bijzonder dat de radicaal-rechtse Leefbaar Rotterdam op 1 staat en de radicaal-linkse SP net eronder. :+
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220235680
Bij mij stond het CDA fier boven aan. Best bijzonder terwijl ik meestal iets anders stem.
Ook in moeilijke tijden.
  maandag 2 maart 2026 @ 08:26:39 #4
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220235733
Bij mij was het wederom GL, maar als ik het me goed herinner zat bij voorgaande verkiezingen de PvdA er altijd vlak achter. Dit keer was het gat groter. Niet per se vanwege mijn standpunten maar ik denk dat PvdA zich meer heeft willen onderscheiden. Of ik heb teveel stellingen die me niet zo boeide overgeslagen. D66 op drie geloof ik.

Was wat minder te spreken over een paar voorstellen/stemkeuzes van GL afgelopen periode dus mijn keuze staat nog niet helemaal vast.

Alle lokale partijen hier zijn rechts of rechtspopulistisch dus die vallen bij mij wel af.

PVV (24%) en Forum (21%) stonden helemaal onderaan. Zoals het hoort.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220235769
Als je zelf de antwoorden voor het kieskompas invult is de lol er wel een beetje af. Mijn geheugen deed het nog, 100% ChristenUnie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220235824
brood en spelen

daarom stomwijzer

maar ik stem op DENK want de rest denkt niet
pi_220235875
quote:
10s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:43 schreef Edding345 het volgende:
brood en spelen

daarom stomwijzer

maar ik stem op DENK want de rest denkt niet
I love sluts in je avatar hebben en denk stemmen :')
pi_220235905
Niet nodig. Ik weet al geruime tijd wat ik ga stemmen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_220235933
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:54 schreef CarbonC het volgende:

[..]
I love sluts in je avatar hebben en denk stemmen :')
Kechs beter?
  maandag 2 maart 2026 @ 09:07:52 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220235937
Ik ga niet meer stemmen, fuck dat. Iedereen liegt alles aan elkaar. geld geld geld.
walgelijk
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 2 maart 2026 @ 09:08:15 #11
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220235942
Wat ik nog vergat te melden is dat hier tussen verkiezingen in altijd partijen uit elkaar vallen in plaats van samen te werken. Meestal de lokale partijen.

Iedere lokale politicus lijkt wel het liefst in zijn eigen eenmanspartij (heel soms eenvrouwspartij) te willen zitten. Er staan zeventien partijen op de lijst voor 31 zetels. Vorige periode haalden 12 partijen daadwerkelijk de gemeenteraad.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 2 maart 2026 @ 09:10:47 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220235965
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:08 schreef Dagoduck het volgende:
Wat ik nog vergat te melden is dat hier tussen verkiezingen in altijd partijen uit elkaar vallen in plaats van samen te werken. Meestal de lokale partijen.

Iedere lokale politicus lijkt wel het liefst in zijn eigen eenmanspartij (heel soms eenvrouwspartij) te willen zitten. Er staan zeventien partijen op de lijst voor 31 zetels. Vorige periode haalden 12 partijen daadwerkelijk de gemeenteraad.
Dat gaat hier wel goed. De radicaal-rechtse Leefbaar Rotterdam kan an sich prima samenwerken met alle partijen. Ze zitten zelfs samen met DENK in de coalitie nu.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220236016
quote:
15s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:07 schreef junkiesietze het volgende:
Ik ga niet meer stemmen, fuck dat. Iedereen liegt alles aan elkaar. geld geld geld.
walgelijk
Weet je wat er daadwerkelijk speelt in de gemeenteraad? Heb je wel eens wat debatten gevolgd en volg je het lokale nieuws wat betreft de raadsvergaderingen?

Ik vraag dat omdat de afkeer van politiek vaak voort komt uit landelijke lijsttrekkersdebatten en bijvoorbeeld het nieuwe coalitieakkoord. Maar lokale politiek is in de meeste gemeenten echt wel totaal anders, met een totaal andere dynamiek.

Al is het alleen maar omdat de Raad bestaat uit vrijwilligers (vooruit, je krijgt een inkomen maar dat is een schijntje tov het aantal uur dat er in gaat zitten en je kunt er niet van leven) die ook gewoon midden in de gemeente staan en het beste voor de gemeente willen. Mensen die er zelf ook last van hebben als de OZB omhoog gaat of het aantal legingen van de afvalcontainers wordt verlaagd. Wellicht wonen er zelfs raadsleden of kandidaten in je straat.

De afstand burgers-politiek is nergens zo klein als bij de gemeenteraad. Inspreken op onderwerpen is ook vrij simpel. De term 'walgelijk' past in geen enkele gemeente op alle politieke partijen, daar geloof ik helemaal niks van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 2 maart 2026 @ 09:14:53 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220236022
quote:
15s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:07 schreef junkiesietze het volgende:
walgelijk
Dat valt wel reuze mee. Je hebt ook partijen die gewoon bij hun principes blijven.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  maandag 2 maart 2026 @ 09:16:22 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220236045
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Weet je wat er daadwerkelijk speelt in de gemeenteraad? Heb je wel eens wat debatten gevolgd en volg je het lokale nieuws wat betreft de raadsvergaderingen?

Ik vraag dat omdat de afkeer van politiek vaak voort komt uit landelijke lijsttrekkersdebatten en bijvoorbeeld het nieuwe coalitieakkoord. Maar lokale politiek is in de meeste gemeenten echt wel totaal anders, met een totaal andere dynamiek.

Al is het alleen maar omdat de Raad bestaat uit vrijwilligers (vooruit, je krijgt een inkomen maar dat is een schijntje tov het aantal uur dat er in gaat zitten en je kunt er niet van leven) die ook gewoon midden in de gemeente staan en het beste voor de gemeente willen. Mensen die er zelf ook last van hebben als de OZB omhoog gaat of het aantal legingen van de afvalcontainers wordt verlaagd. Wellicht wonen er zelfs raadsleden of kandidaten in je straat.

De afstand burgers-politiek is nergens zo klein als bij de gemeenteraad. Inspreken op onderwerpen is ook vrij simpel. De term 'walgelijk' past in geen enkele gemeente op alle politieke partijen, daar geloof ik helemaal niks van.
In Rotterdam krijg je een modaal Nederlands salaris als raadslid. :T
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220236088
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:08 schreef Dagoduck het volgende:

Wij gaan sowieso minder fracties hebben dan nu. Nu 11 fracties, er doen maar 10 partijen mee waarvan 2 nieuw.
pi_220236122
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
In Rotterdam krijg je een modaal Nederlands salaris als raadslid. :T
3200 euro bruto, inderdaad. Is trouwens nog 675 euro minder dan het modaal inkomen. En dat gaat om de raadsleden van gemeentes met minstens 375.000 inwoners. Daar is het gewoon ook nog een heleboel meer werk dan in kleinere gemeentes. En ook daar zal het een onkostenvergoeding naast de eigenlijke baan zijn.
pi_220236297
Mijn gemeente moet het weer eens anders doen en zit op MijnStem. Enniewee, de uitslag is conform mijn lidmaatschap. Forum is nieuw als (enige) concurrent op rechts, dat is wel wat irritant. Voor de rest is het een rood bolwerk, dus niet teveel verwachten. Canvassen sla ik dan ook over, geen zin in 15% "we stemmen toch al VVD" en 85% "je hebt het hele land kapot gemaakt!!!1111" rants.

maandag 2 maart 2026 @ 09:59:31 #19
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220236542
quote:
10s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
Mijn gemeente moet het weer eens anders doen en zit op MijnStem. Enniewee, de uitslag is conform mijn lidmaatschap. Forum is nieuw als (enige) concurrent op rechts, dat is wel wat irritant. Voor de rest is het een rood bolwerk, dus niet teveel verwachten. Canvassen sla ik dan ook over, geen zin in 15% "we stemmen toch al VVD" en 85% "je hebt het hele land kapot gemaakt!!!1111" rants.

[ afbeelding ]
Thanks, die ook aan de OP toegevoegd!

Als ik de verhoudingen in andere steden zie, realiseer ik me wel hoe rechts Rotterdam eigenlijk is. _O- Veruit de meest rechtse van de grote steden. (Grootste partij Leefbaar Rotterdam, gevolgd door VVD.)
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220236644
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:59 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Thanks, die ook aan de OP toegevoegd!

Als ik de verhoudingen in andere steden zie, realiseer ik me wel hoe rechts Rotterdam eigenlijk is. _O- Veruit de meest rechtse van de grote steden. (Grootste partij Leefbaar Rotterdam, gevolgd door VVD.)
En dat gaat gek genoeg samen met een lager gemiddeld inkomen (in 2024 was dat in Amsterdam 43.900, in Rotterdam 35.900) en een lager gemiddeld opleidingsniveau. Je zou toch zeggen dat je met een lager inkomen meer hebt aan een linksere gemeenteraad.
  maandag 2 maart 2026 @ 10:27:38 #21
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220236802
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat gaat gek genoeg samen met een lager gemiddeld inkomen (in 2024 was dat in Amsterdam 43.900, in Rotterdam 35.900) en een lager gemiddeld opleidingsniveau. Je zou toch zeggen dat je met een lager inkomen meer hebt aan een linksere gemeenteraad.
Zou het te maken kunnen hebben met culturele keuzes (wel of geen AZC)? Die zijn er denk ik meer bij een gemeenteraad dan echt financiële keuzes (die toch meer landelijk zijn). En dan komen vooroordelen over links om de hoek kijken.
pi_220236835
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:27 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Zou het te maken kunnen hebben met culturele keuzes (wel of geen AZC)? Die zijn er denk ik meer bij een gemeenteraad dan echt financiële keuzes (die toch meer landelijk zijn). En dan komen vooroordelen over links om de hoek kijken.
Het zou kunnen. Je vergist je trouwens hoeveel steun er een keus is vanuit de gemeente. Gemeentes mogen geen inkomensbeleid voeren (dus niks inkomensafhankelijk maken), maar de gemeente heeft wel de keus of ze bepaalde steun tot 100% van het wettelijk sociaal minimum doen, of zelfs 130% of alles daar tussenin.

In gemeentes met een linksere gemeenteraad zou je vaker 130% verwachten. Al hangt het natuurlijk ook gewoon van de financiële positie van de gemeente af. Maar meer OZB om dat via steun aan de mensen tussen de 100% en 130% van het sociaal minimum te geven lijkt me eerder een PvdA of SP keus, dan een VVD keus.
  maandag 2 maart 2026 @ 10:34:56 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220236855
Het maakt niet uit wat ik stem, omdat ik me niet goed voorbereid. Daar ligt de focus helaas op.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220236981
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:13 schreef Gibson88 het volgende:
Bij mij stond het CDA fier boven aan. Best bijzonder terwijl ik meestal iets anders stem.
Waarschijnlijk ligt je hart gewoon bij het cda maar weiger je dat gewoon toe te geven.
  maandag 2 maart 2026 @ 10:52:17 #25
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220236994
quote:
6s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:27 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Nouja, AZC vraagstukken leven echt heel weinig op gemeenteniveau in Rotterdam. Gemiddeld gezien is Rotterdam nog gewoon centrum-links, maar ook qua AZC topics zijn mensen best rationeel.

Heeft er denk ik vooral mee te maken dat Rotterdam vooral hele kleinschalige AZC's heeft en weinig overlast. We hebben maar 1 groot AZC en die is best ver van de woonwijken geplaatst. Op asiel werken links en rechts hier echt goed samen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  maandag 2 maart 2026 @ 10:59:49 #26
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220237147
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Verschil is trouwens wel dat het in Rotterdam wat krom is qua linkse en rechtse partijen. Veel banen in de industrie en in de haven.

Leefbaar Rotterdam is economisch an sich wel linkser dat de GL/PvdA hier in Rotterdam als je kijkt naar de industrieën waar mensen echt werken. In het programma van GL en PvdA komen daar juist bezuinigingen in, bij Leefbaar en SP weer niet.

Daarom staan de SP en Leefbaar ook zo dicht bij mekaar in de stemwijzer.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  Moderator / Redactie Sport maandag 2 maart 2026 @ 11:09:02 #27
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_220237326
quote:
10s.gif Op maandag 2 maart 2026 09:34 schreef nostra het volgende:

[ afbeelding ]
Dat rode begint tot vervelends toe te lekken naar jullie buren, doe eens niet :{

We worden ook al opgezadeld met jullie zelf opgelegde parkeerproblemen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_220237746
Hier kun je alleen op het kartel stemmen. PVV en FvD doen niet mee. Dus dat is een zinloze verkiezing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')