https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Ga je weer op deze toer? Er was van alles aan te merken op het bewind van de sjah. Dat jij dit aspect eruit haalt en op deze manier verwoordt zegt niet heel veel goeds over jou en je manier van denken.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende: [..] Schei toch uit man. De enige vrijheid die onder de shah wel bestond en onder de islamitische republiek niet bestaat, is de vrijheid van vrouwen om zich als een hoer te kleden.
Een deel is moreel inderdaad compleet failliet. Die zouden wat mij betreft het Westen uit moeten worden gezet.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:55 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Gestoorde reactie. Progressief-links is moreel failliet.
Nu Poetin nog, dan is het een mooi kwartet!quote:Op zondag 1 maart 2026 15:14 schreef Peppert het volgende:
Petje af voor Trump, bezien vanuit de Amerikaanse geopolitieke belangen doet hij het zeer netjes. De man wordt zwaar onderschat, vooral door de traditionele media. Ik ben het niet mee eens dat hij verantwoordelijk is voor de val van Assad, maar zeker wel voor die van Maduro en Khamenei.
[ x ]
Pleonasme, de s in uss betekent al bootquote:Op zondag 1 maart 2026 15:59 schreef Haags het volgende:
De wildste geruchten dat Iran de uss boot met 4 raketten zou hebben aangevallen. Maar das fake
Heb je onder een steen geleefd de afgelopen 1,5 jaar ofzo?quote:Op zondag 1 maart 2026 15:59 schreef RotatoR het volgende:
De maskers vallen wel af bij de progressiefjes. Anti-westerse engnekjes die met de islamofascisten heulen.
Deze post is net zo dom als die van hem. Rot toch op met van die domme polariserende posts. Gozer is ook niet eens progressief te noemen.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:59 schreef RotatoR het volgende:
De maskers vallen wel af bij de progressiefjes. Anti-westerse engnekjes die met de islamofascisten heulen.
Dit is het inderdaad. Het is een diepe afkeer en haat jegens de eigen cultuur. Prima, maar verkas dan gewoon.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:00 schreef William_Papadin het volgende:
Mensen die ziedend zijn dat een islamitisch dictatuurschap wordt aangepakt hebben eigenlijk gewoon een teringhekel aan alles wat Westers is.
Iran erkent de annexatie van de Krim door Rusland ook niet dacht ikquote:Op zondag 1 maart 2026 15:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij zijn achterban had hij nog wel een zekere populariteit, maar bij ayatollah Khamenei was hij inderdaad min of meer in ongenade geraakt. Ahmadinejad heeft na zijn twee termijnen nog een paar keer geprobeerd om zich kandidaat te stellen voor het presidentschap, maar dat werd hem iedere keer geweigerd.
Ahmadinejad was overigens wel een van de weinige Iraanse politici die de Russische inval in Oekraïne veroordeelde en zich uitspraak tegen de steun van Iran aan Rusland.
Dit doen alleen mensen die een hekel hebben aan alles wat Westers is maar daar wel volop van profiteren. Het meest ironische is dat de vrijheid die ze hier ervaren in 99% van de gevallen een enkeltje “geboeid van een gebouw af” is in de landen die ze zo vurig verdedigen. Zalig zijn de onwetenden.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een deel is moreel inderdaad compleet failliet. Die zouden wat mij betreft het Westen uit moeten worden gezet.
Hoe haal je het ook in je hoofd eigenlijk? De VS en Israël bekritiseren en vervolgens ook nog het vrije, Westerse en stukken meer liberale Iran bekritiseren van de jaren 1960 en 1970. En dan ook nog even iemand die even doodleuk Westers geklede vrouwen wegzet als 'hoeren'. Dan hoor je hier niet thuis.
Zelfs al zou het kloppen, dan geeft het extra te denken over de kwaliteit van het regime als de meeste vrouwen liever "hoer" willen zijn dan het regime achterna hobbelen. Het regime heeft kennelijk dus nog minder te bieden.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ga je weer op deze toer? Er was van alles aan te merken op het bewind van de sjah. Dat jij dit aspect eruit haalt en op deze manier verwoordt zegt niet heel veel goeds over jou en je manier van denken.
Inderdaad het is al een paar jaar extreem links progressiefjes vs extreem rechtse MAGAs.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heb je onder een steen geleefd de afgelopen 1,5 jaar ofzo?
Degenen die polariseren zijn met name degenen die met opmerkingen komen als dat de VS en Israël hier de barbaren zouden zijn of vrouwen in Iran onder Shah gekleed waren als 'hoeren'. Niet de users die daar dan vervolgens iets van zeggen.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Deze post is net zo dom als die van hem. Rot toch op met van die domme polariserende posts. Gozer is ook niet eens progressief te noemen.
Raar dan dat zoveel mensen doen alsof ze heel "links" of "rechts" aanspreken als iemand iets extreems zegt. Hou die domme onzin toch lekker in de VS.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Inderdaad het is al een paar jaar extreem links progressiefjes vs extreem rechtse MAGAs.
En de verstandige denkers die beide partijen verafschuwen zijn in de minderheid.
Republikeinse garde en Amerikaanse soldaatjes die elkaar omleggen is dan wel weer win-win.quote:
Vertel dan eens wat voor vrijheden er onder de shah allemaal waren die onder de islamitische republiek zijn afgeschaft?quote:Op zondag 1 maart 2026 16:00 schreef HowardRoark het volgende:
De VS en Israël bekritiseren en vervolgens ook nog het vrije, Westerse en stukken meer liberale Iran bekritiseren van de jaren 1960 en 1970.
Zie je wel vaker bij mensen die zich voornamelijk laten leiden door hun geloof en niet hun rationaliteit. Helaas.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ga je weer op deze toer? Er was van alles aan te merken op het bewind van de sjah. Dat jij dit aspect eruit haalt en op deze manier verwoordt zegt niet heel veel goeds over jou en je manier van denken.
quote:Op zondag 1 maart 2026 16:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Republikeinse garde en Amerikaanse soldaatjes die elkaar omleggen is dan wel weer win-win.
De grootste polarisatie is niet extreme uitspraken van een aantal kleine groepen maar kneuzen die van alles een links versus rechts of progressief versus conservatief strijd maken.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Degenen die polariseren zijn met name degenen die met opmerkingen komen als dat de VS en Israël hier de barbaren zouden zijn of vrouwen in Iran onder Shah gekleed waren als 'hoeren'. Niet de users die daar dan vervolgens iets van zeggen.
Dat hoeft niet het geval te zijn. Ik weet niet of die aanval nu zo goed is. Iran zou dat zelf intern moeten oplossen.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:00 schreef William_Papadin het volgende:
Mensen die ziedend zijn dat een islamitisch dictatuurschap wordt aangepakt hebben eigenlijk gewoon een teringhekel aan alles wat Westers is.
Ah daar komt de aap uit de mouwquote:Op zondag 1 maart 2026 15:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Schei toch uit man.
De enige vrijheid die onder de shah wel bestond en onder de islamitische republiek niet bestaat, is de vrijheid van vrouwen om zich als een hoer te kleden.
Denk dat die in de meerderheid zijn. Maar die schreeuwen vaak niet zo hard.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Inderdaad het is al een paar jaar extreem links progressiefjes vs extreem rechtse MAGAs.
En de verstandige denkers die beide partijen verafschuwen zijn in de minderheid.
Zekerquote:Op zondag 1 maart 2026 16:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]_!
Jij vind het serieus positief als Amerikaanse soldaten om het leven komen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.foreignaffair(...)&utm_term=EDZZZ006ZX
Er zijn mij ook veel te veel mensen in dit soort topics die dit zien als een voetbalwedstrijdje waarbij op geen enkele manier kritiek op of bedenkingen bij het handelen van de 'eigen club' mogen worden geuit.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:03 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Meen je dit nouquote:Op zondag 1 maart 2026 16:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Vertel dan eens wat voor vrijheden er onder de shah allemaal waren die onder de islamitische republiek zijn afgeschaft?
Nee hoor, er wordt simpelweg opgemerkt dat dit van users komt met een bepaalde sterke politieke voorkeur die in een deel van het politieke spectrum valt. In plaats van boos te worden dat dit wordt opgemerkt, kun je jezelf ook de vraag stellen hoe het komt dat zulke sentimenten daar aanwezig zijn.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:06 schreef Momo het volgende:
[..]
De grootste polarisatie is niet extreme uitspraken van een aantal kleine groepen maar kneuzen die van alles een links versus rechts of progressief versus conservatief strijd maken.
Ronduit moreel verwerpelijk. Dát is dus anti-Westers gedachtegoed.quote:
Het is natuurlijk niet alleen die clown maar de algehele tendens op progressief-links. Van Kati Piri tot Esther Ouwehand is het sentiment op de hand van het Iraanse regime. Er is ook geen enkele blijdschap te bespeuren voor de Iraanse bevolking.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Deze post is net zo dom als die van hem. Rot toch op met van die domme polariserende posts. Gozer is ook niet eens progressief te noemen.
Dit is natuurlijk wel iets dat kan gebeuren als je een oorlog start. Dat hoor ik je vaak genoeg zeggen hè.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]_!
Jij vind het serieus positief als Amerikaanse soldaten om het leven komen?
Ohja mensen mochten zuipen en zich als hoer kleden door geen hoofddoek op te doen.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik neem mijn vorige post terug. Ik bedenk me dat er onder de shah meer vrijheden waren die onder de islamitische republiek zijn afgeschaft. Onder de shah mochten Iraniërs zich katjelam zuipen.
Mooi zo, gelukkig is mijn naturalisatie reeds meer dan 40 jaar geleden voltooid dus niemand die dat terugdraait.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:09 schreef HowardRoark het volgende:
Ronduit moreel verwerpelijk. Dát is dus anti-Westers gedachtegoed.
Nu.nlquote:Drie Amerikaanse doden door operatie tegen Iran
Het Amerikaanse leger meldt op X dat drie militairen zijn omgekomen tijdens de operatie tegen Iran. Vijf anderen zouden ernstig gewond zijn geraakt.
"Anderen hebben lichte verwondingen door granaatscherven en hersenschuddingen opgelopen en worden momenteel gerevalideerd. De grootschalige gevechtsoperaties gaan door en onze hulpverlening is nog steeds gaande", meldt het Amerikaanse Centraal Commando in het bericht.
De identiteit van de slachtoffers maakt het leger vooralsnog niet bekend. Ook is niet duidelijk waar de slachtoffers zijn gevallen.
Weten we als vrouw weer waar we aan toe zijn en hoe er door sommigen, velen beter gezegd, over ons wordt gedacht. Heb me nog nooit een dag ordinair gekleed maar iedere vrouw zonder hoofddoek of niqaab is blijkbaar een hoer. Waarvan akte.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja mensen mochten zuipen en zich als hoer kleden door geen hoofddoek op te doen.
[ afbeelding ]
Deze blote benen, wat een hoeren zeg!
quote:Op zondag 1 maart 2026 16:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik neem mijn vorige post terug. Ik bedenk me dat er onder de shah meer vrijheden waren die onder de islamitische republiek zijn afgeschaft. Onder de shah mochten Iraniërs zich katjelam zuipen.
Jij lijkt anders ook dronken met je gelul.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Kun je quoten waar Kati Piri en Esther Ouwehand op de hand van Khamenei en co zijn? Niet zo raar om niet enkel alles positief te zien als er wel een periode met oorlog en onzekerheid aankomt. Ookal zijn de Iraniers zelf heel blij natuurlijk dat Khamenei nu eindelijk dood is.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:10 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet alleen die clown maar de algehele tendens op progressief-links. Van Kati Piri tot Esther Ouwehand is het sentiment op de hand van het Iraanse regime. Er is ook geen enkele blijdschap te bespeuren voor de Iraanse bevolking.
Fijn voor je maar je mag de rest van je leven zwelgen in het feit dat jullie verloren hebben.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mooi zo, gelukkig is mijn naturalisatie reeds meer dan 40 jaar geleden voltooid dus niemand die dat terugdraait.
Ik zie nu pas dat jij een vrouw bent.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:13 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Weten we als vrouw weer waar we aan toe zijn en hoe er door sommigen, velen beter gezegd, over ons wordt gedacht. Heb me nog nooit een dag ordinair gekleed maar iedere vrouw zonder hoofddoek of niqaab is blijkbaar een hoer. Waarvan akte.
Oke, maar dat is iets anders. Daar kunnen ook prima vragen over worden gesteld.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn mij ook veel te veel mensen in dit soort topics die dit zien als een voetbalwedstrijdje waarbij op geen enkele manier kritiek op of bedenkingen bij het handelen van de 'eigen club' mogen worden geuit.
Ik zie dit regime liever vandaag dan morgen vertrekken, maar ik heb wel m'n bedenkingen bij de intenties van met name Netanyahu. Die doet dit niet omdat ie de Iraanse bevolking zo'n warm hart toedraagt natuurlijk. Dat belangen van Netanyahu en de bevolking aldaar toevallig samenvallen, betekent ook niet dat het einddoel dat doet. En stel dat het land uiteindelijk verzandt in totale chaosen de bevolking massaal het land uit zou vluchten, dan weet ik wel wie er hier weer de mond hebben over 'al die Iraanse dokters en ingenieurs in asielzoekerscentra'.
quote:Op zondag 1 maart 2026 16:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zie nu pas dat jij een vrouw bent.
Het aantal users dat dat doet is dan ook op 3 vingers te tellen ofzo.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oke, maar dat is iets anders. Daar kunnen ook prima vragen over worden gesteld.
Maar dat is iets anders dan juichen om een soort bothsidesism te spelen tussen Iran en de VS, juichen om omgekomen Amerikaanse militairen of doen alsof het onder de Shah precies hetzelfde was in Iran dan onder het religieuze regime.
Ik zou er trouwens wel degelijk rekening mee houden dat men in Israël veel Iraniërs een warm hart toedraagt. Israël kent ook een aanzienlijke gemeenschap Joden uit Iran en de banden tussen beide volkeren waren degelijk tot de Iraanse revolutie.
Iraniërs en Israëliërs zoeken elkaar ook vaak op in politiek verband, dat zag je na gisteren ook weer. En dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar de sentimenten zijn er echt wel.
Dat zijn ze ook niet, is gelul.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Kun je quoten waar Kati Piri en Esther Ouwehand op de hand van Khamenei en co zijn? Niet zo raar om niet enkel alles positief te zien als er wel een periode met oorlog en onzekerheid aankomt. Ookal zijn de Iraniers zelf heel blij natuurlijk dat Khamenei nu eindelijk dood is.
Een erg mooie stijl dit eigenlijk wel.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Ohja mensen mochten zuipen en zich als hoer kleden door geen hoofddoek op te doen.
[ afbeelding ]
Deze blote benen, wat een hoeren zeg!
Sowieso is het een wat ongezonde obsessie van bepaalde users, die 'extreem linksen'. Deze persoon struint voor dit soort topics het hele internet af om ergens op een of ander sociaal mediumpje een filmpje te vinden van 'linksen die protesteren tegen de oorlog' om daar dan moreel verontwaardigd over te gaan doen.quote:Op zondag 1 maart 2026 16:13 schreef Momo het volgende:
[..]
Kun je quoten waar Kati Piri en Esther Ouwehand op de hand van Khamenei en co zijn? Niet zo raar om niet enkel alles positief te zien als er wel een periode met oorlog en onzekerheid aankomt. Ookal zijn de Iraniers zelf heel blij natuurlijk dat Khamenei nu eindelijk dood is.
Que?quote:Op zondag 1 maart 2026 16:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Republikeinse garde en Amerikaanse soldaatjes die elkaar omleggen is dan wel weer win-win.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |