Eens even de locatie van de Green Maloy doorgeven aan Kyiv.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:50 schreef nostra het volgende:
WIJ verdienen er goede centjes mee.
https://specials.fd.nl/ne(...)-omstreden-visvangst
[..]
geen landbouwsubsidie meer geven, zou al een begin zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:24 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Kunnen we EU lidstaten waarvan de regering openlijk heult met vijandige buitenlandse mogendheden niet gewoon schorsen?
quote:'Hongarije gijzelt zeven Oekraïense bankmedewerkers en steelt 35 miljoen'
De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken zegt dat Hongarije zeven Oekraïense bankmedewerkers heeft gegijzeld. Zij zaten in twee geldtransportwagens die tussen Oostenrijk en Oekraïne reden en contant geld vervoerden. Waarom Hongarije dit zou doen en hoe het met de Oekraïners gaat, is onduidelijk.
De minister, Andrii Sybiha, schrijft op X dat de Hongaarse autoriteiten in Boedapest de Oekraïense burgers gisteren in gijzeling namen. Volgens hem lukt het niet om met de bankmedewerkers in contact te komen.
35 miljoen euro en 9 kilo goud
Het zevental is in dienst bij de staatsbank Oschadbank. Die bank schrijft in een verklaring dat volgens GPS-gegevens de voertuigen in het centrum van Boedapest zijn, in de buurt van een Hongaarse politiebureau. "De locatie van de voertuigen is bevestigd door vertegenwoordigers van de Oekraïense ambassade in Hongarije en het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken", valt te lezen in de verklaring.
"In feite hebben we het hier over Hongarije dat gijzelaars neemt en geld steelt", schrijft Sybiha. Volgens de bank zat er in de auto's zo'n 35 miljoen euro en 9 kilo goud. De minister noemt de actie 'staatsterrorisme en afpersing'. "We hebben al een officieel bericht gestuurd waarin we de onmiddellijke vrijlating van onze burgers eisen." Hongarije heeft nog niet op de aantijgingen gereageerd.
Europees hulppakket
De Oekraïense president Zelensky bespotte eerder de Hongaarse premier Viktor Orbán omdat Hongarije een Europees hulppakket van 90 miljard euro blokkeert.
Orbán zei dat Boedapest Oekraïne met 'politieke en financiële middelen' zou dwingen de Druzjba-pijpleiding, die Russische olie naar Hongaarse raffinaderijen transporteert, te heropenen. Of er een verband is tussen de gijzeling en de blokkade van het hulppakket, is onduidelijk.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)en-steelt-35-miljoen
Ik blijf Orban zeer fascinerend vinden.quote:
Ik blijf het vooral fascinerend vinden dat die gek al jarenn overal mee wegkomt. Hopelijk heeft het volk door dat zij degenen zijn die genaaid worden doordat EU bijdragen aan Hongarije bevroren zijn, maar dat Orban ondertussen wel goed voor zichzelf zorgt. Met een beetje geluk wordt ie over een dikke maand eindelijk weggestemd.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 11:28 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ik blijf Orban zeer fascinerend vinden.
De beste man riep in het begin van de oorlog, dingen als kleinere landen die zich moeten schikken aan grote landen. Begint hij als Hongarije met 9.7 miljoen inwoners te blaten richting een land met 50 miljoen inwoners en 10 keer zeer groot.
Plus is zijn hele argument gek: Rusland blaast die pijp op, Oekraïne zou hem moeten maken? Maar van wie is die Pijpleiding eigenlijk? Als die van Rusland is, dan lijkt mij het logisch dat Hongarije met Rusland bespreekt die pijplijn te maken. Als die van Oekraïne is, dan moeten ze met Oekraïne overleggen, maar als Oekraïne te druk is met andere zaken om direct die pijplijn te maken of niet kan garanderen dat de pijp heel blijft. Dan is dit aan Oekraïne. En komt de wet van vraag en aanbod in beeld. Dus als vraag heel hoog is vanuit Hongarije, dan zullen ze heel diep in hun buidel moeten tasten om een bod te kunnen doen.
Wanneer Hongarije transport kosten betaalt aan Oekraïne, dan kunnen ze gewoon deze stop zettenn. Je hoeft niet betalen voor een dienst wat je niet krijgt.
Dit lijkt me niet zo'n snuggere actie van het Orban-regime. Verre van.quote:
Precies wat Orban wilt bereikenquote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:51 schreef Joppiez het volgende:
Oekraïne staat in haar recht een geheime operatie op te zetten om deze bankmedewerkers te bevrijden lijkt me.
Wat dan weer een aanval op een NAVO-lid is waarna Hongarije artikel 5 in kan roepen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 12:51 schreef Joppiez het volgende:
Oekraïne staat in haar recht een geheime operatie op te zetten om deze bankmedewerkers te bevrijden lijkt me.
Niet handig en hij zou hiervoor zijn excuses moeten maken, maar ik begrijp hem wel.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:36 schreef SOG het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Dit kan toch niet. Hij bedreigt gewoon een eu-leider. Wat is dit voor een clown
Samenvatting: hij dreigt met openbaring vh adres van orban aan zijn minions om hem een kopje kleiner te maken
Hulp ontzeggen aan een noodlijdende buurman door een agressor waar jezelf notabene ook slachtoffer van bent geweest. Dan ben je ook wel een held hoor.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:36 schreef SOG het volgende:
Samenvatting: hij dreigt met openbaring vh adres van orban aan zijn minions om hem een kopje kleiner te maken
sowieso is het volsagen debiel dat een netto ontvanger van de EU zo de boel kan gijzelen. Een nette ontvanger zou naar mijn mening geen vetorecht moeten hebben over gelduitgaven door de EU. Ga eerst eens fatsoenlijk bijdragen voor je je bek opentrekt.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:49 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Hulp ontzeggen aan een noodlijdende buurman door een agressor waar jezelf notabene ook slachtoffer van bent geweest. Dan ben je ook wel een held hoor.
Hongarije heeft inmiddels zo ontzettend veel vijandelijke acties ondernomen tegen Oekraine, dat Oekraine inmiddels een casus belli heeft.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 13:36 schreef SOG het volgende:
Ja en dan is ook dat land kapot? Dan je zin?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:57 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Goede reden om Finland zo snel mogelijk te voorzien van kernwapens.
Bepalen ze zelfquote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en dan is ook dat land kapot? Dan je zin?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |