Ik zie twee directe factoren. Enerzijds de olieprijs en anderzijds de Iraanse steun aan de Russische oorlogsindustrie. Als de olieprijs stijgt kan dat wel weer een impuls opleveren voor Rusland, afhankelijk van hoe effectief sancties zijn. De drone productie is inmiddels in Rusland zelf aardig op gang en men is niet afhankelijk van Iraanse import van drones, maar naar het schijnt nog wel voor materialen en wellicht ook kennis en kunde.quote:Op zondag 1 maart 2026 17:28 schreef skysherrif het volgende:
Op korte termijn komt deze oorlog Rusland misschien goed uit? Minder patriot munitie en ander materiaal beschikbaar voor Oekraine. En stijgende olieprijzen.
Er zijn wel belangrijke verschillen die ook de latere opsplitsing mogelijk maakte. Binnen het Russische Rijk waren de nu onafhankelijk verklaarde gebieden simpelweg geannexeerd en integraal grondgebied, binnen de Soviet unie werden veel gebieden in eerste instantie erg vrij gelaten in het door Lenin genoemde "etnische vrijheid". Dit werkte niet (onafhankelijkheid vele staten na Russische revolutie) waarna men overging naar een soort federaal systeem. De gevormde lidstaten hadden geen bevoegdheden binnen hun grondgebied, maar een eigenaardige vorm van pseudo-federalisme waarvan de macht rechtstreeks uit Moskou kwam in plaats van uit de lokale gebieden. Deze ideologische verschuiving in nationaliteit bleek geschikt om de Sovjetnationaliteiten in toom te houden. Zodra landen waren heroverd en opnieuw in de Sovjet-Unie waren opgenomen, konden ze de schijn van staatsvorming en hun eigen overheidsinstellingen krijgen, terwijl ze tegelijkertijd rechtstreeks werden gecontroleerd door de Russische Communistische Partij.quote:Op zondag 1 maart 2026 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
De SU was gewoon Rusland.
En die is ook niet in 4 jaar tijd ingestort.
Of de VS en Europa dit voortzetten hangt echter af van de blokkade van de straat van Hormuz, die een uitval van 20% van de wereldolieproductie kan veroorzaken.quote:Op zondag 1 maart 2026 13:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zou ik juist niet zeggen.
Zie postje 56 in deze topic maar.
Is een eerste, omdat voorheen de VS wel rustig gewoon links rechts boven onder schaduw vloot tankers aan het jatten was, als europa dat ook gaat doen, nog beter: alle landen die aan de oostzee liggen - is het gewoon over en uit met rus olie.
Productie in Venezuela is niet duur, het probleem is echter dat het met name om zeer zware olie, met een hoog sulfur gehalte gaat waarvoor speciale cokesinstallaties nodig zijn. Een aantal raffinaderijen in Texas en Lousiana kunnen dit overigens wel prima verwerken.quote:Op zondag 1 maart 2026 15:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaat de olie winning in Venezuela rendabel worden
en het moet bewerkt worden als Fracking voor het opgepompt kan worden met een oplos middel, het is inderdaad net asfalt.quote:Op zondag 1 maart 2026 18:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Productie in Venezuela is niet duur, het probleem is echter dat het met name om zeer zware olie, met een hoog sulfur gehalte gaat waarvoor speciale cokesinstallaties nodig zijn.
Een aantal raffinaderijen in Texas en Lousiana kunnen dit overigens wel prima verwerken.
Het zal nog wel even duren voordat de productie in Venezuela weer goed loopt, die zitten met jaren van achterstand qua materiaal.
quote:Om olie in Venezuela met fracking en aanverwante technieken te winnen, worden de volgende methoden en stappen toegepast:
Horizontaal boren: In plaats van alleen verticaal te boren, worden putten horizontaal door de rotslagen geboord om een groter deel van het oliereservoir te bereiken.
Injectie onder hoge druk: Water, chemicaliën en zand (proppant) worden onder hoge druk in de rotsformaties gespoten om scheuren (fractures) te creëren. Hierdoor komt de opgesloten (schalie)olie vrij.
Verwarming en verdunning (voor zware olie): Omdat het grootste deel van de Venezolaanse olie extreem stroperig is, wordt vaak stoominjectie (thermische winning) gebruikt om de olie dunner te maken.
Daarnaast wordt er verdunningsmiddel (diluent) toegevoegd om de zware olie verpompbaar te maken.
Forbes
Forbes
+3
Ik denk niet dat er veel partijen goesting hebben momenteel miljarden in Venezuela te investeren.quote:Op zondag 1 maart 2026 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en het moet bewerkt worden voor het opgepompt kan worden met een oplos middel, het is inderdaad net asfalt
nee zeker niet, nog niet . maar dat kan zo veranderenquote:Op zondag 1 maart 2026 18:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er veel partijen goesting hebben momenteel miljarden in Venezuela te investeren.
Tja, Rusland krijgt ondertussen ook al wat maanden dagelijks van die drone salvo’s. Op een gegeven moment wordt luchtafweer dan wel schaarser. Volgens mij was er ook berichtgeving dat de helft van Rusland haar Palantirs al is afgeschoten en de drones blijven natuurlijk maar komen.quote:Op zondag 1 maart 2026 22:24 schreef skysherrif het volgende:
Aanval is nog steeds aan de gang overigens. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een Russische stad zoveel directe drone impacts heeft. Tis niet alsof rusland niet probeerd het af te slaan , meer dan 10 S-300 raketten aftgevuurd op drones (plus heel veel ander geschut)
Palantirs?quote:Op zondag 1 maart 2026 23:04 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja, Rusland krijgt ondertussen ook al wat maanden dagelijks van die drone salvo’s. Op een gegeven moment wordt luchtafweer dan wel schaarser. Volgens mij was er ook berichtgeving dat de helft van Rusland haar Palantirs al is afgeschoten en de drones blijven natuurlijk maar komen.
Hehe, Pantsir bedoel ik.quote:
Op weg terug naar Rusland las ikquote:Op zondag 1 maart 2026 10:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd welke kant deze op ging, ofwel is die eerst langs Nederland gevaren?
Maar prima actie van de Belgen.
quote:Drones from the Alpha Special Operations Center of the SBU, together with other components of the Defense Forces, staged a bright "cotton" at the military and oil facilities of the Novorossiysk port, which are involved in the war against Ukraine.
A source in the SBU informed Ukrinform about this.
According to preliminary data, SBU drones hit:
warships,
30N6E2 guidance radar of the S-300 PMU-2 "Favorite" complex,
ZRGK "Pantsir-S2",
six of the seven oil tankers at the Sheskharis oil terminal.
As the agency's interlocutor noted, this terminal is one of the largest oil and petroleum product transshipment complexes in the south of the Russian Federation and provides fuel to Russian groups fighting in Ukraine.
Je ziet wel vaker dit soort opstellingen in filmpjes. De grootste giveaway zijn toch die bandensporen eromheen? Ik wil niet zeggen dat ze zonder die bandensporen niet zouden zijn gevonden, maar het is wel erg makkelijk te vinden zo.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:08 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Dagelijkse vernietiging van Russische luchtafweer systemen.
Ik denk dat de grootste bottleneck voor offensieve luchtondersteuning de munitie (voonramlijk franse hammers) is. Die wordt stukje bij beetje iets meer opgevoerd elke maand, dus ik denk dat de productie op zon niveau is dat nu meer vliegtuigen ingezet kunnen worden om deze af te vuren. Gok ik iig.quote:Op maandag 2 maart 2026 15:06 schreef bianconeri het volgende:
Zijn echt actief om de luchtafweer uit te schakelen, al maanden eigenlijk. Dus alleen maar top.
Was er niet een post geplaatst met een Mirage die nu ook offensief ging aanvallen?
Als dat nu echt volledig mogelijk gaat zijn dan zou dat voor Oekraine wel een top stap zijn.
Stukje luchtondersteuning op bepaalde gebieden in het front.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |