Maak je geen illusies: de politici zitten er voor zichzelf. Ik ben bezig de belastingteruggave, box 3 over de jaren 2020 - 2024 opnieuw in te vullen: levert meer op dan gaan stemmen.quote:Op zaterdag 5 september 2026 18:36 schreef VeX- het volgende:
Het wordt hoog tijd dat er eindelijk eens echt naar de bevolking wordt geluisterd.
Maar die staat nu zo slap....quote:
Net als toen box3 ontstond. Het was de pret box, want je betaalde nauwelijks. Tja.quote:Op woensdag 9 september 2026 22:56 schreef monkyyy het volgende:
Precies, er zal een hele industrie opgetuigd worden om relatief goedkoop je Box 3 vermogen naar Box 2 over te hevelen
Als het vermogenswinstbelasting wordt, is het dan nog wel interessant om winst te nemen? Het voelt aan alsof ik dan beter kan stoppen met losse aandelen aankopen/verkopen op korte termijn en alleen nog in ETF's stappen voor de lange termijn (buy en hold) tot aan het pensioen.quote:Op zondag 27 september 2026 00:40 schreef monkyyy het volgende:
Blijkbaar toch versneld in 2028 naar een volledige vermogenswinstbelasting.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)definitief-van-tafel
Overigens ben ik van mening dat Box 3 vernietigd moet worden
Aangezien het verkopen van een aandeel een belastbare handeling is, moet je dat wel meenemen in je keuze inderdaad. Daarnaast kun je vlak voor het einde van het jaar aandelen waar je op onderwater staat verkopen om het verlies te realiseren.quote:Op zondag 27 september 2026 19:31 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als het vermogenswinstbelasting wordt, is het dan nog wel interessant om winst te nemen? Het voelt aan alsof ik dan beter kan stoppen met losse aandelen aankopen/verkopen op korte termijn en alleen nog in ETF's stappen voor de lange termijn (buy en hold) tot aan het pensioen.
Krijg je dan op gerealiseerde verliezen ook 36% terug bij de aangifte? Of mag je ze verrekenen bij komende winsten.quote:Op zondag 27 september 2026 19:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Aangezien het verkopen van een aandeel een belastbare handeling is, moet je dat wel meenemen in je keuze inderdaad. Daarnaast kun je vlak voor het einde van het jaar aandelen waar je op onderwater staat verkopen om het verlies te realiseren.
Grosso modo zul je zien dat verliezen naar voren worden gehaald en winsten zo veel mogelijk worden uitgesteld. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk een fatsoenlijk rendement halen op je kapitaal over de lange termijn.
Alleen verrekenbaar met winsten zoals het nu lijkt.quote:Op zondag 27 september 2026 20:01 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Krijg je dan op gerealiseerde verliezen ook 36% terug bij de aangifte? Of mag je ze verrekenen bij komende winsten.
Dat kan al relatief goedkoop. Vrijwel iedereen met vermogen zal al wel een bv hebben en anders richt je er eentje op. En dan stort je het geld op aandelen (agio).quote:Op woensdag 9 september 2026 22:56 schreef monkyyy het volgende:
Precies, er zal een hele industrie opgetuigd worden om relatief goedkoop je Box 3 vermogen naar Box 2 over te hevelen
Dan betaal je 52% (?) belasting over je winsten als dat in box 1 moet komen?quote:Op zondag 27 september 2026 00:40 schreef monkyyy het volgende:
Blijkbaar toch versneld in 2028 naar een volledige vermogenswinstbelasting.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)definitief-van-tafel
Overigens ben ik van mening dat Box 3 vernietigd moet worden
Zo lang mogelijk in de BV houden en rente op rente stapelen (bv zakelijk beleggen) is misschien de beste long-term oplossing. Maar ja met deze overheid weet je het maar nooit.quote:Op maandag 28 september 2026 09:41 schreef ludovico het volgende:
Ik ben bezig met een BV....
Maar vanwege schulden is mijn netto vermogenspositie in box 3 beneden de heffingsvrije voet.
Huis zit in box 1 dus heb wel wat vermogen op naam staan, maar dat zie je dus niet terug aan het netto vermogen in box 3.
Met de nieuwe box 3 vervalt dat verhaal, dan wordt het een verhaal van hoe lang wil je belasting uitstellen om een keuze tussen box 2 en 3 te maken. Als je het maar lang genoeg laat staan is de BV variant beter.
Het risico is inderdaad wanneer je geld gaat uitkeren dat de heffing heel hoog wordt.quote:Op maandag 28 september 2026 09:43 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Zo lang mogelijk in de BV houden en rente op rente stapelen (bv zakelijk beleggen) is misschien de beste long-term oplossing. Maar ja met deze overheid weet je het maar nooit.
Ik geloof 1800 per jaar ofzo vrijstelling?quote:Op maandag 28 september 2026 09:51 schreef RamboDirk het volgende:
36% blijft een waardeloze drukking op rendementen bij verkoop. Eigenlijk zou er net als in Belgie een jaarlijkse vrijstelling moeten komen zodat de "gewone verstandige burger" niet onevenredig wordt geraakt.
Het blijft allemaal onzeker en lastig omdat je nu alweer kan uittekenen dat de spelregels gaan veranderen
quote:Op maandag 28 september 2026 09:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik geloof 1800 per jaar ofzo vrijstelling?
Dus je kan zeker 5k verzilveren zonder belasting te betalen aan dividenden / koerswinst.
Sowieso beter natuurlijk met 10% ipv 36%quote:Vanaf 1 januari 2026 worden gerealiseerde meerwaardes op financiėle beleggingen belast tegen een tarief van 10%. Daarbij geldt een vrijstelling van ¤10.000 per jaar, waarbij ¤1.000 aan ongebruikte vrijstelling kan worden meegenomen naar het volgende jaar.
Een voorbeeld maakt dit duidelijk:
Stel dat u het jaar begint met ¤100.000 belegd vermogen. Aan het einde van dat jaar is de waarde gestegen naar ¤110.000, maar u verkoopt niets. Omdat er niets wordt verkocht, wordt er geen belasting geheven en blijft de vrijstelling ongebruikt.
In het tweede jaar stijgt de waarde naar ¤120.000 en besluit u alles te verkopen. De totale winst bedraagt dan ¤20.000.
Daar gaat vervolgens vanaf:
¤10.000 jaarlijkse vrijstelling
¤1.000 meegenomen vrijstelling van het vorige jaar.
Er blijft dan ¤9.000 belastbare winst over. Daarover wordt 10% belasting geheven, oftewel ¤900. Dat komt neer op een effectief belastingpercentage van ongeveer 0,375% per jaar.
Neequote:Op maandag 28 september 2026 10:13 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Sowieso beter natuurlijk met 10% ipv 36%
Maar een degelijke vrijstelling zou de kleine belegger gewoon kunnen beschermen. Uiteindelijk wil je toch dat mensen een appeltje voor de dorst hebben en verstandig leven, toch?
toch?
Super rendabel voor mij als persoon. Maar als samenleving hebben we arbeid nodig.quote:Op maandag 28 september 2026 10:13 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Sowieso beter natuurlijk met 10% ipv 36%
Maar een degelijke vrijstelling zou de kleine belegger gewoon kunnen beschermen. Uiteindelijk wil je toch dat mensen een appeltje voor de dorst hebben en verstandig leven, toch?
toch?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |