abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 februari 2026 @ 13:02:57 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220174879
Niet mijn OP

Het blijft wat vreemd om te zien, de grote aandacht in Nederland voor de Islamitische feestdagen. De NOS heeft er meerdere artikelen over geschreven en zij zijn zeker niet de enige media. Ook versieringen op straat, het blijft een raar gevoel dat deze niet-Westerse culturen zoveel invloed hebben op het straatbeeld in het Westen.

Het is ook opmerkelijk dat men in Utrecht de tekst 'Fijne Ramadan' toestaat, want eerder nog mocht 'Fijne Kerst' niet, dat werd 'Fijne Feestdagen'. Eenzelfde norm wordt echter voor de Islamitische feestdagen niet gehanteerd zo blijkt.
quote:
De ramadan begint en dat is in deze Utrechtse winkelstraat goed te zien

Voor moslims start vandaag of morgen de ramadan, de vastenmaand. De komende weken, die in het teken staan van reflectie, saamhorigheid en dankbaarheid, eten moslims alleen tussen zonsondergang en zonsopgang. Bij die iftar-maaltijden komen ze samen om ervaringen te delen.

Net als tijdens de kerstperiode en met Pasen spelen supermarkten en andere ondernemers daar flink op in. Tijdens de vastenmaand is er veel vraag naar specifieke voedingsmiddelen voor de iftar-maaltijden en Eid al-Fitr, het einde van de ramadan.

Lampjes

De ondernemers versieren ook zelf hun winkelpanden, zoals Rafik El Hafiani van bakkerij El Kauter. Dat er nu ook versiering is in de straat, betekent veel voor hem. "Het is een blijk van wederzijds respect."

Hij is zelf bezig lampjes op te hangen. "We doen ons best er zo'n mooi mogelijke maand van te maken." De bakker heeft speciale delicatessen gemaakt voor de vastenmaand. Het is drukker dan normaal in zijn winkel. "Het vasten is natuurlijk belangrijk, maar het samen eten als de zon onder is dat net zo goed", zegt El Hafiani. Hij doet goede zaken, maar daar gaat het hem niet alleen om. "In de ramadan-periode geven we ook veel aan goede doelen en aan de moskee."

Nieuwe kleding

In kledingwinkel Le Boutique staat de eigenaresse kleding te stomen. Er is in deze tijd veel vraag naar nieuwe kleding, zegt ze. "We willen er mooi uitzien als we met elkaar gaan eten." Zij vast al van jongs af aan. "Ik weet niet beter, moeilijk is het niet. En als je weet waarvoor je het doet is het nog makkelijker."

Ook de bezoekers van de Kanaalstraat vinden het leuk, die verlichting. Het geeft een andere sfeer, zeggen ze.

In de Kanaalstraat in Utrecht kun je niet om de ramadan heen. Om de twintig meter hangt er straatversiering met de tekst 'Fijne Ramadan'. De kerststerren uit de decembermaand zijn vervangen door de maansikkel. Dat is het symbool van het begin van de vastenmaand, die immers begint na het verschijnen van de dunne sikkel van de nieuwe maan.

Het is voor het eerst dat in de wijk Lombok de ramadan zo zichtbaar is. "Toen de winkeliersvereniging vorig jaar nieuwe verlichting wilde aanschaffen, is er nagedacht hoe dat kon worden gecombineerd met de ramadan", zegt winkelstraatmanager Peter van Gool. "Want dat is voor veel ondernemers hier ook een heel belangrijke tijd. Dit is het resultaat."
  zondag 22 februari 2026 @ 13:03:33 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220174884
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je een bevolking krijgt die 60% seculier, 30% Islamitisch en 10% Christelijk of overig, dan zal de Islam dus de dominante religie zijn in de publieke ruimte en de cultuur. Het is eigenlijk onontkomelijk dat de Islamitische feestdagen dan de nationale feestdagen zullen worden en Arabische gebedsoproepen het geluid van kerkklokken zullen vervangen. De Islam zal ook de cultuur van seculieren zal beïnvloeden, net zo goed als de naweeën van het Christendom dit nu nog altijd doen.

Dan kun je dat vervolgens framen zoals je wilt, maar blijkbaar vind jij dit dan acceptabel. Ik en erg veel andere Nederlanders en Europeanen vinden dit niet acceptabel. De Islam hoort hier niet, past hier niet en is onverenigbaar met de Westerse cultuur.
Los van dat er geen enkele prognose is die ook maar in de buurt komt van dat moslims 30% van ons volk gaan worden. Waarom zouden seculieren ineens massaal moslimfeesten gaan overnemen? Daar is bijna geen voedingsbodem voor. Om Kerstmis en Pasen zijn allerei niet Christelijke zaken heen verzonnen. En Pinksteren en Hemelvaart bestaan nog omdat ze een kapstok vormen voor allerlei evenementen die op die dagen gehouden worden, en geen christelijke oorsprong hebben. En zoiets vormt een belangrijk deel van onze sociale structuren, daarom blijft het bestaan. Bij moslimfeesten bestaat zoiets allemaal niet. Ramadan is vooral een moslimding en er is niks bij verzonnen wat het aantrekkelijk maakt voor massale adaptatie door anderen.

Verder vraag ik me af hoe je het nou precies voor je ziet? Dat er een soort cultuurpolitie komt die alles en iedereen die niet aan de door de regering bepaalde cultuur houdt, de kop in drukt? Fijne samenleving krijg je dan.
  zondag 22 februari 2026 @ 13:04:04 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220174888
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:54 schreef Montagui het volgende:

[..]
"Blijkbaar vinden een hoop mensen de boodschap van Islam criticasters overtuigend. Al zal het gedrag van veel moslims daar aan bijgedragen hebben".
Blijkbaar niet, want ze doen nog steeds aan de Ramadan, ondanks allerlei geschreeuw van mensen die het weg zouden willen.

quote:
Maar goed. Jezelf als Zwarte Piet zwart schminken heeft evenveel bestaansrecht als het vieren van het Suikerfeest.

Geen enkele cultuurpolitie of autoriteit kan of mag daar iets aan doen.

Iedereen zou dit moeten erkennen.

Helaas is dat niet zo.
Dat klopt, er is gelukkig geen cultuurpolitie die autoritair mag opleggen welke feestjes je viert en hoe je dat doet. Da wil ik graag zo houden.
pi_220174962
Leuk, nog 301 herhalingen van zetten.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_220175047
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:16 schreef Da_Sandman het volgende:
Leuk, nog 301 herhalingen van zetten.
Klopt, ze zijn oervervelend doordat ze hardnekkig ontkennen dat de wereld is ingericht door mensen die nauwelijks wisten wat ze deden.
pi_220175079
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:31 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt, ze zijn oervervelend doordat ze hardnekkig ontkennen dat de wereld is ingericht door mensen die nauwelijks wisten wat ze deden.
Zieke dis naar alles wat religieus is. Helemaal mee eens.
  zondag 22 februari 2026 @ 13:36:14 #7
3542 Gia
User under construction
pi_220175083
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Los van dat er geen enkele prognose is die ook maar in de buurt komt van dat moslims 30% van ons volk gaan worden. Waarom zouden seculieren ineens massaal moslimfeesten gaan overnemen? Daar is bijna geen voedingsbodem voor. Om Kerstmis en Pasen zijn allerei niet Christelijke zaken heen verzonnen. En Pinksteren en Hemelvaart bestaan nog omdat ze een kapstok vormen voor allerlei evenementen die op die dagen gehouden worden, en geen christelijke oorsprong hebben. En zoiets vormt een belangrijk deel van onze sociale structuren, daarom blijft het bestaan. Bij moslimfeesten bestaat zoiets allemaal niet. Ramadan is vooral een moslimding en er is niks bij verzonnen wat het aantrekkelijk maakt voor massale adaptatie door anderen.

Verder vraag ik me af hoe je het nou precies voor je ziet? Dat er een soort cultuurpolitie komt die alles en iedereen die niet aan de door de regering bepaalde cultuur houdt, de kop in drukt? Fijne samenleving krijg je dan.
De feestverlichting? Dat uitbundige hoort van oudsher niet bij de islam (gehoord van een moslim), dus dit is duidelijk om het leuker te maken voor iedereen in Nederland.

En uiteraard gaan we niet de ramadan overnemen; we zouden wel gek zijn. Maar ik verwacht wel dat over een x-aantal jaren Suikerfeest in een of andere vorm ook door niet-moslims gevierd wordt. Zoals ook niet-katholieken Carnaval vieren. Dat sluipt er gewoon in. Iets wat leuk is, feest!, wil iedereen wel vieren.
pi_220175093
Lekker met zijn allen de hele dag niets eten om je vervolgens na zonsondergang vol te proppen. Lachwekkend stompzinnige traditie.
pi_220175109
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:36 schreef Gia het volgende:

[..]
De feestverlichting? Dat uitbundige hoort van oudsher niet bij de islam (gehoord van een moslim), dus dit is duidelijk om het leuker te maken voor iedereen in Nederland.

En uiteraard gaan we niet de ramadan overnemen; we zouden wel gek zijn. Maar ik verwacht wel dat over een x-aantal jaren Suikerfeest in een of andere vorm ook door niet-moslims gevierd wordt. Zoals ook niet-katholieken Carnaval vieren. Dat sluipt er gewoon in. Iets wat leuk is, feest!, wil iedereen wel vieren.
Hoe leuk ze het ook verpakken, ik ga dat feest niet vieren, omdat ik de aartsconservatieve kern ervan niet onderschrijf. Nu niet, nooit niet.

Mocht het ooit losgekoppeld worden van religie en seculariseren zoals Kerst, misschien dan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 februari 2026 @ 13:41:20 #10
3542 Gia
User under construction
pi_220175130
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:37 schreef RotatoR het volgende:
Lekker met zijn allen de hele dag niets eten om je vervolgens na zonsondergang vol te proppen. Lachwekkend stompzinnige traditie.
Eens, maar moeten zij weten. Wij zijn nu ook aan het vasten, maar doen het op een andere manier. Zonder overdadige maaltijden. Juist niet. Maar dit moet iedereen zelf weten.
Het wordt wat anders als men aan niet-moslims zou vragen rekening te houden met een vastende moslim door niet onder zijn ogen te eten en/of koffie te drinken. Een moslim zal dat zelf niet vragen, omdat het juist een extra beproeving is als dit wel gebeurt, maar het zijn vaak linkse/woke mensen die dit dan bedenken om het op te nemen voor die arme moslims.
  zondag 22 februari 2026 @ 13:45:36 #11
3542 Gia
User under construction
pi_220175168
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoe leuk ze het ook verpakken, ik ga dat feest niet vieren, omdat ik de aartsconservatieve kern ervan niet onderschrijf. Nu niet, nooit niet.

Mocht het ooit losgekoppeld worden van religie en seculariseren zoals Kerst, misschien dan.
Ik bedoel ook het laatste. Carnaval is ook vrijwel losgekoppeld van het geloof. De meeste Carnavalsvierders zijn nog nooit in de kerk geweest. Er is nog wel een klein clubje die de geloofstraditie nog in ere houdt, middels de Carnavalsmis en op woensdag het askruisje.

Ik verwacht dat Suikerfeest in de toekomst door veel mensen gevierd wordt als 'skon fistje'. Lekker met zijn allen uitgebreid genieten van zoetigheid. Onder het genot van een goed glas wijn, dat dan weer wel!
  zondag 22 februari 2026 @ 13:48:07 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175225
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:36 schreef Gia het volgende:

[..]
Het is de Kanaalstraat in Utrecht. Dat trekt voor ongeveer 90% moslimpubliek.

quote:
Het is niet onmogelijk. Maar het heeft dan nog wel een zeer zeer lange weg te gaan voordat niet-moslims dit op eigen initiatief gaan doen. Momenteel zie ik toch vooral dat moslims dat in hun eigen familiesfeer doen, en er een handvol open evenementen is waar anderen welkom zijn.

Een totaal uitheems feest als Halloween heeft toch wat sneller voet aan de grond gekregen in Nederland.
  zondag 22 februari 2026 @ 13:51:43 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175288
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is de Kanaalstraat in Utrecht. Dat trekt voor ongeveer 90% moslimpubliek.
[...]

Een totaal uitheems feest als Halloween heeft toch wat sneller voet aan de grond gekregen in Nederland.
Omdat ook dat feest geseculariseerd is.

Het is echt allemaal niet zo moeilijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 februari 2026 @ 13:56:25 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175337
Maargoed, wil de cultuurpolitie ook gaan verbieden dat de lokale Irisch pub Saint Patrick's Day viert? Het is immers niet onze cultuur.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:00:00 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175377
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:56 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, wil de cultuurpolitie ook gaan verbieden dat de lokale Irisch pub Saint Patrick's Day viert? Het is immers niet onze cultuur.
Ik heb het niet over verbieden. Ik bekritiseer de facilitering ervan buiten de religieuze sfeer en in het publieke domein.

En dat mag ik.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 februari 2026 @ 14:02:02 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175391
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb het niet over verbieden. Ik bekritiseer de facilitering ervan buiten de religieuze sfeer en in het publieke domein.

En dat mag ik.
HR wel

En als moslims dat desondanks toch in het publieke domein vieren. Wat moet er dan volgens jou gebeuren?
  zondag 22 februari 2026 @ 14:03:05 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175396
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
HR wel

En als moslims dat desondanks toch in het publieke domein vieren. Wat moet er dan volgens jou gebeuren?
Negeren en bekritiseren. Wijzen op het begrip scheiding kerk en staat. Nogmaals bekritiseren. En blijven bekritiseren. Zeker niet gaan lopen faciliteren, en al helemaal niet op de werkplaats of op school.

Voorlichten is ook een goed idee. Wijzen op de aartsconservatieve religieuze kern van dat feest, en vervolgens nagaan in hoeverre dat aansluit bij de eigen principes. Misschien kan men daar handige hand-outs voor maken en uitdelen.

Sowieso, als je enerzijds strijdt tegen 'patriarchaat', 'koloniaal denken', 'vrouwenonderdrukking' en 'LGBTQ-fobie' en je opwindt over de theocratische idealen van Trump en Orban en anderzijds als een kip zonder kop aanschuift bij een iftar omdat je uitgenodigd bent, neem ik je gewoon totaal niet serieus.

[ Bericht 7% gewijzigd door EttovanBelgie op 22-02-2026 14:13:36 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220175400
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 13:37 schreef RotatoR het volgende:
Er is wel meer lachwekkend en stompzinnig aan dat geloof.
pindazakje
  zondag 22 februari 2026 @ 14:04:21 #19
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220175406
twitter

twitter

twitter

Geef me 1 reden om niet tegen dat gif dat islam heet te zijn. Waarom zouden we er meer van moeten hebben precies?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  zondag 22 februari 2026 @ 14:06:09 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175422
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:04 schreef HeatWave het volgende:
[ x ]

[ x ]

[ x ]

Geef me 1 reden om niet tegen dat gif dat islam heet te zijn. Waarom zouden we er meer van moeten hebben precies?
Provocatie.

De conservatieve, orthodoxe islam wil niet samenleven, of een dialoog, het wil overheersen. Net als het christendom dat hier eeuwen gedaan heeft.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 februari 2026 @ 14:07:47 #21
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220175433
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Provocatie.

De conservatieve, orthodoxe islam wil niet samenleven, of een dialoog, het wil overheersen. Net als het christendom dat hier eeuwen gedaan heeft.
Uiteraard, dat weet iedereen behalve de, for lack of a better term, linkse deughonden :').

En ik kan er nog zo 1000 posten met allemaal dezelfde boodschap van over de hele wereld.
Get woke, go broke!
pi_220175469
quote:
:')
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zondag 22 februari 2026 @ 14:15:01 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175528
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:11 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
:')
Ja, dat is nou eenmaal het gevolg van wat HR hier allemaal wenst.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:20:15 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175593
quote:
Kun je mij voorbeelden geven van al de conservatieve Ierse katholieken in Nederland die eigen gebedsruimten, speciale diëten, op sekse gebaseerde klederdracht en eigen scholen eisen? Die hun kinderen thuishouden tijdens paarse vrijdag en excursies naar niet-katholieke tempels? Gaan steigeren bij lentekriebels? Stelselmatig aangeven gediscrimineerd te worden omdat men hun religie simpelweg niet onderschrijft? Kathofobie ervaren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220175646
quote:

[..]
Los van dat er geen enkele prognose is die ook maar in de buurt komt van dat moslims 30% van ons volk gaan worden.
Als je ziet dat de jongste generatie nu al 15% Islamitisch is (zie eerdere bron in het topic), zitten we straks al op de helft.
quote:

[..]
Waarom zouden seculieren ineens massaal moslimfeesten gaan overnemen? Dit is letterlijk wat we zien met alle iftars, juist seculiere mensen staan te trappelen om aan te schuiven bij zulke religieuze bijeenkomsten. Je bent zelf seculier zoals je hebt gezegd en je bent nu al dit hele topic bezig met het verdedigen van moslims en de Islam. Dat is dus precies wat ik bedoel.

En als Ramadan slechts een ding voor moslims is, waarom liggen de winkels dan vol met producten voor de Ramadan, doen overheidsinstanties aan de viering ervan en krijgt het steeds meer aandacht in de mainstream media en de publieke ruimte?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 22 februari 2026 @ 14:27:10 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175662
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Negeren en bekritiseren. Wijzen op het begrip scheiding kerk en staat. Nogmaals bekritiseren. En blijven bekritiseren. Zeker niet gaan lopen faciliteren, en al helemaal niet op de werkplaats of op school.

Voorlichten is ook een goed idee. Wijzen op de aartsconservatieve religieuze kern van dat feest, en vervolgens nagaan in hoeverre dat aansluit bij de eigen principes. Misschien kan men daar handige hand-outs voor maken en uitdelen.

Sowieso, als je enerzijds strijdt tegen 'patriarchaat', 'koloniaal denken', 'vrouwenonderdrukking' en 'LGBTQ-fobie' en je opwindt over de theocratische idealen van Trump en Orban en anderzijds als een kip zonder kop aanschuift bij een iftar omdat je uitgenodigd bent, neem ik je gewoon totaal niet serieus.
Het komt allemaal tamelijk zuur en dogmatisch over. Ik ben ook wel benieuwd hoe je daar iets mee denk te bereiken. Sowieso is het per definitie afwijzen van gastvrijheid, omdat je voor degene die je uinodigt wel even bepaalt dat hij wel een geloofsgekkie zal zijn, ook vrij treurig.

Een belangrijke waarde van onze westerse cultuur is "leven en laten leven". Dus dat je elkaar de ruimte geeft waar anderen er geen last van hebben. Daar hoort dus ook bij dat iemand anders zijn feestje mag vieren waar je zelf weinig mee hebt.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:29:23 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175685
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Kun je mij voorbeelden geven van al de conservatieve Ierse katholieken in Nederland die eigen gebedsruimten, speciale diëten, op sekse gebaseerde klederdracht en eigen scholen eisen? Die hun kinderen thuishouden tijdens paarse vrijdag en excursies naar niet-katholieke tempels? Gaan steigeren bij lentekriebels? Stelselmatig aangeven gediscrimineerd te worden omdat men hun religie simpelweg niet onderschrijft? Kathofobie ervaren?
Die ken ik niet, maar dat is ook niet relevant.

Iemand stelt dat we hier geen uitheemse feesten moeten hebben omdat dan onze eigen cultuur zou verdwijnen. Dus dan ook geen Saint Patrick's Day volgens die redenatie.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:30:36 #28
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175711
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het komt allemaal tamelijk zuur en dogmatisch over. Ik ben ook wel benieuwd hoe je daar iets mee denk te bereiken. Sowieso is het per definitie afwijzen van gastvrijheid, omdat je voor degene die je uinodigt wel even bepaalt dat hij wel een geloofsgekkie zal zijn, ook vrij treurig.

Een belangrijke waarde van onze westerse cultuur is "leven en laten leven". Dus dat je elkaar de ruimte geeft waar anderen er geen last van hebben. Daar hoort dus ook bij dat iemand anders zijn feestje mag vieren waar je zelf weinig mee hebt.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je de ballen verstand hebt van de werkwijze van conservatieve religie. Noch dat je enige kennis bezit van de inhoud van een Bijbel of Koran en hoe deze door orthodoxen worden gelezen.

Wat ik met mijn kritiek denk te bereiken? Hopelijk dat mensen in gaan zien dat er weinig 'gezelligs' is aan feesten voortgekomen uit religieuze ideologie waar precies dat leven en laten leven niet zo hoog in het vaandel staat.

Dat hebben we na 1500 jaar conservatief christendom hier toch wel geleerd, dacht ik.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220175713
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

En van de gristelijke overheersing zijn we eindelijk verlost zodat we nu kunnen genieten van een verlichte en seculiere samenleving.
Het nieuwe vergif voor een vrije samenleving met vrije geesten heet islam. Totaal onbegrijpelijk dat we dit tolereren.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 22-02-2026 14:41:20 ]
-
  zondag 22 februari 2026 @ 14:33:40 #30
3542 Gia
User under construction
pi_220175754
quote:
Doen ze dat op straat? Zie je overal in steden waar een Ierse pub is, verlichting van klavertjes 4?
Ze vieren dat IN de pub. Je krijgt daar wat van mee als je ervoor kiest daar naartoe te gaan.
Zo zou het ook met de ramadan moeten zijn: ga je naar een moskee of naar een moslim gezin, dan is het logisch dat je geconfronteerd wordt met de ramadan. Maar toch niet zo uitbundig op straat, zoals in het filmpje hierboven. Christenen houden toch ook geen nachtmis (met Kerst) op straat!!

Houd je geloof gewoon voor jezelf en val daar anderen niet mee lastig. Hoe moeilijk kan dat zijn?

En dan kun je wel weer over de kerstboom op het plein beginnen, maar dat heeft geen klap met het geloof te maken.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:37:10 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175791
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je ziet dat de jongste generatie nu al 15% Islamitisch is (zie eerdere bron in het topic), zitten we straks al op de helft.
Nog steeds is er geen enkele prognose van 30%
https://www.digibron.nl/v(...)40418:newsml_ww49377

quote:
Waarom zouden seculieren ineens massaal moslimfeesten gaan overnemen? Dit is letterlijk wat we zien met alle iftars, juist seculiere mensen staan te trappelen om aan te schuiven bij zulke religieuze bijeenkomsten. Je bent zelf seculier zoals je hebt gezegd en je bent nu al dit hele topic bezig met het verdedigen van moslims en de Islam. Dat is dus precies wat ik bedoel.
Ik verdedig andermans burgerrechten.

En een keer ingaan op een uitnodiging is wat anders dan "staan te trappelen". Anders ging ik zelf wel Iftars organiseren.

quote:
En als Ramadan slechts een ding voor moslims is, waarom liggen de winkels dan vol met producten voor de Ramadan,
Omdat moslims ook consumenten zijn waar je geld aan kan verdienen.

quote:
doen overheidsinstanties aan de viering ervan en krijgt het steeds meer aandacht in de mainstream media en de publieke ruimte?
Ze maken deel uit van de samenleving, dus dat trekt enige aandacht. Het zou wat raar zijn als het nieuws een feest zou negeren waar veel mensen aan meedoen.
pi_220175817
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nog steeds is er geen enkele prognose van 30%
https://www.digibron.nl/v(...)40418:newsml_ww49377
[..]

Hey, niet doen, geen cijfers en feiten posten.
Dat past niet in de angstporno van HR en sommige anderen.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:40:40 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175828
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Angstporno is waar conservatieve religie op drijft.

Grappig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 februari 2026 @ 14:41:15 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175832
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je de ballen verstand hebt van de werkwijze van conservatieve religie. Noch dat je enige kennis bezit van de inhoud van een Bijbel of Koran en hoe deze door orthodoxen worden gelezen.

Wat ik met mijn kritiek denk te bereiken? Hopelijk dat mensen in gaan zien dat er weinig 'gezelligs' is aan feesten voortgekomen uit religieuze ideologie waar precies dat leven en laten leven niet zo hoog in het vaandel staat.

Dat hebben we na 1500 jaar conservatief christendom hier toch wel geleerd, dacht ik.
Waarom ga je er vanuit dat die Iftars allemaal door orthodoxen worden georganiseerd?
pi_220175839
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Angstporno is waar conservatieve religie op drijft.

Grappig.
Ach ja, religie.
Religie bestaat alleen vanwege zij die angstig zijn en zij die macht willen, die 2 vinden elkaar in religie.
En dat allemaal "uit naam van een groot alwetend opperwezen".
  zondag 22 februari 2026 @ 14:43:15 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220175856
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Waarom ga je er vanuit dat die Iftars allemaal door orthodoxen worden georganiseerd?
Niet. Sterker nog, wat scholen en bedrijven betreft zullen er een hoop vooral door allerlei DEI-teams zijn doorgejast.

Heeft verder ook niets van doen met de inhoud van mijn reactie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 februari 2026 @ 14:45:02 #37
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220175876
Het is toch apart elke keer, moslims wereldwijd vertellen precies hoe het zit, islam moet en zal veroveren.

Maar Henk uit schubbekutteveen die D66 stemt weet het uiteraard weer beter, puur en alleen gebaseerd op zijn eigen, bekrompen, wereldvreemd, ideologisch denkbeeld.

Vertel eens "Henk", waarom zouden we naar jou luisteren ipv de moslims die in het openbaar vertellen wat hun plannen zijn en hoe ze die uitvoeren?
Get woke, go broke!
pi_220175892
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:37 schreef Hexagon het volgende:
Ze maken deel uit van de samenleving, dus dat trekt enige aandacht. Het zou wat raar zijn als het nieuws een feest zou negeren waar veel mensen aan meedoen.
Religieuze bewegingen dringen zich op in elke stad en dorp om daar steun te mobiliseren voor hun conservatieve agenda.
pi_220175913
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Cijfers en feiten doen er bij mij dus wel toe. Vandaar dat ik mij baseer op de cijfers van het CBS. In de bron van Hexagon staat dat een schatting van een demograaf stelt dat Nederland in 2060 voor 10% Islamitisch is, terwijl de jongste generatie daar dus nu al ruim boven zit.

Ook in een prognose van Pew uit 2017 werd bij een 0% migratiesaldo geschat dat Nederland in 2050 nog maar net onder de 10% zou zitten. In een scenario met gemiddelde migratie zou dit ruim 12% zijn en in een scenario met een hoog migratiesaldo, waar het meest sprake van lijkt te zijn zou dit in 2050 ruim 15% zijn. Wat in lijn is met de bevindingen van het CBS.

Kun je dus onderbouwen waar ik precies cijfers of feiten zou negeren? Of tellen feiten alleen als ze in een gewenst narratief passen, wat in dit geval dus wil zeggen dat de bron van Hexagon geaccepteerd is maar de cijfers van het CBS en Pew niet?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220175937
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 11:17 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus die moeten enerzijds steeds lezen dat alle moslims kut zijn en anderzijds worden ze door de fanatieken moslims uitgesloten?

Welke autochtone Nederlandse groepen spreek jij eigenlijk aan op onwenselijk gedrag?
Genoeg. Want wij hebben wel zelfreinigend vermogen en zelfreflectie. Als jij als NLer homo's niet accepteert, krijg je daar best wat kritiek op. Als jij voor een ander gaat bepalen hoe die zn leven moet leiden, krijg je commentaar terug dat je je bij je eigen zaken moet houden.

Zo gaat dat hier. Dus kom niet als het eeuwige slachtoffertje janken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 22 februari 2026 @ 14:52:04 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220175945
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet. Sterker nog, wat scholen en bedrijven betreft zullen er een hoop vooral door allerlei DEI-teams zijn doorgejast.

Heeft verder ook niets van doen met de inhoud van mijn reactie.
Stel dat je Turkse overbuurman naar je toe komt en zegt

"Hee hallo, het is Ramadan en we hebben deze week een Iftar bij mij thuis. Wil je ook een keer komen mee eten? Dan kunnen we eens beter kennis maken."

Is dan het ideale antwoord?

"Nee!!! Want de orthodoxe uitleg van de Koran is stom en slecht. En die hang jij per definitie aan en ik verzin voor jou dat je per definitie de achterlijkste denkbeelden over vrouwen en homo's hebt. Dus kenker op met je feest."

Gaat wel een gezellige samenleving worden vol verbinding zo.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:53:26 #42
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220175959
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

"Hee hallo, het is Ramadan en we hebben deze week een Iftar bij mij thuis. Wil je ook een keer komen mee eten? Dan kunnen we eens beter kennis maken."

"Nee!!! Want de orthodoxe uitleg van de Koran is stom en slecht. En die hang jij per definitie aan en ik verzin voor jou dat je per definitie de achterlijkste denkbeelden over vrouwen en homo's hebt. Dus kenker op met je feest."

Aangezien ongelovigen fijne kerst wensen erger is dan moord denk ik niet dat we in hoeven te gaan op je fictieve scenario :').
Get woke, go broke!
pi_220175972
quote:

[..]

Hij kan ze een lesje geschiedenis gaan geven.. ;)
pi_220175975
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het leek soms meer op een wederzijdse schreeuwpartij inderdaad.

En die schreeuwpartij begon waar?

Landelijke overheden niet nee. Terwijl de lokale onder het politiek correcte plak zaten van het geschreeuw van de zeurpieten en met hun subsidie's en evenementenvergunningen toch echt wel aan het sturen waren.

Kan de landelijke overheid zich lekker verdekt opstellen.
1947-2016
pi_220175982
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Genoeg. Want wij hebben wel zelfreinigend vermogen en zelfreflectie. Als jij als NLer homo's niet accepteert, krijg je daar best wat kritiek op. Als jij voor een ander gaat bepalen hoe die zn leven moet leiden, krijg je commentaar terug dat je je bij je eigen zaken moet houden.

Zo gaat dat hier. Dus kom niet als het eeuwige slachtoffertje janken.
Dat niet alleen, het wordt ook aangemoedigd. Denk bijvoorbeeld aan vrouwonvriendelijkheid. Daar zijn nu reclames voor dat mannen elkaar daarop moeten aanspreken. Maar opmerkelijk genoeg telt dat bij andere groepen dan ineens weer niet. Daar is geen collectieve verantwoordelijkheid schijnbaar.
  zondag 22 februari 2026 @ 14:57:24 #46
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220176004
quote:
14s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat niet alleen, het wordt ook aangemoedigd. Denk bijvoorbeeld aan vrouwonvriendelijkheid. Daar zijn nu reclames voor dat mannen elkaar daarop moeten aanspreken. Maar opmerkelijk genoeg telt dat bij andere groepen dan ineens weer niet. Daar is geen collectieve verantwoordelijkheid schijnbaar.
twitter

En we hebben overal bewijs voor, uit hun eigen bek.
Get woke, go broke!
pi_220176010
quote:

[..]

Nee, je kunt toch gewoon iets anders voorstellen?

Hoe zou jij eigenlijk reageren als je een moslim uitnodigt voor een kerstborrel of pasontbijt en deze weigert dit vanuit religieuze redenen? De kans is aannemelijk dat dit in D66 meteen gerespecteerd zou worden vanuit het oogpunt 'diversiteit' en 'inclusie'.

Maar andersom werkt dit dus niet zo? Je kunt een iftar natuurlijk gewoon op een nette manier weigeren, daar hoef je niet eens uitleg voor te geven.
pi_220176016
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:04 schreef HeatWave het volgende:
[ x ]

[ x ]

[ x ]

Er zijn inmiddels zoveel van dit soort voorbeelden, maar de linksgeest wil het maar niet snappen en zien.
1947-2016
  zondag 22 februari 2026 @ 15:00:14 #49
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220176027
twitter

Maar plaats nog een lantaarnpaal, dat zal echt helpen met deze diepgewortelde vrouwenhaat :').
Get woke, go broke!
  zondag 22 februari 2026 @ 15:01:25 #50
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_220176038
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 14:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Er zijn inmiddels zoveel van dit soort voorbeelden, maar de linksgeest wil het maar niet snappen en zien.
Klopt, en die voorbeelden kan ik allemaal posten :P.

Ik snap het niet, ze zeggen het zelf, komen er openlijk voor uit, zijn er trots op maar volgens de linksmensch is het allemaal niet waar :').
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')