----------------------------------quote:Petitie om aanlijnplicht in Schoorlse Duinen: "Bijna hondenmishandeling"
De kans bestaat dat honden voortaan alleen nog aangelijnd in de Schoorlse Duinen mogen lopen. Het is de grote vrees van veel hondenbezitters. Namens hen voert Hanneke Stam uit Groet actie. Een petitie voor het blijven van een losloopgebied is al honderden keren ondertekend. Volgens de provincie Noord-Holland is een aanlijnplicht nog helemaal niet zeker.
"Het is voor de gezondheid van de hond heel fijn dat ze vrij kunnen bewegen", stelt een hondenbaas in de Schoorlse Duinen. "Bijna hondenmishandeling", noemt een ander het dat de viervoeters mogelijk niet meer los mogen lopen.
Hondenpoep en stikstof
Dat honden straks aan de lijn zouden moeten, staat in de conceptversie van het Beheerplan Schoorlse Duinen. Dat plan wordt door de provincie om de zoveel jaar opnieuw opgesteld voor dit Natura 2000-gebied.
Hondenpoep die achterblijft in het duin is een van de redenen om een aanlijnplicht in te stellen. "De poep zou bijdragen aan het stikstofprobleem", vertelt Hanneke Stam uit Groet. Samen met haar dorpsgenoot Jeanine de Vos verzet ze zich tegen een losloopverbod in haar 'achtertuin'. "Paarden leggen hier ook voldoende neer, maar daar hoor je ze niet over."
In de Schoorlse Duinen geldt tijdens het broedseizoen altijd al een aanlijnplicht. "Daar houden we ons natuurlijk aan, maar die periode - een half jaar - is al veel langer dan in andere natuurgebieden", legt Hanneke uit. Nu dreigt het dus jaarrond te worden.
Petitie voor behoud losloopgebied
"Naast de hondenpoep is ook het terugdringen van de recreatiedruk in het gebied een reden. Daar valt het uitlaten van honden ook onder." Via een petitie willen Hanneke en Jeanine aantonen dat er veel steun is om de honden los te laten lopen. "Die is al bijna duizend keer ondertekend. Ook steunt de Koninklijke Hondenbescherming ons."
Dat niet iedereen de hondenpoep opruimt, erkent Hanneke. "Daarom pleiten wij ook voor een opruimplicht in plaats van een aanlijnplicht. Zover wij weten is die hier niet; het staat ook niet op de borden bij de ingangen van het duingebied. Bovendien: aangelijnde honden poepen ook."
Beheerplan Schoorlse Duinen nog niet definitief
Of de soep uiteindelijk zo heet gegeten wordt, is nog maar de vraag. De provincie laat aan NH weten dat de zorgen van de hondenbezitters helder en begrijpelijk zijn. "Maar het Beheerplan is nog niet vastgesteld. Dat gebeurt pas begin maart", licht een provinciewoordvoerder toe.
Eind maart organiseert de provincie samen met Staatsbosbeheer nog een informatieavond. "Nadat het plan openbaar is, is het voor iedereen in te zien en heeft men zes weken de tijd om bezwaar te maken."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)a-hondenmishandeling
Je hont de hele dag opsluiten en 3 keer per dag een kwartiertje uitlaten is dat natuurlijk niet.quote:"Bijna hondenmishandeling", noemt een ander het dat de viervoeters mogelijk niet meer los mogen lopen.
Hoezo?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:18 schreef Montagui het volgende:
Honden (en katten) zijn JUIST natuur.
quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:28 schreef Richestorags het volgende:
Hondenbezit an sich is dierenmishandeling, in ieder geval in 90 procent van de situaties.
Net als de mens.quote:
Frappant dat dit je zo triggert. De hond is gedomesticeerd omdat de mens dat nodig vond, niet omdat dat zo goed was voor de wilde wolf. De hond heeft nooit een keuze gehad in het verworden tot gezelschapsdier.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]![]()
De hond is gedomesticeerd, en het heeft vele voordelen voor de hond om bij de mens te leven.
En honden hebben het in het algemeen stukken beter tov jaren geleden toen ze aan de ketting op het erf lagen of de melkkar moesten trekken.
Verder hadden we in NL vroeger zwerfhonden, maar dat is niet meer, in tegenstelling tot in veel andere landen.
Voor die beesten is het leven al helemaal zwaar.
Dus, je kunt maar beter een huishond zijn waar goed voor wordt gezorgd en die aandacht krijgt.
Ik ben niet getriggerd, ik lees alleen iets wat niet klopt en onderstaande was dacht ik wel algemeen bekend:quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Frappant dat dit je zo triggert. De hond is gedomesticeerd omdat de mens dat nodig vond, niet omdat dat zo goed was voor de wilde wolf. De hond heeft nooit een keuze gehad in het verworden tot gezelschapsdier.
Daarnaast zijn veel honden te dik, verveeld, depressief en eenzaam. Hun baasjes weten niet zelden niks van hun temperament en kopen ze "omdat ze zo mooi zijn", niet wetende wat dat type hond nodig heeft. Wat een geweldig leven.
Natuurlijk zijn er ook dikke en ongelukkige en eenzame honden, ze lijken toch wel erg veel op mensen.quote:De domesticatie van de hond bood aanzienlijke voordelen, waaronder een constante voedselvoorziening, bescherming tegen roofdieren en extreme weersomstandigheden, en een verhoogde kans op overleving en voortplanting. Honden evolueerden van wolven naar succesvolle gezelschapsdieren, met een langere levensduur en minder noodzaak tot overlevingsstrijd in vergelijking met hun wilde voorouders.
Voedsel en overleving: In plaats van jagen, kregen honden toegang tot voedselresten, wat hun overlevingskansen sterk vergrootte.
Bescherming: Mensen boden een veilige omgeving, waardoor honden minder risico liepen op natuurlijke vijanden.
Sociale binding: Honden ontwikkelden het vermogen om nauw samen te werken en te leven met mensen, wat emotionele en sociale zekerheid biedt.
Evolutionair succes: Honden zijn een van de meest verspreide en succesvolle diersoorten op aarde geworden, met een veel grotere populatie dan wolven.
Medische zorg: Tegenwoordig genieten gedomesticeerde honden van veterinaire zorg, wat hun gezondheid en levensduur verbetert.
Kortom, de overgang van wild dier naar huishond veranderde een zwaar, onzeker leven in een leven met hogere overlevingskansen, comfort en sociale connectie.
Ja, grotendeels mee eens helaas.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Frappant dat dit je zo triggert. De hond is gedomesticeerd omdat de mens dat nodig vond, niet omdat dat zo goed was voor de wilde wolf. De hond heeft nooit een keuze gehad in het verworden tot gezelschapsdier.
Daarnaast zijn veel honden te dik, verveeld, depressief en eenzaam. Hun baasjes weten niet zelden niks van hun temperament en kopen ze "omdat ze zo mooi zijn", niet wetende wat dat type hond nodig heeft. Wat een geweldig leven.
Antropomorfische argumentatie vermengd met persoonlijke observaties. Dit zou je ook over een dier in de dierentuin kunnen zeggen t.o.v. in het wild.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben niet getriggerd, ik lees alleen iets wat niet klopt en onderstaande was dacht ik wel algemeen bekend:
[..]
Natuurlijk zijn er ook dikke en ongelukkige en eenzame honden, ze lijken toch wel erg veel op mensen.![]()
Zie in het algemeen om me heen toch vooral vrolijke honden. Als hondenbezitters zoek je elkaar ook wel weer op.
Inderdaad, het doorfokken had ik nog niet eens benoemd. Maar hey, ze hebben voedselzekerheid.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:49 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Ja, grotendeels mee eens helaas.
Hoe gek mensen ook met een dier zijn of kunnen zijn, veel honden krijgen niet de verzorging die ze zouden moeten krijgen. Zoveel mogelijk buiten zijn, los kunnen rennen, gezond voedsel verstrekken. Tegenwoordig is de dierenarts voor veel mensen amper te betalen waardoor men te lang wacht om erheen te gaan etc. ik ben ook een groot voorstander van beperken van aanschaf.
Om nog maar te zwijgen over alle erfelijke ziektes en aandoeningen waar 90% van alle hondenrassen mee te kampen heeft. In dat opzicht is hondenbezit puur egoïsme en een verdienmodel.
Nee, die zijn niet gedomesticeerd.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Antropomorfische argumentatie vermengd met persoonlijke observaties. Dit zou je ook over een dier in de dierentuin kunnen zeggen t.o.v. in het wild.
Doorfokken is natuurlijk iets wat niet oké is, en zou nog wel harder mogen worden aangepakt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Inderdaad, het doorfokken had ik nog niet eens benoemd. Maar hey, ze hebben voedselzekerheid.
En waarom zou een wild dier gedomesticeerd moeten worden? Dat is niet gebeurd vanuit het oogpunt van het wilde dier. Alle "argumentatie" van jouw bron is after the fact. De hond is gedomesticeerd voor de mens, niet voor het welzijn van de hond.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, die zijn niet gedomesticeerd.
afhankelijk van hoe je domesticatie defineert (ja, daar zijn meerdere definities van), is een dier in een dierentuin ook gedomesticeerdquote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, die zijn niet gedomesticeerd.
Dat zeg ik ook niet dus dat is een stropop.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Doorfokken is natuurlijk iets wat niet oké is, en zou nog wel harder mogen worden aangepakt.
De asiels zitten ook vol met lieve en leuke honden die niet van een bepaald ras zijn. De kruisingen zijn vaak gezonder.
Het zijn in ieder geval allemaal geen argumenten om te vinden dat mensen maar geen honden meer mogen houden.
Ik heb ook niet gevraagd om geboren te worden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En waarom zou een wild dier gedomesticeerd moeten worden? Dat is niet gebeurd vanuit het oogpunt van het wilde dier. Alle "argumentatie" van jouw bron is after the fact. De hond is gedomesticeerd voor de mens, niet voor het welzijn van de hond.
Er leven dan ook vele kinderen met ongeschikte ouders. Het lijkt erop dat je meer gelijk wil hebben en metquote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gevraagd om geboren te worden.![]()
Nogmaals, lees wat de voordelen zijn geweest voor de wolven/honden om gedomesticeerd te worden door de mens. Er zijn er ook die wild zijn gebleven.
Er zijn ook dieren waarbij het niet gelukt is ze te domesticeren.
En weer ga je op de man spelen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er leven dan ook vele kinderen met ongeschikte ouders. Het lijkt erop dat je meer gelijk wil hebben en metwil strooien dan dat je je echt verdiept in wat ik zeg.
Die argumenten zijn antropomorfisch van aard en after the fact gaf ik al aan. Weet je wat dat woord betekent? Je kunt ook daarop ingaan in plaats van te volharden.
Je gooit de handdoek in de ring als ik aangeef dat je je ook kunt richten op wat ik zeg in plaats van het groter te maken? Nou, ik ben er niet heel rouwig om als dat je stijl van discussiëren is.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En weer ga je op de man spelen.
Dan houdt het wel op wat mij betreft.
Het zielige is eigenlijk dat de hond wordt gestraft terwijl het baasje of bazinnetje er een puinhoop van maakt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------
De duinen zijn natuurgebied en geen hondenparkeerplaats waar elke beest los mag rondstampen. Alles wordt opgejaagd, mensen worden besprongen en overal liggen drollen terwijl het baasje doet alsof regels alleen voor anderen zijn. Hondenbezitters denken echt dat ze overal maar hun gang mogen gaan. En dan nog klagen dat een lijntje zielig is terwijl je een dier in huis zonder bewegingsruimte houd en het daarna op kwetsbare natuur loslaat.
Mmmh katten doden juist veel natuur.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:18 schreef Montagui het volgende:
Honden (en katten) zijn JUIST natuur.
Laat ze los.
Ik veeg mijn kont af met dergelijk soort klimaat betutteling.
Let wel, GEEN drollen op de stoep. Die ruim je op.
Ja, dus? DAT is natuur.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Mmmh katten doden juist veel natuur.
Ik kijk op Tiktok soms filmpjes over wat sommige honden zouden eten als ze in de natuur zouden leven.quote:
Hoeveel kost dat ontbijt wel nietquote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:38 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik kijk op Tiktok soms filmpjes over wat sommige honden zouden eten als ze in de natuur zouden leven.
Dat is ongeveer dit: ( al denk ik dat ze dat fruit wel over zouden slaan, en die broccoli)
[ tiktok ]
Wie had dit nu gedacht? We zijn het 100% eens.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------------
De duinen zijn natuurgebied en geen hondenparkeerplaats waar elke beest los mag rondstampen. Alles wordt opgejaagd, mensen worden besprongen en overal liggen drollen terwijl het baasje doet alsof regels alleen voor anderen zijn. Hondenbezitters denken echt dat ze overal maar hun gang mogen gaan. En dan nog klagen dat een lijntje zielig is terwijl je een dier in huis zonder bewegingsruimte houd en het daarna op kwetsbare natuur loslaat.
Maar dat is toch eigenlijk zielig voor die hond, want die poep moet dat baasje/bazinnetje opruimen, dat tegen mensen opspringen moet dat baasje of bazinnetje afleren Dat jagen kan je ook voorkomen als je de hond terug kan roepen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wie had dit nu gedacht? We zijn het 100% eens.
Dat weet ik niet dat heeft hij nooit gezegd in een filmpje.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoeveel kost dat ontbijt wel niet
quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:38 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik kijk op Tiktok soms filmpjes over wat sommige honden zouden eten als ze in de natuur zouden leven.
Dat is ongeveer dit: ( al denk ik dat ze dat fruit wel over zouden slaan, en die broccoli)
[ tiktok ]
Bullshit idd. Alsof een hond van al die dieren een hapje zou nemen in de natuurquote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoeveel kost dat ontbijt wel niet
Ja wat gebeurt er met de rest van die karkassen dan? Lol. En peren groeien doorgaans ook niet op dezelfde plek als bosbessen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:17 schreef maily het volgende:
[..]
[..]
Bullshit idd. Alsof een hond van al die dieren een hapje zou nemen in de natuur![]()
Snap ik maar dit zou zomaar 20 piek kunnen kosten. Behoorlijk prijzig.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:01 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat weet ik niet dat heeft hij nooit gezegd in een filmpje.
Honden, huiskatten en andere gedomesticeerde dieren zijn evengoed een menselijke creatie en maken geen deel uit van een natuurlijk inheems ecosysteem.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:36 schreef Montagui het volgende:
[..]
Net als de mens.
Een auto bv (met al zijn uitlaatgassen) is dat niet. Dat is een door de mens gecreëert stikstofprobleem.
Maar zelfs dat zou je onder 'natuur' kunnen scharen omdat 'de mens' (een onderdeel van de natuur) dit als gevolg van haar ontwikkeling 'uitscheidt'. Ook een soort van natuurlijk proces.
Maar ik accepteer dat dat laatste (als gedachtesprong) wel wat te ver gaat.
Katten meer dan honden maar niet in die aantallen. Als katten in het wild zouden leven zouden ze veel vaker sterven door vechtpartijen, infecties en predatie op henzelf.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Honden, huiskatten en andere gedomesticeerde dieren zijn evengoed een menselijke creatie en maken geen deel uit van een natuurlijk inheems ecosysteem.
Als ik besluit olifanten en leeuwen in het park los te laten dan is dat toch ook niet ineens "natuur"?
Joh, dat kost menig bezitter teveel tijd en geld. Gewoon een grote bek geven aan mensen die er wat van zeggen en doorlopen… veel makkelijker.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 12:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar dat is toch eigenlijk zielig voor die hond, want die poep moet dat baasje/bazinnetje opruimen, dat tegen mensen opspringen moet dat baasje of bazinnetje afleren Dat jagen kan je ook voorkomen als je de hond terug kan roepen.
Daar zijn heel veel cursussen voor.
Soort van VOG.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Ze zouden cursussen moeten verplichten voor hondeneigenaren.
Helaas wordt vaak nog helemaal niet nagedacht over wat er in huis wordt gehaald.
Dacht dat de politiek daar eerst wel mee bezig was, maar hoor er nu niks meer over.
In een 'natuurlijke situatie' zou elke kat een leefgebied van ongeveer 3 km2 hebben, maar met alle verwilderde tijgertjes en minoesjes is er een veel grotere kattendichtheid in Nederland. En los van welke definitie je hanteert wat natuur betreft: de schadelijke effecten van (verwilderde) huiskatten op lokale fauna is goed gedocumenteerd.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Katten meer dan honden maar niet in die aantallen. Als katten in het wild zouden leven zouden ze veel vaker sterven door vechtpartijen, infecties en predatie op henzelf.
Maar inderdaad, vrij raar om honden en katten als natuur te beschouwen.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:56 schreef MissButterflyy het volgende:
Ze zouden cursussen moeten verplichten voor hondeneigenaren.
Helaas wordt vaak nog helemaal niet nagedacht over wat er in huis wordt gehaald.
Dacht dat de politiek daar eerst wel mee bezig was, maar hoor er nu niks meer over.
Katten zijn inderdaad vrij desastreus omdat het jachtinstinct er niet is uitgefokt en ze tegelijkertijd met een vol buikje en gezond kunnen jagen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In een 'natuurlijke situatie' zou elke kat een leefgebied van ongeveer 3 km2 hebben, maar met alle verwilderde tijgertjes en minoesjes is er een veel grotere kattendichtheid in Nederland. En los van welke definitie je hanteert wat natuur betreft: de schadelijke effecten van (verwilderde) huiskatten op lokale fauna is goed gedocumenteerd.
Huiskatten leven doorgaans niet vrij in de natuur, maar hun populatie wordt kunstmatig groot gehouden door mensen die zo'n beest op de bank hebben liggen en brokjes voeren. En al die huiskatten hebben een desastreus effect op sommige vogelpopulaties. Overigens is juist de aanwezigheid van (verwilderde) huiskatten een bedreiging voor de wilde kat die hier wel van nature voorkomt.
Met natuur heeft het inderdaad allemaal niks te maken. Mijn tropische kamerplant is toch ook geen 'natuur'.
Ik ben in Brabant opgegroeid en daar zag je duidelijk in verschil in de ('oorspronkelijk' voedingsarme) vennetjes waar veel honden werden uitgelaten en de vennetjes waar minder mensen kwamen: veel algen, dichtgroeien met grassen, bramen en brandnetes. Ik kan me voorstellen dat veel hondenpoep een vergelijkbaar effect heeft in een vergelijkbaar biotoop, zoals de duinen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 13:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Katten zijn inderdaad vrij desastreus omdat het jachtinstinct er niet is uitgefokt en ze tegelijkertijd met een vol buikje en gezond kunnen jagen.
Omdat het geen natuur is, mag er prima wat regulatie plaatsvinden. Hoewel ik dat argument van die hondendrollen wel weer erg ver vind gaan. Als dat zo problematisch is moet je morgen de 2e Maasvlakte sluiten.
Het is ook niet triviaal in die hoeveelheden natuurlijk. In een natuurlijk ecosysteem wonen niet zoveel grote beesten. Er zouden hooguit tien wolven in zo'n gebied leven.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben in Brabant opgegroeid en daar zag je duidelijk in verschil in de ('oorspronkelijk' voedingsarme) vennetjes waar veel honden werden uitgelaten en de vennetjes waar minder mensen kwamen: veel algen, dichtgroeien met grassen, bramen en brandnetes. Ik kan me voorstellen dat veel hondenpoep een vergelijkbaar effect heeft in een vergelijkbaar biotoop, zoals de duinen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |