Totaal aantal plakken bedoel je dan? Want 2 gouden medailles zie ik ons nog wel redelijk makkelijk winnen.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:52 schreef kibo het volgende:
Tot nu toe gaat het wel aardig, maar die 6e plaats in het plakkenklassement van 2022 gaan we absoluut niet verbeteren of evenaren.
Vergelijken met België is dan ook niet zo zinvol, dat is ook niet echt een land hè. De vraag is hoe lang het "land" in deze hoedanigheid zal blijven bestaat, opsplitsing tussen Vlaanderen en Wallonië lijkt onvermijdelijk.quote:Op maandag 16 februari 2026 10:28 schreef Coppi het volgende:
Wat kunnen we lekker zeuren zeg over gemiste medailles. België heeft in de gehele geschiedenis maar 9 medailles gehaald waarvan 2 gouden (2 voor bobsleeën). Die gouden medailles is zowat de Nederlandse opbrengst van een weekend. Niet van een gehele eeuw.
Oei, na de nieuwe nazi's ook de oude nazi's,quote:Op maandag 16 februari 2026 22:20 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Anders was Duitsland er vast voorbij gegaan vandaag
Nee, alleen goud telt.quote:Op maandag 16 februari 2026 19:02 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Totaal aantal plakken bedoel je dan? Want 2 gouden medailles zie ik ons nog wel redelijk makkelijk winnen.
Die kans is er bij NL ook welquote:Op maandag 16 februari 2026 23:03 schreef kibo het volgende:
[..]
Nee, alleen goud telt.
En de 5 landen direct achter ons gaan er nog veel meer dan 2 halen.
Kok (of Rijpma als ze in vorm is) op de 1500, Groenewoud op de mass start, vrouwen pursuit, alle overgebleven 4 shorttrackonderdelen (waarbij vrouwen relay de beste kans is). Eventueel ook de mannen mass start als Bergsma vooruit mag blijven, maar die kans lijkt me niet enorm.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 08:59 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Wie hebben er bij Nederland nog kans?
België en winterspelen dat is Luxemburg op de Zomerspelen ofzoquote:Op woensdag 18 februari 2026 21:59 schreef de_boswachter het volgende:
Hoeveel medailles heeft buurland België al @:capuchon_jongen
Oh klopt ja. Jullie scoren altijd fantastisch op de Zomerspelenquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:00 schreef capuchon_jongen het volgende:
België en winterspelen dat is Luxemburg op de Zomerspelen ofzo
Fantastisch zou ik niet zeggen. Maar we zijn wel "beter" op de zomerspelen dan in de winterspelenquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:01 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Oh klopt ja. Jullie scoren altijd fantastisch op de Zomerspelen
Gelukkig hebben wij een obsessie voor schaatsen en niet voor kinderen in kelders stoppen. Want daar was België wereldkampioen in geweest.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:15 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Fantastisch zou ik niet zeggen. Maar we zijn wel "beter" op de zomerspelen dan in de winterspelen
Met jullie obsessie voor schaatsen ook.
Probeer je reactie uit te lokken ofzoquote:Op woensdag 18 februari 2026 22:41 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Gelukkig hebben wij een obsessie voor schaatsen en niet voor kinderen in kelders stoppen. Want daar was België wereldkampioen in geweest.
Nee hoor. Belgen zijn gewoon wat simpeler dat weten we allemaal, geen bevestiging voor nodig.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:58 schreef capuchon_jongen het volgende:
Probeer je reactie uit te lokken ofzo
Maar een Nederlandse op het podiumquote:
Daarom dus. In de verste verte is dit niet meer de slechtste olympische spelen voor Nederland ooit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:13 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Maar een Nederlandse op het podium
Drie keer goud bij het langebaanschaatsen op de individuele afstanden - waarvan nul keer goud bij de mannen - is een niet zo heel geweldige score.quote:
Dat klopt wel ja. Voor het langebaan schaatsen is het een heel matige spelen. Nog niet eens echt slecht maar verre van super. De shorttrackers compenseren het gelukkig. De spelen als geheel kunnen we straks wel echt succesvol noemen voor Nederland.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Drie keer goud bij het langebaanschaatsen op de individuele afstanden - waarvan nul keer goud bij de mannen - is een niet zo heel geweldige score.
Komt door het gejank dat we schaatsen van de OS moesten weren omdat wE aLlEs WoNnEnquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:29 schreef beantherio het volgende:
Er mag de komende 4 jaar gebouwd worden aan een veel beter mannen-schaatsteam. Het is echt lang geleden dat dat er zo slecht voor stond.
Dat is ook niet goed. Dan komt vanzelf de Olympische status in gevaar. Alleen is het nu helemaal naar de andere kant op geschoten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Komt door het gejank dat we schaatsen van de OS moesten weren omdat wE aLlEs WoNnEn
Tja. OWS / You don't win silver. You lose gold.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Relatief veel goud, daar pakken we andere landen op bij de medaillespiegel. Atypisch Nederlands weer, zoals meestal.
Ik kan wel een argument of 10 verzinnen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:35 schreef -XOR- het volgende:
Zouden we tot een definitieve gemeenschappelijke conclusie kunnen komen die de prangende vraag in de TT beantwoordt?
1. Mixed Relay shorttrack belachelijke faal.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 17:37 schreef kilon het volgende:
[..]
Ik kan wel een argument of 10 verzinnen.
https://www.olympics.com/en/milano-cortina-2026/medalsquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het shorttrack maakt een hele hoop goed en compenseert veel. Dat redt een top 10 plek in het medailleklassement (dat officieel niet bestaat en niet wordt bijgehouden).
Dat ontkracht niet wat ik daar zeg. Zonder shorttrack sta je buiten de top 10, voor het eerst sinds 1994. In alle andere Spelen vanaf 1998 ben je alleen met langebaanschaatsen altijd top 10.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 18:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
https://www.olympics.com/en/milano-cortina-2026/medals
Wat vindt TS er nu van?quote:Op maandag 16 februari 2026 18:45 schreef Watmoetjenou het volgende:
Geen enkele medaille en allemaal krabbelaars op het ijs.
Het is gewoon één grote farce. En dan heel zo’n dorp optuigen en al die onzin eromheen. Zogenaamd alles goed geregeld maar eigenlijk alles voor niets. En maar zeuren dat er te weinig geld naar ‘de sport’ gaat. Als men beweert dit olympisch niveau aan te kunnen, traint men maar op ‘eigen houtje’ in eigen vrije tijd. Een “TeamNL” optuigen met al dat personeel en ‘trainers’ erbij is klinkklare flauwekul.
OP door: Socios
Met 5x goud had je nog steeds top-10 gestaan hoorquote:Op zaterdag 21 februari 2026 18:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat ontkracht niet wat ik daar zeg. Zonder shorttrack sta je buiten de top 10, voor het eerst sinds 1994. In alle andere Spelen vanaf 1998 ben je alleen met langebaanschaatsen altijd top 10.
Wat niet weg neemt dat het sowieso verre van de slechtste Spelen zijn geweest (1992 was slechter, 1984 natuurlijk ook maar toen was alles nog gericht op allrounden).
92 was op vele vlakken een Nederlands rampjaarquote:Op zaterdag 21 februari 2026 18:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat ontkracht niet wat ik daar zeg. Zonder shorttrack sta je buiten de top 10, voor het eerst sinds 1994. In alle andere Spelen vanaf 1998 ben je alleen met langebaanschaatsen altijd top 10.
Wat niet weg neemt dat het sowieso verre van de slechtste Spelen zijn geweest (1992 was slechter, 1984 natuurlijk ook maar toen was alles nog gericht op allrounden).
De misser van Van Basten.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 18:48 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
92 was op vele vlakken een Nederlands rampjaar
dat en oa iets met een vliegtuig of zo, maar vooral dat jaquote:
Tegen de Denen.quote:
Zo tussen 1985 en 2005 was Nederland echt goed en toonaangevend met voetbal. Ze hadden veel meer moeten winnen. Grotendeels weggegooid door penalties.quote:
Wat zijn op de Winterspelen de A-sporten? (naar mijn mening zitten de A-sporten op de Zomerspelen).quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:01 schreef kibo het volgende:
Al met al valt het niet tegen.
Enige dissonant is dat dit resultaat werd behaald door - mondiaal gezien- B-sporten.
Meest prestigieuze sporten op de winterspelen:quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat zijn op de Winterspelen de A-sporten? (naar mijn mening zitten de A-sporten op de Zomerspelen).
10 miljoen kijkers voor de buis!quote:Op zaterdag 21 februari 2026 18:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tegen de Denen.Doet nog steeds pijn.
Met goudhaantje Bergkamp.
Toch waren dat mooie tijden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
10 miljoen kijkers voor de buis!
Dit komt nooit meer terug. 1992 was de oprichting van de Premier League. Voor het Nederlands voetbal inderdaad een rampjaar. Bij het WK voor clubteam zitten Uruguay, Argentinië en Portugal erbij, Nederland niet. Terug bij af. Helaas.
Guess again.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:52 schreef kibo het volgende:
die 6e plaats in het plakkenklassement van 2022 gaan we absoluut niet verbeteren of evenaren.
Mwah. Langlaufen, langebaanschaatsen en schansspringen is wel heel erg optimistisch.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Meest prestigieuze sporten op de winterspelen:
Skiën
Langlaufen/Biatlon
IJshockey
Langebaanschaatsen
Kunstschaatsen
Schansspringen
Dit geldt natuurlijk voor wel meer landen, Duitsland haalt de gouden medailles vrijwel alleen maar op de sleebaan, de Zwitsers bij de ski-onderdelen. Alleen de Noren, Amerikanen en Italie (thuisvoordeel) scoren over de gehele breedtequote:Op zaterdag 21 februari 2026 20:05 schreef Breekfast het volgende:
Heel knap hoor wat Nederland laat zien bij het schaatsen en shorttrack.
Maar toch vind ik het wel jammer dat we voor de rest echt geen enkele rol van betekenis spelen bij de andere sporten. Maar het is natuurlijk ook wel lastig om bij het skiën bijvoorbeeld mee te doen als je die sport niet kan beoefenen in je eigen land.
En Canadá is ook wel overalquote:Op zondag 22 februari 2026 00:02 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit geldt natuurlijk voor wel meer landen, Duitsland haalt de gouden medailles vrijwel alleen maar op de sleebaan, de Zwitsers bij de ski-onderdelen. Alleen de Noren, Amerikanen en Italie (thuisvoordeel) scoren over de gehele breedte
Ligt eraan wat je precies bedoelt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:34 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Mwah. Langlaufen, langebaanschaatsen en schansspringen is wel heel erg optimistisch.
Meest prestigieus:
Figuur schaatsen, met afstand
Alpine Skiën
Hockey
Misschien Biatlon
De rest is allemaal een beetje om het even maar vrijwel allemaal relatief niche met populariteit vaak maar in een beperkt aantal landen.
Ik vind het heel leuk, maar zijn er landen waar curlingwedstrijden boven alle andere wintersporten worden uitgezonden? Misschien hoogstens in de UK.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Curling is in sommige landen extreem populair, die zou ik niet onderschatten. Noko is buiten Noorwegen wel echt niche.
Volgens mij Canada ook welquote:Op zondag 22 februari 2026 00:41 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik vind het heel leuk, maar zijn er landen waar curlingwedstrijden boven alle andere wintersporten worden uitgezonden? Misschien hoogstens in de UK.
Tot vrij recentelijk was shorttrack natuurlijk ook helemaal niks. Weet nog wel het brons (?) van Sjinkie Knecht, hoe bijzonder dat was en zie waar het nu staat.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 20:05 schreef Breekfast het volgende:
Heel knap hoor wat Nederland laat zien bij het schaatsen en shorttrack.
Maar toch vind ik het wel jammer dat we voor de rest echt geen enkele rol van betekenis spelen bij de andere sporten. Maar het is natuurlijk ook wel lastig om bij het skiën bijvoorbeeld mee te doen als je die sport niet kan beoefenen in je eigen land.
Wintersport is sws niche, aangezien je het alleen binnen een bepaald seizoen op bepaalde plekken kunt doen en erbuiten alleen in accomodaties die er voor gebouwd zijn.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Curling is in sommige landen extreem populair, die zou ik niet onderschatten. Noko is buiten Noorwegen wel echt niche.
Het is denk ik alleen in Schotland en misschien Denemarken de grootste wintersport.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:41 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik vind het heel leuk, maar zijn er landen waar curlingwedstrijden boven alle andere wintersporten worden uitgezonden? Misschien hoogstens in de UK.
Ik bedoelde echt puur op prestige wereldwijd.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:38 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je precies bedoelt.
Langebaanschaatsen, schansspringen en langlaufen zijn wel enorm gerespecteerde historische sporten. Daarmee staat de positie op de spelen met een groot aantal onderdelen wel vast.
Qua aantal fans is biatlon een hele grote, al heeft het voordeel dat er genoeg ruimte is voor grote tribunes en de actie voornamelijk op 1 plek plaatsvindt waardoor mensen daar graag gaan zitten. Het is de perfecte kijksport.
Voor social media zijn die nieuwe showsporten ontzettend belangrijk. Dat levert viral beelden op en daarmee zorg je dat je ook nieuwe generaties blijft bereiken. Dat is ook een vorm van prestige.
IJshockey, kunstschaatsen en alpine skiën spreken voor zich.
Denk dat dan curling, Noordse combinatie en de sleesporten overblijven als minst prestigieus. En skimo als nieuw onderdeel.
Klein kikkerlandje is ook wel heel relatief. Qua oppervlakte zeker, alleen heeft het wel bijna evenveel inwoners als Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar om maar wat te noemen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:53 schreef Fok-it het volgende:
Wat misschien nog wel tergender is dan dit topic zijn de mensen die klagen dat het alleen op het ijs gebeurt.
We hebben het over NederlandKlein kikkerland wat gewoon op het grootste mondiale sporttoernooi top 3 eindigt qua medailles.
Zowel op de winter als de zomerspelen is het enorm indrukwekkend wat Nederland de laatste edities aan het doen is.
Wat notoire wintersport landen zijn.quote:Op zondag 22 februari 2026 13:59 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Klein kikkerlandje is ook wel heel relatief. Qua oppervlakte zeker, alleen heeft het wel bijna evenveel inwoners als Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar om maar wat te noemen.
Als ik met iemand praat over Biatlon, roept dat altijd wel bewondering en respect op. Om van zo’n hoge hartslag tijdens het langlaufen die zo snel onder controle te krijgen om zo goed te kunnen mikken.quote:Op zondag 22 februari 2026 13:54 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Ik bedoelde echt puur op prestige wereldwijd.
Figuur schaatsen spreekt voor zich inderdaad, gigantische sport met grote wereldwijd beroemde en erkende sterren.
Laten we zeggen 100m atletiek op de zomerspelen qua prestige?
Hockey - kort daarachter. Heeft ook giga grote namen maar het is wel enigszins afhankelijk van wel of geen NHL spelers op de spelen qua prestige.
Laten we zeggen vergelijkbaar met basketbal?
Alpine Skiën - al iets minder groot, maar kent wel grote internationale sterren als Shiffrin en Vonn.
Beetje á zwemmen qua impact?
Alle andere sporten staan er toch wel echt een flink stuk onder qua prestige.
Showsporten heb je wel een goed punt. Gu en voorheen Shaun White zijn natuurlijk ook echt wel wereldsterren. Waarschijnlijk inderdaad wel groter qua prestige dan biatlon.
Noorwegen 5.572.000quote:Op zondag 22 februari 2026 13:59 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Klein kikkerlandje is ook wel heel relatief. Qua oppervlakte zeker, alleen heeft het wel bijna evenveel inwoners als Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar om maar wat te noemen.
De zilveren medaille van melle van t wout en hoe blij jens voor hem was en om samen op het podium te staan.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Wat vonden jullie de mooiste medaille voor Nederland?
Rijpma-de Jongquote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Jorrit Bergsma.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Kok, met zoveel souplesse en overmacht.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Hij stopt overigens nog niet. Olympisch denk ik wel, maar is niet zo duidelijk uitgesproken toch?quote:Op zondag 22 februari 2026 22:26 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Jorrit Bergsma.
Mooie afsluiting van zijn lange carrière
Hahah neequote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Meest prestigieuze sporten op de winterspelen:
Skiën
Langlaufen/Biatlon
IJshockey
Langebaanschaatsen
Kunstschaatsen
Schansspringen
Hij is 49 btwquote:Op zondag 22 februari 2026 22:26 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Jorrit Bergsma.
Mooie afsluiting van zijn lange carrière
Eigenlijk wel tot 2014 hoor.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo tussen 1985 en 2005 was Nederland echt goed en toonaangevend met voetbal. Ze hadden veel meer moeten winnen. Grotendeels weggegooid door penalties.
Die 2 op het shorttrack binnen 12 minuten.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Niet de grootste, wel de meeste spelers: canada.quote:Op zondag 22 februari 2026 12:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het is denk ik alleen in Schotland en misschien Denemarken de grootste wintersport.
Ik weet nog precies waar ik was op dat moment ; op het toilet !quote:Op zaterdag 21 februari 2026 18:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
dat en oa iets met een vliegtuig of zo, maar vooral dat ja
Jezus, 5,5 miljoen inwoners maar in Noorwegen… En dan ruimschoots het medailleklassement winnen met 41 medailles in 7 verschillende sportenquote:Op zondag 22 februari 2026 19:59 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Noorwegen 5.572.000
Zweden 10.570.000
Finland 5.637.000
Toch nog 21,8 miljoen.
Antoinettequote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Shorttrack relay mannen, na 38 jaar eindelijk geluktquote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Zijn leeftijd wordt nooit genoemd bij de NOS, jammer dat ze dat niet even vermelden voor de kijker.quote:
In de periode 2008-2014 was het verval al in gezet en keek het buitenland (terecht) niet meer met bewondering naar Nederland en hoe het speelde. Nederland liep toen al behoorlijk achter de feiten en ontwikkelingen aan. De podiumplaatsen verbloemden nogal wat, en ja, bij een sport met lage scores is het resultaat niet altijd gelijk aan de onderliggende kwaliteit.quote:Op maandag 23 februari 2026 01:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eigenlijk wel tot 2014 hoor.
Finale 2010, 3de plek 2014.
Hadden veel meer moeten winnen. Zo veel pech in finales. Het beste voetbal in 1974, de paal van Rensenbrink, teen van Casillias. Ek2000, 2004.. allemaal zo dichtbij.
38 jaar en hij heeft hem!quote:Op maandag 23 februari 2026 13:21 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Shorttrack relay mannen, na 38 jaar eindelijk gelukt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |