Toch waren dat mooie tijden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
10 miljoen kijkers voor de buis!
Dit komt nooit meer terug. 1992 was de oprichting van de Premier League. Voor het Nederlands voetbal inderdaad een rampjaar. Bij het WK voor clubteam zitten Uruguay, Argentinië en Portugal erbij, Nederland niet. Terug bij af. Helaas.
Guess again.quote:Op maandag 16 februari 2026 18:52 schreef kibo het volgende:
die 6e plaats in het plakkenklassement van 2022 gaan we absoluut niet verbeteren of evenaren.
Mwah. Langlaufen, langebaanschaatsen en schansspringen is wel heel erg optimistisch.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Meest prestigieuze sporten op de winterspelen:
Skiën
Langlaufen/Biatlon
IJshockey
Langebaanschaatsen
Kunstschaatsen
Schansspringen
Dit geldt natuurlijk voor wel meer landen, Duitsland haalt de gouden medailles vrijwel alleen maar op de sleebaan, de Zwitsers bij de ski-onderdelen. Alleen de Noren, Amerikanen en Italie (thuisvoordeel) scoren over de gehele breedtequote:Op zaterdag 21 februari 2026 20:05 schreef Breekfast het volgende:
Heel knap hoor wat Nederland laat zien bij het schaatsen en shorttrack.
Maar toch vind ik het wel jammer dat we voor de rest echt geen enkele rol van betekenis spelen bij de andere sporten. Maar het is natuurlijk ook wel lastig om bij het skiën bijvoorbeeld mee te doen als je die sport niet kan beoefenen in je eigen land.
En Canadá is ook wel overalquote:Op zondag 22 februari 2026 00:02 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dit geldt natuurlijk voor wel meer landen, Duitsland haalt de gouden medailles vrijwel alleen maar op de sleebaan, de Zwitsers bij de ski-onderdelen. Alleen de Noren, Amerikanen en Italie (thuisvoordeel) scoren over de gehele breedte
Ligt eraan wat je precies bedoelt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 19:34 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Mwah. Langlaufen, langebaanschaatsen en schansspringen is wel heel erg optimistisch.
Meest prestigieus:
Figuur schaatsen, met afstand
Alpine Skiën
Hockey
Misschien Biatlon
De rest is allemaal een beetje om het even maar vrijwel allemaal relatief niche met populariteit vaak maar in een beperkt aantal landen.
Ik vind het heel leuk, maar zijn er landen waar curlingwedstrijden boven alle andere wintersporten worden uitgezonden? Misschien hoogstens in de UK.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Curling is in sommige landen extreem populair, die zou ik niet onderschatten. Noko is buiten Noorwegen wel echt niche.
Volgens mij Canada ook welquote:Op zondag 22 februari 2026 00:41 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik vind het heel leuk, maar zijn er landen waar curlingwedstrijden boven alle andere wintersporten worden uitgezonden? Misschien hoogstens in de UK.
Tot vrij recentelijk was shorttrack natuurlijk ook helemaal niks. Weet nog wel het brons (?) van Sjinkie Knecht, hoe bijzonder dat was en zie waar het nu staat.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 20:05 schreef Breekfast het volgende:
Heel knap hoor wat Nederland laat zien bij het schaatsen en shorttrack.
Maar toch vind ik het wel jammer dat we voor de rest echt geen enkele rol van betekenis spelen bij de andere sporten. Maar het is natuurlijk ook wel lastig om bij het skiën bijvoorbeeld mee te doen als je die sport niet kan beoefenen in je eigen land.
Wintersport is sws niche, aangezien je het alleen binnen een bepaald seizoen op bepaalde plekken kunt doen en erbuiten alleen in accomodaties die er voor gebouwd zijn.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:40 schreef Mexicanobakker het volgende:
Curling is in sommige landen extreem populair, die zou ik niet onderschatten. Noko is buiten Noorwegen wel echt niche.
Het is denk ik alleen in Schotland en misschien Denemarken de grootste wintersport.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:41 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik vind het heel leuk, maar zijn er landen waar curlingwedstrijden boven alle andere wintersporten worden uitgezonden? Misschien hoogstens in de UK.
Ik bedoelde echt puur op prestige wereldwijd.quote:Op zondag 22 februari 2026 00:38 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je precies bedoelt.
Langebaanschaatsen, schansspringen en langlaufen zijn wel enorm gerespecteerde historische sporten. Daarmee staat de positie op de spelen met een groot aantal onderdelen wel vast.
Qua aantal fans is biatlon een hele grote, al heeft het voordeel dat er genoeg ruimte is voor grote tribunes en de actie voornamelijk op 1 plek plaatsvindt waardoor mensen daar graag gaan zitten. Het is de perfecte kijksport.
Voor social media zijn die nieuwe showsporten ontzettend belangrijk. Dat levert viral beelden op en daarmee zorg je dat je ook nieuwe generaties blijft bereiken. Dat is ook een vorm van prestige.
IJshockey, kunstschaatsen en alpine skiën spreken voor zich.
Denk dat dan curling, Noordse combinatie en de sleesporten overblijven als minst prestigieus. En skimo als nieuw onderdeel.
Klein kikkerlandje is ook wel heel relatief. Qua oppervlakte zeker, alleen heeft het wel bijna evenveel inwoners als Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar om maar wat te noemen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 23:53 schreef Fok-it het volgende:
Wat misschien nog wel tergender is dan dit topic zijn de mensen die klagen dat het alleen op het ijs gebeurt.
We hebben het over NederlandKlein kikkerland wat gewoon op het grootste mondiale sporttoernooi top 3 eindigt qua medailles.
Zowel op de winter als de zomerspelen is het enorm indrukwekkend wat Nederland de laatste edities aan het doen is.
Wat notoire wintersport landen zijn.quote:Op zondag 22 februari 2026 13:59 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Klein kikkerlandje is ook wel heel relatief. Qua oppervlakte zeker, alleen heeft het wel bijna evenveel inwoners als Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar om maar wat te noemen.
Als ik met iemand praat over Biatlon, roept dat altijd wel bewondering en respect op. Om van zo’n hoge hartslag tijdens het langlaufen die zo snel onder controle te krijgen om zo goed te kunnen mikken.quote:Op zondag 22 februari 2026 13:54 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Ik bedoelde echt puur op prestige wereldwijd.
Figuur schaatsen spreekt voor zich inderdaad, gigantische sport met grote wereldwijd beroemde en erkende sterren.
Laten we zeggen 100m atletiek op de zomerspelen qua prestige?
Hockey - kort daarachter. Heeft ook giga grote namen maar het is wel enigszins afhankelijk van wel of geen NHL spelers op de spelen qua prestige.
Laten we zeggen vergelijkbaar met basketbal?
Alpine Skiën - al iets minder groot, maar kent wel grote internationale sterren als Shiffrin en Vonn.
Beetje á zwemmen qua impact?
Alle andere sporten staan er toch wel echt een flink stuk onder qua prestige.
Showsporten heb je wel een goed punt. Gu en voorheen Shaun White zijn natuurlijk ook echt wel wereldsterren. Waarschijnlijk inderdaad wel groter qua prestige dan biatlon.
Noorwegen 5.572.000quote:Op zondag 22 februari 2026 13:59 schreef WAvanBuren het volgende:
[..]
Klein kikkerlandje is ook wel heel relatief. Qua oppervlakte zeker, alleen heeft het wel bijna evenveel inwoners als Noorwegen, Zweden en Finland bij elkaar om maar wat te noemen.
De zilveren medaille van melle van t wout en hoe blij jens voor hem was en om samen op het podium te staan.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Wat vonden jullie de mooiste medaille voor Nederland?
Rijpma-de Jongquote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Jorrit Bergsma.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Kok, met zoveel souplesse en overmacht.quote:Op zondag 22 februari 2026 20:20 schreef PzKpfw het volgende:
Hij stopt overigens nog niet. Olympisch denk ik wel, maar is niet zo duidelijk uitgesproken toch?quote:Op zondag 22 februari 2026 22:26 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Jorrit Bergsma.
Mooie afsluiting van zijn lange carrière
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |