quote:Op zaterdag 21 februari 2026 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik zal het nog maar eens herhalen:
De Palestijnse Gazanen zijn een achterlijk volk. Wat er met hen an sich gebeurd zal me werkelijk aan mijn reet roesten. Hoe minder hoe beter.
Maar het blijven ook wel mensen en burgers. Of je ze nou wel of niet moet, die verdienen het ook om met enig respect behandeld te worden.
Dus dan is de vergelijking met Rusland-Oekraïne best treffend. We kunnen stellen dat Rusland en Hamas de agressor zijn, toch?ik behandel de 2 regios apart.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zie Oekraïne alleen maar militaire doelen raken waarbij incidenteel burgers omkomen. Rusland die bombardeert maar een eind weg en veegt hele steden plat.
We hebben dus de situatie dat Israël zich zou moeten gedragen als Oekraïne maar zich als Rusland gedraagt. En dat zal ongetwijfeld ook door de Gazanen en de tactiek van Hamas zelf komen.
Als ik dan hoor en lees hoe Israël zich opstelt in de Westbank dan doet iets me vermoeden dat het gekozen pad voor de Gazastrook niet bewandeld wordt om vrede te stichten.
Daarom heb ik het constant over Gaza Gaza en Gaza.
De west bank is in mijn opzicht een totaal andere issue.
Maar ook de west bank heeft een stuk mindere issues, al wil Lebanon er niks mee te maken hebben aangezien ze al eerder gezeik hebben gehad met die zelfde groep!
Beetje het zelfde als Egypte Gaza.
mijn mening over die regio! is dat de regio zelf de wapens neer legt meer kiest voor zelf bestuur maar onder toezicht, en de nederzettingen van israel daar ondanks dat veel gekocht zijn.
Moeten ze dit als compensatie opgeven voor Vrede opgeven.
Maar goed ik heb het er niet voor het zeggen!
Men wil bijvoorbeeld in Gaza een troepenmacht neer zetten vanuit compleet andere landen (veelal moslim landen)
Mijn persoonlijke opinie, doe dit nog niet, laat men eerst die troepenmacht in West bank opereren en dan pas na Gaza, de West bank is een relatieve peulenschil in vehoouding met Gaza.
Wat ik wel bijzonder vind is dat mensen vanuit Gaza en west bank in Israel mogen wonen en men doet dat ook zo'n 2,08 miljoen maar andersom mag dit NIET!I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
Leuk dat je een terroristische organisatie quote.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 09:55 schreef Tarado het volgende:
Nog even wat geheugensteuntjes voor onze vredelievende pro Palestina users
Israël bombardeert doelbewust burger doelen....quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
[..]
Wie doet dat precies?
Er is een groot verschil tussen het uitroeien van een terroristische organisatie en het uitroeien van burgers.
ik gaf je al eens een voorbeeld van daadwerkelijk compleet uitroeien van burgers in El Fasher in zuid Sudan, je weet wel die zelfde manier en tacktiek die Palasteinse militanten gebruikten op 7 oktober, gewoon alles uitmoorden wat ze maar tegen komen..
Kan je mij uitleg geven hoeveel terroristisch aanslagen er zijn geweest buiten Israel door Moslims op Israeliers/joden.
En hoeveel andersom?
Je leest ook niet, btw ik ben niet Pro israel ik ben Anti terrorist je weet we die lui die geen zak om jou of mij geven en die zonder al te veel issues jou of mij overhoop zal knallen!
schijnbaar is dat tegenwoordig een heel gek iets!
ah je bedoeld dat ze expres burgers bombarderen.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 21:40 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Israël bombardeert doelbewust burger doelen....
Doe daar mee wat je wilt.
Overigens als je anti-terroristen bent, zoals de hele pro-vrede groep, dan ben je dus zowel anti-Hamas als anti-Israel.
Wie beweert dat eigenlijk en waarom zou iemand zich daar hier voor moeten verantwoorden?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 22:51 schreef theguyver het volgende:
[..]
ah je bedoeld dat ze expres burgers bombarderen.
Om ze uit te roeien!
Dan moeten ze beter hun best doen!
Japan 1943 doet dit beter met mindere middelen.
Ooit gehoord van Toshiaki Mukai en Tsuyoshi Noda die een wedstrijdje deden om zo snel mogelijk 100 burgers te onthoofden tijdens ww2 aangezien er niet duidelijk was wie de eerste 100 had geghaald besloten ze dit in een verlening te gooien tot de 150 helaas voor hun was de stad al volledig uitgemoord en ging de verlenging niet verder dan 105 en 106.
deze wedstrijd duurde nog geen 2 maand, zoals ik al eerder zei we hebben het over NU niet 70 jaar geleden en israel heeft een arsenaal van wapens waar men u tegen zegt daarodoor won men al hun gevoerde oorlogen.
Dus in 2 jaar zijn er naar schatting ( de nummers schommelen ) 72000 slachtoffers.
2 jaar , de situatie in Nanjing was na 2,5 maand en letterlijkk de hele stad was uitgeroeid.
Zijn er overlevenden in gaza? ja en het zijn er zelfs veel meer als voor de invasie.
Hoe zou dit komen?
Ik denk dat als we elke dode exact tot in de puntjes gaan uitzoeken dan hebben we ons antwoord.
want in deze hele periode is NIEMAND aan andere gestorven, in deze hele periode heeft hamas geen eigen burgers vermoord, in deze hele periode is er geen baby dood geboren niemand is door ziekte of verkeers ongeval of ongeluk om het leven gekomen geen enkel persoon ging door ouderdom dood.
Snap je misschien waar ik naar toe ga?
Alles maar dan ook alles in deze aantallen word IDF toegerekend.
Ah, omdat er andere landen en/of groepen zijn die slechte dingen is het ineens ok dat Israel dat ook doet?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 22:51 schreef theguyver het volgende:
[..]
ah je bedoeld dat ze expres burgers bombarderen.
Om ze uit te roeien!
Dan moeten ze beter hun best doen!
Japan 1943 doet dit beter met mindere middelen.
Ooit gehoord van Toshiaki Mukai en Tsuyoshi Noda die een wedstrijdje deden om zo snel mogelijk 100 burgers te onthoofden tijdens ww2 aangezien er niet duidelijk was wie de eerste 100 had geghaald besloten ze dit in een verlening te gooien tot de 150 helaas voor hun was de stad al volledig uitgemoord en ging de verlenging niet verder dan 105 en 106.
deze wedstrijd duurde nog geen 2 maand, zoals ik al eerder zei we hebben het over NU niet 70 jaar geleden en israel heeft een arsenaal van wapens waar men u tegen zegt daarodoor won men al hun gevoerde oorlogen.
Dus in 2 jaar zijn er naar schatting ( de nummers schommelen ) 72000 slachtoffers.
2 jaar , de situatie in Nanjing was na 2,5 maand en letterlijkk de hele stad was uitgeroeid.
Zijn er overlevenden in gaza? ja en het zijn er zelfs veel meer als voor de invasie.
Hoe zou dit komen?
Ik denk dat als we elke dode exact tot in de puntjes gaan uitzoeken dan hebben we ons antwoord.
want in deze hele periode is NIEMAND aan andere gestorven, in deze hele periode heeft hamas geen eigen burgers vermoord, in deze hele periode is er geen baby dood geboren niemand is door ziekte of verkeers ongeval of ongeluk om het leven gekomen geen enkel persoon ging door ouderdom dood.
Snap je misschien waar ik naar toe ga?
Alles maar dan ook alles in deze aantallen word IDF toegerekend.
Nee, andere landen worden niet zo erg veroordeeld als Israel!quote:Op zondag 22 februari 2026 09:10 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, omdat er andere landen en/of groepen zijn die slechte dingen is het ineens ok dat Israel dat ook doet?
Zo werkt het niet.
.
Dat is natuurlijk niet waar. De geallieerden en dan met name de Britten, hebben bewust Duitse steden gebombardeerd met als doel zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken om daarmee het moraal van de Duitsers te breken.quote:Op zondag 22 februari 2026 01:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wie beweert dat eigenlijk en waarom zou iemand zich daar hier voor moeten verantwoorden?
Ik vind het leuk dat je de geallieerde bombardementen uit de tweede wereldoorlog aanhaalt. Die bombardementen worden in de hamas topicreeksen regelmatig aangehaald om deze oorlog in een ander perspectief te plaatsen. Daarbij wordt abusievelijk vergeten te melden dat die bombardementen vooral ’s nachts plaatsvonden vanwege de Duitse luchtverdediging. Minder dan 2% van de bommen kwam binnen 1,5 kilometer van het doelwit terecht. De meeste militaire doelwitten lagen buiten de stadscentra, maar konden in het donker niet worden gevonden. Die aangerichte ellende toen is of was niet 'dikke prima' ofzo
Israël valt met name burgers aan.quote:Op zondag 22 februari 2026 09:40 schreef theguyver het volgende:
[..]
Nee, andere landen worden niet zo erg veroordeeld als Israel!
Israel vecht tegen terroristen, en de terroristen krijgen ontzettend veel support door dat de media Israel afschilderd als een Nazi Duitsland!
Terwijl in andere landen op grote schaal daadwerkelijk genocide plaats vind er amper een kranten knipsel van te vinden is.
Wij hebben de afgelopen jaren tig protesten gezien waarbij zelfs support word geuit en men openlijk een teroristische organisatie toejuicht!
Genocide hoeft niet in een dag te gebeuren.quote:Oh en je snapt het punt totaal niet, als Israel daadwerkelijk de palastijnen van de map wou vegen.
Was dat binnen no time gebeurt.
Liever pro-vrede dan het steunen van terrorisme en gruwelijke misdaden.quote:Op zondag 22 februari 2026 09:54 schreef UitStraling het volgende:
Als je nu nog met een Palestijns vlaggetje staat te zwaaien moet je eens naast je kijken en achter je, dan zie je dat je knettergek bent en eigenlijk niet meer meetelt en geïsoleerd dient te worden.
Dus als ik het goed begrijpt is het acceptabel dat er enorme aantallen burgerslachtoffers, wanneer strijders zich mengen onder de burgers?quote:Op zondag 22 februari 2026 09:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. De geallieerden en dan met name de Britten, hebben bewust Duitse steden gebombardeerd met als doel zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken om daarmee het moraal van de Duitsers te breken.
Dit leidde tot tienduizenden burgerslachtoffers in enkele dagen, neem bijvoorbeeld Dresden: drie dagen van bombardementen, 25,000 slachtoffers. Zie ook deze reportage van de VPRO: 1945 | Wraak op de Duitsers
Acceptabel werd toen gedacht. Dit ondanks dat de Duitsers wél een scheiding aanbrachten tussen burgers en strijders. Dit wil zeggen: hun strijders waren zichtbaar gescheiden van de burgers, zowel in kledij als positie.
Bij de Palestijnen is hier geen sprake van, de Palestijnen brengen doelbewust geen scheiding aan tussen burgers en strijders waarmee Israël gedwongen dus wordt om of te accepteren dat A) men weinig tot niets kan terugdoen om burgerslachtoffers te voorkomen of B) veel burgerslachtoffers zal moeten maken.
Israël kiest natuurlijk terecht voor de tweede optie omdat men anders de Palestijnen carte blanche zou geven voor onbestraft terreur en de halve Westerse wereld staat vervolgens klaar Israël als boeman weg te zetten omdat helaas voor nog altijd onverklaarbare reden, Palestijnse burgers in de psyche van veel Westerse een soort semi-sacrale positie hebben gekregen.
Dit is vreemd gezien het feit dat er waarschijnlijk geen groep ter wereld is die zich de afgelopen 1,5 eeuw zo ernstig heeft misdragen als de Palestijnen geen samenleving ter wereld is als de Palestijnse waar zoveel ongelofelijk veel nare en intense slechte sentimenten heersen. Van anti-Westers gedachtegoed tot ongebreideld, bijna nazi-achtig, antisemitisme.
Maar nee hoor denken steeds meer Westerlingen, ik spring in de bres voor wat eigenlik inherent slecht is en maak mijzelf hierbij nog wijs dat ik het moreel verlichte doe ook. Tja, dát is dus jezelf aan verkeerde kant van de geschiedenis plaatsen.
Het antwoord is hier uiteraard nee. Jij vergelijkt nu daders met slachtoffers.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijpt is het acceptabel dat er enorme aantallen burgerslachtoffers, wanneer strijders zich mengen onder de burgers?
Als we dit doortrekken betekent het dan ook dat de nazi’s vernietiging van Lidice te rechtvaardigen is? Het waten namelijk de tussen de burgers verscholen verzetsmensen die zich onherkenbaar onder de bevolking bewogen.
Maar dan moet je die maatstaf ook consequent toepassen. Volgens jouw logica zou zo’n collectieve vergelding dan dus ook te rechtvaardigen zijn.
Vind je dat ook? Of geldt jouw principe alleen wanneer het over Palestijnen gaat?
Dus op de westelijke Jordaanoever krijgt het wel je goedkeuring?quote:Op zondag 22 februari 2026 10:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het antwoord is hier uiteraard nee. Jij vergelijkt nu daders met slachtoffers.
Nazi-Duitsland was de aanstichter van de Tweede Wereldoorlog, zij begonnen die oorlog. De Palestijnen zijn de aanstichters van de recente oorlog en van het bredere conflict dat ruimte een geleden is begonnen.
Wat je hier doet is trouwens ook al vaker geprobeerd, bijvoorbeeld door de Palestijnse terroriste op verkapte manieren te vergelijken met (Nederlandse) verzetstrijders en/of de Gazastrook met de Warschau Ghetto. Het is niet alleen een gênante maar zelfs schandalige vorm van geschiedvervalsing,
Wat krijgt op de Westelijke Jordaanoever mijn goedkeuring? Burgerslachtoffers die vallen? Dat ligt volledig aan de context. Beginnen de Palestijnen, dan moeten zij niet jammeren als er burgerslachtoffers vallen. Beginnen Joden dat geldt dit net zo.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:22 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dus op de westelijke Jordaanoever krijgt het wel je goedkeuring?
Aldus het nieuwe Nederlandse regeerakkoord.quote:Binnen het budget voor hulp aan Palestijnen herstellen we de samenwerking met UNRWA, en
zetten tevens in op samenwerking met andere hulpinstanties actief in de regio.
Bron (p. 34)
Ging onze nieuwe overheid niet weer UNRWA steunen juist?quote:
Blijkbaar, dat zal de Kaag connectie zijn, maar ook dat kan weer veranderen.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:37 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ging onze nieuwe overheid niet weer UNRWA steunen juist?
Volgens mij heb ik dat ergens gehoord of gelezen.
Vittorio Arrigoni, a 36-year-old Italian activist, journalist, and author, was kidnapped and murdered in the Gaza Strip on April 15, 2011. He was a prominent member of the pro-Palestinian International Solidarity Movement (ISM) who had lived in Gaza since 2008, working to protect civilians and supporting local fishermen and farmers.quote:Op zondag 22 februari 2026 09:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. De geallieerden en dan met name de Britten, hebben bewust Duitse steden gebombardeerd met als doel zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken om daarmee het moraal van de Duitsers te breken.
Dit leidde tot tienduizenden burgerslachtoffers in enkele dagen, neem bijvoorbeeld Dresden: drie dagen van bombardementen, 25,000 slachtoffers. Zie ook deze reportage van de VPRO: 1945 | Wraak op de Duitsers
Acceptabel werd toen gedacht. Dit ondanks dat de Duitsers wél een scheiding aanbrachten tussen burgers en strijders. Dit wil zeggen: hun strijders waren zichtbaar gescheiden van de burgers, zowel in kledij als positie.
Bij de Palestijnen is hier geen sprake van, de Palestijnen brengen doelbewust geen scheiding aan tussen burgers en strijders waarmee Israël gedwongen dus wordt om of te accepteren dat A) men weinig tot niets kan terugdoen om burgerslachtoffers te voorkomen of B) veel burgerslachtoffers zal moeten maken.
Israël kiest natuurlijk terecht voor de tweede optie omdat men anders de Palestijnen carte blanche zou geven voor onbestraft terreur en de halve Westerse wereld staat vervolgens klaar Israël als boeman weg te zetten omdat helaas voor nog altijd onverklaarbare reden, Palestijnse burgers in de psyche van veel Westerse een soort semi-sacrale positie hebben gekregen.
Dit is vreemd gezien het feit dat er waarschijnlijk geen groep ter wereld is die zich de afgelopen 1,5 eeuw zo ernstig heeft misdragen als de Palestijnen geen samenleving ter wereld is als de Palestijnse waar zoveel ongelofelijk veel nare en intense slechte sentimenten heersen. Van anti-Westers gedachtegoed tot ongebreideld, bijna nazi-achtig, antisemitisme.
Maar nee hoor denken steeds meer Westerlingen, ik spring in de bres voor wat eigenlik inherent slecht is en maak mijzelf hierbij nog wijs dat ik het moreel verlichte doe ook. Tja, dát is dus jezelf aan verkeerde kant van de geschiedenis plaatsen.
Augustinus van Hippo sprak reeds in de 4de eeuw: “In de theorie van de rechtvaardige oorlog is niet alleen de aanleiding belangrijk, maar:quote:Op zondag 22 februari 2026 10:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat krijgt op de Westelijke Jordaanoever mijn goedkeuringe? Burgerslachtoffers die vallen? Dat ligt volledig aan de context. Beginnen de Palestijnen, dan moeten zij niet jammeren als er burgerslachtoffers vallen. Beginnen Joden dat geldt dit net zo.
klopt!quote:Op zondag 22 februari 2026 10:04 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Israël valt met name burgers aan.
Normaal zou je spreken van onbedoelde slachtoffers voor burgers. Bij de daden van Israël lijken de terroristen van Hamas eerder nevenschade. Niet burgers.
En genoeg andere landen die flink aangesproken worden om hun daden.
Israël wordt internationaal amper aangesproken om de misdaden.
Vooral het Westen laat alles gebeuren.
Gelukkig wel de meeste burgers die anti-terrorisme zijn en pro-vrede.
[..]
Genocide hoeft niet in een dag te gebeuren.
Het gaat om de wil en daden, niet de duur.
Nee hoor, Israël gaat wat mij betreft niet te ver.quote:Op zondag 22 februari 2026 10:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Augustinus van Hippo sprak reeds in de 4de eeuw: “In de theorie van de rechtvaardige oorlog is niet alleen de aanleiding belangrijk, maar:
• proportionaliteit
• intentie
• onderscheid tussen strijders en burgers
Dat iets een reactie is, maakt het nog niet rechtvaardig.”
Hanna Arendt beschreef: “geweld reproduceert zichzelf.
Wraak roept tegenwraak op. Elke partij ervaart zichzelf als reagerend, nooit als initiërend.”
Misschien zou het gezond zijn om je eigen denken eens te testen. Historisch kun je beide partijen tig keer als startend aanwijzen, op persoonlijk vlak zijn er miljoenen beginpunten, en dan? Hoe lost dit iets op? Hoe kun je zo geharnast partij kiezen in een decennia durend conflict? Is een Hamas strijder goed, nee natuurlijk niet. Maar rechtvaardigt dit een gewapende kolonist die gedekt door het Israëlisch leger de Westelijke Jordaanoever verder koloniseert. Het lijkt mij van niet? Gaat Israël ergens te ver in jou optiek?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |