abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220028927
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gebalde incompetentie. Nederland van het Gas af. Iedereen die er ff over nadacht: Meer Netwerk en productie capaciteit, kerncentrales. Ecologisch denkers en politici: Slimme meters, slimme meters, lost alles op, lost alles op.
D66 gaat dat weer gewoon door de strot rammen. Het netwerk toekomstbestendig maken is nog steeds niet echt begonnen. Maar in 2029 moet je aan die warmtepomp…

(Ik vermoed dat er wat geld van de installateurs naar D66 is gegaan, want dat zijn de enigen die daar voordeel bij hebben)
pi_220028938
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
4 minuten bij mij.

En dus 2 minuten voor 50 km. ;)

(Dat is sneller dan bijvullen met een jerrycan, nog afgezien van dat het niet stinkt)
Bij een normale 150kW snellader kan je per minuut (150 / 60) = 2,5kWh bijladen en dat is goed voor 2,5 x 5km = 12,5km.

Dus dat is inderdaad realistisch. Een keer 2/3e van de Bohemian Rhapsody meezingen bij de laadpaal en je kan weer met gemak thuiskomen.

En met snellere laders gaat dat nog een stuk harder.
pi_220028939
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Volgens mij was dat 2035 maar dat maakt voor het resultaat weinig uit. EV's zijn momenteel al goedkoper of net zo duur als een brandstofvariant en dat verschil wordt alleen maar groter.
Nee, dat is gestokt. Ook omdat subsidies verdwijnen. Dat is altijd hoe het gaat.
pi_220028956
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee, dat is gestokt. Ook omdat subsidies verdwijnen. Dat is altijd hoe het gaat.
EV's blijven goedkoper worden dan brandstofauto's, die trend is onomkeerbaar.

Deels omdat brandstofauto's steeds duurder worden om nog aan de hoge uitstooteisen te kunnen voldoen, deels om het opschalen van EV-productie de kosten drukt.
pi_220028971
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij een normale 150kW snellader kan je per minuut (150 / 60) = 2,5kWh bijladen en dat is goed voor 2,5 x 5km = 12,5km.

Dus dat is inderdaad realistisch.

Top ligt bij mij op 250 kWh en dat staat gelijk aan iets van 1470 km/h.

Dat vertaalt zich in 50 km aan 2 minuten.

Per auto anders natuurlijk. Maar ik heb geen zuinige. Een Model 3 haalt denk ik wel 1750 km/h.

En dan heb je nog de 800v modellen die zelfs aan 350 kWh laden.

Disclaimer: snelheid loopt wel naar beneden na verloop van tijd.
  zaterdag 7 februari 2026 @ 18:48:38 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220028978
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dus dat is inderdaad realistisch.

Heel mooi, maar elektrisch rijden loont zich pas echt wanneer je grotendeels thuis met je eigen zonnepanelen kan opladen.
Mijn q5 lade ik 9 maanden per jaar met eigen stroom, peut verbruikte ik alleen wanneer ik naar Stuttgart of München reed
pi_220028980
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Top ligt bij mij op 250 kWh en dat staat gelijk aan iets van 1470 km/h.

Dat vertaalt zich in 50 km aan 2 minuten.

Per auto anders natuurlijk. Maar ik heb geen zuinige. Een Model 3 haalt denk ik wel 1750 km/h.

En dan heb je nog de 800v modellen die zelfs aan 350 kWh laden.

Disclaimer: snelheid loopt wel naar beneden na verloop van tijd.
Klopt, maar dan is je accu al ~80% vol en dan rijd je niet op je laatste kWh's.
Het is doorgaans sneller om tot 80% te laden en dat te gaan rijden (en weer iets eerder laden) dan te wachten tot hij vol is.
pi_220028988
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heel mooi, maar elektrisch rijden loont zich pas echt wanneer je grotendeels thuis met je eigen zonnepanelen kan opladen.
Mijn q5 lade ik 9 maanden per jaar met eigen stroom, peut verbruikte ik alleen wanneer ik naar Stuttgart of München reed
Eigen panelen zijn inderdaad fijn.
Maar het hoeft niet perse te lonen t.o.v. benzine, het moet alleen niet duurder zijn.
pi_220028994
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Deels omdat brandstofauto's steeds duurder worden om nog aan de hoge uitstooteisen te kunnen voldoen, deels om het opschalen van EV-productie de kosten drukt.
En concurrentie. Je koopt nu al voor 40k een Model Y. Probeer voor dat geld maar eens een vergelijkbare ICE te kopen…

Maar die prijs is onder meer zo laag vanwege de Xpengs en BYD’s.
pi_220028998
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom reageer je niet op wat ik zeg? De trend stokt omdat de vraag minder wordt. De diminishing returns zijn er al, de kosten kunnen niet verder gedrukt worden en als men volledig overstapt op hybrides zoals de trend is worden die kosten ook weer gedrukt. De marktsaturatie komt steeds dichterbij, ook om praktische redenen. De subsidies en belastingvoordelen verdwijnen, de accijns op elektriciteit gaat steeds hoger worden.
pi_220029007
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Thuis laden met panelen is inderdaad spotgoedkoop.

Maar ook onderweg laden hoeft niet veel te kosten. Prijzen lopen wel enorm uiteen.
pi_220029019
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarom reageer je niet op wat ik zeg? De trend stokt omdat de vraag minder wordt. De diminishing returns zijn er al, de kosten kunnen niet verder gedrukt worden en als men volledig overstapt op hybrides zoals de trend is worden die kosten ook weer gedrukt. De marktsaturatie komt steeds dichterbij, ook om praktische redenen. De subsidies en belastingvoordelen verdwijnen, de accijns op elektriciteit gaat steeds hoger worden.
De kosten kunnen juist heel goed verder gedrukt worden. De meeste EV's die op de markt verschijnen hebben Li-Ion ($108 per kWh) of LFP ($81 per kWh) cellen maar CATL levert in China ook al EV's met So-Ion en dat moet rond de $18 per kWh gaan kosten zodra dat verder opschaalt.

Dan haal je dus nog eens 75% van de kale cel-prijs van EV-accu's.

Daarnaast zie je ook ontwikkelingen als "wheel hub" motoren, waardoor je delen van je transmissie weg kan laten, het is een soort "direct drive" in het wiel zelf ipv een centrale motor met assen en overgangstandwielen.

Ook dat kan de prijs flink gaan drukken.

Je hebt dan in feite een goedkoop "skateboard" waar je nog een carrosserie op moet bouten.
Zelfs het stuur hoeft niet meer direct aangesloten te zijn, dus ook dat kan je links of rechts plaatsen zonder verdere aanpassingen.

Vergelijk dat eens met een plug-in Hybrid met duizenden extra onderdelen:

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-02-2026 18:59:10 ]
pi_220029025
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:39 schreef Jippie het volgende:

[..]
Op zich een logische stap, als consument zou ik altijd gaan voor een hybride in plaats van een full-elektrische auto.

Ik weet niet of de bijgestelde EU-eisen aan een verbrandingsmotor realistisch zijn, maar de markt van Stellantis is wereldwijd natuurlijk vele malen groter dan die in de EU.
Helemaal niet zo logisch. De kwaliteit van de EV's van Stellantis is gewoon niet zo goed. Echter, als je eenmaal een goede EV hebt gereden wil je niet meer terug. De stilte, comfort, power en voor 14 euro een kleine 400 kilometer af kunnen leggen... heerlijk..
pi_220029114
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat de meeste mensen afhankelijk zijn van tweedehands en EV's dan te duur zijn voor de portemonnee van de gemiddelde 2e hands koper.
Das nog zoiets, Nl is zo duur geworden dat we van west Europa het oudste wagenpark hebben.
Vakman pur sang
  Forum Admin zaterdag 7 februari 2026 @ 19:04:21 #65
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220029122
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Helemaal niet zo logisch. De kwaliteit van de EV's van Stellantis is gewoon niet zo goed. Echter, als je eenmaal een goede EV hebt gereden wil je niet meer terug. De stilte, comfort, power en voor 14 euro een kleine 400 kilometer af kunnen leggen... heerlijk..
Stellantis is sowieso rommel, ook hun ice producten _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220029146
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das nog zoiets, Nl is zo duur geworden dat we van west Europa het oudste wagenpark hebben.
Erg verstandig is het beleid hier niet geweest idd.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 7 februari 2026 @ 19:07:59 #67
485843 crew  Jippie
pi_220029152
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Nee, 100% elektrisch rijden lijkt mij niets, al krijg ik zo'n auto gratis. Te veel horrorverhalen gehoord over leegrakende accu's en geen laadpaal beschikbaar. Vandaar mijn voorkeur voor hybride, maar voorlopig rij ik eerst mijn auto met verbrandingsmotor af. Misschien denk ik er over 8 jaar weer anders over.
pi_220029157
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En concurrentie. Je koopt nu al voor 40k een Model Y. Probeer voor dat geld maar eens een vergelijkbare ICE te kopen…

Maar die prijs is onder meer zo laag vanwege de Xpengs en BYD’s.
Die Chinese meuk moet je echt boycotten, ook al is het beter. Link&Co het equivalent van de Multipla.
Spend it where you earn it.
Vakman pur sang
pi_220029201
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 18:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zei net nog letterlijk dat de verkopen EV's terugliepen terwijl er ieder jaar groei is, ook in 2025 (en dat jaar is net afgelopen).

En ja, hybride verkopen gaan goed maar dat komt vooral omdat iedere fabrikant een accu en elektromotor in z'n benzinemodellen heeft gestopt. Je hebt niet veel andere keuze meer.
[..]
Ik heb een eVito busje, 60kWh accu. Gebruikt gekocht, ben niet zo bang.

In de zomer haal ik ~240km en in de winter op de koude dagen nog 170-180km.

Busje is natuurlijk ook wel wat anders dan een gestroomlijnde personenwagen.

Nadeel: er kan geen kar achter
Voordeel: ik vertrek iedere dag met een volle accu, dus die range heb ik altijd
Voordeel: ik kan de radio horen op de auto(snel)weg :P
Voordeel: het rijdt heel relaxed
Teruglopen op de verwachting. En de Europese EV verkoop loopt gewoon echt terug.
Daar gaat het om, ipv fabrikanten de schuld geven moet de EU de omstandigheden dusdanig maken dat de handel floreert, hybride, fossiel of EV, geen uitzondering. Europe First!
Vakman pur sang
pi_220029351
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Erg verstandig is het beleid hier niet geweest idd.
Pro-bedrijfsbeleid is ook niet goed voor een land, in de verstedelijkte gebieden alleen nog maar gehaaste mannen die geen praatje willen maken, en alles volgebouwd voor de mannen met auto's, zodat er dichtbij de woonplek geen vrije plek meer is om groenten of fruit te verbouwen.
pi_220029365
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:07 schreef Jippie het volgende:

[..]
Nee, 100% elektrisch rijden lijkt mij niets, al krijg ik zo'n auto gratis. Te veel horrorverhalen gehoord over leegrakende accu's en geen laadpaal beschikbaar. Vandaar mijn voorkeur voor hybride, maar voorlopig rij ik eerst mijn auto met verbrandingsmotor af. Misschien denk ik er over 8 jaar weer anders over.
Ik rij pas 13 jaar EV, dus misschien dat het gebrek aan ervaring is, maar ik heb werkelijk 0 keer een probleem gehad met een leegrakende accu en geen laadmogelijkheid.

(Ok, de eerste twee jaar reed ik nog niet heel Europa door, want toen was het inderdaad in bepaalde landen een probleem)
pi_220029373
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die Chinese meuk moet je echt boycotten, ook al is het beter. Link&Co het equivalent van de Multipla.
Spend it where you earn it.
Preaching to the choir…

Neemt niet weg dat die Chinese auto’s de Europese industrie dwars zitten en Tesla dwingt tot prijsverlaging.
pi_220029379
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Preaching to the choir…

Neemt niet weg dat die Chinese auto’s de Europese industrie dwars zitten en Tesla dwingt tot prijsverlaging.
Buy peanuts get monkeys.
Vakman pur sang
pi_220029444
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Buy peanuts get monkeys.
Het probleem van de Europese autoindustrie is dat ook dure auto’s vaak slecht zijn. Van een Taycan (in ieder geval tot de facelift) word je echt niet vrolijk. En dan hebben we het over auto’s die leuk aangekleed makkelijk een kwart miljoen kosten.
pi_220029481
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 19:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Teruglopen op de verwachting. En de Europese EV verkoop loopt gewoon echt terug.
Ook dat is niet correct, dat zijn al meerdere onwaarheden achter elkaar.

Van 15% in 2024 gestegen naar 19% in 2025.

quote:
Europe's battery electric car market closes 2025 at a 19% average, up 4 percentage points from 2024
https://theicct.org/pr-europe-battery-electric-market-closes-2025-19-average/

En ook door het jaar heen steeg het lekker door:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')