Dat is wel balen, is het met de nieuwere modellen net zo belabberd gesteld?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:36 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
De dacia spring, die op de koude dagen met een beetje verwarming op de snelweg 120-130km ver kan rijden en geen snellader heeft. En ondertussen de ontwaseming niet getrokken krijgt en ook nog eens een van de minst veilige auto’s is tot nu toe gemeten bij ongelukken.
Ik mag er al jaren een rijden 👍 Ik moest verplicht de benzineauto inleveren. Dat was pas echt kut.
Voor hetzelfde geld heb je een heel luxe station benzinebak van 5 jaar oud.
Ik heb geen idee, maar dit ding van nog geen drie jaar oud zou ik tweedehands niet met een 10 ft pole aanraken. Hij heeft overigens ook een belabberde wegligging. Als het regens slipt ie vaak met zijn all season bandjes alle kanten uit in een bocht en heb eens bijna een ongeluk gehad omdat ie opeens begon te slippen bij een vrij normale rem op afstand. Het is dat ie 90 euro all-in per maand kost… het is een gestripte auto waarbij de zwakke accu de helft van de kosten opslurpt. De rest is een zo uitgekleed mogelijk karkas van een wagen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Een fatsoenlijke nieuwe EV is echt een stuk duurder, de prijs is nogal een zwak argument als je weet wat voor kwaliteit je voor dat geld krijgt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:47 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dat is wel balen, is het met de nieuwere modellen net zo belabberd gesteld?
Dat weet ik niet maar het boeit me ook helemaal niet, eerlijk gezegd. Volgens mij stelde ik gewoon een normale vraag omdat ik net als @JopieKlaassen ook opmerk dat veel kritiek vanuit de onderbuik komt in dit soort gevallen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:41 schreef Jippie het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, als mod neem ik elke post en user superserieus. Als user hoef ik dat niet en doe ik dan ook niet. Het is jammer voor users dat ik mijn blauw niet even uit kan zetten op die momenten. De user waar ik op reageerde weet waarom ik zo reageerde als ik deed, en anders leg ik dat hem uit via DM. En dat gaat andere users niets aan.
Verder nog iets te melden?
Ik heb kort daarna in een quote op een andere user mijn reactie gegeven.quote:Op zondag 8 februari 2026 05:47 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet maar het boeit me ook helemaal niet, eerlijk gezegd. Volgens mij stelde ik gewoon een normale vraag omdat ik net als @:JopieKlaassen ook opmerk dat veel kritiek vanuit de onderbuik komt in dit soort gevallen.
Dit dus. Overigens ziet iedereen de tekenen aan de wand dit is gewoon je kop in het zand steken en equivalent om in 1920 nog auto's met stoommachines op de markt te willen brengen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:07 schreef Goprolover het volgende:
Tja ik denk even aan een 1.2 Puretech of hun EV's met kapotte boordladers.
Als ze klanten willen moeten ze betere kwaliteit produceren
Als je geen eigen oprit hebt is het behelpen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 21:16 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je kunt ook antwoord geven op de vraag ipv schijtlollig te doen.
Buitenom de eerste generatie (denk aan Tesla model S, de eerste BMW i3 en eerste Jaguar I-pace) hoor ik weinig klachten om me heen van elektrisch rijden. En dat is een redelijk breed scala aan automerken.
Vaak hoor ik vooral niet-elektrisch rijders klagen over range anxiety, overdreven kreten over (on)betrouwbaarheid, batterij-degradatie en het ongemak van niet in 5 minuten de tank vol kunnen gooien.
Eigenlijk is het enige steekhoudende argument dat ik wel eens hoor dat men niet praktisch (aan huis) kan laden, maar hun auto elke keer een paar honderd meter verderop aan de lader moeten hangen en dan maar moeten hopen dat er een lader vrij is. Dat lijkt me een valide punt en zou voor mij ook een reden zijn om geen EV te willen. Verder lees ik online vooral onderbuik als het gaat om EV’s.
Als je van goede audio houdt en snel optrekken, dan toch eens een keer naar een Tesla gaan kijken.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:53 schreef Jippie het volgende:
[..]
Het gebrek aan ervaring zal zeker een rol spelen. Daarnaast heb ik niet zoveel met auto's als de gemiddelde man dat heeft. Als er maar goede audio in zit, snel optrekt en mij droog en probleemloos van A naar B brengt ben ik al tevreden. En ja, dat zou ook met een EV kunnen, maar daar heb ik momenteel dus weinig mee.
Waarom heb je een actieradius van 1200 km (halen ook de meeste ICE niet) nodig om 400-500 km op een dag te rijden?quote:Op zaterdag 7 februari 2026 21:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik en collega’s rijden regelmatig 400km + op een dag, en met een bedrijfsbus, en op locatie is vaak geen laadplek.
Voor wat privé ritjes is electrisch rijden prima.
Maar het komt er nog wel van dat de actieradius 1200km wordt dan wordt het interessant
Voor hetzelfde geld heb je al een oudere Model S die nog levenslang gratis laden heeft.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:36 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
De dacia spring, die op de koude dagen met een beetje verwarming op de snelweg 120-130km ver kan rijden en geen snellader heeft. En ondertussen de ontwaseming niet getrokken krijgt en ook nog eens een van de minst veilige auto’s is tot nu toe gemeten bij ongelukken.
Ik mag er al jaren een rijden 👍 Ik moest verplicht de benzineauto inleveren. Dat was pas echt kut.
Voor hetzelfde geld heb je een heel luxe station benzinebak van 5 jaar oud.
De Dacia Spring is weer iets verbeterd, maar ik zou aanraden iets verder te kijken dan de Dacia Spring.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:47 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dat is wel balen, is het met de nieuwere modellen net zo belabberd gesteld?
Het zal heel erg van de EV afhangen.quote:Op zondag 8 februari 2026 07:06 schreef Jippie het volgende:
[..]
Ik heb kort daarna in een quote op een andere user mijn reactie gegeven.
Kort gezegd - full-electric trekt mij gewoon niet, heb van een aantal full-electric rijders (kilometer-veters) via mijn werk gehoord dat hoewel het rijden hen beviel het bereik vaak tegenviel in de praktijk. Ook die hun EV weer inruilen voor een auto met verbrandingsmotor. Heb paar jaar geleden een nieuwe auto met verbrandingsmotor gekocht, wel getwijfeld of ik voor een plug-in hybride zou gaan maar toch niet gedaan. Als ik mijn auto over een paar jaar inruil zou een plug-in hybride een mogelijk alternatief kunnen zijn. Maar daar kan ik over enkele jaren anders over denken. Ik heb als vrouw niet zoveel met auto's als de gemiddelde man. Als ik denk dat er voor mij geen voordelen zijn om full-electric te gaan, doe ik dat niet. Ook al is de hele wereld idolaat van full-electric.
En een materiële beslissing nemen vanuit de onderbuik vind ik niet gek, als ik ergens geen goed gevoel bij heb koop ik dat ook bij uitmuntende testresultaten en goede reviews niet. Ook niet voor een spotprijs.
Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe auto toe ben verdiep ik mij wel weer in de materie. Maar voor nu geen EV, ook niet als Gaston er eentje aflevert.
Omdat de praktijk minder km’s zijn.quote:Op zondag 8 februari 2026 08:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom heb je een actieradius van 1200 km (halen ook de meeste ICE niet) nodig om 400-500 km op een dag te rijden?
In Nederland haal ik de WLTP norm bij lange ritten geregeld. Dat je bij 400-500 km op een dag een WLTP van 600-700 wil kan ik begrijpen. 1200 is overkill.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat de praktijk minder km’s zijn.
En omdat de diesels dat nu ook kunnen. Met de juiste tank. Maar idd bij een buitenland trip kun je best even snelladen onderweg.
Jongens moeten ook zware aanhangers trekken zo nu en dan.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In Nederland haal ik de WLTP norm bij lange ritten geregeld. Dat je bij 400-500 km op een dag een WLTP van 600-700 wil kan ik begrijpen. 1200 is overkill.
Ja, dan zou ik ook geen EV nemen.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jongens moeten ook zware aanhangers trekken zo nu en dan.
Je weet waarom garages een hekel hebben aan EVs? Niets aan te verdienen.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:30 schreef hondonspain het volgende:
Zag laatst de Renault 5 EV en is wel een grappige auto, ook de Renault 4 EV en hier in Spanje vanaf 23000. Begint er op te lijken al zei mijn garage dat je beter nog niets zoiets moet kopen omdat de bugs er nog niet uit zijn, blijft een soort computer op wielen.
Het is wel zo dat dealers het onderhoud dreigden kwijt te raken. Omdat een EV weinig onderhoud nodig is, sowieso bij auto’s wordt dat minder.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:30 schreef hondonspain het volgende:
Zag laatst de Renault 5 EV en is wel een grappige auto, ook de Renault 4 EV en hier in Spanje vanaf 23000. Begint er op te lijken al zei mijn garage dat je beter nog niets zoiets moet kopen omdat de bugs er nog niet uit zijn, blijft een soort computer op wielen.
In sommige gedeeltes van Nl al verplicht, voor werk auto’s.quote:
Ah! De Amsterdamse mentaliteit: dan neemt de loodgieter toch gewoon een bakfiets.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In sommige gedeeltes van Nl al verplicht, voor werk auto’s.
Ook lekker, verplicht maar geen praktische oplossing mogelijk als je werk inhoud dat je 2-4man bij je hebt en 5ton aan zooi.
Bedrijfsbussen gaan dat soort afstanden de komende 10 jaar sowieso niet halen.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jongens moeten ook zware aanhangers trekken zo nu en dan.
Voor ons voldoet de actieradius niet, soms wel maar vaak ook niet.quote:Op zondag 8 februari 2026 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bedrijfsbussen gaan dat soort afstanden de komende 10 jaar sowieso niet halen.
Stroomlijn is veel slechter, dus in de praktijk haal je zo'n 2,5 tot 4km op 1kWh stroom, afhankelijk van omstandigheden als weer, wind. vracht en rijstijl. En met aanhanger gaat daar nog weer een stukje af.
Voor 1.200km zou je al minimaal 300kWh aan accu's bij je moeten hebben en dat gaat weer ten koste van je laadvermogen. Zelfs voor 300km bereik zit je voor een bestelbus al op 100kWh aan accu's en dat is al een pakket van 550kg.
Neemt niet weg dat ik heel tevreden ben met mijn eVito (60kWh accu), voor de ritten die ik er mee maak.
Als je onderhoud doet aan CV-keteltjes in de regio, dan zal voor dat doel een EV-busje prima zijn.quote:Op zondag 8 februari 2026 11:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor ons voldoet de actieradius niet, soms wel maar vaak ook niet.
Ik was ook geen fan van elektrisch rijden. Te weinig bereik, niet handig met een caravan en een rete-irritante gebruikersgroep waar ik echt niet bij wil horen.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 19:07 schreef Jippie het volgende:
[..]
Nee, 100% elektrisch rijden lijkt mij niets, al krijg ik zo'n auto gratis. Te veel horrorverhalen gehoord over leegrakende accu's en geen laadpaal beschikbaar. Vandaar mijn voorkeur voor hybride, maar voorlopig rij ik eerst mijn auto met verbrandingsmotor af. Misschien denk ik er over 8 jaar weer anders over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |