quote:Honkballer Shairon Martis begint vanavond (18.00 uur) met het Koninkrijksteam aan zijn vijfde World Baseball Classic, de opvolger van het WK honkbal, maar dan mét de grootste sterren uit de Major League. Normaal gesproken zou Sidney de Jong er ook bij zijn geweest, kauwgom kauwend in de dugout, maar dit keer moet de 38-jarige Martis het doen zonder diens aanwijzingen.
Voormalig catcher en captain De Jong, die na zijn succesvolle honkballoopbaan actief was als assistent-coach bij de ploeg, overleed in januari plotseling op 46-jarige leeftijd aan de gevolgen van een cyste in zijn hoofd. Toch is hij er een beetje bij.
"Zijn shirt hangt bij ons in de kleedkamer, net naast de deur", vertelt Martis, die in 2011 met De Jong wereldkampioen werd.
"We spelen met een speciale badge op onze mouw met nummer 24, het rugnummer van Sidney. En voor de eerste wedstrijd tegen Venezuela zal er een speciaal eerbetoon zijn. Dat gaat ons een boost geven, zijn dood heeft ons dichter bij elkaar gebracht", vertelt Martis.
Martis was bij familie op Curaçao toen hij hoorde van het overlijden van De Jong. "Ik moest echt even gaan zitten, het was echt een schok."
Beroemde no-hitter
Martis en De Jong speelden in 2006 al samen bij de eerste editie van de World Baseball Classic. Martis was toen pas achttien jaar oud, maar schreef meteen geschiedenis in de wedstrijd tegen Panama.
Zijn no-hitter (een wedstrijd waarbij de tegenstander geen enkele keer een honkslag sloeg) was de eerste op het hoogste podium in het landenhonkbal.
"Ik gooide blind de worpen die Sidney de Jong als catcher aan mij doorseinde", vertelt Martis. "Die no-hitter was echt van ons samen."
Evert-Jan 't Hoen, normaal gesproken bondscoach van het Koninkrijksteam en tijdens de World Baseball Classic assistent van Andruw Jones, mist zijn vriend nog elke dag. "De kopjes koffie in de ochtend, het doorspreken van de plannen. Een dag voor zijn overlijden hebben we de voorbereiding van deze World Baseball Classic nog doorgesproken."
Winnaarsmentaliteit
Ruim 25 jaar kenden 't Hoen en De Jong elkaar, eerst als speler en later als coach. "Wij waren echt twee handen op een buik. Wat we het meest gaan missen? Zijn winnaarsmentaliteit."
"Sidney gaf altijd meer dan honderd procent, hij heeft ons laten zien wat een winnaar is", beaamt Martis, die sinds die beroemde no-hitter een speciaal ritueel met hem deelde. "Een klapje op het achterhoofd van de ander. Dat werd onze traditie."
Twintig jaar na zijn no-hitter is de 38-jarige Martis nog altijd een van de pitchers van het Koninkrijksteam, een wonder als je bedenkt hoe blessuregevoelig het werpen is.
"Even afkloppen, maar ik heb nog nooit een zware blessure gehad. Ik ben zuinig op mijn lichaam en probeer zo fit mogelijk te blijven. Want ik ben nog niet klaar. Mijn doel is om nog een keer op de Olympische Spelen te staan, over twee jaar in Los Angeles."
Select gezelschap
Tot nu toe kwam alleen de Venezolaanse Major League-ster Miguel Cabrera op vijf edities van de World Baseball Classic in actie. Samen met de Cubaan Alfred Despaigne kan Martis zich bij dat selecte gezelschap voegen.
En daar blijft het niet bij, wat hem betreft. "Wij gaan heel ver komen, let maar op. We're gonna shock the world."
De winnaarsmentaliteit van De Jong leeft voort in Martis, die nu zelf zijn jongere ploeggenoten bij de hand neemt. "Ik ben minder aanwezig tijdens de wedstrijden misschien. Maar ik probeer de jonge jongens wel altijd te helpen. Door te praten, maar vooral door te doen. Een voorbeeld zijn, zoals Sidney."
Turbulente voorbereiding
De voorbereiding op de World Baseball Classic verliep voor het Koninkrijk der Nederlanden allesbehalve rimpelloos met het onverwachte overlijden van Sidney de Jong, maar ook de arrestatie van eerstehonkman Jonathan Schoop en deze week nog de dopingschorsing van buitenvelder Jurickson Profar.
"Of die schorsing invloed heeft op het team? Helemaal niet", is Shairon Martis stellig. "Natuurlijk is het vervelend, maar wij gaan gewoon door. Jurickson weet dat we van hem houden. Maar hij is er niet en dus gaan we het doen met wie er wel zijn."
Als vervanger van Profar is de 21-jarige Jakey Josepha, spelend in de organisatie van Arizona Diamondbacks, opgeroepen. Twee jaar geleden speelde Josepha al voor Oranje bij het WK onder 23. De bondscoach toen: Sidney de Jong.
Kansloos.quote:
Wordt nog spannend!quote:Op zaterdag 7 maart 2026 20:47 schreef chufi het volgende:
laatste kansen ... nu in de laatste inning
WTFquote:
Misschien is het Vernon Wells?quote:Op zondag 8 maart 2026 14:53 schreef Binge-watch het volgende:
SP Arij Franssen tegen achtereenvolgens Tatis, Marte, Soto, Vladdy, Machado, Caminero, Rodriguez, Wells en Perdomo.
Succes!
quote:We regret to announce that Team Kingdom of the Netherlands will unfortunately not be participating in the upcoming European Championships in London.
Due to an administrative error by the KNBSB, our team is unable to take part in the tournament. Despite our fullest efforts to change the outcome, the decision remains the same. This also means we will miss the opportunity to compete for World Cup qualification.
This is incredibly disappointing for our players and staff, who have worked hard, with full passion, in preparation for this championship and were ready to proudly represent the Kingdom of the Netherlands.
Thank you to everyone who continues to support our team. We will take some time to process this set back and decide what our program will look like for the future.
Het koninkrijksteam boog in Miami met liefst 12-1 voor titelkandidaat Dominicaanse Republiek en is nagenoeg kansloos voor een kwartfinaleticket.quote:Op zondag 8 maart 2026 18:47 schreef H.Vviv het volgende:
We worden aardig weggeslagen, wat ook de verwachting was.
T.a.v. dit zijstapje:quote:
Ik geloof ook niks van dat bericht. Inderdaad is het EBC in 2027 in Duitsland.quote:Op maandag 9 maart 2026 14:20 schreef MadMaster het volgende:
T.a.v. dit zijstapje:
Aangezien ik het nergens openbaar terug kan vinden, wat is de bron van dit bericht en op welk team/welk toernooi heeft dit betrekking?
Het European Baseball Championship voor landenteams staat pas weer in 2027 op de kalender, in Regensburg.
quote:Op maandag 9 maart 2026 14:20 schreef MadMaster het volgende:
[..]
T.a.v. dit zijstapje:
Aangezien ik het nergens openbaar terug kan vinden, wat is de bron van dit bericht en op welk team/welk toernooi heeft dit betrekking?
Het European Baseball Championship voor landenteams staat pas weer in 2027 op de kalender, in Regensburg.
quote:Op maandag 9 maart 2026 15:59 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik geloof ook niks van dat bericht. Inderdaad is het EBC in 2027 in Duitsland.
OK, maar wat is de bron?quote:Op maandag 9 maart 2026 19:51 schreef mitt het volgende:
[..]
[..]![]()
Sorry boys, jullie hebben het goed gezien. Ging over het softbal EK. Nog steeds lullig, maar iets minder erg
Heb op feestboek gestaan. Maar ik kan de bron ook niet meer vinden. Ga morgen nog even verder zoeken.quote:Op maandag 9 maart 2026 21:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
OK, maar wat is de bron?
Ik ben betrokken bij een NL honkbal-/softbalclub, maar kan het nergens terugvinden.
Ook niet bij de KNBSB…
Gevonden daar:quote:Op maandag 9 maart 2026 21:13 schreef mitt het volgende:
[..]
Heb op feestboek gestaan. Maar ik kan de bron ook niet meer vinden. Ga morgen nog even verder zoeken.

Coed is toch mixed gender softbal?quote:Op maandag 9 maart 2026 21:21 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Gevonden daar:
[ afbeelding ]
Bijzonder dat het alleen daar te vinden is. Maar ik ken de KNBSB ook langer dan vandaag…
Na 2023 nu weer een hoop nieuwe Amerikanen met oma's of betovergrootvaders met Italiaanse roots.quote:Op zondag 15 maart 2026 14:33 schreef Riofan83 het volgende:
Italië presenteert zich deze WBC wel als by far sterkste Europese land. Voor het enige Olympische ticket voor een Europees land (volgend jaar tijdens de Premier 12) zijn de Italianen wel enorm favoriet. Terwijl ik tot deze week dacht dat Nederland daar ook echt wel een goede kans op zou maken. Heeft Italië ineens beschikking over nieuwe topspelers ofzo? Hun resultaten zijn echt indrukwekkend!
Europa deelt dat ene Olympische ticket trouwens met Oceanië, dus zal de strijd om LA28 gaan tussen Italië, Israël, Australië, Nederland en nog twee andere landen (vermoedelijk Tsjechië en GB).
Alleen daarom al hoop ik dat Venezuela gaat winnen.quote:Op dinsdag 17 maart 2026 10:17 schreef MadMaster het volgende:
Venezuela - USA is de finale.
Hadden die 2 onlangs ook niet iets met elkaar?
IJshockey doen de Italianen dat ook.quote:Op zondag 15 maart 2026 17:50 schreef wimderon het volgende:
[..]
Na 2023 nu weer een hoop nieuwe Amerikanen met oma's of betovergrootvaders met Italiaanse roots.
Had natuurlijk te maken met de OS in eigen land.quote:
NHL-meden toen de OS meestal wel... Nog steeds hebben ze wel veel dubbele paspoorten in het team. https://www.eliteprospects.com/team/11822/italy-all?tab=statsquote:Op dinsdag 17 maart 2026 12:54 schreef franklop het volgende:
[..]
Had natuurlijk te maken met de OS in eigen land.
Zat geen enkele NHL speler bij toen volgens mij
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |