Daarnaast, en dat is het essentiële verschil, heb je een keuze (althans, in theorie, Lale Gül laat zien dat die keuze er vaak niet is) om je openlijk met de middeleeuwse haatcultus te identificeren. Je kunt kiezen of je je als Salafist profileert, als IS aanhanger, als cultuurmoslim, als gematigd moslim, als spiritueel moslim, als niet praktiserend moslim, als geen moslim, whatever.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Hoeveel kloons ga je nog maken?
En inderdaad, NL spat uiteen van islamofobie. Vandaar dat heel NL weer mee mag/moet doen met de ramadan, er ik weet niet hoeveel moskeeën en islamitische scholen zijn, bedrijven en scholen speciale islamitische gebedsruimtes inrichten - op geslacht gescheiden - en negen van de tien vreettenten halal zijn.
Over jankgedrag gesproken. Als er 1 religie is die onophoudelijk ruimschoots gefaciliteerd wordt is het wel de islam.
Misschien omdat Christenen geen bijbelverbranders tijdens livestreams doodschieten? Geen Charlie Hebdoredactie afslachten? Niet een brief met een dolk door het hart van Theo van Gogh steken?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vaak evenmin, maar kritiek op het christendom is nu ook niet echt een maatschappelijk thema.
[..]
Lange tenen heb je overal.
Vertel mij het maarquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:34 schreef Chadi het volgende:
[..]
Was er voor het jodendom een joods volk?
Mijn ervaring is dat er geen probleem is met gezamenlijk gebruik, maar er zijn ook weleens gedoetjes geweest zoals op de Uni van Amsterdam en/of een hogeschool daar waarbij er klachten waren dat niet-moslims werden geïntimideerd (en dat er geneukt werd in die ruimtes, dat lijkt me ook wel weer een terechte klacht).quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Van halal maaltijdkeuzes (dit is vooral door commercie gedreven) en moskeeën heb ik geen last en zie ik niet per se als iets negatiefs. Persoonlijke vrijheden die onder druk komen te staan wel. En dat komt niet door de halal maaltijdkeuzes.
Ik vind dat je religie niet zou moeten faciliteren in semi-publieke gebouwen zoals onderwijsinstellingen, maar volgens mij zijn er weinig gebedsruimtes specifiek voor moslims. In elk geval niet op het instituut waar ik werk. Daar zijn een aantal stilteruimtes die eenieder volgens eigen invulling kan gebruiken.
Absoluut achter de voordeur bestaat niet. In elk geval niet zonder dezelfde persoonlijke vrijheden te bedreigen die je juist wil beschermen.
Zeker. Als je alleen kijkt naar de geschiedenis.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Juist antisemitisme wat je aan de buitenkant dmv geweld en intimidatie niet ziet is institutioneel. Dat blijft namelijk heel lang broeden en in de geesten van diegenen die daar dagelijks zich mee inlaten ruimte geven voor radicalisatie. Dat de Islam in de huidige tijd een probleem heeft met joden is daarnaast ook iets wat niet genegeerd mag worden. Het kan ook gewoon naast elkaar gaan.
En ik zeg in de huidige tijd omdat er in de geschiedenis periodes zijn geweest waar joden het beter/veiliger hadden in islamitische gebieden dan in gebieden in Europa waar ze veel meer onderdrukt werden. Antisemitisme is regelmatig een religieus probleem geweest, niet per se alleen een islamitisch probleem.
Als je het joden zelf vraagt geven zij vaak aan dat het inderdaad deels moslims zijn, maar ook joden zelf (neem een Arnon Grunberg, Ramsey Nasr, ook gewoon joodse roots al roepen die 2 ook veel weerstand op bij velen) zijn zelf kritisch op het probleem teveel op 1 punt focussen. Ze voelen zich net zo min veilig bij de huidige rechtse politiek. Ze zitten in een spagaat. Waar ze altijd al in hebben gezeten. Net als dat homoseksuelen de rechtse politiek niet als bondgenoot zien, heel ander voorbeeld maar wel iets wat rechts denkt te hebben: heb meer sympathie voor ons want wij hebben deze middeleeuwse uitwerpselen niet. Nou wel dus. Dat is het probleem.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeker. Als je alleen kijkt naar de geschiedenis.
Het is echter ook een probleem van nu. En het huidige beeld, als je het Joden zelf vraag, is dat wat ik beschrijf.
En dat is natuurlijk een goede reden om Joden in Nederland te bedreigen, mishandelen en te intimideren.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:49 schreef Since2003 het volgende:
Ze zijn 9/10 keer niet eens Semitisch. Mochten ze willen. Maar het is niet voor niets dat DNA tests in dat haat-land genaamd Israël/Palestina tot in de extremen gereguleerd is.
Nou nee, want anders komt het niet continu naar boven elke keer wanneer het onderwerp antisemitisme besproken wordt. Als mensen willen dat antisemitisme uitgebannen wordt omdat moslims antisemitisch zijn willen ze het moslimprobleem verhelpen, niet het antisemitisme probleem. Zal me niks verbazen als een hoop in de veronderstelling zijn dat antisemitisme pas een ding begon te worden in de wereld na 11 september. Zo werkt het gewoon niet. Spreek je uit tegen het globale probleem, niet tegen 1 groep die er verkeerd mee omgaat.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die spagaat snapt iedereen wel denk ik.
Als jij dat een goede reden vindt ben je wel een rare vent. Maar dat jij een agenda van eenrichtingsverkeer kent was al wel duidelijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:19 schreef HSG het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk een goede reden om Joden in Nederland te bedreigen, mishandelen en te intimideren.
Net als moslims linken aan de Islamitische Staat.
Begrijpend lezen is wel een ding bij jou.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:32 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Als jij dat een goede reden vindt ben je wel een rare vent. Maar dat jij een agenda van eenrichtingsverkeer kent was al wel duidelijk.
Je bent geen haar beter.
Jouw woorden uit mijn mond houden kennelijk ook.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:34 schreef HSG het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is wel een ding bij jou.
Wanneer heb jij voor het laatst een rechtse pogrom gezien op Joden?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:29 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou nee, want anders komt het niet continu naar boven elke keer wanneer het onderwerp antisemitisme besproken wordt. Als mensen willen dat antisemitisme uitgebannen wordt omdat moslims antisemitisch zijn willen ze het moslimprobleem verhelpen, niet het antisemitisme probleem. Zal me niks verbazen als een hoop in de veronderstelling zijn dat antisemitisme pas een ding begon te worden in de wereld na 11 september. Zo werkt het gewoon niet. Spreek je uit tegen het globale probleem, niet tegen 1 groep die er verkeerd mee omgaat.
Fumigeert?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wanneer heb jij voor het laatst een rechtse blanke gezien die openlijk fumigeert op joden?
Nou ja, zoals ik al eerder zei. Sommigen die claimen het antisemitisme probleem op tr willen lossen, willen eigenlijk het moslim probleem oplossen. Dat laat je met deze uitspraak zelf toch ook zien?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Want echt alles wordt uitgerold voor die intimiderende agressieve middeleeuwse uitwerpselen.
Goh ik wist niet dat ik dat normaal vond.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:37 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Jouw woorden uit mijn mond houden kennelijk ook.
Neuken in de stilteruimte, dat is dan wel weer een leuke als student.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat er geen probleem is met gezamenlijk gebruik, maar er zijn ook weleens gedoetjes geweest zoals op de Uni van Amsterdam en/of een hogeschool daar waarbij er klachten waren dat niet-moslims werden geïntimideerd (en dat er geneukt werd in die ruimtes, dat lijkt me ook wel weer een terechte klacht).
Helemaal achter de voordeur lukt inderdaad niet, maar je zou op zijn minst mogen richten op dat anderen niet beperkt mogen worden in hun vrijheden buiten de deur door de godsdienst van een ander.
Dat weet je omdat het de uitzondering is zo'n beetje en opvalt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Fumigeert?
Nick Fuentes gemist?
Onze ex-kamervoorzitter die een joods jongetje genaamd Soros heeft verweten de nazis te hebben geholpen in WOII.
Dat klopt. Want uit die hoek komt ook het meeste rottigheid qua dit.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou ja, zoals ik al eerder zei. Sommigen die claimen het antisemitisme probleem op tr willen lossen, willen eigenlijk het moslim probleem oplossen. Dat laat je met deze uitspraak zelf toch ook zien?
En hoe zijn die voorbeelden over christelijke tradities te linken aan antisemitisme? Kan me niet herinneren dat joden nou verzot zijn op een kerstboom in huis in december
Ok je hebt twee randfiguren gevonden, gefeliciteerd. Dat valt in het niet bij de talloze academische gremia, Young Turks achtige mediakanalen, demonstrantengroepen etc. die openlijk antisemitisch zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 15:43 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Fumigeert?
Nick Fuentes gemist?
Onze ex-kamervoorzitter die een joods jongetje genaamd Soros heeft verweten de nazis te hebben geholpen in WOII.
Ja, volgens mij beweer ik ook nergens dat de islam op dit moment geen probleem heeft met joden. Dus je kan zoveel voorbeelden opnoemen als je wilt. Heeft geen zin iets te willen bewijzen wat ik niet ontken.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 16:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ok je hebt twee randfiguren gevonden, gefeliciteerd. Dat valt in het niet bij de talloze academische gremia, Young Turks achtige mediakanalen, demonstrantengroepen etc. die openlijk antisemitisch zijn.
Waar had ik het over de Islam? Freudian slip?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 16:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja, volgens mij beweer ik ook nergens dat de islam op dit moment geen probleem heeft met joden. Dus je kan zoveel voorbeelden opnoemen als je wilt. Heeft geen zin iets te willen bewijzen wat ik niet ontken.
Zijn partij staat toch aan de rand van het spectrum en doet toch never nooit meer mee? Het leek niet zijn werk als kamervoorzitter te beïnvloeden en zoveel invloed heeft dat geluid niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 16:33 schreef Fok-it het volgende:
Al vind ik het tamelijk bijzonder dat je een Kamervoorzitter een randfiguur noemt. Iemand die zo centraal staat in de politieke rangorde heeft voldoende invloed op sferen binnen de maatschappij om dat te downplayen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |