Dat is niet op straat zichtbaar hoor. Kijk, het echte extreem rechts heeft altijd een hekel aan Joden gehad, maar het huidige geweld op straat komt meer vanuit de hoek van de arabieren en magrebbiers. Daarbij komt deze institutionele discriminatie uit het onderwerk dus van links bestuur wat oogluikend toelaat hoe Joden worden aangepakt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:46 schreef Nexum het volgende:
Dit is echt niet alleen een probleem dat vanuit links komt: linkse Gaza protesten zijn duidelijker in het nieuws en deze mensen zijn vaak ook feller in acties en woorden: maar neem 1 kijk op social media en het overspoelt vanuit rechts en vooral de alt right ook met antisemitisme. Die Nick Fuentes heeft ook een hekel aan Joden.
Wat je zegt rijmt niet met de praktijk.quote:Het toenemend islamitisch antisemitisme wordt vooral toegeschreven aan de vluchtelingen uit Arabische landen die zich verbonden voelen met de Palestijnen.
Dat is natuurlijk geen natuurwet maar iets dat men ooit verzonnen heeft. Voor de het definiëren van een volk kan je veel beter kijken naar zaken als gedeelde culturele achtergrond, taal, godsdienst, ... .quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:05 schreef capricia het volgende:
als je een joodse moeder hebt, behoor je tot dat volk
Het is ambigu, waarbij de overlap verder vrij groot is.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Je stelt jodendom gelijk aan een religie?
In mijn beleving is het jodendom ook een volk.
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat voor Palestijnse vrouwen, andersdenkenden en homo's, gezien de huidige tendens daar.
https://www.gchumanrights(...)-women-in-palestine/
https://fot.humanists.int(...)tern-asia/palestine/
https://www.humandignitytrust.org/country-profile/palestine/
Zo zien ze het zelf, het is vrijwel de enige manier om Joods te zijn. Je kan wel Joods worden, maar dat is heel lastig en dan blijf je altijd die geconverteerde Jood.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen natuurwet maar iets dat men ooit verzonnen heeft. Voor de het definiëren van een volk kan je veel beter kijken naar zaken als gedeelde culturele achtergrond, taal, godsdienst, ... .
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat voor Palestijnse vrouwen, andersdenkenden en homo's, gezien de huidige tendens daar.
https://www.gchumanrights(...)-women-in-palestine/
https://fot.humanists.int(...)tern-asia/palestine/
https://www.humandignitytrust.org/country-profile/palestine/
Gossie.. Je kan nog moeilijk alle terreur en massa slachtingen onder de pet houden waardoor je liever de aandacht verlegt naar een verzinsel uit je eigen koker. Of heb je daar weinig over in te brengen?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, blijf dit gewoon herhalen, ook al weet je dat het totale onzin is.
Maar goed ik heb de afgelopen tijd genoeg gezien en gehoord en gelezen bij pro-Palestina rally's... ik snap dan ook dat het venijnig antisemitisch karakter ervan graag afgezwakt wordt, want anders raak je je anders zo geliefde Hitler-racisme kaart kwijt in deze materie. En daarmee je morele superioriteit.
Juist antisemitisme wat je aan de buitenkant dmv geweld en intimidatie niet ziet is institutioneel. Dat blijft namelijk heel lang broeden en in de geesten van diegenen die daar dagelijks zich mee inlaten ruimte geven voor radicalisatie. Dat de Islam in de huidige tijd een probleem heeft met joden is daarnaast ook iets wat niet genegeerd mag worden. Het kan ook gewoon naast elkaar gaan.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is niet op straat zichtbaar hoor. Kijk, het echte extreem rechts heeft altijd een hekel aan Joden gehad, maar het huidige geweld op straat komt meer vanuit de hoek van de arabieren en magrebbiers. Daarbij komt deze institutionele discriminatie uit het onderwerk dus van links bestuur wat oogluikend toelaat hoe Joden worden aangepakt.
Zie de Jodenjacht, zie de talloze interviews met Joden op straat. Interviews van rond de scholen waar de beveiliging niet meer betaald werd, de synagogen niet meer de bescherming kregen. Allemaal vertellen ze hetzelfde. Zelden krijgen ze te maken met blank geweld en intimidatie. Joden willen vertrekken omdat de islamisatie een gevaarlijke vlucht neemt:
[..]
Wat je zegt rijmt niet met de praktijk.
Inderdaad. Voor veel mensen is de actualiteit overduidelijk een excuus on hun antisemitisme de vrije loop te laten, dat zie je ook hier.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het verbaast me niks
Zelf heb ik een Hebreeuwse naam (vader was Joods) en het is me al meerdere keren gebeurd dat mensen lastig doen bij mijn naam. Die beginnen gelijk over de situatie in Israël en willen direct die discussie aangaan. Zwaar irritant
Terwijl ik niet eens een Jood ben
Laat staan hoe dat is wanneer je wel Joods bent...
Ik vind het verschrikkelijk
Dat mag natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat ik (of de rest van de wereld) dat ook zo moet zienquote:
Antisemitisme is, helaas, al honderden jaren in meer of mindere mate onderdeel van onze west-Europese cultuur.quote:het is vrijwel de enige manier om Joods te zijn. Je kan wel Joods worden, maar dat is heel lastig en dan blijf je altijd die geconverteerde Jood.
Overigens speelt dit al heel lang. Al tien, zo niet tientallen jaren. Het wordt alleen zo erg dat het nu niet meer te ontkennen valt en het zelfs een soort van mainstream lijkt te worden. Mensen zijn zich niet bewust van wat ze zeggen.
Was er voor het jodendom een joods volk?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, de Jodenmensen zijn een volk
Het Jodendom is de religie.
Denk dat je het zo uit elkaar kan houden.
Waarheid als eenquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Fok-it het volgende:
En ik zeg in de huidige tijd omdat er in de geschiedenis periodes zijn geweest waar joden het beter/veiliger hadden in islamitische gebieden dan in gebieden in Europa waar ze veel meer onderdrukt werden. Antisemitisme is regelmatig een religieus probleem geweest, niet per se alleen een islamitisch probleem.
Helemaal waar; zullen we die hypothetische Palestijnse staat echter niet af schilderen als toonbeeld van democratie waar mensenrechten gegarandeerd zijn?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.
[..]
Gossie.. Je kan nog moeilijk alle terreur en massa slachtingen onder de pet houden waardoor je liever de aandacht verlegt naar een verzinsel uit je eigen koker. Of heb je daar weinig over in te brengen?
Ja, dat is een tweede doolhof in dezen, wat is een Jood nu precies en wanneer is het een jood.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Je stelt jodendom gelijk aan een religie?
In mijn beleving is het jodendom ook een volk.
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol. En recenter: het antisemitisme in Nazi-DL, Polen en de Russische gebieden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarheid als een. Diegenen die nu ineens heel begaan zijn met de Joden en overal antisemitisme zien (waarmee ik absoluut niet wil ontkennen dat het er is) zouden er goed aan doen om zich een beetje in te lezen in de Europese geschiedenis voordat ze antisemitisme gebruiken als een mooie stok om moslims mee te slaan.
Aan de andere kant, wat ik wel letterlijk heb gehoord: het weigeren om je uit te spreken voor het Palestijnse volk, maakt je medeplichtig aan de genocide!quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Helemaal waar; zullen we die hypothetische Palestijnse staat echter niet af schilderen als toonbeeld van democratie waar mensenrechten gegarandeerd zijn?
Verzinsel: protesteren tegen vermoorden van Palestijnen zou al antisemitisme zijn.
Werkelijk geen hond heb ik zulks ooit horen beweren, niet één.
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, dat is een tweede doolhof in dezen, wat is een Jood nu precies en wanneer is het een jood.
Maar laat ik het dan meer in het vergelijk trekken dat ik een willekeurige collega met een vermoedelijk Arabische en islamitische achtergrond zo ga bejegenen. Of een vijfdegeneratie-Chinees over de activiteiten van de regering van een land waar hij alleen op vakantie is geweest, of een Bengaalse hindoe over de pogroms op moslims in India.
Het grote onderscheid dat dit antisemitisme maakt is dat iedereen snapt dat dat belachelijk zou zijn, maar bij Joodse medeburgers is het blijkbaar prima te verantwoorden om die steeds ter verantwoording te roepen.
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor antisemitisme onder moslims verder, dat is een bekend en wijdverspreid probleem.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol. En recenter: het antisemitisme in Nazi-DL, Polen en de Russische gebieden.
Zo ook de haat jegens homo's en onderdrukking van vrouwen.
We leven alleen in het nu, en we leven hier.
Kritiek op islam kan trouwens wel verder gaan dan enkel verwijten van antisemitisme te gebruiken. Zoals je christendom eveneens kunt bekritiseren op meerdere zaken dan een lange anti joodse geschiedenis.
En dat wanneer de meest ultra-conservatieve religieuze Joden, de Haredi, doorgaans juist TEGEN de staat Israël zijn...quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.
Natuurlijk kan dat. Sterker nog: het is helemaal niet zo moeilijk om gefundeerd kritiek te hebben op de islam. Maar helaas is dat niet de norm.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol.
Zo ook de haat jegens homo's en onderdrukking van vrouwen.
We leven alleen in het nu, en we leven hier.
Kritiek op islam kan trouwens wel verder gaan dan enkel verwijten van antisemitisme te gebruiken. Zoals je christendom eveneens kunt bekritiseren op meerdere zaken dan een lange anti joodse geschiedenis.
heb je het dan over peilingen van PCPSR of een andere club?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Uit onafhankelijke peilingen blijkt dat de Palestijnen tegen een tweestatenoplossing zijn en 1 staat voor zichzelf willen.
Uiteraard, en dat wordt met Epstein - kennelijk de vereenzelviging van én Jodendom, én Zionisme, én Israël, goed aangetoond.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor antisemitisme onder moslims verder, dat is een bekend en wijdverspreid probleem.
Wat nu speelt is dat die mentaliteit en dito complotbullshit ook door Jan met de pet wordt herhaald.
Bij kritiek op christendom is die er wel?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat. Sterker nog: het is helemaal niet zo moeilijk om gefundeerd kritiek te hebben op de islam. Maar helaas is dat niet de norm.
Die hebben hun ziel niet verkocht voor een stuk land. Of zijn die ook antisemitisch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat wanneer de meest ultra-conservatieve religieuze Joden, de Haredi, doorgaans juist TEGEN de staat Israël zijn...
Peilingen van Hamas en Hashbara jugendquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
heb je het dan over peilingen van PCPSR of een andere club?
Dat sentiment is bij de andere partij niet significant anders, integendeel
In deze zaak neem ik werkelijk niets van wat je inbrengt nog serieus.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:48 schreef Chadi het volgende:
[..]
Die hebben hun ziel niet verkocht voor een stuk land. Of zijn die ook antisemitisch?
Vaak evenmin, maar kritiek op het christendom is nu ook niet echt een maatschappelijk thema.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bij kritiek op christendom is die er wel?
Lange tenen heb je overal.quote:Sorry hoor... als we het over lange tenen hebben en dat men graag heel snel zaken wegzet als haat en fobie, zie ik die reflex toch vooral bij elke kritiek op de islam, hoe gefundeerd ook.
Precies. Maar de reactie van Isdatzo was dan ook niet 'laten we het niet over antisemitisme bij moslims hebben' meer dat de mensen die dat vaak doen, dat doen dmv foutieve claims. Er zit een verschil in het probleem antisemitisme bij huidige moslims en antisemitisme als grondbeginsel van de islam. Het een moet erkent worden en het ander ontkrachtquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard, en dat wordt met Epstein - kennelijk de vereenzelviging van én Jodendom, én Zionisme, én Israël, goed aangetoond.
Hoe zou dat komen?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vaak ook niet, maar kritiek op het christendom is nu ook niet echt een maatschappelijk thema.
[..]
Lange tenen heb je overal.
Mijn kennis van zaken reikt verder dan dat en mijn kritiek op de islam wijkt in die zin ook nauwelijks af van mijn kritiek op christendom. Juist omdat ik naar de grondbeginselen kijkquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:52 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Precies. Maar de reactie van Isdatzo was dan ook niet 'laten we het niet over antisemitisme bij moslims hebben' meer dat de mensen die dat vaak doen, dat doen dmv foutieve claims. Er zit een verschil in het probleem antisemitisme bij huidige moslims en antisemitisme als grondbeginsel van de islam. Het een moet erkent worden en het ander ontkracht
En als jij daar je hele strijd tegen jodenhaat op baseert, zoals op dit forum ook enkele users doen, dan help je niet mee aan het probleem, maar ben je er onderdeel van
Maar ik heb het toch ook helemaal niet over jou? Dat is toch overduidelijkquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn kennis van zaken reikt verder dan dat en mijn kritiek op de islam wijkt in die zin ook nauwelijks af van mijn kritiek op christendom. Juist omdat ik naar de grondbeginselen kijk
Oh, het zit alleen daar ja?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat dat voor populisten niet opportuun is.
Weet ik, ik geef slechts aan waar ik voor sta.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:55 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar ik heb het toch ook helemaal niet over jou? Dat is toch overduidelijk
En wat er gebeurt als er gedaan wordt alsof zionisme de wortel van alle kwaad is.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.
Zeg ik dat?quote:
Zie edit.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zeg ik dat?
Je kan ook gewoon je punt maken zonder mij door hoepeltjes te laten springen. Dan kunnen we het erover hebben.
Uit-ste-kend besluit. En hoe verschilt dat dan in hoe we met de islam omgaan in Nederland?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, het zit alleen daar ja?
Dunkt me eerder dat het christendom is uitgespeeld en geheel irrelevant is geworden in het maatschappelijk domein omdat we ooit het wijze besluit genomen hebben religie zoveel mogelijk naar achter de voordeur te verwijzen.
Met de kanttekening dat deze veiligheid nu eindelijk wel en nog wel kan en dat we niet uit het oog moeten verliezen hoe de christelijke lobbygroepen naar Amerikaans model al aan de stoelpoten van deze vrijheid beginnen te zagen, te beginnen met seksuele voorlichting, het recht op abortus en seksuele moraal.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, het zit alleen daar ja?
Dunkt me eerder dat het christendom is uitgespeeld en geheel irrelevant is geworden in het maatschappelijk domein omdat we ooit het wijze besluit genomen hebben religie zoveel mogelijk naar achter de voordeur te verwijzen.
quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weet ik, ik geef slechts aan waar ik voor sta.
Je krijgt meteen het perfecte voorbeeld aangeslingerdquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:57 schreef matspontius het volgende:
Anti-semitisme in Nederland neemt op alle vlakken toe. Goh, hoe zou dat nou toch komen?
Dat christelijke is slechts een masker.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:59 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat deze veiligheid nu eindelijk wel en nog wel kan en dat we niet uit het oog moeten verliezen hoe de christelijke lobbygroepen naar Amerikaans model al aan de stoelpoten van deze vrijheid beginnen te zagen, te beginnen met seksuele voorlichting, het recht op abortus en seksuele moraal.
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat christelijke is slechts een masker.
Serieus?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Uit-ste-kend besluit. En hoe verschilt dat dan in hoe we met de islam omgaan in Nederland?
Die lobbygroepen hebben hun invloed te danken aan rijke individuen in de conservatieve beweging en zijn onderdeel van de 'cultuuroorlog' tussen links en rechts. Met christendom heeft het weinig te maken. Met macht des te meer.quote:
Eens. Ik ben links en ook zeer kritisch op Israël (specifiek de regering Netanyahu) maar die Gaza brigade slaat volledig door. Doet me echt denken aan toen BLM helemaal gekaapt werd door luide activisten die iedereen de mond dood wilden snoeren. Ineens was iedereen een vijand.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:55 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het is voor de rechtse politiek ook een perfecte uitkomst dat zoiets fundamenteels en uit alle hoeken van de samenleving komend iets als antisemitisme naar 1 kant van het spectrum wordt gestuurd.
Het is alleen bijzonder pijnlijk en schaamteloos dat ze daar de zondebok in kwestie voor gebruiken. En er automatisch ook voor zorgen dat de term steeds vaker foutief gebruikt wordt, iets wat juist een contraproductief effect heeft op de strijd tegen jodenhaat.
Nou ja dat deed ik bij jou eerlijk gezegd al lang niet. En om dezelfde reden overigens.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In deze zaak neem ik werkelijk niets van wat je inbrengt nog serieus.
Praten met fanatici is ondoenlijk.
Je zal altijd een deel hebben wat extreem is. Alleen de boodschap is toch wel duidelijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:11 schreef Nexum het volgende:
[..]
Eens. Ik ben links en ook zeer kritisch op Israël (specifiek de regering Netanyahu) maar die Gaza brigade slaat volledig door. Doet me echt denken aan toen BLM helemaal gekaapt werd door luide activisten die iedereen de mond dood wilden snoeren. Ineens was iedereen een vijand.
quote:Premier Schoof is door ambtenaren van Buitenlandse Zaken bewust in het duister gehouden over het Palestijnse dodental in Gaza, blijkt uit onderzoek van Vrij Nederland. Volgens ingewijden is het exemplarisch voor de cultuur op het departement: waar pro-Israëlisch sentiment wordt beloond, kan kritiek op Israël een carrière in gevaar brengen.
Van halal maaltijdkeuzes (dit is vooral door commercie gedreven) en moskeeën heb ik geen last en zie ik niet per se als iets negatiefs. Persoonlijke vrijheden die onder druk komen te staan wel. En dat komt niet door de halal maaltijdkeuzes.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Serieus?
Hoeveel christelijke, hindoe en joodse op geslacht gescheiden gebedsruimten hebben we op scholen en bedrijven?
Hoeveel PR campagnes lezen we elk jaar over het samen vieren van Pasen, of Holi, of Yom Kippur?
Hoeveel gelazer hebben we hier in het Westen met uitzinnige demonstranten wanneer Jezus of Boeddha of Mozes worden bespot?
Hoe vaak moeten we in de media vernemen dat er christofobie is? Hindoefobie? Boeddhafobie?
Hoeveel vrouwen met Staphorster hoofddeksels of Hindu-dames hebben Amsterdamse bushokjes al getooid als 'krachtige vrouwen'?
Hoeveel kantines en vreettenten hanteren Joodse, Hindoe of Boeddhistische eetregels?
Religie achter de voordeur? Laat me niet lachen.
Dat de Israëlische lobby teveel invloed heeft ben ik absoluut met je eens. Maar dat neemt niet weg dat antisemitisme steeds genormaliseerder lijkt te worden binnen de Gaza beweging. Dit zie ik overigens ook bij niet-moslims. Het begint als een extreme vorm en lijkt zich dan door te dringen naar de bovenste lagen van de beweging.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 14:15 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je zal altijd een deel hebben wat extreem is. Alleen de boodschap is toch wel duidelijk.
Onze politiek is jaren lang onder invloed van Israël en kiest de verkeerde weg. Net als onze media decennia lang heeft gedaan.
Wat dat betreft was het niet zo verwonderlijk dat vrij Nederland het opmerkte.
https://www.vn.nl/ambtenaren-zwijgen-schoof
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |