Dat is niet op straat zichtbaar hoor. Kijk, het echte extreem rechts heeft altijd een hekel aan Joden gehad, maar het huidige geweld op straat komt meer vanuit de hoek van de arabieren en magrebbiers. Daarbij komt deze institutionele discriminatie uit het onderwerk dus van links bestuur wat oogluikend toelaat hoe Joden worden aangepakt.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:46 schreef Nexum het volgende:
Dit is echt niet alleen een probleem dat vanuit links komt: linkse Gaza protesten zijn duidelijker in het nieuws en deze mensen zijn vaak ook feller in acties en woorden: maar neem 1 kijk op social media en het overspoelt vanuit rechts en vooral de alt right ook met antisemitisme. Die Nick Fuentes heeft ook een hekel aan Joden.
Wat je zegt rijmt niet met de praktijk.quote:Het toenemend islamitisch antisemitisme wordt vooral toegeschreven aan de vluchtelingen uit Arabische landen die zich verbonden voelen met de Palestijnen.
Dat is natuurlijk geen natuurwet maar iets dat men ooit verzonnen heeft. Voor de het definiëren van een volk kan je veel beter kijken naar zaken als gedeelde culturele achtergrond, taal, godsdienst, ... .quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:05 schreef capricia het volgende:
als je een joodse moeder hebt, behoor je tot dat volk
Het is ambigu, waarbij de overlap verder vrij groot is.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Je stelt jodendom gelijk aan een religie?
In mijn beleving is het jodendom ook een volk.
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat voor Palestijnse vrouwen, andersdenkenden en homo's, gezien de huidige tendens daar.
https://www.gchumanrights(...)-women-in-palestine/
https://fot.humanists.int(...)tern-asia/palestine/
https://www.humandignitytrust.org/country-profile/palestine/
Zo zien ze het zelf, het is vrijwel de enige manier om Joods te zijn. Je kan wel Joods worden, maar dat is heel lastig en dan blijf je altijd die geconverteerde Jood.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen natuurwet maar iets dat men ooit verzonnen heeft. Voor de het definiëren van een volk kan je veel beter kijken naar zaken als gedeelde culturele achtergrond, taal, godsdienst, ... .
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 11:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat wordt nog wat voor Palestijnse vrouwen, andersdenkenden en homo's, gezien de huidige tendens daar.
https://www.gchumanrights(...)-women-in-palestine/
https://fot.humanists.int(...)tern-asia/palestine/
https://www.humandignitytrust.org/country-profile/palestine/
Gossie.. Je kan nog moeilijk alle terreur en massa slachtingen onder de pet houden waardoor je liever de aandacht verlegt naar een verzinsel uit je eigen koker. Of heb je daar weinig over in te brengen?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, blijf dit gewoon herhalen, ook al weet je dat het totale onzin is.
Maar goed ik heb de afgelopen tijd genoeg gezien en gehoord en gelezen bij pro-Palestina rally's... ik snap dan ook dat het venijnig antisemitisch karakter ervan graag afgezwakt wordt, want anders raak je je anders zo geliefde Hitler-racisme kaart kwijt in deze materie. En daarmee je morele superioriteit.
Juist antisemitisme wat je aan de buitenkant dmv geweld en intimidatie niet ziet is institutioneel. Dat blijft namelijk heel lang broeden en in de geesten van diegenen die daar dagelijks zich mee inlaten ruimte geven voor radicalisatie. Dat de Islam in de huidige tijd een probleem heeft met joden is daarnaast ook iets wat niet genegeerd mag worden. Het kan ook gewoon naast elkaar gaan.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is niet op straat zichtbaar hoor. Kijk, het echte extreem rechts heeft altijd een hekel aan Joden gehad, maar het huidige geweld op straat komt meer vanuit de hoek van de arabieren en magrebbiers. Daarbij komt deze institutionele discriminatie uit het onderwerk dus van links bestuur wat oogluikend toelaat hoe Joden worden aangepakt.
Zie de Jodenjacht, zie de talloze interviews met Joden op straat. Interviews van rond de scholen waar de beveiliging niet meer betaald werd, de synagogen niet meer de bescherming kregen. Allemaal vertellen ze hetzelfde. Zelden krijgen ze te maken met blank geweld en intimidatie. Joden willen vertrekken omdat de islamisatie een gevaarlijke vlucht neemt:
[..]
Wat je zegt rijmt niet met de praktijk.
Inderdaad. Voor veel mensen is de actualiteit overduidelijk een excuus on hun antisemitisme de vrije loop te laten, dat zie je ook hier.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 09:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het verbaast me niks
Zelf heb ik een Hebreeuwse naam (vader was Joods) en het is me al meerdere keren gebeurd dat mensen lastig doen bij mijn naam. Die beginnen gelijk over de situatie in Israël en willen direct die discussie aangaan. Zwaar irritant
Terwijl ik niet eens een Jood ben
Laat staan hoe dat is wanneer je wel Joods bent...
Ik vind het verschrikkelijk
Dat mag natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat ik (of de rest van de wereld) dat ook zo moet zienquote:
Antisemitisme is, helaas, al honderden jaren in meer of mindere mate onderdeel van onze west-Europese cultuur.quote:het is vrijwel de enige manier om Joods te zijn. Je kan wel Joods worden, maar dat is heel lastig en dan blijf je altijd die geconverteerde Jood.
Overigens speelt dit al heel lang. Al tien, zo niet tientallen jaren. Het wordt alleen zo erg dat het nu niet meer te ontkennen valt en het zelfs een soort van mainstream lijkt te worden. Mensen zijn zich niet bewust van wat ze zeggen.
Was er voor het jodendom een joods volk?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, de Jodenmensen zijn een volk
Het Jodendom is de religie.
Denk dat je het zo uit elkaar kan houden.
Waarheid als eenquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Fok-it het volgende:
En ik zeg in de huidige tijd omdat er in de geschiedenis periodes zijn geweest waar joden het beter/veiliger hadden in islamitische gebieden dan in gebieden in Europa waar ze veel meer onderdrukt werden. Antisemitisme is regelmatig een religieus probleem geweest, niet per se alleen een islamitisch probleem.
Helemaal waar; zullen we die hypothetische Palestijnse staat echter niet af schilderen als toonbeeld van democratie waar mensenrechten gegarandeerd zijn?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.
[..]
Gossie.. Je kan nog moeilijk alle terreur en massa slachtingen onder de pet houden waardoor je liever de aandacht verlegt naar een verzinsel uit je eigen koker. Of heb je daar weinig over in te brengen?
Ja, dat is een tweede doolhof in dezen, wat is een Jood nu precies en wanneer is het een jood.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Je stelt jodendom gelijk aan een religie?
In mijn beleving is het jodendom ook een volk.
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol. En recenter: het antisemitisme in Nazi-DL, Polen en de Russische gebieden.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarheid als een. Diegenen die nu ineens heel begaan zijn met de Joden en overal antisemitisme zien (waarmee ik absoluut niet wil ontkennen dat het er is) zouden er goed aan doen om zich een beetje in te lezen in de Europese geschiedenis voordat ze antisemitisme gebruiken als een mooie stok om moslims mee te slaan.
Aan de andere kant, wat ik wel letterlijk heb gehoord: het weigeren om je uit te spreken voor het Palestijnse volk, maakt je medeplichtig aan de genocide!quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Helemaal waar; zullen we die hypothetische Palestijnse staat echter niet af schilderen als toonbeeld van democratie waar mensenrechten gegarandeerd zijn?
Verzinsel: protesteren tegen vermoorden van Palestijnen zou al antisemitisme zijn.
Werkelijk geen hond heb ik zulks ooit horen beweren, niet één.
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, dat is een tweede doolhof in dezen, wat is een Jood nu precies en wanneer is het een jood.
Maar laat ik het dan meer in het vergelijk trekken dat ik een willekeurige collega met een vermoedelijk Arabische en islamitische achtergrond zo ga bejegenen. Of een vijfdegeneratie-Chinees over de activiteiten van de regering van een land waar hij alleen op vakantie is geweest, of een Bengaalse hindoe over de pogroms op moslims in India.
Het grote onderscheid dat dit antisemitisme maakt is dat iedereen snapt dat dat belachelijk zou zijn, maar bij Joodse medeburgers is het blijkbaar prima te verantwoorden om die steeds ter verantwoording te roepen.
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor antisemitisme onder moslims verder, dat is een bekend en wijdverspreid probleem.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol. En recenter: het antisemitisme in Nazi-DL, Polen en de Russische gebieden.
Zo ook de haat jegens homo's en onderdrukking van vrouwen.
We leven alleen in het nu, en we leven hier.
Kritiek op islam kan trouwens wel verder gaan dan enkel verwijten van antisemitisme te gebruiken. Zoals je christendom eveneens kunt bekritiseren op meerdere zaken dan een lange anti joodse geschiedenis.
En dat wanneer de meest ultra-conservatieve religieuze Joden, de Haredi, doorgaans juist TEGEN de staat Israël zijn...quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.
Natuurlijk kan dat. Sterker nog: het is helemaal niet zo moeilijk om gefundeerd kritiek te hebben op de islam. Maar helaas is dat niet de norm.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol.
Zo ook de haat jegens homo's en onderdrukking van vrouwen.
We leven alleen in het nu, en we leven hier.
Kritiek op islam kan trouwens wel verder gaan dan enkel verwijten van antisemitisme te gebruiken. Zoals je christendom eveneens kunt bekritiseren op meerdere zaken dan een lange anti joodse geschiedenis.
heb je het dan over peilingen van PCPSR of een andere club?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 12:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Uit onafhankelijke peilingen blijkt dat de Palestijnen tegen een tweestatenoplossing zijn en 1 staat voor zichzelf willen.
Uiteraard, en dat wordt met Epstein - kennelijk de vereenzelviging van én Jodendom, én Zionisme, én Israël, goed aangetoond.quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor antisemitisme onder moslims verder, dat is een bekend en wijdverspreid probleem.
Wat nu speelt is dat die mentaliteit en dito complotbullshit ook door Jan met de pet wordt herhaald.
Bij kritiek op christendom is die er wel?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat. Sterker nog: het is helemaal niet zo moeilijk om gefundeerd kritiek te hebben op de islam. Maar helaas is dat niet de norm.
Die hebben hun ziel niet verkocht voor een stuk land. Of zijn die ook antisemitisch?quote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat wanneer de meest ultra-conservatieve religieuze Joden, de Haredi, doorgaans juist TEGEN de staat Israël zijn...
Peilingen van Hamas en Hashbara jugendquote:Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
heb je het dan over peilingen van PCPSR of een andere club?
Dat sentiment is bij de andere partij niet significant anders, integendeel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |