abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:13:16 #101
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219992393
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:46 schreef Nexum het volgende:
Dit is echt niet alleen een probleem dat vanuit links komt: linkse Gaza protesten zijn duidelijker in het nieuws en deze mensen zijn vaak ook feller in acties en woorden: maar neem 1 kijk op social media en het overspoelt vanuit rechts en vooral de alt right ook met antisemitisme. Die Nick Fuentes heeft ook een hekel aan Joden.
Dat is niet op straat zichtbaar hoor. Kijk, het echte extreem rechts heeft altijd een hekel aan Joden gehad, maar het huidige geweld op straat komt meer vanuit de hoek van de arabieren en magrebbiers. Daarbij komt deze institutionele discriminatie uit het onderwerk dus van links bestuur wat oogluikend toelaat hoe Joden worden aangepakt.

Zie de Jodenjacht, zie de talloze interviews met Joden op straat. Interviews van rond de scholen waar de beveiliging niet meer betaald werd, de synagogen niet meer de bescherming kregen. Allemaal vertellen ze hetzelfde. Zelden krijgen ze te maken met blank geweld en intimidatie. Joden willen vertrekken omdat de islamisatie een gevaarlijke vlucht neemt:

quote:
Het toenemend islamitisch antisemitisme wordt vooral toegeschreven aan de vluchtelingen uit Arabische landen die zich verbonden voelen met de Palestijnen.
Wat je zegt rijmt niet met de praktijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:16:23 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219992460
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:05 schreef capricia het volgende:

als je een joodse moeder hebt, behoor je tot dat volk
Dat is natuurlijk geen natuurwet maar iets dat men ooit verzonnen heeft. Voor de het definiëren van een volk kan je veel beter kijken naar zaken als gedeelde culturele achtergrond, taal, godsdienst, ... .
Huilen dan.
  Redactie Sport dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:16 #103
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219992508
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Je stelt jodendom gelijk aan een religie?
In mijn beleving is het jodendom ook een volk.
Het is ambigu, waarbij de overlap verder vrij groot is.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219992547
quote:
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.
  Forum Admin dinsdag 3 februari 2026 @ 13:25:47 #105
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219992572
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk geen natuurwet maar iets dat men ooit verzonnen heeft. Voor de het definiëren van een volk kan je veel beter kijken naar zaken als gedeelde culturele achtergrond, taal, godsdienst, ... .
Zo zien ze het zelf, het is vrijwel de enige manier om Joods te zijn. Je kan wel Joods worden, maar dat is heel lastig en dan blijf je altijd die geconverteerde Jood.

Overigens speelt dit al heel lang. Al tien, zo niet tientallen jaren. Het wordt alleen zo erg dat het nu niet meer te ontkennen valt en het zelfs een soort van mainstream lijkt te worden. Mensen zijn zich niet bewust van wat ze zeggen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219992583
quote:
Nog altijd veiliger dan onder de bezetting met alle aanrandingen en verkrachtingen van dien.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, blijf dit gewoon herhalen, ook al weet je dat het totale onzin is.

Maar goed ik heb de afgelopen tijd genoeg gezien en gehoord en gelezen bij pro-Palestina rally's... ik snap dan ook dat het venijnig antisemitisch karakter ervan graag afgezwakt wordt, want anders raak je je anders zo geliefde Hitler-racisme kaart kwijt in deze materie. En daarmee je morele superioriteit.
Gossie.. Je kan nog moeilijk alle terreur en massa slachtingen onder de pet houden waardoor je liever de aandacht verlegt naar een verzinsel uit je eigen koker. Of heb je daar weinig over in te brengen?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:27:55 #107
319979 Fok-it
All is well
pi_219992593
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is niet op straat zichtbaar hoor. Kijk, het echte extreem rechts heeft altijd een hekel aan Joden gehad, maar het huidige geweld op straat komt meer vanuit de hoek van de arabieren en magrebbiers. Daarbij komt deze institutionele discriminatie uit het onderwerk dus van links bestuur wat oogluikend toelaat hoe Joden worden aangepakt.

Zie de Jodenjacht, zie de talloze interviews met Joden op straat. Interviews van rond de scholen waar de beveiliging niet meer betaald werd, de synagogen niet meer de bescherming kregen. Allemaal vertellen ze hetzelfde. Zelden krijgen ze te maken met blank geweld en intimidatie. Joden willen vertrekken omdat de islamisatie een gevaarlijke vlucht neemt:
[..]
Wat je zegt rijmt niet met de praktijk.
Juist antisemitisme wat je aan de buitenkant dmv geweld en intimidatie niet ziet is institutioneel. Dat blijft namelijk heel lang broeden en in de geesten van diegenen die daar dagelijks zich mee inlaten ruimte geven voor radicalisatie. Dat de Islam in de huidige tijd een probleem heeft met joden is daarnaast ook iets wat niet genegeerd mag worden. Het kan ook gewoon naast elkaar gaan.

En ik zeg in de huidige tijd omdat er in de geschiedenis periodes zijn geweest waar joden het beter/veiliger hadden in islamitische gebieden dan in gebieden in Europa waar ze veel meer onderdrukt werden. Antisemitisme is regelmatig een religieus probleem geweest, niet per se alleen een islamitisch probleem.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219992594
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Madagaskar zou beter zijn, toch?
Cyprus schijnt ook in trek te zijn.
pi_219992606
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 09:08 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het verbaast me niks
Zelf heb ik een Hebreeuwse naam (vader was Joods) en het is me al meerdere keren gebeurd dat mensen lastig doen bij mijn naam. Die beginnen gelijk over de situatie in Israël en willen direct die discussie aangaan. Zwaar irritant

Terwijl ik niet eens een Jood ben
Laat staan hoe dat is wanneer je wel Joods bent...
Ik vind het verschrikkelijk
Inderdaad. Voor veel mensen is de actualiteit overduidelijk een excuus on hun antisemitisme de vrije loop te laten, dat zie je ook hier.
Het is niet alleen meer het FvD tegenwoordig.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:33:06 #110
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219992638
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zo zien ze het zelf,
Dat mag natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat ik (of de rest van de wereld) dat ook zo moet zien oO< .

quote:
het is vrijwel de enige manier om Joods te zijn. Je kan wel Joods worden, maar dat is heel lastig en dan blijf je altijd die geconverteerde Jood.

Overigens speelt dit al heel lang. Al tien, zo niet tientallen jaren. Het wordt alleen zo erg dat het nu niet meer te ontkennen valt en het zelfs een soort van mainstream lijkt te worden. Mensen zijn zich niet bewust van wat ze zeggen.
Antisemitisme is, helaas, al honderden jaren in meer of mindere mate onderdeel van onze west-Europese cultuur.
Huilen dan.
pi_219992661
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nee, de Jodenmensen zijn een volk
Het Jodendom is de religie.

Denk dat je het zo uit elkaar kan houden.
Was er voor het jodendom een joods volk?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:37:13 #112
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219992678
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Fok-it het volgende:

En ik zeg in de huidige tijd omdat er in de geschiedenis periodes zijn geweest waar joden het beter/veiliger hadden in islamitische gebieden dan in gebieden in Europa waar ze veel meer onderdrukt werden. Antisemitisme is regelmatig een religieus probleem geweest, niet per se alleen een islamitisch probleem.
Waarheid als een ):O . Diegenen die nu ineens heel begaan zijn met de Joden en overal antisemitisme zien (waarmee ik absoluut niet wil ontkennen dat het er is) zouden er goed aan doen om zich een beetje in te lezen in de Europese geschiedenis voordat ze antisemitisme gebruiken als een mooie stok om moslims mee te slaan.
Huilen dan.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:38:15 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219992685
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:27 schreef Chadi het volgende:

[..]
[..]
Gossie.. Je kan nog moeilijk alle terreur en massa slachtingen onder de pet houden waardoor je liever de aandacht verlegt naar een verzinsel uit je eigen koker. Of heb je daar weinig over in te brengen?
Helemaal waar; zullen we die hypothetische Palestijnse staat echter niet af schilderen als toonbeeld van democratie waar mensenrechten gegarandeerd zijn?

Verzinsel: protesteren tegen vermoorden van Palestijnen zou al antisemitisme zijn.

Werkelijk geen hond heb ik zulks ooit horen beweren, niet één.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:40:03 #114
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219992699
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Je stelt jodendom gelijk aan een religie?
In mijn beleving is het jodendom ook een volk.
Ja, dat is een tweede doolhof in dezen, wat is een Jood nu precies en wanneer is het een jood.

Maar laat ik het dan meer in het vergelijk trekken dat ik een willekeurige collega met een vermoedelijk Arabische en islamitische achtergrond zo ga bejegenen. Of een vijfdegeneratie-Chinees over de activiteiten van de regering van een land waar hij alleen op vakantie is geweest, of een Bengaalse hindoe over de pogroms op moslims in India.

Het grote onderscheid dat dit antisemitisme maakt is dat iedereen snapt dat dat belachelijk zou zijn, maar bij Joodse medeburgers is het blijkbaar prima te verantwoorden om die steeds ter verantwoording te roepen.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:40:48 #115
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219992707
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarheid als een ):O . Diegenen die nu ineens heel begaan zijn met de Joden en overal antisemitisme zien (waarmee ik absoluut niet wil ontkennen dat het er is) zouden er goed aan doen om zich een beetje in te lezen in de Europese geschiedenis voordat ze antisemitisme gebruiken als een mooie stok om moslims mee te slaan.
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol. En recenter: het antisemitisme in Nazi-DL, Polen en de Russische gebieden.

Zo ook de haat jegens homo's en onderdrukking van vrouwen.

Dat is overigens allemaal getemd en radicaal afgenomen omdat we religie buiten het publieke domein hebben gezet.

We leven alleen in het nu, en we leven hier.

Kritiek op islam kan trouwens wel verder gaan dan enkel verwijten van antisemitisme te gebruiken. Zoals je christendom eveneens kunt bekritiseren op meerdere zaken dan een lange anti joodse geschiedenis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:41:24 #116
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219992712
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Helemaal waar; zullen we die hypothetische Palestijnse staat echter niet af schilderen als toonbeeld van democratie waar mensenrechten gegarandeerd zijn?

Verzinsel: protesteren tegen vermoorden van Palestijnen zou al antisemitisme zijn.

Werkelijk geen hond heb ik zulks ooit horen beweren, niet één.
Aan de andere kant, wat ik wel letterlijk heb gehoord: het weigeren om je uit te spreken voor het Palestijnse volk, maakt je medeplichtig aan de genocide!
  Forum Admin dinsdag 3 februari 2026 @ 13:43:42 #117
pi_219992732
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ja, dat is een tweede doolhof in dezen, wat is een Jood nu precies en wanneer is het een jood.

Maar laat ik het dan meer in het vergelijk trekken dat ik een willekeurige collega met een vermoedelijk Arabische en islamitische achtergrond zo ga bejegenen. Of een vijfdegeneratie-Chinees over de activiteiten van de regering van een land waar hij alleen op vakantie is geweest, of een Bengaalse hindoe over de pogroms op moslims in India.

Het grote onderscheid dat dit antisemitisme maakt is dat iedereen snapt dat dat belachelijk zou zijn, maar bij Joodse medeburgers is het blijkbaar prima te verantwoorden om die steeds ter verantwoording te roepen.
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin dinsdag 3 februari 2026 @ 13:45:34 #118
pi_219992736
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol. En recenter: het antisemitisme in Nazi-DL, Polen en de Russische gebieden.

Kritiek op islam kan trouwens wel verder gaan dan enkel verwijten van antisemitisme te gebruiken. Zoals je christendom eveneens kunt bekritiseren op meerdere zaken dan een lange anti joodse geschiedenis.
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor antisemitisme onder moslims verder, dat is een bekend en wijdverspreid probleem.

Wat nu speelt is dat die mentaliteit en dito complotbullshit ook door Jan met de pet wordt herhaald.
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:45:40 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219992738
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Tja, dat gebeurt als mensen verwachten dat elke jood een zionist is.
En dat wanneer de meest ultra-conservatieve religieuze Joden, de Haredi, doorgaans juist TEGEN de staat Israël zijn...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:46:12 #120
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219992745
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, gedaan... hele epistels over volgeschreven, zelfs, en ook de christelijke wortels ervan herhaaldelijk met bronnen onderbouwd. Hieronymus, Luther... boeken vol.

Natuurlijk kan dat. Sterker nog: het is helemaal niet zo moeilijk om gefundeerd kritiek te hebben op de islam. Maar helaas is dat niet de norm.
Huilen dan.
pi_219992746
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 12:46 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Uit onafhankelijke peilingen blijkt dat de Palestijnen tegen een tweestatenoplossing zijn en 1 staat voor zichzelf willen.
heb je het dan over peilingen van PCPSR of een andere club?
Dat sentiment is bij de andere partij niet significant anders, integendeel
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:46:21 #122
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219992748
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
We hoeven onze ogen niet te sluiten voor antisemitisme onder moslims verder, dat is een bekend en wijdverspreid probleem.

Wat nu speelt is dat die mentaliteit en dito complotbullshit ook door Jan met de pet wordt herhaald.
Uiteraard, en dat wordt met Epstein - kennelijk de vereenzelviging van én Jodendom, én Zionisme, én Israël, goed aangetoond.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 februari 2026 @ 13:47:42 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219992760
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Natuurlijk kan dat. Sterker nog: het is helemaal niet zo moeilijk om gefundeerd kritiek te hebben op de islam. Maar helaas is dat niet de norm.
Bij kritiek op christendom is die er wel?

Sorry hoor... als we het over lange tenen hebben en dat men graag heel snel zaken wegzet als haat en fobie, zie ik die reflex toch vooral bij elke kritiek op de islam, hoe gefundeerd ook.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219992769
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dat wanneer de meest ultra-conservatieve religieuze Joden, de Haredi, doorgaans juist TEGEN de staat Israël zijn...
Die hebben hun ziel niet verkocht voor een stuk land. Of zijn die ook antisemitisch?
pi_219992778
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2026 13:46 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
heb je het dan over peilingen van PCPSR of een andere club?
Dat sentiment is bij de andere partij niet significant anders, integendeel
Peilingen van Hamas en Hashbara jugend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')