Ik begrijp die sympathie niet zo met volkeren die hun eigen kinderen verbrandden, vrouwen dwongen tot prostitutie, en allerlei andere immoraliteit tot standaard hadden verheven.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 16:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
William Lane CraigDe opperapologeet die zelfs Goddelijk bevolen genocides kan rationaliseren door op te merken dat het wellicht nog dramatischer was voor hen die het moesten uitvoeren
Oftewel: hoe fundamentalisme redelijke mensen de meest afschuwelijke dingen kan laten geloven.
Bidden is natuurlijk geen automaat waar je bij elke euro die je erin gooit een product terug krijgt.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan het ook omdraaien: gristenen die fanatiek bidden en verwachtingen koesteren, terwijl ze weten dat het "trekken aan een dood paard is". Maar niet aan de non-existentie willen.
De RKK lijkt toch in geen enkel opzicht op de kerk zoals die vanuit Jeruzalem en Antiochië werd georganiseerd.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Toch wel, en alle bronnen die we hebben wijzen daarop.
Daarom zijn de RKK en OOK ook de oudste kerken. En duurde het 1500 jaar voordat Luther met z'n nieuwlichterij kwam.
En ik ga je niet weer vertellen hoe Luther, maar ook Calvijn al snel nadat ze hun eigen kerk aan de macht gebracht hadden overgingen tot diezelfde tyrannie.
Uiteraard, anders zou dit topic zinloos zijn.quote:Op zaterdag 7 februari 2026 23:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Je neemt dan a priori aan :
1) Dat ie bestaat,
2) Dat ie ooit bij ons was.
Die scheiding ervaar je constant, maar je bent je er niet bewust van.quote:Die scheiding ervaar ik niet. Hoe kan je nou scheiden van een fictief opperwezen? En al zou die situatie wel zo zijn zoals jij kenschetst; wat helpt enig verlangen dan? Het is dan weer "opium van het volk".
Verlossing is een makkelijke uitweg voor mensen die geloven dat ze niet goed genoeg zijn.quote:Op zondag 8 februari 2026 02:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Uiteraard, anders zou dit topic zinloos zijn.
[..]
Die scheiding ervaar je constant, maar je bent je er niet bewust van.
Met dat verlangen bedoel ik dat alle rottigheid en het leed in deze wereld ervoor kan zorgen dat we naar iets beters snakken en daarnaar op zoek gaan. Verlossing biedt dat.
Het is goedkoop om de Bijbel op zijn woord te geloven dat die volkeren zo in- en inslecht waren dat ze uitgeroeid moeten worden. Het toont je goedgelovigheid en bereidheid om alles voor zoete koek te slikken en zodanig genocide goed te praten als jij gelooft dat het van boven komt. Sterker: dergelijke ontmenselijking op basis van propaganda is stap 1 in het genocide-handboek. Dus leuke Untermensch-framing van je, maar jammerlijk mislukt.quote:Op zondag 8 februari 2026 02:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp die sympathie niet zo met volkeren die hun eigen kinderen verbrandden, vrouwen dwongen tot prostitutie, en allerlei andere immoraliteit tot standaard hadden verheven.
Het is zo goedkoop scoren.
Uiteindelijk praat hij alleen maar tegen zichzelf. De belachelijkheid van zijn overtuigingen houden hem tegen verbinding te krijgen met anderen.quote:Op zondag 8 februari 2026 07:28 schreef Haushofer het volgende:
Veel plezier met jouw idee van "verlossing" hier te propageren.
Dat is een prima streven, maar als er daadwerkelijk een Schepper van de wereld is die de standaard zet voor wat werkelijk goed genoeg is, dan verandert dat de zaak natuurlijk.quote:Op zondag 8 februari 2026 06:35 schreef dop het volgende:
[..]
Verlossing is een makkelijke uitweg voor mensen die geloven dat ze niet goed genoeg zijn.
Ik ben de beste versie van mezelf, er is geen betere, ik ben goed zoals ik ben.
Daar mee ben ik niet foutloos of alwetend, maar dat is okay.
In het leven is elke dag een nieuwe kans om iets te leren, of om dingen beter te doen.
Ik hoef nergens van verlost te worden, de fouten en de lessen van het leven zijn deel van mijn pad.
Dat doe ik niet, archeologie en historische documenten bewijzen dat de bijbel hierin betrouwbaar is. Jammer dat je meteen weer op de persoonlijke toer gaat, de rest negeer ik dus. Je lijkt zelf eerder alle kritiek voor zoete koek te slikken in plaats van te onderzoeken in hoeverre die claims waar zijn.quote:Op zondag 8 februari 2026 07:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is goedkoop om de Bijbel op zijn woord te geloven dat die volkeren zo in- en inslecht waren dat ze uitgeroeid moeten worden. Het toont je goedgelovigheid en bereidheid om alles voor zoete koek te slikken en zodanig genocide goed te praten als jij gelooft dat het van boven komt. Sterker: dergelijke ontmenselijking op basis van propaganda is stap 1 in het genocide-handboek. Dus leuke Untermensch-framing van je, maar jammerlijk mislukt.
Net zoals de wetenschap "bewijst" dat huidige dateringsmethoden niet deugen en jonge-aarde creationisme ondersteunen, zeker. How convenient.quote:Op zondag 8 februari 2026 08:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, archeologie en historische documenten bewijzen dat de bijbel hierin betrouwbaar is. Jammer dat je meteen weer op de persoonlijke toer gaat, de rest negeer ik dus. Je lijkt zelf eerder alle kritiek voor zoete koek te slikken in plaats van te onderzoeken in hoeverre die claims waar zijn.
Apologeten zijn vaak een kei in hele onredelijke ideeën heel redelijk te laten klinken; zie ook weer die WLC-video. Maar inderdaad, uiteindelijk is het een verkapte superioreitsclaim: als je niet voldoet aan de standaard van JHWH, dan is het gerechtvaardigd om uitgeroeid te worden. Stap 1 daarin is die tegenstanders ontmenselijken en dit rationaliseren. Gelukkig zijn dit vooral kruistochten die op fora worden uitgeoefendquote:Op zondag 8 februari 2026 08:39 schreef EsserS het volgende:
[..]
Uiteindelijk praat hij alleen maar tegen zichzelf. De belachelijkheid van zijn overtuigingen houden hem tegen verbinding te krijgen met anderen.
Als er jaren overheen gaan, heb ik al zelf het resultaat bereikt door zelf "de handen uit de mouwen te steken".quote:Op zondag 8 februari 2026 02:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bidden is natuurlijk geen automaat waar je bij elke euro die je erin gooit een product terug krijgt.
Mijn eigen ervaring met bidden is dat gebeden wel degelijk verhoord worden.
En daar kunnen soms jaren overheen gaan.
Wordt alles verhoord? Nee, maar dat hoeft ook niet.
Hoe zit het dan met "die standaard voor wat werkelijk goed genoeg is", als mensen er niet van weten?quote:Op zondag 8 februari 2026 08:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is een prima streven, maar als er daadwerkelijk een Schepper van de wereld is die de standaard zet voor wat werkelijk goed genoeg is, dan verandert dat de zaak natuurlijk.
Als of aan "echte bekeerde godvrezende gristenen" geen rottigheid en leed overkomt? Dream on.quote:Op zondag 8 februari 2026 02:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Met dat verlangen bedoel ik dat alle rottigheid en het leed in deze wereld ervoor kan zorgen dat we naar iets beters snakken en daarnaar op zoek gaan. Verlossing biedt dat.
Word toch eens een beetje volwassen man.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Net zoals de wetenschap "bewijst" dat huidige dateringsmethoden niet deugen en jonge-aarde creationisme ondersteunen, zeker. How convenient.
En vervolgens de "critici gaan op de persoonlijke toer" en "critici onderzoeken zelf niet"-kaarten trekken. Verrassing![]()
Nou ja, zoals ik zei, veel plezier met je verlossingsleer op fora uiteenzetten. Zolang je geen Breivikjes doet vind ik het best
Dat is niet wat ik bedoelde. Dat wordt ook niet beloofd. De uiteindelijke verlossing is in het leven hierna, een nieuwe wereld, met een nieuwe aarde waar geen kwaad meer is.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Als of aan "echte bekeerde godvrezende gristenen" geen rottigheid en leed overkomt? Dream on.
Die werd door Jezus Christus onderwezen en daarom zond Jezus Zijn discipelen uit om daarover te vertellen. Dat doen ik en anderen hier op dit forum dus ook.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met "die standaard voor wat werkelijk goed genoeg is", als mensen er niet van weten?
Waar heb je zoal voor gebeden dan?quote:Op zondag 8 februari 2026 09:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Als er jaren overheen gaan, heb ik al zelf het resultaat bereikt door zelf "de handen uit de mouwen te steken".
Overigens is mijn ervaring, dat er niets wordt verhoord, ook na jaren niet.
Tja, als je het daar van moet hebben ...quote:Op zondag 8 februari 2026 09:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De uiteindelijke verlossing is in het leven hierna, een nieuwe wereld, met een nieuwe aarde waar geen kwaad meer is.
Mijn privégebieden waren dusdanig, dat ik die niet uit de doeken doe. Zoiets als wat in de biechtstoel wordt besproken.....quote:Op zondag 8 februari 2026 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar heb je zoal voor gebeden dan?
De lezers van dit topic moeten maar bepalen wie hier "volwassen" gedachtengoed propageert.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Word toch eens een beetje volwassen man.
Spiritualisatie: concrete voorspellingen die niet uitkwamen, zoals de terugkeer van Jezus, doorschuiven naar het niet te falsificeren spirituele of toekomstige. Een proces dat vanaf het vroege christendom (Paulus:"waar blijft Jezus toch?") meerdere keren is toegepast, evenals in andere cultussen. De cultmanier om met grote teleurstellingen om te gaan, dus.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, als je het daar van moet hebben ...
https://www.bing.com/vide(...)TgMZN46Q&FORM=VRDGAR
Daar heeft de Bijbel een simpele verklaring voor.quote:Op zondag 8 februari 2026 09:34 schreef blomke het volgende:
Overigens is mijn ervaring, dat er niets wordt verhoord, ook na jaren niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |