Daarom zeg ik ook dat mensen die de BijbelGod liefde noemen lijden aan het Stockholmsyndroom..quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:06 schreef OllieA het volgende:
Die verlossingsleer is een vreemd concept, dat wmb draait om twee kernpunten: god (ver)oordeelt, èn god is genadig. (Over het zondebegrip wat er ook in besloten ligt heb ik het nu even niet)
Die punten zijn in mijn ogen onverenigbaar. Als je genadig bent, veroordeel je niet.
Als je genadig bent en liefdevol, dan leg je, ondubbelzinnig, uit waarom je bepaald gedrag niet goed vindt. Je vergeeft, en de volgende keer beter.
De veroordelende en straffende god lijkt op de maffiabaas die een falende ondergeschikte op beide wangen kust, en hem vervolgens finaal stuk slaat. “Look what you made me do!”
Ik parafraseer Russell nog maar weer eens: “Om in een god te geloven moet je jezelf even wreed maken als die god”.
En om het kwaad de wereld uit te proberen te helpen kunnen we beginnen met het simpele recept: behandel de ander zoals je zelf graag behandeld zou willen worden. Simpel humanisme.
erfzonde is sowieso een extreem ziek bedenksel. Je moet echt een psychopaat van de hoogste orde zijn om te bedenken dat een individu schuld kan hebben aan de misdaden van voorouders of welke toevallige band dan ook. Het Joodse volk weet precies wat dit soort ziekelijke fantasieën kan veroorzaken.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:23 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat mensen die de BijbelGod liefde noemen lijden aan het Stockholmsyndroom..
En hen word eerst iets wijsgemaakt "je bent in zonde geboren, daarom rust Gods toorn op je" en vervolgens komen ze met het antwoord "geloof in Jezus en dien gekruisigd en je zal vergeven worden"..
als je niet gelooft in de toorn, is verlossing en vergeving ook niet nodig.
Vergeving is mooi voor mensen onderling, niet voor een onzichtbare wezen dat volgens de eigen PR boeken zelf tig keer zulke erge dingen heeft gedaan dan de normale mens ooit in 12 levens nog niet bij elkaar gefietst heeft.
Ja, de christelijke leer is raar. Erfzonde is een zwaar concept dat historisch gezien vaak is misbruikt om groepen buiten te sluiten of collectief te straffen wat de verwijzing naar de Joodse geschiedenis pijnlijk herkenbaar maakt. Vanuit een modern oogpunt van individuele vrijheid rijmt het totaal niet met de overtuiging dat je alleen verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Het maakt van 'mens zijn' een soort misdaad waar je nooit om gevraagd hebt en dat is een behoorlijk bittere pil om te slikken.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
erfzonde is sowieso een extreem ziek bedenksel. Je moet echt een psychopaat van de hoogste orde zijn om te bedenken dat een individu schuld kan hebben aan de misdaden van voorouders of welke toevallige band dan ook. Het Joodse volk weet precies wat dit soort ziekelijke fantasieën kan veroorzaken.
Ja, maar wat je vergeet is dat mensen per definitie al verhard zijn, van nature. Het gedeelte dat ze nog niet verhard zijn, is dankzij Gods genade. Wanneer God die genade terugtrekt, wordt die verharding zoals die eigenlijk al zou zijn als de mens vanaf het begin volledig aan zijn eigen lot overgelaten zou zijn.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 15:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Over vergelijkbare teksten gesproken:
Exodus 10:1:
“Want Ik heb zijn hart verhard, en het hart van zijn dienaren.”
Dit is ondubbelzinnig actieve daad van God.
2 Thessalonicenzen 2:11-12: God laat mensen in dwaling vallen:
“Daarom stuurt God hun een krachtige dwaling, zodat zij de leugen geloven…”
Jozua 11:20:
“Want het kwam van de HEERE, dat Hij hun hart verhardde om Israël in de strijd tegemoet te trekken, opdat zij volledig vernietigd zouden worden.”
Hier staat expliciet:
God verhardt
met als doel oordeel
zodat zij geen genade zoeken
Jesaja 6:9–10:
“Maak het hart van dit volk vet,
maak hun oren doof
en sluit hun ogen,
zodat zij niet zien … en zich niet bekeren.”
Romeinen 9:18
"Zo ontfermt Hij Zich over wie Hij wil, en verhardt Hij wie Hij wil."
conclusie:
Het is niet alleen "God laat los". Het is bewust, doelgericht, soeverein handelen van God
Exact, goed gevonden. Het zijn de daden van de mensen zelf waardoor ze Gods genade weigeren, en dat leidt tot verharding. Het is niet alsof de mensen eigenlijk goed willen doen, maar God hen tegenwerkt. Dat is constant de boodschap in de hele bijbel.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:39 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik denk dat jij en Ali_Kannibali in wezen hetzelfde zeggen, maar elk vanuit een ander perspectief.
Het komt erop neer dat acties/handelen gevolgen hebben. De farao weigerde steeds de Israëlieten te laten gaan, ondanks dat hij meerdere krachtige tekenen van God had gezien en herhaaldelijk toezeggingen aan Mozes had gedaan die hij vervolgens niet nakwam. Door zijn eigen acties (oorzaak) werd zijn hart verhard (gevolg). Dat dit 'gevolg' aan God wordt toegeschreven, sluit niet uit dat het 'voortkomt' uit de keuzes en daden van de farao zelf. Dit maak ik op uit de context. In de laatste verzen van het voorgaande hoofdstuk (Exodus 9) staat namelijk:
[..]
Het volgende hoofdstuk, Exodus 10, begint vervolgens met het vers dat je citeert:
[..]
Vers 10:1 spreekt over de gevolgen (verharding) die God laat plaatsvinden als ‘reactie’ op het handelen en de keuzes van de farao, zoals verzen 9:34-35 beschrijven welke ‘acties’ daartoe hebben geleid en dat de farao daar zelf de oorzaak en verantwoordelijk voor was.
Het idee van erfzonde stelt niet dat je verantwoordelijk bent voor de zonden van anderen hoor. Alsof je 'zonden geërfd' hebt.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:58 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ja, de christelijke leer is raar. Erfzonde is een zwaar concept dat historisch gezien vaak is misbruikt om groepen buiten te sluiten of collectief te straffen wat de verwijzing naar de Joodse geschiedenis pijnlijk herkenbaar maakt. Vanuit een modern oogpunt van individuele vrijheid rijmt het totaal niet met de overtuiging dat je alleen verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Het maakt van 'mens zijn' een soort misdaad waar je nooit om gevraagd hebt en dat is een behoorlijk bittere pil om te slikken.
Wat apart dat je de Islamitische niet noemt.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 17:48 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Het staat er letterlijk dat God dat heeft GEDAAN. Niks geen gevolgen van iets dat Farao zelf in stand heeft gebracht.
Er staat ook nog letterlijk in waarom God dit doet. Namelijk om Zijn macht te tonen..
De Joods/Christelijke God speelt wel vaker spelletjes met andere goden en dienaren van andere goden.. Omdat de God blijkbaar denkt dat het winnen van spelletjes aantoont dat Hij de Enige Echte is..
Gelukkig weten steeds meer mensen dat het propaganda is. En dat de Joods/Christelijke God enkel zo machtig en sterk ik op papier. Want papier is geduldig.
Tsja dan is er maar 1 conclusie. De Bijbel liegt.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus nee, God verhardt niet willekeurig mensen, omdat God daar helemaal geen plezier aan beleeft.
Dus God is een lustvol mens? Waar beleeft God dan wel plezier in? Heeft hij misschien aan jou persoonlijk vertelt dat hij graag onaneert en meisjes van plezier verwent?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
... omdat God daar helemaal geen plezier aan beleeft.
Ik denk dat dit ook psychologisch te verklaren is. We zien vandaag de dag hoe mensen kunnen verharden, onverschillig worden of afstompen wanneer zij zich herhaaldelijk blootstellen aan wat je als zonde zou kunnen aanduiden. In het geval van de farao ging dat uiteraard veel verder: extreme onderdrukking van een volk, kindermoord, herhaaldelijk liegen en woordbreuk, hardnekkige weigering om God te gehoorzamen ondanks duidelijke tekenen van Zijn macht, etc. Door zulke keuzes raak je moreel afgestompt en verhard.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Exact, goed gevonden. Het zijn de daden van de mensen zelf waardoor ze Gods genade weigeren, en dat leidt tot verharding. Het is niet alsof de mensen eigenlijk goed willen doen, maar God hen tegenwerkt. Dat is constant de boodschap in de hele bijbel.
En inderdaad, God is soeverein aan wie Hij genade geeft en aan wie niet. Maar dit gebeurt niet arbitrair. Gods wetten zijn in ons geweten geschreven, verkondigd via Zijn woord, Zijn profeten, Jezus Christus, enzovoorts. Als je desondanks toch blijft volharden (!) in zondigen, dan kies je uiteindelijk zelf voor je eigen vernietiging. Gods oordelen zijn niets anders dan de onthulling, de openbaring van wie en wat we in ons hele leven gekozen hebben om te worden.
Waarom denk je bij 'plezier beleven' meteen aan seks en 'meisjes'? Wat zegt dat over jou?quote:Op woensdag 11 februari 2026 09:04 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dus God is een lustvol mens? Waar beleeft God dan wel plezier in? Heeft hij misschien aan jou persoonlijk vertelt dat hij graag onaneert en meisjes van plezier verwent?
Exact.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:34 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ook psychologisch te verklaren is. We zien vandaag de dag hoe mensen kunnen verharden, onverschillig worden of afstompen wanneer zij zich herhaaldelijk blootstellen aan wat je als zonde zou kunnen aanduiden. In het geval van de farao ging dat uiteraard veel verder: extreme onderdrukking van een volk, kindermoord, herhaaldelijk liegen en woordbreuk, hardnekkige weigering om God te gehoorzamen ondanks duidelijke tekenen van Zijn macht, etc. Door zulke keuzes raak je moreel afgestompt en verhard.
Dat zie je ook terug in Exodus 9:34-35, waar staat dat de farao zijn hart telkens zelf verhardt door zijn eigen handelen/acties. In Exodus 10:1 wordt vervolgens beschreven dat God die houding bevestigt. Het is dus een 'gevolg' van de acties van de farao en niet iets willekeurigs. In die zin kun je het inderdaad zien als een oordeel over zijn aanhoudende opstand.
Dat ik een mens ben met een gezonde (lees natuurlijke) behoefte aan seks. Overigens ben ik geen hoerenloper, nooit geweest ook.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom denk je bij 'plezier beleven' meteen aan seks en 'meisjes'? Wat zegt dat over jou?
Dit overschrijdt voor mij dus een grens. Geen zin om op dit soort berichten te reageren.quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:39 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ben jij echt zo van de pot gerukt om dat te denken .....en te beweren?
Wat ik dus dacht. Als je geen weerwoord meer hebt omdat je onlogische argumenten je niet meer kunnen helpen, geef je het op en ga je vervolgens door met wat je hier aan doen bent: het prediken van jouw feitenvrije overtuigingen. Je beleeft er kennelijk "veel plezier" mee, net als jouw God die volgens jou ook - net als een mens - "veel plezier beleeft" aan dingen die er al dan niet toe doen.quote:Op woensdag 11 februari 2026 13:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit overschrijdt voor mij dus een grens. Geen zin om op dit soort berichten te reageren.
Praat dan eens normaal tegen me joh.quote:Op woensdag 11 februari 2026 13:20 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wat ik dus dacht. Als je geen weerwoord meer hebt omdat je onlogische argumenten je niet meer kunnen helpen, geef je het op en ga je vervolgens door met wat je hier aan doen bent: het prediken van jouw feitenvrije overtuigingen. Je beleeft er kennelijk "veel plezier" mee, net als jouw God die volgens jou ook - net als een mens - "veel plezier beleeft" aan dingen die er al dan niet toe doen.
Het is een fascinerend proces hoe onze keuzes ons karakter boetseren. Ik zie daarbij de zwaarbeladen term 'zonde' niet als een lijstje verboden regels maar als 'je doel missen' of het verbreken van verbinding met wat goed is. Wat 'goed' is, is natuurlijk cultuur- en tijdgebonden. Ik zie het zo. Wanneer je herhaaldelijk tegen je eigen geweten ingaat, ontstaat er een soort eelt op je ziel waardoor die acties steeds minder pijn gaan doen. Dat is volgens mij die psychologische verharding waar je over spreekt. Ik heb een religieuze geleerde eens horen zeggen dat er sprake is van een wisselwerking: "de mens kiest voor koppigheid en God 'verhardt' door die vrije keuze simpelweg te respecteren en de natuurlijke gevolgen ervan te laten voltrekken." Je zou kunnen zeggen dat de farao zelf de deur dichtdeed en God hem vervolgens op slot liet zitten. Het is een confronterend idee dat onze dagelijkse kleine keuzes uiteindelijk bepalen hoe hard of zacht ons hart blijft.quote:Op woensdag 11 februari 2026 11:34 schreef ejtleeditnA het volgende:
Ik denk dat dit ook psychologisch te verklaren is. We zien vandaag de dag hoe mensen kunnen verharden, onverschillig worden of afstompen wanneer zij zich herhaaldelijk blootstellen aan wat je als zonde zou kunnen aanduiden. In het geval van de farao ging dat uiteraard veel verder: extreme onderdrukking van een volk, kindermoord, herhaaldelijk liegen en woordbreuk, hardnekkige weigering om God te gehoorzamen ondanks duidelijke tekenen van Zijn macht, etc. Door zulke keuzes raak je moreel afgestompt en verhard.
Dat zie je ook terug in Exodus 9:34-35, waar staat dat de farao zijn hart telkens zelf verhardt door zijn eigen handelen/acties. In Exodus 10:1 wordt vervolgens beschreven dat God die houding bevestigt. Het is dus een 'gevolg' van de acties van de farao en niet iets willekeurigs. In die zin kun je het inderdaad zien als een oordeel over zijn aanhoudende opstand.
Ik wens je nog "veel plezier" hier.quote:Op woensdag 11 februari 2026 13:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Praat dan eens normaal tegen me joh.
Wat verwacht je nou, een online scheldpartij van dit niveau? Hou toch op.
Wat is er apart aan? Ik weet niet in hoeverre de Koran dezelfde "geschiedgeschrijving" van het OT volgt.quote:Op woensdag 11 februari 2026 06:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat apart dat je de Islamitische niet noemt.
Hoe kan je dit in vredesnaam zeggen en nog menen ook?quote:Op dinsdag 10 februari 2026 22:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het idee van erfzonde stelt niet dat je verantwoordelijk bent voor de zonden van anderen hoor. Alsof je 'zonden geërfd' hebt.
Het is een zeer ongelukkig gekozen woord dat ook nergens in de bijbel voorkomt.
Wat de bijbel beschrijft is dat de menselijke natuur van nature zondigt, omdat de mens gescheiden is geraakt van God door de oorspronkelijke zonde van Adam.
Dit is iets wat iedereen in zijn eigen psyche kan ervaren: de stemmetjes in je hoofd, de ene die je kan verleiden, de ander die weet wat juist is, en daar ervaar je spanning tussen.
Dan is er nog een heel onbewust gedeelte waarin we allerlei dingen doen waar we weinig of geen controle over hebben.
De mens heeft dus simpelweg van nature de neiging om te zondigen en kan zich daar niet van bevrijden.
Verlossing is herening van de mens met God om die zondige natuur te begraven en uit de dood op te staan met een nieuwe natuur, een goddelijke natuur, die Jezus Christus met ons deelt.
En dat bevrijdt ons van de dood en de zonde.
Dat niet alleen.quote:Op dinsdag 10 februari 2026 19:58 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ja, de christelijke leer is raar. Erfzonde is een zwaar concept dat historisch gezien vaak is misbruikt om groepen buiten te sluiten of collectief te straffen wat de verwijzing naar de Joodse geschiedenis pijnlijk herkenbaar maakt. Vanuit een modern oogpunt van individuele vrijheid rijmt het totaal niet met de overtuiging dat je alleen verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Het maakt van 'mens zijn' een soort misdaad waar je nooit om gevraagd hebt en dat is een behoorlijk bittere pil om te slikken.
Wat dacht je van diegenen die de evolutietheorie afwijzen maar wel geloven dat een paar duizend jaar geleden zo maar uit het niets 2 witte mensen op Aarde werden gezet? Met zulke mensen kan je toch geen normaal gesprek voeren?quote:Op woensdag 11 februari 2026 14:52 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Dat niet alleen.
Gewoon het feit dat Gods toorn nu op ons rust, omdat Adam en Eva in een ver verleden iets hebben gedaan (letterlijke of figuurlijke appel) is waanzin..
Dat is niet de erfzonde perse, maar heeft er wel mee te maken.
Zonder Adam en Eva die de eerste zonde begingen (wat eigenlijk niet kan, mensen die geen weet hebben van goed en kwaad kunnen naar mijn inziens geen zonde begaan, maar soit) zouden we allemaal nog in een paradijs leven.. En dan 2000 jaar later komt er vanuit het niets een mens die Gods Zoon blijkt te zijn, die dan sterft en verrijst opdat wij aangenomen kunenn worden als Gods kinderen..
Een soap is er niks bij.
Ik wil helemaal niet door jouw God beschermd worden, waarom zou ik dat überhaupt willen?quote:Op woensdag 11 februari 2026 12:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Exact.
Wat dit laat zien is dat God ons werkelijk waar vrijheid heeft gegeven.
God dwingt ons niet om naar Hem te luisteren of Hem te gehoorzamen.
Maar de gevolgen van ons handelen neemt Hij ook niet weg. Want ware vrijheid moet gepaard gaan met het ervaren van de gevolgen van je eigen daden.
En dat kunnen sommigen (waaronder users hier) maar niet verkroppen: je kunt niet én vrij zijn, én beschermd worden van de gevolgen van je eigen daden. En daarom neemt God niet op miraculeuze wijze constant al het leed in de wereld dat wij zelf veroorzaken en elkaar aandoen weg. Dat kan onverschillig of wreed lijken, maar het dwingt ons ook om verantwoordelijkheid te nemen en te kijken naar hoe wij zelf bijdragen aan een betere of slechtere wereld.
Sterk aangezet maar in de kern ben ik het zo met je eens.quote:Op woensdag 11 februari 2026 15:50 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet door jouw God beschermd worden, waarom zou ik dat überhaupt willen?
Ik zou graag zien dat gehersenspoelde idioten zoals jij stoppen met het bedreigen en terroriseren van niet of anders gelovigen zoals jullie door de eeuwen heen gedaan hebben. Dat jullie stoppen met te dreigen met hel en verdoemenis wanneer we jullie specifieke kutsprookjes, jullie ziekelijke fantasieën niet ook geloven. Dat de gruwelijke kindermishandeling die een religieuze opvoeding is verboden wordt.
Georganiseerde religie behoort tot de ergste vorm van criminaliteit die er bestaat. Misbruik maken van de onzekerheid van mensen, van angst voor de dood of ziekte met als doel er zelf beter van te worden. Juist dat subtiele “ja het is een vrije keuze, maar….” is vies en vuil en heeft niets met liefde of vergeving of welke positieve energie dan ook te maken.
Omdat je anders op slag dood bent. God beschermt je tegen doodgaan. Maar als je dat liever hebt, kan dat ook natuurlijk. Je leven is een tikkende klok. Kies verstandig.quote:Op woensdag 11 februari 2026 15:50 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet door jouw God beschermd worden, waarom zou ik dat überhaupt willen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |