Met een geboortecijfer van 1.5 vind ik een kindsubsidie beter te verdedigen dan een leensubsidie.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 23:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je geen kinderen hebt, krijg je ook geen kindsubsidie. Ook krom?
Kortom, de HRA is niet de alles omvattende knop waar aan gedraaid moet worden. Begin eerst maar eens met de rest dan gaan we zien hoe de markt zich stabiliseert.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je de woningmarkt wil herstellen, en wonen voor meer mensen betaalbaar wil maken, zul je meerdere dingen moeten doen:
- Hypotheekrente afbouwen
- Meer woningen bouwen
- Passende woningen bouwen en ook richten op doorstroom
- Migratie verminderen
Heeft niet zoveel met de HRA te maken. Maar goed, dat is een feitelijke subsidie terwijl de HRA een mindering op de belastinginkomsten is. Ik zie dat dus niet als een subsidie. Dit is natuurlijk wel een XR "fossiele subsidies" discussie.quote:Overigens geven we huurders ook huursubsidie, juist om dat effect van de hypotheekrenteaftrek te compenseren. Met lagere koopprijzen zullen de huren ook dalen. Die huursubsidie kan dan ook afgebouwd worden (wat de overheid weer geld oplevert).
De meeste economen pleiten niet voor afschaffing HRA alleen maar over een veel breder pakket. Ewf, Box3, IB belasting etc.quote:Ik ben benieuwd of jij een econoom kan vinden die het verstandig vindt om de hypotheekrente in stand te houden. De kritiek komt natuurlijk vooral van kopers die bang zijn om hun voordeel te verliezen.
https://eenvandaag.avrotr(...)ek-beantwoord-161207
Dat dat kindcijfer op 1,5 staat heeft ook ergens mee te maken. NL groeit niet meer door de NLse bevolking, maar alleen als je daar niet volk aan toevoegt, wat vervolgens alleen maar uit de staatruif gaat zitten vreten. Wat van de week nog eens bevestigd werd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:40 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Met een geboortecijfer van 1.5 vind ik een kindsubsidie beter te verdedigen dan een leensubsidie.
Ja, en zo kan ik niet "profiteren" van allerlei toeslagen en andere kortingen. Dit is natuurlijk meer afgunst dan dat het een steekhoudend argument is.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 22:26 schreef luxerobots het volgende:
De hypotheekrenteaftrek is gewoon een kromme subsidie. Als je geen hypotheek kan krijgen, zal je er niet van profiteren. En iemand die veel kan lenen, zal er meer van profiteren dan iemand die weinig kan lenen.
Het is geen "subsidie". De HRA staat ook niet als aparte uitgavepost op de rijksbegroting, dit itt bv. de huur- en andere subsidies.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:40 schreef luxerobots het volgende:
Met een geboortecijfer van 1.5 vind ik een kindsubsidie beter te verdedigen dan een leensubsidie.
Jij hebt een eigen huis en vind die HRA wel lekker? Na jou de zondvloed?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom, de HRA is niet de alles omvattende knop waar aan gedraaid moet worden. Begin eerst maar eens met de rest dan gaan we zien hoe de markt zich stabiliseert.
[..]
Heeft niet zoveel met de HRA te maken. Maar goed, dat is een feitelijke subsidie terwijl de HRA een mindering op de belastinginkomsten is. Ik zie dat dus niet als een subsidie. Dit is natuurlijk wel een XR "fossiele subsidies" discussie.
[..]
De meeste economen pleiten niet voor afschaffing HRA alleen maar over een veel breder pakket. Ewf, Box3, IB belasting etc.
https://www.eur.nl/en/med(...)hterhaalde-discussie
Daarom heb ik ook niet gestemd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:39 schreef Discombobulate het volgende:
VVD is wel echt een kankergezwel waar we moeilijk van af komen. D66 is dystopisch en links is woke en niet meer zoals vroeger. Wilders heeft het voor zichzelf verneukt. Er is werkelijk waar geen enkele partij meer in Nederland waar ik op zou stemmen.
Ik gun iedereen nu en in de toekomst de HRA en betaalbare huizen. Alleen is de HRA verworden tot iets wat te vuur en te zwaard bestreden moet worden want "slecht" en het is volgens de anti's de enige reden waarom de huizen zo duur zijn. In Zweden bv. is in de jaren '90 de aftrek enorm beperkt (max 30%, he daar zitten wij ook ongeveer op) maar binnen een paar jaar waren de huizen duurder dan voor de beperking, in de steden zelfs 2 keer zo duur. De HRA heeft maar een beperkte invloed op de huizenprijs. Schaarste, grondspeculanten etc. hebben veel meer invloed op de prijzen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Jij hebt een eigen huis en vind die HRA wel lekker? Na jou de zondvloed?
Volt. Voor een sterke EU en heel progressief. De enige die ook met concrete, nieuwe dingen komt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom heb ik ook niet gestemd.
Niemand verdient die op dit moment ook.
Vind het ook enorm jammer dat als je blanco stemt, die niet naar een lege zetel gaat. Dan is het tenminste tastbaar en zichtbaar hoe ver de politiek afstaat van de samenleving en hoe het electoraat over de huidige politici denken.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volt. Voor een sterke EU en heel progressief. De enige die ook met concrete, nieuwe dingen komt.
Als je groot wilt worden, moet je ook groot denken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]volt.
De eu die zn inwoners en de markt verkoopt aan corrupte zuid amerikanen en vieze vervuilende indiërs.
Nope.
Wie wil dat dan? Volt heeft 1 zetel...quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je groot wilt worden, moet je ook groot denken.
Gezien hun stemgedrag maar heel weinig Nederlanders. De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee. En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wie wil dat dan? Volt heeft 1 zetel...
Niets mis mee.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee.
Ik wil wel terug naar de jaren 70.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gezien hun stemgedrag maar heel weinig Nederlanders. De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee. En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.
Nou ja, veel zal het niet schelen als we vandaag stoppen met het verbanden van fossiele brandstoffen...quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
Gezien hun stemgedrag maar heel weinig Nederlanders. De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee. En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.
Qua klimaat niet, maar alle elektriciteit valt uit en de meeste mensen zitten dan in de kou.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou ja, veel zal het niet schelen als we vandaag stoppen met het verbanden van fossiele brandstoffen...
Ik bedoel dus dat het niet veel zal schelen dat er een shitload aan mensen dood gaan als je daar mee stopt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Qua klimaat niet, maar alle elektriciteit valt uit en de meeste mensen zitten dan in de kou.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.
Dat zal wel meevallen, je kunt 30 jaar de tijd nemen om de hypotheekrente stapsgewijs af te bouwen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 07:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het afschaffen van de HRA is een enorme aanslag op de bestaanszekerheid van mensen.
Dit is een semantische discussie. Zonder de hypotheekrenteaftrek heeft de overheid gewoon meer te besteden.quote:Het kost de overheid ook helemaal geen geld. Het zorgt alleen voor minder inkomsten en dat is iets anders als toeslagen welke daadwerkelijk geld kosten/wordt uitgegeven.
Jij niet zo te lezen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 13:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij hebt een eigen huis en vind die HRA wel lekker? Na jou de zondvloed?
Ik heb wel een eigen huis, al 25 jaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:34 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Jij niet zo te lezen.
Ben je jaloers?
En 25 jaar al braaf je hra ingevuld zeker?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb wel een eigen huis, al 25 jaar.
Niet speciaal, gewoon mijn belastingformulier. Maar ik heb liever betaalbaar wonen. Ik reken me niet rijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
En 25 jaar al braaf je hra ingevuld zeker?
Je helpt de bedrijven meer winst te maken en de rijken minder belasting te laten betalen. Het zijn de mensen tussen modaal en 2x modaal die het allemaal mogen betalen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 20:46 schreef Nicksanders het volgende:
Van mij mogen ze het afschaffen als de loonbelasting ook omlaag gaat.
Anders is het gewoon een verkapte verzwaring voor mensen met een baan en huis. Vermoedelijk weer om die kanslozen te helpen.
Ik ben echt wel voor wat sociaal beleid maar moet het wel betaalbaar zijn en dat is het niet zolang we ook veel analfabeten importeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |