abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219968552
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 23:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als je geen kinderen hebt, krijg je ook geen kindsubsidie. Ook krom?
Met een geboortecijfer van 1.5 vind ik een kindsubsidie beter te verdedigen dan een leensubsidie.
pi_219968601
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 22:09 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als je de woningmarkt wil herstellen, en wonen voor meer mensen betaalbaar wil maken, zul je meerdere dingen moeten doen:

- Hypotheekrente afbouwen
- Meer woningen bouwen
- Passende woningen bouwen en ook richten op doorstroom
- Migratie verminderen
Kortom, de HRA is niet de alles omvattende knop waar aan gedraaid moet worden. Begin eerst maar eens met de rest dan gaan we zien hoe de markt zich stabiliseert.

quote:
Overigens geven we huurders ook huursubsidie, juist om dat effect van de hypotheekrenteaftrek te compenseren. Met lagere koopprijzen zullen de huren ook dalen. Die huursubsidie kan dan ook afgebouwd worden (wat de overheid weer geld oplevert).
Heeft niet zoveel met de HRA te maken. Maar goed, dat is een feitelijke subsidie terwijl de HRA een mindering op de belastinginkomsten is. Ik zie dat dus niet als een subsidie. Dit is natuurlijk wel een XR "fossiele subsidies" discussie.

quote:
Ik ben benieuwd of jij een econoom kan vinden die het verstandig vindt om de hypotheekrente in stand te houden. De kritiek komt natuurlijk vooral van kopers die bang zijn om hun voordeel te verliezen.

https://eenvandaag.avrotr(...)ek-beantwoord-161207
De meeste economen pleiten niet voor afschaffing HRA alleen maar over een veel breder pakket. Ewf, Box3, IB belasting etc.

https://www.eur.nl/en/med(...)hterhaalde-discussie
pi_219968630
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 10:40 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Met een geboortecijfer van 1.5 vind ik een kindsubsidie beter te verdedigen dan een leensubsidie.
Dat dat kindcijfer op 1,5 staat heeft ook ergens mee te maken. NL groeit niet meer door de NLse bevolking, maar alleen als je daar niet volk aan toevoegt, wat vervolgens alleen maar uit de staatruif gaat zitten vreten. Wat van de week nog eens bevestigd werd.

Dus door de schaarste aan huizen, de oplopende achterstand en de bijbehorende prijs, is de hra nog steeds verdedigbaar.

Keuze maken. Pas als de woningnood weg is, de prijzen eerlijk en de druk van de ketel is, kun je gaan denken aan afschaffing van de hra.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219968661
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2026 22:26 schreef luxerobots het volgende:
De hypotheekrenteaftrek is gewoon een kromme subsidie. Als je geen hypotheek kan krijgen, zal je er niet van profiteren. En iemand die veel kan lenen, zal er meer van profiteren dan iemand die weinig kan lenen.
Ja, en zo kan ik niet "profiteren" van allerlei toeslagen en andere kortingen. Dit is natuurlijk meer afgunst dan dat het een steekhoudend argument is.

En hoezo zal iemand die veel kan lenen meer profiteren? Die profiteert juist minder omdat je max 37.5% mag aftrekken terwijl hij wel in het hoogste tarief (49.5%) valt.
pi_219968756
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 10:40 schreef luxerobots het volgende:
Het is geen "subsidie". De HRA staat ook niet als aparte uitgavepost op de rijksbegroting, dit itt bv. de huur- en andere subsidies.

Het is geen gratis geld van de overheid, je betaalt iets minder belasting.
pi_219969501
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 10:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kortom, de HRA is niet de alles omvattende knop waar aan gedraaid moet worden. Begin eerst maar eens met de rest dan gaan we zien hoe de markt zich stabiliseert.
[..]
Heeft niet zoveel met de HRA te maken. Maar goed, dat is een feitelijke subsidie terwijl de HRA een mindering op de belastinginkomsten is. Ik zie dat dus niet als een subsidie. Dit is natuurlijk wel een XR "fossiele subsidies" discussie.
[..]
De meeste economen pleiten niet voor afschaffing HRA alleen maar over een veel breder pakket. Ewf, Box3, IB belasting etc.

https://www.eur.nl/en/med(...)hterhaalde-discussie
Jij hebt een eigen huis en vind die HRA wel lekker? Na jou de zondvloed?
pi_219969702
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 10:39 schreef Discombobulate het volgende:
VVD is wel echt een kankergezwel waar we moeilijk van af komen. D66 is dystopisch en links is woke en niet meer zoals vroeger. Wilders heeft het voor zichzelf verneukt. Er is werkelijk waar geen enkele partij meer in Nederland waar ik op zou stemmen.
Daarom heb ik ook niet gestemd.
Niemand verdient die op dit moment ook.

Vind het ook enorm jammer dat als je blanco stemt, die niet naar een lege zetel gaat. Dan is het tenminste tastbaar en zichtbaar hoe ver de politiek afstaat van de samenleving en hoe het electoraat over de huidige politici denken.
1947-2016
pi_219969714
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 13:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik gun iedereen nu en in de toekomst de HRA en betaalbare huizen. Alleen is de HRA verworden tot iets wat te vuur en te zwaard bestreden moet worden want "slecht" en het is volgens de anti's de enige reden waarom de huizen zo duur zijn. In Zweden bv. is in de jaren '90 de aftrek enorm beperkt (max 30%, he daar zitten wij ook ongeveer op) maar binnen een paar jaar waren de huizen duurder dan voor de beperking, in de steden zelfs 2 keer zo duur. De HRA heeft maar een beperkte invloed op de huizenprijs. Schaarste, grondspeculanten etc. hebben veel meer invloed op de prijzen.

Het heeft natuurlijk ook een reden dat het een "subsidie" wordt genoemd, het is niet voor niets dat activisten zoals XR het ook over "fossiele subsidies" hebben. Het is gewoon newspeak.

Ja, een aantal oude afleveringen van Zembla maar doen nmm nog steeds opgeld:

Zembla Woningnood

Zembla de Heilige Hypotheekrente (alternatieve link mocht de eerste het niet doen)

[ Bericht 10% gewijzigd door AchJa op 31-01-2026 14:16:31 ]
pi_219969722
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 13:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daarom heb ik ook niet gestemd.
Niemand verdient die op dit moment ook.

Vind het ook enorm jammer dat als je blanco stemt, die niet naar een lege zetel gaat. Dan is het tenminste tastbaar en zichtbaar hoe ver de politiek afstaat van de samenleving en hoe het electoraat over de huidige politici denken.
Volt. Voor een sterke EU en heel progressief. De enige die ook met concrete, nieuwe dingen komt.
pi_219969772
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 13:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volt. Voor een sterke EU en heel progressief. De enige die ook met concrete, nieuwe dingen komt.
:') volt.

De eu die zn inwoners en de markt verkoopt aan corrupte zuid amerikanen en vieze vervuilende indiërs.

Nope.
1947-2016
pi_219969863
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 13:56 schreef Red_85 het volgende:

[..]
:') volt.

De eu die zn inwoners en de markt verkoopt aan corrupte zuid amerikanen en vieze vervuilende indiërs.

Nope.
Als je groot wilt worden, moet je ook groot denken.
pi_219969912
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 14:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wie wil dat dan? Volt heeft 1 zetel...
Gezien hun stemgedrag maar heel weinig Nederlanders. De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee. En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.
pi_219969932
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 14:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee.
Niets mis mee.
pi_219969945
quote:

[..]
Gezien hun stemgedrag maar heel weinig Nederlanders. De meeste willen weer terug naar de jaren 70 en/of kijken alleen naar hun portemonnee. En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.
Ik wil wel terug naar de jaren 70. :)
pi_219969966
quote:
Nou ja, veel zal het niet schelen als we vandaag stoppen met het verbanden van fossiele brandstoffen...

Enne terug naar de 70's? Heerlijk!
pi_219969977
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 14:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nou ja, veel zal het niet schelen als we vandaag stoppen met het verbanden van fossiele brandstoffen...
Qua klimaat niet, maar alle elektriciteit valt uit en de meeste mensen zitten dan in de kou.
pi_219970043
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 14:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Qua klimaat niet, maar alle elektriciteit valt uit en de meeste mensen zitten dan in de kou.
Ik bedoel dus dat het niet veel zal schelen dat er een shitload aan mensen dood gaan als je daar mee stopt.

quote:
En veel van de rest denkt, dat we allemaal dood gaan als we niet nu meteen stoppen met het verbranden van fossiele brandstoffen.
pi_219972290
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 07:09 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het afschaffen van de HRA is een enorme aanslag op de bestaanszekerheid van mensen.
Dat zal wel meevallen, je kunt 30 jaar de tijd nemen om de hypotheekrente stapsgewijs af te bouwen.

quote:
Het kost de overheid ook helemaal geen geld. Het zorgt alleen voor minder inkomsten en dat is iets anders als toeslagen welke daadwerkelijk geld kosten/wordt uitgegeven.
Dit is een semantische discussie. Zonder de hypotheekrenteaftrek heeft de overheid gewoon meer te besteden.

Ik kan het ook zo zeggen:

Als ik jouw minder salaris geef, kost jou dat helemaal geen geld. Het zorgt alleen voor minder inkomsten, en dat is iets anders dan wanneer het jouw daadwerkelijk geld zou kosten omdat je meer moet uitgeven.
  zaterdag 31 januari 2026 @ 20:34:21 #45
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_219972641
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 13:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij niet zo te lezen.
Ben je jaloers?
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_219972656
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:34 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Jij niet zo te lezen.
Ben je jaloers?
Ik heb wel een eigen huis, al 25 jaar.
  zaterdag 31 januari 2026 @ 20:43:26 #47
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_219972728
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb wel een eigen huis, al 25 jaar.
En 25 jaar al braaf je hra ingevuld zeker?
  zaterdag 31 januari 2026 @ 20:46:26 #48
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_219972761
Van mij mogen ze het afschaffen als de loonbelasting ook omlaag gaat.
Anders is het gewoon een verkapte verzwaring voor mensen met een baan en huis. Vermoedelijk weer om die kanslozen te helpen.

Ik ben echt wel voor wat sociaal beleid maar moet het wel betaalbaar zijn en dat is het niet zolang we ook veel analfabeten importeren.
pi_219972766
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:43 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
En 25 jaar al braaf je hra ingevuld zeker?
Niet speciaal, gewoon mijn belastingformulier. Maar ik heb liever betaalbaar wonen. Ik reken me niet rijk.
pi_219972788
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 januari 2026 20:46 schreef Nicksanders het volgende:
Van mij mogen ze het afschaffen als de loonbelasting ook omlaag gaat.
Anders is het gewoon een verkapte verzwaring voor mensen met een baan en huis. Vermoedelijk weer om die kanslozen te helpen.

Ik ben echt wel voor wat sociaal beleid maar moet het wel betaalbaar zijn en dat is het niet zolang we ook veel analfabeten importeren.
Je helpt de bedrijven meer winst te maken en de rijken minder belasting te laten betalen. Het zijn de mensen tussen modaal en 2x modaal die het allemaal mogen betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')