Je bedoelt het libertaire uitgangspunt “wat je hebt mag je houden en belasting is in de basis gelegaliseerde diefstal”? Als je je schaapjes op het droge hebt werkt dat inderdaad prima maar het gaat voorbij aan de mensen die de wind niet mee hebben.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Het equivalent van de Box 3 heffing.
De arbeidsmarkt koelt al flink af, het aantal werklozen neemt toe, de vacatures nemen af. Er komen straks veel meer mensen thuis te zitten en dan is 1 jaar om je leven totaal anders in te richten omdat je een enorme terugval hebt in inkomen wel extreem kort.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:05 schreef TheVulture het volgende:
[..]
De vraag is in hoeverre dat echt gebeurt. Je zou in het ergste geval ook maatregelen kunnen nemen om bedrijven te stimuleren om oude werknemers in dienst te nemen.
Het kan ongetwijfeld gebeuren dat een enkeling hierdoor financieel een terugslag zal krijgen. Je maakt uiteindelijk wel beleid om de grootste groep Nederlanders erop vooruit te laten gaan.
Het zal zeker voor een aantal mensen niet positief uitpakken, maar er is ook een groep die er van "profiteert". Ik ken in mijn omgeving ook verscillende mensen (tussen de 35 en 50) die juist bewust de volledige WW-termijn uit willen zitten omdat ze het wel even lekker vinden om van hun vrije tijd en kinderen te genieten. In mijn ogen zou je altijd zo snel mogelijk weer ergens aan de slag moeten willen, maar da's mijn visie.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De arbeidsmarkt koelt al flink af, het aantal werklozen neemt toe, de vacatures nemen af. Er komen straks veel meer mensen thuis te zitten en dan is 1 jaar om je leven totaal anders in te richten omdat je een enorme terugval hebt in inkomen wel extreem kort.
Het is zeker niet denkbeeldig dat er weer een grote economische crisis komt en dat mensen met vele anderen noodgedwongen langs de zijlijn komen te staan op de arbeidsmarkt. Het vervelende is dat mensen die het op dit moment nog goed hebben zich over de verkorting van de WW-uitikering nu niet druk maken en als het hen overkomt is het te laat.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
De arbeidsmarkt koelt al flink af, het aantal werklozen neemt toe, de vacatures nemen af. Er komen straks veel meer mensen thuis te zitten en dan is 1 jaar om je leven totaal anders in te richten omdat je een enorme terugval hebt in inkomen wel extreem kort.
Maar dat is niet het merendeel. De goeden er onder laten lijden dat er een paar profiteurs (met trouwens allerlei verplichtingen, zoals een sollicitatieplicht) zijn lijkt me zeker bij een beslissing met deze gevolgen geen optie.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het zal zeker voor een aantal mensen niet positief uitpakken, maar er is ook een groep die er van "profiteert". Ik ken in mijn omgeving ook verscillende mensen (tussen de 35 en 50) die juist bewust de volledige WW-termijn uit willen zitten omdat ze het wel even lekker vinden om van hun vrije tijd en kinderen te genieten. In mijn ogen zou je altijd zo snel mogelijk weer ergens aan de slag moeten willen, maar da's mijn visie.
Dit.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is niet het merendeel. De goeden er onder laten lijden dat er een paar profiteurs (met trouwens allerlei verplichtingen, zoals een sollicitatieplicht) zijn lijkt me zeker bij een beslissing met deze gevolgen geen optie.
Nee, gewoon de systematiek van heffingen (die voornamelijk verlegd wordt naar de broker) en die ook op gerealiseerd rendement is gebaseerd.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je bedoelt het libertaire uitgangspunt “wat je hebt mag je houden en belasting is in de basis gelegaliseerde diefstal”? Als je je schaapjes op het droge hebt werkt dat inderdaad prima maar het gaat voorbij aan de mensen die de wind niet mee hebben.
Ja, mooi een 70% betaalde sabbatical van 2 jaar.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het zal zeker voor een aantal mensen niet positief uitpakken, maar er is ook een groep die er van "profiteert". Ik ken in mijn omgeving ook verscillende mensen (tussen de 35 en 50) die juist bewust de volledige WW-termijn uit willen zitten omdat ze het wel even lekker vinden om van hun vrije tijd en kinderen te genieten. In mijn ogen zou je altijd zo snel mogelijk weer ergens aan de slag moeten willen, maar da's mijn visie.
Akkoordquote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, gewoon de systematiek van heffingen (die voornamelijk verlegd wordt naar de broker) en die ook op gerealiseerd rendement is gebaseerd.
Als de AI-trein straks vol op stoom komt en grote bedrijven gigantisch gaan snijden in de hoeveelheid kantoorpersoneel, krijgen we nog een flinke clusterfuck. Wat gaan al die kantoortijgers doen? Wat als er straks 2 miljoen mensen werkloos zijn?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is niet het merendeel. De goeden er onder laten lijden dat er een paar profiteurs (met trouwens allerlei verplichtingen, zoals een sollicitatieplicht) zijn lijkt me zeker bij een beslissing met deze gevolgen geen optie.
Ik denk ook niet dat deze WW verkorting door de kamers komt, trouwens. Eén jaar is echt te kort om te kunnen reageren op iets drastisch als het volledig verlies van 1 inkomen bij tweeverdieners of het terugvallen naar bijstandsniveau bij een alleenstaande of éénverdiener.
Dat 'ik zit lekker de hele termijn uit, fijn voor mijn kinderen' kan ook grootspraak zijn van iemand die het niet lukt om een baan te vinden, trouwens. Doen alsof het een bewuste keus is tegenover je omgeving.
Die AI trein geloof ik net zo min in als in de metaverse, maar er komt gewoon een ouderwetse economische crisis aan momenteel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als de AI-trein straks vol op stoom komt en grote bedrijven gigantisch gaan snijden in de hoeveelheid kantoorpersoneel, krijgen we nog een flinke clusterfuck. Wat gaan al die kantoortijgers doen?
Elke systematie heeft zijn nadelen natuurlijk. Pas heffen bij realisatie laat mensen uitstellen, bijvoorbeeld door alles in een etf te stoppen die niet uitkeert. "Ons" beoogde systeem laat mensen gedwongen verkopen. Nu is dat met normale aandelen nog niet zo'n ramp, heb je je vermogen in vastgoed of private equity zitten wel. Je kan niet 1 muur verkopen. Een perfect en eerlijk systeem, zonder workarounds, bestaat helaas niet.quote:
Vastgoed is in de nieuwe wet in Nederland pas bij realisatie. Net als niet op de beurs verhandelbare aandelen (familiebedrijven en startups dus).quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Elke systematie heeft zijn nadelen natuurlijk. Pas heffen bij realisatie laat mensen uitstellen, bijvoorbeeld door alles in een etf te stoppen die niet uitkeert. "Ons" beoogde systeem laat mensen gedwongen verkopen. Nu is dat met normale aandelen nog niet zo'n ramp, heb je je vermogen in vastgoed of private equity zitten wel. Je kan niet 1 muur verkopen. Een perfect en eerlijk systeem, zonder workarounds, bestaat helaas niet.
Het zal je nog verbazen hoeveel mensen er zijn die 3 maanden van de bijstand af zitten zonder het zelf in de gaten te hebben. Tonnen schuld om een peperduur huis te kunnen kopen zodat je maar kan blijven meedoen aan de ratrace.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:34 schreef Tomatenboer het volgende:
Dan heb je straks ergens bijvoorbeeld 30 jaar gewerkt, breekt er een economische crisis uit en raak je werkloos op je 55ste. Dan ontvang je hooguit een jaar WW, maar degenen met “maar” 20 jaar arbeidsverleden wellicht maar 8 maanden, en dan kun je een jaar later je huis opeten of verkopen, je spaargeld aanspreken en uiteindelijk de bijstand in.
Dit gaat echt een hoop mensen in no-time in de armoede storten. Vooral veel mensen die nu nog denken alle schaapjes op het droge te hebben.
Gevolg op lange termijn zal zijn dat armoede en inkomensverschillen zullen groeien, de boosheid die leeft onder de bevolking ook en de polarisatie zal verder toenemen.
Je kan het aan de beurs al zien, de groei gaat te hard. Dus er zal vroeg of laat een correctie komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die AI trein geloof ik net zo min in als in de metaverse, maar er komt gewoon een ouderwetse economische crisis aan momenteel.
Het zal de overheid sieren profiteurs van een bepaald systeem aan te pakken ipv een grote onschuldige groep de dupe te laten worden. Dit is een onrechtvaardige maar voor hun gemakkelijke manier. Lafbekken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
geloof dat maar nietquote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:19 schreef TheVulture het volgende:
Ik ken in mijn omgeving ook verscillende mensen (tussen de 35 en 50) die juist bewust de volledige WW-termijn uit willen zitten omdat ze het wel even lekker vinden om van hun vrije tijd en kinderen te genieten.
Toeslagenaffaire. Het is precies bekend waar de rotte appels zitten. Je kan alleen geen gerichte aanpak lanceren zonder dat je vastloopt op gelijke behandeling, racisme, discriminatie en dat soort zaken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:41 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het zal de overheid sieren profiteurs van een bepaald systeem aan te pakken ipv een grote onschuldige groep de dupe te laten worden. Dit is een onrechtvaardige maar voor hun gemakkelijke manier. Lafbekken.
Waarom is dat met normale aandelen niet zo'n ramp?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Elke systematie heeft zijn nadelen natuurlijk. Pas heffen bij realisatie laat mensen uitstellen, bijvoorbeeld door alles in een etf te stoppen die niet uitkeert. "Ons" beoogde systeem laat mensen gedwongen verkopen. Nu is dat met normale aandelen nog niet zo'n ramp, heb je je vermogen in vastgoed of private equity zitten wel. Je kan niet 1 muur verkopen. Een perfect en eerlijk systeem, zonder workarounds, bestaat helaas niet.
Het is toch terecht dat een generieke aanpak om 'Roemenen' aan te pakken discriminatie is en niet mag?quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Toeslagenaffaire. Het is precies bekend waar de rotte appels zitten. Je kan alleen geen gerichte aanpak lanceren zonder dat je vastloopt op gelijke behandeling, racisme, discriminatie en dat soort zaken.
Die coronasubsidies zijn bijvoorbeeld op grote schaal misbruikt door Bulgaren en Roemenen die het geld cash opnamen en met de noorderzon vertrokken. Als je echter probeert een “Roemenenaanpak” te lanceren, dan is dat discriminatie en ga je nat bij de rechter.
Dus blijft over de generieke aanpak waarbij je ook de mensen die te goeder trouw zijn laat vermalen door het systeem.
Oneens. Geen discriminatie betekent in gelijke gevallen gelijke behandeling. Als je op basis van statistiek en datasets (dus feiten) kan aantonen dat bepaalde problemen (vaker) voorkomen bij een bepaalde groep, dan is een targeted aanpak prima te verantwoorden. Dat heeft niets met discriminatie, etnisch profileren of institutioneel racisme te maken.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is toch terecht dat een generieke aanpak om 'Roemenen' aan te pakken discriminatie is en niet mag?
Het is nooit goed om een groep verantwoordelijk te houden voor wat een deel van hen doet. Zie eens hoe er wordt geprotesteerd tegen de opmerkingen dat er een "mannenprobleem" is; dan weet men niet hoe snel en hard men moet benadrukken dat niet alle mannen zo zijn en dat je dus niet alle mannen over een kam mag scheren. Dat geldt natuurlijk ook voor Roemenen, Bulgaren, moslims, asielzoekers, etc.
Dat klopt, dat kan een nadeel zijn (of een voordeel), maar het leidt niet tot praktische problemen. Als wat @Hanca zegt klopt over illquide vermogensbestanddelen, dan neem je dat stuk wel weg, mits je dat afdoende kan aantonen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom is dat met normale aandelen niet zo'n ramp?
Mensen sparen hard voor hun oude dag en moeten dan ieder jaar een beetje interen op dat sparen omdat ze een belasting moeten betalen over een winst waarvan het helemaal niet zeker is dat ze die ook daadwerkelijk krijgen op het moment dat ze gaan verkopen. Sterker nog: het kan zomaar zijn dat de aandelen die je moet verkopen om de belasting te betalen op de winst die je behaald zou hebben, minder waard zijn dan ze waren toen de belasting werd bepaald.
Zorg, onderwijs, kinderopvang, defensie, maakindustrie, chauffeurs, techniek, Etc., er zijn ook dan nog zat sectoren met enorme vraag naar allerlei soorten werknemers. De demografische ellende die op ons afkomt is echt heel fors.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 09:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als de AI-trein straks vol op stoom komt en grote bedrijven gigantisch gaan snijden in de hoeveelheid kantoorpersoneel, krijgen we nog een flinke clusterfuck. Wat gaan al die kantoortijgers doen? Wat als er straks 2 miljoen mensen werkloos zijn?
Hier even snel een bron: https://fiscalert.nl/bela(...)g-op-echt-rendement/quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat klopt, dat kan een nadeel zijn (of een voordeel), maar het leidt niet tot praktische problemen. Als wat @:Hanca zegt klopt over illquide vermogensbestanddelen, dan neem je dat stuk wel weg, mits je dat afdoende kan aantonen.
quote:Heb je echter een woning of niet-beursgenoteerde aandelen (bijvoorbeeld aandelen in een familiebedrijf of start-ups) die je niet verkocht hebt? Dan betaal je pas belasting bij verkoop.
Mja, er zijn wel meer dingen te bedenken natuurlijk waar dit een issue kan worden. Crowdfunding, vastgoedfondsen (6 maanden lockup), kunst zijn er drie die voor mij gelden bijvoorbeeld. Nu kan ik die belasting nog wel ergens vandaan toveren, want zo hoog zijn die bedragen niet met mijn vermogen, maar toch.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier even snel een bron: https://fiscalert.nl/bela(...)g-op-echt-rendement/
[..]
Het is in de praktijk inderdaad nogal een non-probleem. Sowieso zit er ook zo een half jaar tussen het peilmoment voor het vermogen en het moment dat je daadwerkelijk zou moeten betalen. En dan zijn er ook wel betalingsregelingen mogelijk.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:27 schreef nostra het volgende:
Nu kan ik die belasting nog wel ergens vandaan toveren, want zo hoog zijn die bedragen niet met mijn vermogen, maar toch.
Daarom ook zijn sympathie voor Rusland. Daar bepaalt Poetin gewoon wat je mag stemmen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat mensen met jouw politiek begrip stemrecht hebben is echt lachwekkend.
De wet moet ook nog worden bedebatteerd in de Tweede Kamer, deze lijst lijkt me niet uitputtend.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Mja, er zijn wel meer dingen te bedenken natuurlijk waar dit een issue kan worden. Crowdfunding, vastgoedfondsen (6 maanden lockup), kunst zijn er drie die voor mij gelden bijvoorbeeld. Nu kan ik die belasting nog wel ergens vandaan toveren, want zo hoog zijn die bedragen niet met mijn vermogen, maar toch.
Dat maakt ze kansloos in de Eerste Kamer.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:50 schreef michaelmoore het volgende:
Als deze coalitie moeizaam blijft gaan , dan zal men alsnog JA21 erbij moeten trekken
Mensen die vanaf hun tienerjaren fysiek zwaar werk hebben gedaan, nu op en af zijn voor hun 60e. En nooit weer aan de bak komen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 00:45 schreef TheVulture het volgende:
Die kritiek op het inkorten van de de WW-periode, wie zijn de mensen die momenteel met een gegronde reden twee jaar een WW-uitkering nodig zouden moeten hebben in de huidige markt
dat is over een paar maand ook gedaanquote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat maakt ze kansloos in de Eerste Kamer.
boven de 60 die krijgen meestal een zeer goede regelingquote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:52 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Mensen die vanaf hun tienerjaren fysiek zwaar werk hebben gedaan, nu op en af zijn voor hun 60e. En nooit weer aan de bak komen.
Maar je zal maar 57 zijn of zo.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
boven de 60 die krijgen meestal een zeer goede regeling
Dan heb je juist het werk voor het uitkiezen als je fysiek zwaar werk (lees: een technisch beroep) hebt gedaan.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:55 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maar je zal maar 57 zijn of zo.
Leuk op papier maar realiteit is anders.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 10:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan heb je juist het werk voor het uitkiezen als je fysiek zwaar werk (lees: een technisch beroep) hebt gedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |