Extra aanwijzingen voor dit topic:quote:Het project, opgezet in 2022, heeft tot doel tienduizenden conservatieven te rekruteren om huidige federale ambtenaren te vervangen – die sommige Republikeinen karakteriseren als onderdeel van de 'deep state' – en om de doelstellingen van de volgende Republikeinse president te bevorderen. Het gaat uit van een vergaande interpretatie van de theorie van de unitaire uitvoerende macht, een omstreden interpretatie van artikel II van de grondwet van de Verenigde Staten die ervan uitgaat dat de president bij zijn inauguratie absolute zeggenschap over de uitvoerende macht verkrijgt.
Project 2025 beoogt diepgaande veranderingen binnen de overheid, met name het economisch en sociaal beleid en de rol van de federale overheid en haar agentschappen. In het plan wordt voorgesteld de financiering voor het ministerie van Justitie te verlagen, de FBI en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid (DHS) te ontmantelen, de regelgeving op het gebied van milieu en klimaatverandering sterk te verminderen ten gunste van de winning van fossiele brandstoffen, het ministerie van Handel op te heffen en de onafhankelijkheid van federale agentschappen zoals de Federal Communications Commission (FCC) en de Federal Trade Commission (FTC) te beëindigen.
Als je Canada niet kan krijgen, dan maar zo?quote:Trump officials met group pushing Alberta independence from Canada
The Trump administration has held covert meetings with fringe separatists from Canada’s oil-rich province of Alberta as a rift deepens between Washington and Ottawa.
Leaders of the Alberta Prosperity Project, a group of far-right separatists who want the western province to become independent, met US state department officials in Washington three times since April last year, according to people familiar with the talks.
They are seeking another meeting next month with state and Treasury officials to ask for a $500bn credit facility to help bankroll the province if an independence referendum — yet to be called — is passed.
“The US is extremely enthusiastic about a free and independent Alberta,” Jeff Rath, APP legal counsel, who attended the meetings, told the FT.
He claimed he had a “much stronger relationship” with the Trump administration than Canadian Prime Minister Mark Carney.
A state department spokesperson said: “The department regularly meets with civil society types. As is typical in routine meetings such as these, no commitments were made.”
A White House official said: “Administration officials meet with a number of civil society groups. No such support, or any other commitments, was conveyed.”
A person familiar with Treasury secretary Scott Bessent’s thinking said neither he nor any other Treasury officials were aware of any credit facility proposal and did not intend to engage on the issue. The person added that no senior Treasury department official had received a request for a meeting.
The Treasury declined to comment. A spokesperson for Carney declined to comment.
The contacts coincide with a deterioration in relations between the US and Canada. President Donald Trump and Carney clashed last week after the Canadian premier suggested Washington was creating a “rupture” in the world order.
The US was unlikely to provide any material support to the fringe separatist movement, according to people familiar with the US position. But the conversations underline the tensions between Washington and Carney’s federal government in Ottawa.
Carlo Dade, from the Canada West Foundation, a conservative think-tank in Calgary, described the separatist leaders as “attention seekers”. He added: “The Americans are more than happy to continue to play Canadians off each other.”
Bessent caused a flurry of excitement among Alberta separatists last week when he described the province — the single biggest source of foreign oil in the American market — as “a natural partner for the US”.
“The Albertans are very independent people,” he told rightwing podcaster Jack Posobiec. “[There is a] rumour that they may have a referendum on whether they want to stay in Canada or not.”
The person familiar with Bessent’s thinking said he neither supported nor opposed Alberta’s independence movement but views Carney as pursuing a personal agenda to the detriment of the province, highlighting his prior work on climate issues.
Bessent believes Alberta could deepen its ties with the US while remaining a Canadian province, the person added.
Carney grew up in Edmonton, Alberta’s capital. The province of 5mn people has had a small independence movement for decades with its roots in Canada’s formation more than 150 years ago.
Ipsos polling conducted last week found approximately three in 10 residents of both Alberta and Quebec would vote for their province to separate from Canada. But unlike Quebec, Alberta’s independence movement has never gained any real traction.
The APP is attempting to gather 177,000 signatures to bring an independence petition to the legislature by May. It declined to say how many it had gathered to date.
The talks will nonetheless stoke existing concerns of meddling in Canadian domestic affairs by the Trump administration and its proxies.
“We’re seeing evidence of foreign interference,” said Gil McGowan, president of the Alberta Federation of Labour, pointing to social-media ad campaigns, the use of online bots and Maga influencer voices. “It doesn’t feel organic, we are being targeted by the Maga crowd.”
“Alberta is an essential partner in our federation,” said a spokesperson for Canada-US trade minister Dominic LeBlanc. “[The] government is engaged in renewing the Canada-Alberta relationship based on common objectives and respect for each other’s jurisdiction.”
Rath declined to say who the APP spoke to in Washington. “We’re meeting very, very senior people leaving our meetings to go directly to the Oval Office,” he claimed.
The separatist party has adopted similar themes to the UK’s Brexit movement. It accuses Ottawa of squandering billions of dollars in oil revenue and touts conspiracies around Chinese influence, Christian persecution and the “globalists” agenda.
Please use the sharing tools found via the share button at the top or side of articles. Copying articles to share with others is a breach of FT.com T&Cs and Copyright Policy. Email licensing@ft.com to buy additional rights. Subscribers may share up to 10 or 20 articles per month using the gift article service. More information can be found at https://www.ft.com/tour.
https://www.ft.com/content/11dc2140-6a5d-4536-b766-52c920affcc7
Rath said his group had also met officials from Quebec’s separatist movement, which has lost independence referendums in 1980 and 1995.
Alberta’s premier Danielle Smith, who last year lowered the threshold for a referendum, opposes independence for the province.
“The overwhelming majority of Albertans are not interested in becoming a US state,” said Smith’s spokesperson.
The Alberta Forever Canada campaign, a counter-petition opposing independence, received 438,568 signatures by a December deadline last year.
De ramadan begint halverwege februari, strategies gezien een goed moment om dan iets daar te laten gebeuren.quote:Op woensdag 28 januari 2026 19:50 schreef Jojoke het volgende: OT: Ik denk dat Iran de volgende is op het menu. Zal tussen nu en een maand wel gebeuren.
Ik klim niet snel in de pen maar hier ga ik vandaag wel een mailtje aan wagen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 00:10 schreef kladderadatsch het volgende:
En ik lees net dat ons pensioenfonds waarschijnlijk gebruikt word om het verderfelijke Palantir mee te financieren. Als dat idd zo is dan mag ik toch hopen dat iemand hier kamer vragen over gaat stellen.
Je moet dat plebs in de toekomst wel een beetje kunnen bespioneren en tracken. Zonder iets als Palantir geen succesvolle dictatuur tegenwoordig. Een enorm groeipotentieel.quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:41 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik klim niet snel in de pen maar hier ga ik vandaag wel een mailtje aan wagen.
Heb het inmiddels gelezen en het is goed dat mijn fonds (ABP) de USA obligaties heeft gedumpt...maar ze hebben wel 825 miljoen in Palantir geïnvesteerd.
Waar Palantir verschijnt, democratie verdwijnt...weg met die dystopische gekken als Thiel en Karp.
Over Thiel (en Yarvin, en Musk, en Sacks etc) wil ik het liefst andere dingen zeggen maar dan krijg ik minimaal een note hier en wordt de reactie verwijderd...daar heb ik niks aan
Misschien wel verstandig het aan de oppositie te richten om het gehoord te krijgen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:41 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Ik klim niet snel in de pen maar hier ga ik vandaag wel een mailtje aan wagen.
Heb het inmiddels gelezen en het is goed dat mijn fonds (ABP) de USA obligaties heeft gedumpt...maar ze hebben wel 825 miljoen in Palantir geïnvesteerd.
Waar Palantir verschijnt, democratie verdwijnt...weg met die dystopische gekken als Thiel en Karp.
Over Thiel (en Yarvin, en Musk, en Sacks etc) wil ik het liefst andere dingen zeggen maar dan krijg ik minimaal een note hier en wordt de reactie verwijderd...daar heb ik niks aan
Uiteraard. Laat ik het zo zeggen. Ooit was er een Franse Revolutie waarbij het gepeupel erachter kwam dat de wereld een stuk beter af was, zonder een groepje grootverdieners die iets teveel hun verkeerde stempels op de maatschappelijke en/of wereldorde probeerden te drukken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Misschien wel verstandig het aan de oppositie te richten om het gehoord te krijgen.
Past meer bij landjes als Monaco. Zal de VS ook weinig opleveren gezien de grootte van hun economie.quote:Op donderdag 29 januari 2026 08:57 schreef KoosVogels het volgende:
Kwam deze net tegen. De VS bereikt heel rap het niveau peak dystopisch kapitalisme. Ayn Rand eat your hart out.
[ afbeelding ]
https://www.hln.be/buiten(...)witte-huis~a0dacf34/quote:Bromance terug van weggeweest? Trump hangt foto van zichzelf met Poetin op in het Witte Huis
Begin 2026 samengevat alvastquote:Op donderdag 29 januari 2026 09:00 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Uiteraard. Laat ik het zo zeggen. Ooit was er een Franse Revolutie waarbij het gepeupel erachter kwam dat de wereld een stuk beter af was, zonder een groepje grootverdieners die iets teveel hun verkeerde stempels op de maatschappelijke en/of wereldorde probeerden te drukken.
Dat zou zomaar anno 2026 een logisch gevolg kunnen zijn van de laatste ontwikkelingen
Gitmo lijkt me op zijn minst geschikt...
Tijd om de ambassadeur eruit te trappenquote:Op donderdag 29 januari 2026 07:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je Canada niet kan krijgen, dan maar zo?
Ik had er niet raar van opgekeken als dit afleveringen van Black Mirror waren geweest.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Begin 2026 samengevat alvast
"De techgiganten" komen met angst als motor.
(Amazon's eigen AI-propaganda push verpakt in een film.)
[ afbeelding ]
"MAGA" komt met
Het "grote niets..."
[ afbeelding ]
Maar de handshake van deze twee werelden (de tech giganten en MAGA) is helaas tot nu toe succesvol beroerd tot het beroerder wordt.
De VS die nu in vrije democratische landen gaat lopen stoken. Er komen nog net geen groene mannetjes, maar dit is slechts het voorportaal.quote:Op donderdag 29 januari 2026 07:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Als je Canada niet kan krijgen, dan maar zo?
Goeie film trouwens, Mercy.quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Begin 2026 samengevat alvast
"De techgiganten" komen met angst als motor.
(Amazon's eigen AI-propaganda push verpakt in een film.)
[ afbeelding ]
"MAGA" komt met
Het "grote niets..."
[ afbeelding ]
Maar de handshake van deze twee werelden (de tech giganten en MAGA) is helaas tot nu toe succesvol beroerd tot het beroerder wordt.
Misschien kunnen ze een protest opzetten naast het Witte Huis, aangeven dat ze als hel moeten vechten om hun land te behouden.quote:Op donderdag 29 januari 2026 03:16 schreef kladderadatsch het volgende:
28 maart weer een 'No Kings' protest, denk dat hier minstens 2 keer zoveel mensen op af komen als bij de vorige.
Het laadje van Trump daarentegen...quote:Op donderdag 29 januari 2026 09:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Past meer bij landjes als Monaco. Zal de VS ook weinig opleveren gezien de grootte van hun economie.
Heet dat niet "The Briefing"?quote:Op donderdag 29 januari 2026 03:28 schreef kladderadatsch het volgende:
Ik zit momenteel te kijken naar 'The Breakdown with Jen Psaki' (MS NOW), geloof me hier word je vrolijk van.
![]()
Als het afgelopen is zal ik de aflevering ergens uploaden voor degenen die het eerste half uur hebben gemist.
edit: link
Dat zou goed kunnen!quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:32 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Heet dat niet "The Briefing"?
quote:US embassy removes flags with names of fallen Danish soldiers
Staff at the US embassy in Copenhagen have removed 44 flags decorated with the names of Danish soldiers that were killed in Afghanistan, put up after US President Donald Trump’s recent criticism of allied countries’ military contributions.
As yet unidentified activists put up the flags on Tuesday but they were removed later the same day by an embassy security guard, according to Danish media TV2,
In an interview with Fox News last week, Trump said that allied soldiers in Afghanistan, “stayed a little back, a little off the front lines” – causing pushback from European capitals.
Danish Prime Minister Mette Frederiksen said Trump’s comments were “unacceptable”.
While the pavement outside the building is under jurisdiction of the City of Copenhagen, the flower boxes in which the flags were placed are the property of the embassy as part of counter-terrorism measures for perimeter security, the city’s municipality told Euractiv.
Copenhagen’s mayor for environmental affairs, Line Barfoed called the removal “disrespectful.” “The flags marked in a very nice and quiet manner the tremendous effort that the Danish soldiers deployed there made over several years,” she said in a statement to Euractiv.
“There was no malicious intent behind removing the flags” an embassy spokesperson told TV2, adding that if the embassy management had been aware of the purpose, the flags would have remained in place. Yet according to the outlet, embassy security staff was briefed on the action before they the flags were removed.
Denmark had one of the highest casualty rates per capita of the allied countries fighting in Afghanistan and Danish veterans have protested near the embassy recently.
Diplomatic ties between Copenhagen and Washington have been strained recently over Trump’s effort to seize Greenland, a semi-autonomous territory.
Over Melania echter: "if they showed this movie on a plane, people would still walk out."quote:
Ik vraag me ook af wat zou van een "film" over zo'n totaal inhoudsloos typetje verwachten eigenlijk.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:06 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Over Melania echter: "if they showed this movie on a plane, people would still walk out."
Van het budget van 40 miljoen (wat imho al extreem veel is voor een docu over een persoon welke nog in leven is), ging er bijna 30 miljoen direct naar Melania. Het gaat niet over de inhoud van de film, of de kwaliteit ervan. Het is één grote fundraiser bribe van Bezos voor trumpie.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af wat zou van een "film" over zo'n totaal inhoudsloos typetje verwachten eigenlijk.
Ja maar ze kan in 6 talen zeggen dat in de bibs extra kost.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Van het budget van 40 miljoen (wat imho al extreem veel is voor een docu over een persoon welke nog in leven is), ging er bijna 30 miljoen direct naar Melania. Het gaat niet over de inhoud van de film, of de kwaliteit ervan. Het is één grote fundraiser bribe van Bezos voor trumpie.
nog een effect, Mette Frederiksen haar approval rating gaat ineens hard omhoog na die hele Groenland affaire. bijna hetzelfde als met Carney in Canada gebeurt.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:03 schreef beefkeek het volgende:
Wat een droevenis weer. Ze doen wel heel erg hun best om zoveel mogelijk afkeer op te roepen.
[..]
We moeten ook helemaal niet de ene dictator inruilen voor de andere, maar de afname spreiden over meerdere landenquote:Op donderdag 29 januari 2026 11:17 schreef Sabata het volgende:
trumps tirade in Davos heeft effect gesorteerd, Griekenland heeft geen interesse meer in afname van Amerika's LNG
https://www.politico.eu/a(...)tion-eastern-europe/
H1B visum waardig wel.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja maar ze kan in 6 talen zeggen dat in de bibs extra kost.
Zoveel dat 'A New Film' (zo goed als een sjabloontitel) het beste was dat brainstormsessies opleverden en een derde van de crew niet met naam in de credits wil.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af wat zou van een "film" over zo'n totaal inhoudsloos typetje verwachten eigenlijk.
Durf er wel een kratje dure Belgische trappist op te zeggen dat een bepaalde Amerikaanse overheidsinstantie die over uitzettingen gaat, de geldigheid van haar visum niet zal onderzoeken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
H1B visum waardig wel.
[ afbeelding ]
Ook wel passend dat de regisseur in het verleden door meerdere vrouwen is beschuldigd van sexueel grensoverschrijdend gedrag en sindsdien niet meer gewerkt heeft. Ze zorgen echt voor elkaarquote:Op donderdag 29 januari 2026 11:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zoveel dat 'A New Film' (zo goed als een sjabloontitel) het beste was dat brainstormsessies opleverden en een derde van de crew niet met naam in de credits wil.
Één keertje maar en daarna een contract. Max 4 keer naast hem verschijnen in het openbaar. 1,2 miljoen euro voor iedere keer extra.quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
H1B visum waardig wel.
[ afbeelding ]
Haar ouders hebben nadat ze getrouwd was met trumpie via haar een permanent visum gekregen. Zijn dat nu die gevreesde anchor babies?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Durf er wel een kratje dure Belgische trappist op te zeggen dat een bepaalde Amerikaanse overheidsinstantie die over uitzettingen gaat, de geldigheid van haar visum niet zal onderzoeken.
quote:Op donderdag 29 januari 2026 12:09 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Één keertje maar en daarna een contract. Max 4 keer naast hem verschijnen in het openbaar. 1,2 miljoen euro voor iedere keer extra.
Sex? Al 20 jaar een falende Pinky mushroom onder een permanent zwetende ontstoken vetflap door de Adderall...daarvóór werd een zekere Stormy ingehuurd
Net zo lang regime changen tot ze het snappen dan maar.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:10 schreef ExTec het volgende:
Wat raar nou! Venezuela wil helemaal niet play ball met de VS doen!
Wie had dat gedacht. Zag helemaal niemand aankomen.
Exclusive: US intelligence raises doubts about Venezuela leader's cooperation
Waar zijn al die Venezolanen gebleven die zo blij waren dat Maduro was gewipt?quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:10 schreef ExTec het volgende:
Wat raar nou! Venezuela wil helemaal niet play ball met de VS doen!
Wie had dat gedacht. Zag helemaal niemand aankomen.
Exclusive: US intelligence raises doubts about Venezuela leader's cooperation
Zoals ik een tijdje terug al zei; als je over een jaar aan Trump vraagt hoe het in Venezuela gaat, wordt de man die alleen maar succesverhalen over zichzelf wil horen, boos.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Net zo lang regime changen tot ze het snappen dan maar.
Die zitten ondertussen allemaal in CECOT.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:32 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waar zijn al die Venezolanen gebleven die zo blij waren dat Maduro was gewipt?
Met dat trucje kom je 1 keer weg. Het verrassingselement heb je maar 1 maal.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Net zo lang regime changen tot ze het snappen dan maar.
Boh. Lekker. Met worstenbroodje (doe mij maar saucijzenbroodje trouwens)?quote:Op donderdag 29 januari 2026 11:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Durf er wel een kratje dure Belgische trappist op te zeggtten dat een bepaalde Amerikaanse overheidsinstantie die over uitzettingen gaat, de geldigheid van haar visum niet zal onderzoeken.
Ik heb alleen nog Instagram en Fok! als het om sociale media gaatquote:Op donderdag 29 januari 2026 15:06 schreef Salina het volgende:
Zitten jullie eigenlijk op TikTok jong0ns (en meisjes)?
Naar het schijnt kun je nu op TikTok niet meer praten over Epstein, niet meer (kritisch zijn) over ICE en niet meer kritisch zijn over Trump.
Volgens TikTok betreft dit euvel echter "een systeemfoutje".
Graag jullie persoonlijke ervaringen. Screenshots mogen.
[..]
Boh. Lekker. Met worstenbroodje (doe mij maar saucijzenbroodje trouwens)?
Ook leuk:
Liberal Wisconsin brewing company promises 'free beer, all day long' after Trump dies
![]()
Misschien wil iemand hier een leuk berichtje over schrijven op de frontpage?
"Gratis bier als iemand dood is" vind ik dan weer vrij smakeloos. Gratis bier als ie impeached zou worden, z'n termijn erop zit, er een democraat wordt verkozen of wat dan ook prima verder, maar dit niet.quote:Op donderdag 29 januari 2026 15:06 schreef Salina het volgende:
Zitten jullie eigenlijk op TikTok jong0ns (en meisjes)?
Naar het schijnt kun je nu op TikTok niet meer praten over Epstein, niet meer (kritisch zijn) over ICE en niet meer kritisch zijn over Trump.
Volgens TikTok betreft dit euvel echter "een systeemfoutje".
Graag jullie persoonlijke ervaringen. Screenshots mogen.
[..]
Boh. Lekker. Met worstenbroodje (doe mij maar saucijzenbroodje trouwens)?
Ook leuk:
Liberal Wisconsin brewing company promises 'free beer, all day long' after Trump dies
![]()
Misschien wil iemand hier een leuk berichtje over schrijven op de frontpage?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |