Die is vooral RELATIEF laag door de forse inflatie die er is geweest waardoor het GDP omhoog schoot vanwege loonstijgingen. Het is nogal raar om op papier meer schulden te kunnen maken omdat je op papier veel inflatie creëert. Productie is in Nederland aan het afnemen of op zijn best aan het stagneren. Meer schulden maken betekent dan simpelweg nog meer inflatie aanjagen, wat dan op papier weer nog meer schulden maken kan uitlokken. En ondertussen vragen de minima (de grote verliezers van dit beleid) af waarom er een steeds groter deel van hun uitkering naar boodschappen moet.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:48 schreef Straatcommando. het volgende:
De staatsschuld is hardstikke laag, die mag echt wel iets stijgen..
Kapotbezuinigd nog wel. Je doet net alsof we een soort Somalië zijn als het gaat om zorg en sociale zekerheid. Vergeet niet dat mensen inmiddels 15 jaar ouder worden t.o.v. de jaren 70 en dat zijn niet bepaald de goedkoopste jaren als het gaat om zorg.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat zorg en sociale zekerheid kapot bezuinigd dreigen te worden. Er wordt al 30 jaar bezuinigd op zorg en sociale zekerheid. Dat terwijl sinds de jaren zeventig de lasten zijn verschoven van - voornamelijk - vermogenden en het bedrijfsleven naar werkenden en modaal.
Bovendien is het bezuinigingsbeleid nogal penny wise, pound foolish. Het zijn veelal kosten die je 2, 3 keer terugverdiend.
Je kunt de staatsschuld ook laten oplopen door middel van investeringen die op hun slechtst quitte spelen en op hun best geld opleveren. Ik ben er niet voor om het te zien als een soort creditcard waarbij we inderdaad de toekomstige generaties opzadelen met onze problemen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 21:33 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Die is vooral RELATIEF laag door de forse inflatie die er is geweest waardoor het GDP omhoog schoot vanwege loonstijgingen. Het is nogal raar om op papier meer schulden te kunnen maken omdat je op papier veel inflatie creëert. Productie is in Nederland aan het afnemen of op zijn best aan het stagneren. Meer schulden maken betekent dan simpelweg nog meer inflatie aanjagen, wat dan op papier weer nog meer schulden maken kan uitlokken. En ondertussen vragen de minima (de grote verliezers van dit beleid) af waarom er een steeds groter deel van hun uitkering naar boodschappen moet.
Overigens, volgens dit staatsrapport stijgt de RELATIEVE schuld nu al naar 180% met de huidige beloftes in 2060 als de regering op hun handen gaat zitten en helemaal NIKS doet, simpelweg door vergrijzing, klimaat en defensiebeloftes. Met alleen vergrijzing komt de schuld al op 120% van het BBP
https://www.rijksfinancie(...)Begrotingsruimte.pdf
Dus je kunt wel vrolijk doen alsof er niets aan de hand is en nog meer uitgeven van wat je niet hebt, maar daar naai je alleen toekomstige generaties mee. het CPB roept niet voor niets op tot begrotingsdiscipline. Helaas zijn politici ook maar simpele mensen van vlees en bloed met eigen belangen en verlangens. En dat zijn ze de komende regeringen tot die 180%+ werkelijkheid wordt ook, dus ik verwacht er maar beter niet veel van. Zeker niet met sentimenten zoals jij ze nu poneert. Het electoraat zijn immers ook maar simpele mensen van vlees en bloed met eigen belangen en verlangens.
Ja, dat staat ook in het rapport, al zal er dan zeer nauwgezet gekeken moeten worden wat dat soort investeringen dan precies zijn. Maar het blijft politiek, ik mis er ondertussen zowat alle vertrouwen in dat zij hiermee om kunnen gaan. Dit soort rapporten gaan als puntje bij paaltje komt gewoon de lade in.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt de staatsschuld ook laten oplopen door middel van investeringen die op hun slechtst quitte spelen en op hun best geld opleveren. Ik ben er niet voor om het te zien als een soort creditcard waarbij we inderdaad de toekomstige generaties opzadelen met onze problemen.
Deze begrijp ik ook niet inderdaad. 50 miljoen ook gewoonquote:Op donderdag 29 januari 2026 22:32 schreef DrDentz het volgende:
Waarom zou je niet bezuinigen op de NPO? Moet het dan een geldverslindende organisatie blijven :/
Misschien omdat een reorganisatie vaak ook best nog veel geld kost?quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:32 schreef DrDentz het volgende:
Waarom zou je niet bezuinigen op de NPO? Moet het dan een geldverslindende organisatie blijven :/
Er wordt ook bezuinigd op de publieke omroep. Maar in plaats van 150 miljoen wordt er nu “maar” 100 miljoen bezuinigd op de publieke omroep.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:32 schreef DrDentz het volgende:
Elke langetermijn voorspelling over de staatsschuld van 20+ jaar zijn in de laatste 20 jaar naar beneden bijgesteld. Op de een of andere manier is dat zeer lastig te voorspellen, dus ik zou er niet te veel aan hangen.quote:Op donderdag 29 januari 2026 21:33 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Die is vooral RELATIEF laag door de forse inflatie die er is geweest waardoor het GDP omhoog schoot vanwege loonstijgingen. Het is nogal raar om op papier meer schulden te kunnen maken omdat je op papier veel inflatie creëert. Productie is in Nederland aan het afnemen of op zijn best aan het stagneren. Meer schulden maken betekent dan simpelweg nog meer inflatie aanjagen, wat dan op papier weer nog meer schulden maken kan uitlokken. En ondertussen vragen de minima (de grote verliezers van dit beleid) af waarom er een steeds groter deel van hun uitkering naar boodschappen moet.
Overigens, volgens dit staatsrapport stijgt de RELATIEVE schuld nu al naar 180% met de huidige beloftes in 2060 als de regering op hun handen gaat zitten en helemaal NIKS doet, simpelweg door vergrijzing, klimaat en defensiebeloftes. Met alleen vergrijzing komt de schuld al op 120% van het BBP
https://www.rijksfinancie(...)Begrotingsruimte.pdf
Dus je kunt wel vrolijk doen alsof er niets aan de hand is en nog meer uitgeven van wat je niet hebt, maar daar naai je alleen toekomstige generaties mee. het CPB roept niet voor niets op tot begrotingsdiscipline. Helaas zijn politici ook maar simpele mensen van vlees en bloed met eigen belangen en verlangens. En dat zijn ze de komende regeringen tot die 180%+ werkelijkheid wordt ook, dus ik verwacht er maar beter niet veel van. Zeker niet met sentimenten zoals jij ze nu poneert. Het electoraat zijn immers ook maar simpele mensen van vlees en bloed met eigen belangen en verlangens.
Maar ze krijgen een miljard..quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Er wordt ook bezuinigd op de publieke omroep. Maar in plaats van 150 miljoen wordt er nu “maar” 100 miljoen bezuinigd op de publieke omroep.
In dat geval wordt er dus 10% vanaf gehaald.quote:
Dan moet je vooral niet in AZC's, sociale uitkeringen en ouderenzorg investeren. Beter het geld in nieuwe technologieën, energietransitie en ICT steken. En in nieuwe wegen uiteraard. Daar hebben toekomstige generaties wat aan.quote:Op donderdag 29 januari 2026 22:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Je kunt de staatsschuld ook laten oplopen door middel van investeringen die op hun slechtst quitte spelen en op hun best geld opleveren. Ik ben er niet voor om het te zien als een soort creditcard waarbij we inderdaad de toekomstige generaties opzadelen met onze problemen.
De toekomstige generaties hebben toch niks aan een wereld die om te kunnen experimenteren met metalen, kunststoffen, oliën ed. onleefbaar is gemaakt door technische genieën?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 08:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan moet je vooral niet in AZC's, sociale uitkeringen en ouderenzorg investeren. Beter het geld in nieuwe technologieën, energietransitie en ICT steken. En in nieuwe wegen uiteraard. Daar hebben toekomstige generaties wat aan.
Jaja Geert, 20 jaar roepen en niks regelen. Twee keer een kans gehad, twee keer verprutst. Tijd voor pensioen!quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
Ik heb een deel van de samenvatting gevonden:
Veel wegkijken
Rijken nog rijker
Vooral niet bouwen
Meer Islam
Meer arbeidsmigratie voor grootkapitaal
Geen asielmaatregelen
Veel in debat over tweets
WW wordt NEE
Zorg is voor zwakkelingen, zo min mogelijk
Alle belastingen omhoog, behalve voor grote bedrijven en industrie
Geert Wilders is gewoon VVD, dus ik snap niet waarom je mij Geert noemt. Nooit op gestemd, never will.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 09:06 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Jaja Geert, 20 jaar roepen en niks regelen. Twee keer een kans gehad, twee keer verprutst. Tijd voor pensioen!
Waar zie jij dat dan aan??quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
Veel wegkijken
Rijken nog rijker
Vooral niet bouwen
Meer Islam
Die vrijheidsbijdrage is een CDA ding. Volgens mij is dat een BTW verhoging om defensie te betalen.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:09 schreef OmniRocket het volgende:
Eigen risico 75 euro omhoog in 2027
HRA blijft in stand
20 miljard voor stikstofproblematiek
en een "vrijheidsbijdrage" om aan de NAVO norm te gaan voldoen, maar details ontbreken.
https://www.ad.nl/politie(...)~a08ff764/?slug_rd=1
Omdat we niet enkel John de Mol willen laten bepalen wat er op tv komtquote:Op donderdag 29 januari 2026 22:32 schreef DrDentz het volgende:
quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:00 schreef Cockwhale het volgende:
Ik heb een deel van de samenvatting gevonden:
Veel wegkijken
Rijken nog rijker
Vooral niet bouwen
Meer Islam
Meer arbeidsmigratie voor grootkapitaal
Geen asielmaatregelen
Veel in debat over tweets
WW wordt NEE
Zorg is voor zwakkelingen, zo min mogelijk
Alle belastingen omhoog, behalve voor grote bedrijven en industrie
Het is inkomensafhankelijk zag ik ergens net... dan gaat het niet via BTWquote:Op vrijdag 30 januari 2026 10:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Die vrijheidsbijdrage is een CDA ding. Volgens mij is dat een BTW verhoging om defensie te betalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |