Is dat nog wel fitness? Valt dat niet onder het kopje krachttraining?quote:Op donderdag 22 januari 2026 14:32 schreef capricia het volgende:
Hey wat leuk!
Ik doe meestal gewoon even een warming up door op de fiets te gaan en wat lichte oefeningen daar te doen.
De training programmeer ik altijd rond de vijf grote compounds.
Dus Squat, Deadlift, Bench Press, Overhead Press en Rows.
En dan daar variaties op.
Dan rekken en strekken en cooldown. En weer naar huis.
Meestal twee keer per week. Als ik vaker ga, maak ik wel een split-schema voor mezelf.
Succes!!
Als je het mij vraagt, is krachttraining een vorm van fitness.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:01 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Is dat nog wel fitness? Valt dat niet onder het kopje krachttraining?
Krachttraining is toch ook wel een onderdeel van fitness? Ook zal ik meer herhalingen doen dan de gemiddelde mannelijke krachttrainer.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:01 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Is dat nog wel fitness? Valt dat niet onder het kopje krachttraining?
Dan pak je een grote spiergroep dus 1 x per week. Bijv je benen hit je een keer per week? Of ga je vier keer?quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:16 schreef -Spring het volgende:
Dit is mijn schema, opgesteld door een personal trainer waarmee ik twee sessies heb gedaan, en later nog wat aangepast door mijzelf en Tante Chat.
(Ik heb vooral een aantal oefeningen met losse gewichten veranderd in apparaten omdat ik geen zin heb in om tussen de brullende en zwetende Polen te staan.)
Dag 1 — Benen & Billen
Leg press 3×12 @ 59 kg
Glute bridge 3×12 @ 30 kg
Prone leg curl 3×12 @ 27 kg
Leg extension 3×12 @ 32 kg
Hip adduction 3×12 @ 39 kg
Hip abduction 3×12 @ 39 kg
Calf press 3×12 @ 39 kg
Planken 3×1 min
Dag 2 — Rug & Biceps
Diverging lat pulldown 3×12 @ 32 kg
Seated row 3×12 @ 25 kg of Diverging seated row @ 18 kg
Chest press
Incline dumbbell row 3×12 @ 6 kg per hand
Biceps curl 3×12 @ 14 kg
Hammer curl 3×12 @ 5 kg
Planken 3×1 min
Dag 3 — Schouders, Triceps & Core
Shoulder press 3×12 @ 14 kg
Side lateral raises 3×12 @ 14 kg
Triceps pushdown 3×12 @ 36 kg
Rotary hip (kickbacks) 3×12 @ 134 kg
Hanging Leg raises
Buik
Onderrug
Planken 3×1 min
De gewichten vind trouwens niet belangrijk, ik doe meestal twee of drie sets tot falen, mits ik dit minimaal acht keer kan.
Tip. Neem creatinequote:Op donderdag 22 januari 2026 18:09 schreef vencodark het volgende:
Met fitness bedoel ik eigenlijk gewoon: de sportschool.![]()
Apparaten, oefeningen. Whatever.
En ik hoop hier dus wat dingen op te pikken ofzo.
Ik ben dus woensdag gegaan en nu vooral spierpijn in de bovenbenen.
Er was me aangeraden 3 x p/w te gaan maar dat vind ik nogal gortig.
2 x is een prima streven.
Je zou onder de noemer fitness kunnen laten vallen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:41 schreef -Spring het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt, is krachttraining een vorm van fitness.
Want?quote:
Betere vochthuishouding in je spieren dus uithoudingsvermogen.quote:
Voor beginners is het echt compleet nutteloos.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:10 schreef halfway het volgende:
[..]
Betere vochthuishouding in je spieren dus uithoudingsvermogen.
Tientallen studies bevestigen dat het onschadelijk is.
Is dit ook de volgorde waarin je traint?quote:Op donderdag 22 januari 2026 18:38 schreef halfway het volgende:
Ik doe het nu 4 maanden ma-di vr-za
Biceps curl 3x10 14kg
Hammer curl 3x10 14kg
Incline 3x12 12kg
Triceps extension 3x12 75kg
Abduction in en out 3x15 80kg
Leg press 3x12x 170kg
Lat puldown 3x6 50kg
Chest press 3x10 35kg
Shoulder press 3x8 25kg
Dat was van dinsdag als ik 3x12 kan dat gaat er weer gewicht bij.
Oja ik ben tegen de 60jaar
Nee is verdeeld over 2 dagen, ik heb maar een uur de tijd incl reis per dag.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dit ook de volgorde waarin je traint?
Ik zou dan bijv altijd de grote spiergroepen (bijv die legpress) altijd voor de kleinere spiergroepen (biceps/triceps) doen.
Is er een reden dat je de kleinere spieren eerst pakt?
Ah, I see!!quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:18 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee is verdeeld over 2 dagen, ik heb maar een uur de tijd incl reis per dag.
Ik ga zo onregelmatig en heb maar beperkte tijd per keer, dus mn lichaam onderverdelen in drie delen kwam me precies goed uit.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan pak je een grote spiergroep dus 1 x per week. Bijv je benen hit je een keer per week? Of ga je vier keer?
(Ik vind dit een vreemd schema. Maar als het voor jou werkt en je hebt er lol in, dan heb ik niets gezegd)
Ik kan me met 3x in de week wel een A en B schema voorstellen, maar niet A,B en C.
Op donderdag 22 januari 2026 19:15 schreef capricia het volgende:
Lateral Raises met 14 kg?quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:16 schreef -Spring het volgende:
Dit is mijn schema, opgesteld door een personal trainer waarmee ik twee sessies heb gedaan, en later nog wat aangepast door mijzelf en Tante Chat.
(Ik heb vooral een aantal oefeningen met losse gewichten veranderd in apparaten omdat ik geen zin heb in om tussen de brullende en zwetende Polen te staan.)
Dag 1 — Benen & Billen
Leg press 3×12 @ 59 kg
Glute bridge 3×12 @ 30 kg
Prone leg curl 3×12 @ 27 kg
Leg extension 3×12 @ 32 kg
Hip adduction 3×12 @ 39 kg
Hip abduction 3×12 @ 39 kg
Calf press 3×12 @ 39 kg
Planken 3×1 min
Dag 2 — Rug & Biceps
Diverging lat pulldown 3×12 @ 32 kg
Seated row 3×12 @ 25 kg of Diverging seated row @ 18 kg
Chest press
Incline dumbbell row 3×12 @ 6 kg per hand
Biceps curl 3×12 @ 14 kg
Hammer curl 3×12 @ 5 kg
Planken 3×1 min
Dag 3 — Schouders, Triceps & Core
Shoulder press 3×12 @ 14 kg
Side lateral raises 3×12 @ 14 kg
Triceps pushdown 3×12 @ 36 kg
Rotary hip (kickbacks) 3×12 @ 134 kg
Hanging Leg raises
Buik
Onderrug
Planken 3×1 min
De gewichten vind trouwens niet belangrijk, ik doe meestal twee of drie sets tot falen, mits ik dit minimaal acht keer kan.
Ik was niet de enige die daarvan schrok? Net als die plotse 134 bij de kickbackquote:Op donderdag 22 januari 2026 22:32 schreef Oriente het volgende:
[..]
Lateral Raises met 14 kg?
Ik heb een strict Overhead Press (Barbell) van 65 kilo maar doe Lateral Raises met nog niet eens de helft van 14
Sterker worden of uithoudingsvermogen in kracht?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 01:01 schreef Budabuddumbam het volgende:
2x20 =
KNIP
Mijn doel is niet afvallen ookal ben ik veel te zwaar maar gewoon sterker worden
Ik gebruik het apparaat.quote:Op donderdag 22 januari 2026 22:32 schreef Oriente het volgende:
[..]
Lateral Raises met 14 kg?
Ik heb een strict Overhead Press (Barbell) van 65 kilo maar doe Lateral Raises met nog niet eens de helft van 14
Je schopt achteruit met je bil- en bovenbeenspier. Je hoeft niet sterk te zijn om daarmee op het apparaat 134 kg te gebruiken.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 06:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik was niet de enige die daarvan schrok? Net als die plotse 134 bij de kickback
Ooooooooohquote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:34 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik gebruik het apparaat.
[ link | afbeelding ]
Echt wel!quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:35 schreef -Spring het volgende:
[..]
Je schopt achteruit met je bil- en bovenbeenspier. Je hoeft niet sterk te zijn om daarmee op het apparaat 134 kg te gebruiken.
https://share.google/images/FNNwctQfHpUPqEuH1
Ik heb echt geen megasterke benen idd.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:28 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Echt wel!
Ik zie je plaatje niet, dus heb het ongetwijfeld over andere apparaten/ oefeningen, maar pre blessure kon ik op de max 12,5x15 kickbacks en 180x10 op de leg press. Die verhouding is nogal anders dan bij jou.
Waarschijnlijk komt dat doordat we met dezelfde naam en andere oefening/ apparaat gebruiken. Zo niet, snap ik geen donder van jouw beensterkte![]()
Mijn oefeningen:
Kickback
[ afbeelding ]
Maar dan met bovenlijf horizontaal en been ook omhoog tot horizontaal of hoger als dat lukt.
Leg press
[ afbeelding ]
De exacte kan ik niet vinden, mijne is geel.
Dit geeft wel aan hoe moeilijk het vergelijken is. Apparaat vs los, gewicht per kant of totaal, stang van 20 kg meetellen of niet. Ik had helemaal niet aan al die opties gedacht.
Ja, dat is een heel andere kickback dan die @Vanyel doet. Ik doe ook die van Vanyel, sinds kort, maar dat is zo zwaar echt niet te doenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:56 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik heb echt geen megasterke benen idd.![]()
Bij mijn apparaat is het gewicht idd anders verdeeld. Je traint ook vanuit je knieholte ipv je enkel
Lollig plaatjequote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef exode het volgende:
Ik doe deze en ga bij het derde setje altijd dood, terwijl ik 'maar' op 20 kilo zit. Met mijn PT deed ik van deze supersetjes.
1x12 x 27,5 kilo
1x8 a 10 x 27,5 kilo
dood
1x12 x 20 kilo
Dan kon ik dagen niet normaal lopen.
Zelf doe ik 3 setjes van 12 x 20 kilo en die laatste reeks gaat echt op wilskracht.
[ afbeelding ]
Mijn knie protesteert al terwijl ik naar het plaatje kijk.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 14:14 schreef Vanyel het volgende:
Oh en nu staat hier nog helemaal niet mijn favorietje
[ afbeelding ]
Wat een lelijk plaatje. Zo met de voet naar buiten en de knie een kilometer voor de teen doe ik hem niet hoor.
Bovendien leun ik meer voorover.
Klinkt alsof je eerder gewoon niet gemotiveerd genoeg was?quote:Op maandag 26 januari 2026 13:01 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik sportte ook vanochtend met trainer. En ik geloof dat mijn trainer stiekem meeleest hier, want de Bulgarian split squats zitten in mn derde schema. En omdat ik mezelf een slappeling vond na @:Vanyel dr 2x16kg, deed ik ze vandaag met 1x10kg ipv 1x4kg. Ging best wel goed
.
Als we daarheen moeten verhuizen, is het dan handig om onze 44 supergoeie ik ga naar de sportschool!posts daarin te mergen?quote:Op maandag 26 januari 2026 14:28 schreef D. het volgende:
LIF / Het grote sport-workout-eet-topic. #11
Haha, denk dat de trainer me wat onderschatte. Al moet ik zeggen dat ik ze dus ook echt lang al niet gedaan had, en ook lang niet consequent in een schema gezeten heeft, dus dat bij een keertje random er wel in hij niet te zwaar meteen wilde inzetten. Én dat ik nu niet ook al leg press of hack squat of squats gedaan had, dan is het ook wel logisch dat het beter gaat dan als mn benen al volgelopen zijn (wel Romanian deadlifts al gedaan maar da's toch anders).quote:Op maandag 26 januari 2026 14:22 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb je even verhuisd voor het daar totaal vervuilt.
[..]
Klinkt alsof je eerder gewoon niet gemotiveerd genoeg was?
Ik blijf nog even hangen op mijn huidige 2x4, teveel napijn nog in mijn kuit, dus even wat andere dingen doen om mijn benen te trainen. Zoals 50kgx8 leg extensions![]()
![]()
Mijn arme benen.
Maar dit is wel waarom ik met trainer train. Die vindt altijd dat ik dingen best kan, waarvan ik zelf dacht van niet. Zeker 9 van de 10 keer heeft hij gelijk.
Ik deed deze vorige week heftig zwaar en had vervolgens een paar dagen last van mijn knie. Niks van gemerkt tijdens het trainen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef exode het volgende:
Ik doe deze en ga bij het derde setje altijd dood, terwijl ik 'maar' op 20 kilo zit. Met mijn PT deed ik van deze supersetjes.
1x12 x 27,5 kilo
1x8 a 10 x 27,5 kilo
dood
1x12 x 20 kilo
Dan kon ik dagen niet normaal lopen.
Zelf doe ik 3 setjes van 12 x 20 kilo en die laatste reeks gaat echt op wilskracht.
[ afbeelding ]
De 'onze' heeft geen rugleuning.quote:Op maandag 2 februari 2026 12:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik deed deze vorige week heftig zwaar en had vervolgens een paar dagen last van mijn knie. Niks van gemerkt tijdens het trainen.
Dus vandaag moest ik van trainer het bankje verder naar achteren zetten, zodat mijn onderrug geen contact meer maakte met de rugleuning, buik aanspannen en op die manier proberen (wel wat lichter) om te kijken of dat de pijn voorkomt.
Geen idee nog, maar het voelde wel nóg geïsoleeerder en oef.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |